Pääseekö vain vanhoillislestadiolainen taivaaseen?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Pääseekö vain vanhoillislestadiolainen taivaaseen?

ViestiKirjoittaja heksa » 07 Joulu 2009, 13:37

Olen kovasti viime aikoina miettinyt vanhoillislestadiolaisia ja erityisesti kuulemaani väitettä että synnit saa anteeksi vain VLn julistamana. Että Jeesuksen oikea seurakunta löytyisi VL-liikkeen parista?

Olen muutamia vuosia sitten tullut Raamatun puhuttelemaksi ja olen kovasti painiskellut uskonkysymysten kanssa siitä lähtien. Itse en ole ollut VL-liikkeen piirissa, mutta en ole saanut VL-kysymystä mielestäni. Vaikka tällainen näin suppea seurakuntakäsitys kuullostakin vaikealta uskoa, olen kuitenkin jäänyt pohtimaan, voisiko se sittenkin olla totta? Kysymyksen tekee vielä vaikeammaksi unohtaa se asia, että kaikki (muutama) etäisesti tuntemaani vanhoillislestadiolaiset mitä rehdeimpiä ihmisiä. Toisaalta tunnen myös syntejään katuvia Raamattuun luottavia kristittyjä VL-liikkeen ulkopuolelta.

Nyt kun löysin tämän foorumin, toivoisin että joku teistä vanhoillislestadiolaisista kertoisi tästä asiasta. Toki ymmärrän, että jos itse olen nyt Jumalan valtakunnan ulkopuolella, en voi sitä nähdä. Mutta mistä voin tietää, että missä oikea Jeesuksen seurakunta on?
heksa
 

ViestiKirjoittaja hepa » 07 Joulu 2009, 14:24

Jeesus lähetti apostolit saarnaamaan evankeliumia ja syntien anteeksi antamusta:

Joh. 20:21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

Ap. t. 10:43
Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.
44 Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.

Room. 10:17
Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

Me uskomme raamatun mukaan niin että vain saarnatun evankeliumin ja synninpäästön uskomisen kautta ihminen pääsee sisälle Jumalan valtakuntaan. On vain yksi oikea usko ja yksi ainoa lammashuone jonka paimenena Herra Jeesus Kristus

Joh. 10:16
Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

Muut lampaat pitää johdattaa ulkopuolelta tähän lammashuoneeseen sisälle.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja weha » 07 Joulu 2009, 14:57

Aloitukseen joitain huomautuksia. En ole ikinä kuullut uskovaisten seuroissa opetusta, että vain VL:ät pelastuu. Minusta toisuskoisten pitäisi olla tarkempia sanomisistaan, mitä meikäläisten seuroissa on opetettu. En tarkoita nyt aloittajaa, joka vaikuttaa vilpittömälle tässä.

On opetettu, että tämä usko ei ole nimistä kiinni. Kautta aikainkin on uskovaisilla ollut erilaisia ihmisten antamia nimiä. Missä ikinä on samaa uskoa ja opetus, ovat yhtä kanssamme ja Jumalan lapsia.

Tavattoman tärkeä opetus on se, huomatkaa tarkoin, että Pyhä Henki on rakakauden Henki ja johtaa omansa aina yhteen. Yhdellä paikkakunnalla on siis vain yksi Jumalan lasten joukko ja ne pitävät seuroja yhdessä, erilaisissa paikoissa, kuten Raamatussa on esimerkkejä.

Ainakin itselle se lammasvertaus on tosi tärkeäksi tullut. Kohta osoittaa, ettei väärässä opissa voi pelastua, edes vahingossa:

Joh.10:4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä. ..16.
Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

Näin tänne yhteen ainoaan oikeaan laumaan tulee sitten kaikki johdattaa, kaikista kansoista.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Re: Pääseekö vain vanhoillislestadiolainen taivaaseen?

ViestiKirjoittaja O.M » 07 Joulu 2009, 16:02

Otsikon kysymykseen: kaikki elävästi uskovat pääsevät taivaaseen. Vl-opetuksen mukaan kaikki pieninä kuolevat lapset pääsevät taivaaseen, vaikka syntyisivät ateistiperheeseen.

heksa kirjoitti:Olen kovasti viime aikoina miettinyt vanhoillislestadiolaisia ja erityisesti kuulemaani väitettä että synnit saa anteeksi vain VLn julistamana.


Tarkkaan ottaen se menee niin, että synnit saa anteeksi vain elävässä uskossa olevan eli tosikristityn julistaman evankeliumin kautta. Jeesus itse antoi seuraajilleen vallan antaa syntejä anteeksi. "- - puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt." (Joh. 20:22-23.)

Vain elävässä uskossa olevat ihmiset ovat todellinen seurakunta. Heidän sydämissään asuu Pyhä Henki. Pyhä Henki uskoviensa eli seurakuntansa kautta tekee sanan eläväksi. Pyhän Hengen eläväksi tekemä sana voi uudestisynnyttää kuulijansa elävään uskoon. "Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta" (Room. 10:17). "- - ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta - - se on se sana, joka teidän seassanne saarnattu on." (1. Piet. 1:23, 25.) Valitettavasti suurin osa elävää sanaa kuulevistakaan ei kuitenkaan usko, kuten Paavali toteaa: " - - ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset" (Room. 10:16).

Mietiskely, oivallus, rukous, sakramentit, luettu sana ja epäuskoisen saarnaama sana eivät synnytä elävää uskoa samalla tavoin kuin uskovaisen saarnaama sana. Täysin hyödyttömiä ne eivät välttämättä ole epäuskoisellekaan, koska Jumala kuulee publikaanien rukouksen oman armojärjestyksensä mukaisella tavalla.

Raamattua aiheen tiimoilta paljon tutkien en ole löytänyt yhtään kohtaa, jossa elävä usko syntyisi yksinäisyydessä, rukouksessa, ehtoollisessa, kasteessa, Raamattua lukiessa tai epäuskoisen saarnatessa Jumalan sanaa. Sen sijaan tiedän runsaasti raamatunkohtia, joissa Pyhää Henkeä sydämessään kantava uskovainen on auttanut epäuskossa olevan elävään uskoon. Runsaasti olen nähnyt väitteitä, että esim. publikaani olisi ollut vanhurskas, vaikka oli vain heränneellä tunnolla olevana hurskaampi kuin omavanhurskas fariseus, joka ei syntejään tuntenut. Paavaliakin on väitetty vanhurskaaksi jo Damaskoksen tiellä, vaikka vasta Ananiaan Pyhän Hengen kautta saarnaamalla sanalla hänet täytettiin Pyhällä Hengellä ja hän sai lapsenuskon aikaisen hengellisen näkökykynsä takaisin.

heksa kirjoitti:Että Jeesuksen oikea seurakunta löytyisi VL-liikkeen parista?


Tule ja katso, toimitaanko rauhanyhdistyksillä kuten Jeesus kehotti. "- -parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille - -" (Luuk. 24:47). Seuroja pidetään useimmilla paikkakunnilla yleensä keskiviikkoisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Sunnuntait ovat useimmiten täysimpiä. Itse olen tässä uskossa saanut rauhan tunnolleni.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Pääseekö vain vanhoillislestadiolainen taivaaseen?

ViestiKirjoittaja O.M » 08 Joulu 2009, 14:45

O.M kirjoitti:- - epäuskoisen saarnaama sana ei synnytä elävää uskoa samalla tavoin kuin uskovaisen saarnaama sana.


Tarkennan vähän tätä. Raamattu käyttää elävästä evankeliumista useissa kohdissa nimitystä elävä vesi. Jeesus totesi naiselle Jaakobin kaivolla: "Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä." (Joh. 4:13-14.) Eli kun ihminen saa itse juoda elävää vettä (eli uskoa elävän evankeliumin kohdalleen), hänen sisimpäänsä muodostuu elävän veden lähde. Jolla on jano, voi käydä ammentamassa elävää vettä lähteestä, joka sijaitsee uskovaisen ihmisen sisimmässä. Kristuksen Henki näet asuu uskovaisessa ihmisessä ja muodostaa siten elävän veden lähteen. (On tärkeää huomata, että veden lähde ei ole itse uskovainen ihminen, vaan elävän veden lähde on uskovaisessa ihmisessä.) Toisessa kohdassa Jeesus toteaakin: "Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan." (Joh. 7:37-38.)

Vastaavasti Raamattu puhuu myös vedettömistä lähteistä. "- - teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja - -. Sellaiset ovat vedettömiä lähteitä ja myrskytuulen ajamia hattaroita, ja pimeyden synkeys on heille varattu." (1. Piet. 2:1, 17.) Harhaoppeja opettavat valheenopettajat eivät ole elävän veden lähteitä, joista voisi juoda elävää vettä eli joiden julistamaa elävää evankeliumia kuulemalla voisi päästä elävään uskoon. Jos lähde on vedetön, kuiva, niin jokainen ymmärtää, ettei siitä saa ammennettua vettä.

Jos usko on elävää uskoa, kyse on joko lapsuudenuskonsa säilyttäneestä tai vedestä ja Hengestä uudestisyntyneestä ihmisestä. Jos ihminen on syntien ja ylitsekäymisten tähden kuollut hengellisesti ja sen jälkeen uudestisyntynyt, sen on täytynyt tapahtua niin, että tunnontuskissa kamppaileva ihminen on juonut vettä elämän veden lähteestä. Koska elämän veden lähteet ovat uskovaisissa ihmisissä, ei yksinään rukoillessa, mietiskellessä tai Raamattua lukiessa voi olla elämän veden lähdettä läsnä. Sama tilanne on silloin, kun evankeliumia ja sen ydintä, synninpäästöä, saarnaa epäuskoinen ihminen. Niinikään jos sakramentteja toimittaa epäuskoinen ihminen, Jumalan sana kyllä yhdistyy aineeseen ja muodostuu todellinen sakramentti, mutta sakramenttia toimittaa vedetön lähde.

Vuolaista sanoista ja pitkistä sepustuksista menee usein paljon ohitse. Jos jotain tästä kirjoituksesta haluan muistettavan, on seuraava:

Uskovainen on elävän veden lähde ja kuollutuskoinen on vedetön lähde. Vettä voi saada sieltä, missä sitä on.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja hepa » 17 Touko 2010, 12:05

Mark. 10:
14 Mutta kuin Jesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: sallikaat lasten tulla minun tyköni, ja älkäät kieltäkö heitä; sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. 14 mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
15 Totisesti sanon minä teille: jokainen, joka ei Jumalan valtakuntaa ota vastaan niinkuin lapsi, ei hän suinkaan siihen tule sisälle.

Matt. 18:1 Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
2 Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
3 Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
4 Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
-------------
Lapsikuolemat vähentyvät mutta hyvin hitaasti
Vuonna 2008 maailmassa kuoli 8,8 miljoonaa alle viisivuotiasta lasta ja useampi kuin kaksi kolmesta kuoli tarttuviin tauteihin kuten keuhkokuumeeseen, malariaan tai ripuliin. Korkean elintason maissa pienten lasten kuolemat ovat harvinaisia; niitä on kaikista pikkulasten kuolemantapauksista vain prosentti. Lähes puolet (41%) pikkulapsista kuoli ensimmäisen elinkuukauden aikana jolloin kuolema aiheutui tavallisimmin ennenaikaisen syntymän aiheuttamista komplikaatioista.
----------

Paljon kuolee vuodessa noita taivaan valtakunnan suurimpia, pieniä lapsia.
Yllätyin kuinka suuri luku on.

Ilm. 7:9
Sen jälkeen näin minä, ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista, ja sukukunnista, ja kansoista ja kielistä, seisovan istuimen edessä ja Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetetut, ja palmut heidän käsissänsä.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron