Mitä rukoilemme / rukoilette?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Mitä rukoilemme / rukoilette?

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 17 Joulu 2009, 20:32

Leo-pastori kirjoitti joskus Päivämieheen rukoilemisesta, että meidän tulee rukoilla ruumiin lahjoja ehdolla, mutta hengen lahjoja ehdoitta, vahvassa uskossa, että Jumala ne meille antaa. Tämä taitaa myös olla jossakin Lutherin Vähässä tai Isossa Katekismuksessa.

Viisauden rukoileminen on varmasti tarpeellista, ja mielestäni oikeudenmukaisuuden, niin, ettemme puolustaisi teennäisiä ja omahyväisiä, vaan itseään korostamattomia, vähempiosaisia, jotka eivät varmasti osaa asioitansa kaikin taiteen keinoin esittää, vaan esittävät ne joskus hyvinkin koruttomasti ja oman sydämensä ääntä kuunnellen.
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

Re: Mitä rukoilemme / rukoilette?

ViestiKirjoittaja juruulanko » 18 Joulu 2009, 13:29

Tero A.A. kirjoitti:Viisauden rukoileminen on varmasti tarpeellista, ja mielestäni oikeudenmukaisuuden, niin, ettemme puolustaisi teennäisiä ja omahyväisiä, vaan itseään korostamattomia, vähempiosaisia, jotka eivät varmasti osaa asioitansa kaikin taiteen keinoin esittää, vaan esittävät ne joskus hyvinkin koruttomasti ja oman sydämensä ääntä kuunnellen.


Ihan hyviä juttuja.
Itse rukoilen ilta- (jos muistan :( ) ihan Isä meidän-rukouksen. Olen ajatellut, että ei oikeastaan muuta tarvi. Jos on erityistä murhetta, niin silloin luen Isä-meidän rukouksen ja luotan että Isä tuntee murheeni. Jos on erityistä aihetta iloon, niin silloin luen Isä meidän-rukouksen ja ajattelen, että kyllä Isä tietää, että olen iloinen siitä että olen lahjaksi saanut jotain mistä on erityistä syytä iloita.

Isä meidän -rukouksen lisäksi luen lapsille iltarukouksen iltasiunauksen ja iltalaulun yhteydessä. Levolle lasken Luojani on rukous. Kotoa opittu, tuttu ja turvallinen.
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
Avatar
juruulanko
puuhakas
 
Viestit: 215
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 15:39

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 20 Joulu 2009, 14:38

Eikö iltarukouksessa ole hyvä kantaa Jumalan eteen huolet ja murheet, jotka painavat, unohtamatta kuitenkaan kiitoksia. Hoitotieteen luennoitsija kertoi hyvän näkökohdan, jota ateistienkin tulisi kunnioittaa. Jos sairas ihminen puhuu mielessään asiansa Jumalalle, josta käytettiin tieteellisesti nimeä abstrakti toinen, niin kun sairas ihminen siirtää asiansa mielessään itsensä ulkopuolelle abstraktille toiselle, se tuo hänelle helpotusta, ei tarvitse itse kantaa kaikkia huoliansa.

Tuosta tuli mieleen vanhan opettajani kertomus. Jumala lähetti enkelinsä maan päälle keräämään ihmislasten rukoukset, niin että kaikki pyynnöt toisiin koreihin ja kiitokset toisiin. Enkelit löysivät maan päältä niitä Jumalalle lähetettyjä pyyntöjä monen monta korillista, mutta kiitoksia vain yhden korin pohjallisen.
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa