kalvinismista luterilaisessa kirkossa

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja O.M » 01 Loka 2007, 10:50

Maarimi kirjoitti:Hmmm... pitäisiköhän tässä vaiheessa toteuttaa se Kierkegaardin "uskon hyppy" tuntemattomaan...

Tätä lapsen usko asiaa ei minun aivoilla voi järkeistää, kun en voi sitä millään päästä enää lapsen sisälle tutkimaan, kun olen jo näin vanha.

Itse en tiennyt Jeesuksesta mitään ennen kuin pyhäkoulussa. Entä ne lapset, jotka eivät koskaan kuule Jumalan Sanaa? Kaikkien lasten pitäisi saada kuulla, mutta toisilta se estetään :cry:


Suosittelen sitä uskon hyppyä (tosin omasta voimastasi et siihen kykene), koska Raamattu toteaa aivan yksiselitteisesti, että uskon esikuvat, pienet lapset uskovat. Tämä usko ei ole järkiuskoa. Lapsi uskoo ehkä tiedostamattaan.

"Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen." (Matt.18:5-6.)

"Ja sanoivat hänelle: kuuletkos, mitä nämät sanovat? Niin Jesus sanoi heille: kuulen kyllä. Ettekö te koskaan ole lukeneet: lasten ja imeväisten suusta olet sinä kiitoksen valmistanut?" (Matt.21:16.)

"Sillä ilman uskoa on mahdotoin kelvata (Jumalalle)" (Hepr.11:6).
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 01 Loka 2007, 11:04

Tätä lapsen usko asiaa ei minun aivoilla voi järkeistää, kun en voi sitä millään päästä enää lapsen sisälle tutkimaan, kun olen jo näin vanha.


Aiheetta ei siis Paavali kirjoittanut, ettei maailma viisaudessaan voinut käsittää Jumalan viisautta, niin on Jumala viisaudessaan nähnyt hyväksi tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat. (Tähän tapaan se Paavalin kirjoitus on, en nyt malta sitä etsiä)

Samasta syystä on vanha Siionin laulaja käskenyt ottaa järjen vangiksi, kun on uskomisen asioista kysymys.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 02 Loka 2007, 10:39

Uskoa ei voi järkeillä, mutta uskossa voi "kasvaa" :wink:
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Loka 2007, 14:43

Maarimi kirjoitti:Uskoa ei voi järkeillä, mutta uskossa voi "kasvaa" :wink:


Mitä on uskossa kasvaminen? Kysymykseen vastasi aikanaan Johannes Kastaja, kun hänen opetuslapsensa valittivat Johannekselle, että kaikki menevät Jeesuksen mukaan. Johannes vastasi: Hänen (Jeesuksen) tulee kasvaa, mutta minun (Johanneksen) tulee vähetä. Kun Jumalan armolapsi kasvaa uskossaan, hän tuntee itsensä aina vain pienemmäksi. Niinhän tunsi Paavalikin, joka tunsi itsensä kaikkein vähimmäksi, pienimmäksi. Jopa niin, että muutti nimensä Saulus nimeksi Paulus, (Paavali) joka muistaakseni merkitsee samaa kuin pieni.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 02 Loka 2007, 17:28

Uskossa helposti kasvaa, ainakin omavanhurskaus. Ei ooo helppoa kun sellaiseen joukkoon eksyy, että antautua ja antautua pitäisi ja koskaan siitä ei loppua tule. On vieraita henkiä, henkikasteita ja opin tuulia, kiehtovia taruja jostain ja joista Raamattu vakavasti varoittaa,

Olinkin esim. eräässä lähetysmarketissa, jossa eräs mies (hellari) kertoi kokemuksiaan, erittäin taidokkaastikkin, mutta huomasin, että sillä oli vieras henki, vaikka avoimesti koitin asiaan suhtautaua. Näin vain yksinkertaisesti totesin itsekseni. Ei auta vakuuttavat kokemukset tai mongerrukset, sitten yhtään. Ne ei ainakaan oo mun juttuja, vaan ihan karvat nousee pystyyn.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Emka » 02 Loka 2007, 19:06

Maarimi kirjoitti:Uskoa ei voi järkeillä, mutta uskossa voi "kasvaa" :wink:


Tästä uskossa kasvamisesta on Maarimin kanssa aiemminkin keskusteltu :shock: En ymmärrä mihin sillä kasvamisella pyrit? Kuten Taavetti sanoi, että Jeesuksen tulee kasvaa ja ihmisen vähetä.

Näitä "kasvaneita" on aina silloin tällöin Siionissakin ollut, ja silloin on jouduttu tavalla tai toisella ulos lastenvaltakunnasta. Tämä "kasvanut" on saattanut viedä mukanaan myös muitakin, jotka ovat lähteneet tätä kasvanutta seuraamaan ja unohtaneet sen että Jumalanvaltakunnassa on kaikki tasapäisiä. Kukaan ei kasva toista paremmaksi vaan olemme saman arvoisia uskossa ja elämässä.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja lukkari » 02 Loka 2007, 19:16

Tiedän sen, että ainakin katollisessa kirkossa puhutaan uskossa kasvamisesta, sama lienee karismaattisissa liikkeissä. Kristillisyydessä vierastetaan uskossa kasvamista, sen sijaan lauletaan siionin laulussa; oi kasvakaamme armossa, kuin ruusut yrttitarhassa... Armossa kasvaminen on kuitenkin eri asia. Osuvasti joku puhujaveli joskus totesi, että siionin vuoren rinteellä kasvaa puita. Myrskyn tullessa suurimmaksi kasvaneet kaatuvat ensimmäisenä, pienet pysyvät pystyssä.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Loka 2007, 20:58

Hiukan ihmetyttää, mihin Maarimi pyrkii. Uskon vielä kuitenkin, että vilpittömin aikein kyselee siltä opin pohjalta, minkä on saanut. Katsotaan tuota viimeksi lainattua kohtaa, miten se on suomennettu Bibliaan.

Efesolaiskirje 4
13 Siihen asti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
14 Ettemme silleen lapset olisi, jotka horjuisimme ja kaikkinaisilta opetuksen tuulilta vieteltäisiin, ihmisten koiruuden ja kavaluuden kautta, jolla he meitä käyvät ympäri, saadaksensa pettää;
15 Mutta olkaamme toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme kaikissa, hänessä, joka pää on, Kristus,
16 Josta koko ruumis on koottu ja yhteen liitetty, kaiken yhdistyksen kautta, joka siihen lisääntyy, sen vaikutuksen ja määrän jälkeen, joka kullakin jäsenellä on, siitä kasvaa ruumis omaksi rakennukseksensa rakkaudessa.

17 Niin minä nyt sanon ja todistan Herrassa, ettette silleen vaella niin kuin muut pakanat vaeltavat mielensä tyhmyydessä,
18 Joiden ymmärrys pimitetty on ja ovat vieraantuneet siitä elämästä, joka Jumalasta on, tyhmyyden kautta, joka heissä on, ja heidän sydämensä kovuuden kautta,
19 Jotka, sitten kuin he olivat paatuneet, antoivat ylön heitänsä haureuteen ja tekivät kaikkinaista saastaisuutta ylönpalttisessa himossa.
20 Mutta ette niin Kristusta ole oppineet.
21 Jos te muutoin hänestä kuulleet olette ja hänessä opetetut olette, niin kuin totuus Jesuksessa on,
22 Niin pankaat pois vanha ihminen, jonka kanssa te ennen vaelsitte, joka himoin kautta eksyksissä itsensä turmelee;
23 Mutta uudistakaat teitänne teidän mielenne hengessä,
24 Ja pukekaat päällenne uusi ihminen, joka Jumalan jälkeen luotu on, totisessa vahurskaudessa ja pyhyydessä.
25 Sentähden pankaat pois valhe, ja puhukaan jokainen lähimmäisensä kanssa totuutta; sillä me olemme jäsenet keskenämme.
26 Vihastukaat ja älkäät syntiä tehkö, älkäät antako auringon laskea ylitse teidän vihanne,
27 Älkäät antako laittajalle siaa.
28 Joka varastanut on, älkään silleen varastako, vaan paremmin tehkään työtä ja toimittakaan käsillänsä jotakin hyvää, että hänellä olis tarvitsevalle jakamista.
29 Älköön yksikään rietas puhe teidän suustanne lähtekö, vaan mitä sovelias on parannuksen tarpeeksi, että se kelvollinen kuulla olis.
30 Ja älkäät Jumalan Pyhää Henkeä murheelliseksi saattako, jossa te lunastuksen päivään asti kiinnitetyt olette.
31 Kaikki haikeus, ja närkästys, ja viha, ja huuto, ja sadatus olkoon kaukana teistä kaiken pahuuden kanssa.
32 Mutta olkaat keskenänne ystävälliset ja laupiaat, ja anteeksi antakaat toinen toisellenne niin kuin Jumala teillekin Kristuksen kautta anteeksi antanut on.
Tästä kohdasta, jota otin tähän aivan luvun loppuun, löytyy korostamassani kohdassa oikea seurakuntaoppi. Ei mikään monen seurakunnan oppi, eikä monen vaimon oppia, vaan yhden seurakunnan, Jumalan valtakunnan oppi. Miten se koostuu lukuisista jäsenistä, siis meistä jotka siihen olemme parannuksen armon kautta tulleet oksastetuiksi.

Sitten siinä löytyy monen kaltaisia Jumalan armon mukaisia neuvoja, miten tässä Jumalan huoneessa meidän tulee armon alla vaeltaa.

Ehkä Maarimilla on oikeatkin ajatukset, mutta ne kuitenkin ilmenevät erilaisten väärien hengellisyyksien ilmaisuina, niin niistä voi joku etsivä sielu tulla eksytetyksi ja joutua harhailemaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 02 Loka 2007, 22:54

Tuossahan sanotiin ihan selvästi,että; olemme Kristusruumiissa siihen istutettu.

Me kasvamme siihen Kristus ruumiiseen. Emme kasva omana itsenämme, vaan seurakunnassa, Kristuksen ruumiissa.

Tuo kasvaminen, mitä muissa hengellisyyksissä opetetaan, on ihan eri juttu.

Jouduin karvaasti sen kokemaan silloin kun itse olin sellaisessa.

Jumalanvaltakunnan asukkaina emme ole eri opin tuulien heiteltävänä, kuten muualla opetetaan, kuka korostaa lauantain pyhittämistä, kuka kielillä puhumistä.

Oli jopa silloisessa seurakunnassa jossa olin, seurakunnan sisälläkin erilaisia käsityksiä. hyvin usein kuulin puhujan sanovan, "minun mielipiteeni tästä asiasta on tämä" ja toisella oli samasta kohtaa erilainen mielipide. Ota siitä sitten selvä mikä on oikein???? :shock:

Jumalanvaltakunnassa on yhdenkaltainen opetus, Raamattua selitetään Raamatulla eikä omilla mielipiteillä.

Me kasvamme armossa ja totuudessa, mutta seurakunnan ylitse ei kasva kukaan, olemme Jumalan edessä ihan tasapäistä porukkaa, oli sitten yliopiston professori tai salomökin mummu Kainuun korvessa :lol:
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 03 Loka 2007, 11:42

Maarimi kirjoitti:Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa?

- - -
Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta ja kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, häneen, joka on pää.

Hän liittää yhteen koko ruumiin ja pitää sitä koossa kaikkien jänteiden avulla, kunkin jäsenen toimiessa oman tehtävänsä mukaan, ja näin ruumis kasvaa ja rakentuu rakkaudessa."


Se tarkoittaa, että kun on kuulevat korvat ja kätkevä sydän, kuuntelee ottaen vaarin, mitä Henki seurakunnalle sanoo ja niin kiinnittyy entistä lujemmin rakkauden siteellä seurakuntaan osana Kristuksen ruumista. Omaa lihasta nousevaa, Jumalan seurakuntaa vastaan kapinoivaa kasvua vastaan tuo kohta on siten pikemminkin moukari.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Loka 2007, 22:50

Maarimi kirjoitti:Minä pelkään, että tähän lapsenkaltaisuuteen kätkeytyy sellaistakin, että ei halutakaan, että kukaan sen kummempia miettisi ja kyseenalaistaisi :wink:

Ja tokihan se elämä niin helpompaa onkin.


Jumala ja Jumalan sana opettaa uskomaan yksinkertaisesti, usko on niin yksinkertainen, ettei tyhmä eksy oikeasta uskosta. Viisaat, viisastelijat ja omaan ymmärrykseensä uskon asioissa turvautuvat sen sijaan eksyvät.

Jumala on antanut luomalleen ihmiselle järjen, sama Jumala on myös käskenyt sitä käyttää oikein ihmiskunnan parhaaksi. Joillekin Jumala jostakin meille käsittämättömästä syystä on antanut järkeä vähemmän, mutta heitäkin Jumala rakastaa. Näiden yksinkertaisten ja tyhmien vuoksi Jumala on säätänyt armonsa järjestyksen niin yksinkertaiseksi, että nämä tyhmimmät ja pienimmät voivat ja osaavat siihen tarttua ja pitää siitä uskon käsivarsin kiinni. Tähän yksinkertaiseen armon järjestykseen täytyy tyytyä viisaimpienkin ihmisten. Siksi ihmisen viisaudesta ei ole paljoa apua uskomisen asiassa, äärimmilleen vietynä ihmisen ymmärrys voi olla jopa haitaksi uskon asiassa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron