Toisuskoiset palstat

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Toisuskoiset palstat

ViestiKirjoittaja weha » 06 Tammi 2010, 13:44

Room.16: 17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".


Tämä kohta mielestäni viittaa erikoisesti, eri hengellisyyksien palstoille, jossa on vaaransa kaikilla. Kenelläkään ei ole erikoisasemaa...

Onko VL:ät tästä samaa mieltä?
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja juruulanko » 06 Tammi 2010, 14:34

erittäin hyvä aloitus, kiitos weha.

Itse toisinaan osallistun keskusteluun myös toisella keskustelupalstalla. Välillä on ollut sellainen olo, että "älä istu siellä missä pilkkaajat istuvat". Välillä on tullut opillisia kiusauksia, mutta nämäkin solmut ovat loppupelissä auenneet ja uskoni on vahvistunut sen suhteen että juuri tämä usko on Raamatun mukainen usko.

Sivusto, jolla keskustelen, ei ole erityisesti minkään hengellisyyden palsta, vaan palsta jossa keskustellaan enimmäkseen muita asioita, mutta myös uskonasioita. Koen tekeväni siellä myös eräänlaista lähetystyötä, esim oion uskosta osattomien vääriä käsityksiä vl-uskosta. Ja joskus olen saanut myönteistä palautetta uskosta osattomilta, tyyliin että "uskosi näyttää olevan Raamatun mukainen". Se on rohkaissut jatkamaan: kenties Jumala saisi kauttani jonkun johdatettua armoistuimensa äärelle.

Kun toisaalta taas sanotaan, että kyntilää ei pitäisi pitää vakan alla. Itse ymmärrän wehan lainaaman Raamatunpaikan ainakin sillä, että ei ole tarpeen mennä väärien hengellisyyksien tilaisuuksiin, enkä ehkä menisi myöskään selvästi väärän hengellisyyden ylläpitämälle ja moderoimalle palstalle.
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
Avatar
juruulanko
puuhakas
 
Viestit: 215
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 15:39

ViestiKirjoittaja juruulanko » 06 Tammi 2010, 14:36

lisään vielä toivomuksen, että muutkin ottaisivat kantaa asiaan, jota olen myös jonkin verran itsekseen ja vaimoni kanssa pohtinut.
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
Avatar
juruulanko
puuhakas
 
Viestit: 215
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 15:39

ViestiKirjoittaja Nepheg » 06 Tammi 2010, 15:45

juruulanko kirjoitti: että ei ole tarpeen mennä väärien hengellisyyksien tilaisuuksiin, enkä ehkä menisi myöskään selvästi väärän hengellisyyden ylläpitämälle ja moderoimalle palstalle.


Näin minäkin ajattelen.
Mitäpä siellä edes tekisin, kun eivät ole tässä uskossa...

En tiedä onko nettikään hyvästä vaikka foorumilla lukisi että sitä moderoi Vanhoillislestadiolainen.
Todellisuudessa niissä pääosin parjataan tätä uskoa ja annetaan kaikenlaisten väärien juttujen levitä.

Täälläkin käy välillä sellaisia ekumeenikkoja ym. ulkopuolisia "opettamassa" ja kun vastaan sanot heille tai kun otat heidän viestinsä pois, kun ne eivät selvästikään kuulu tälle palstalle, niin saat haukut, kun et halua "keskustella".
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 07 Tammi 2010, 16:12

Mielestäni on eroa keskustella

a) väärähengellisten ylläpitämällä palstalla ja
b) ei-uskonnollisella keskustelupalstalla.

Jos keskustelee ei-uskonnollisella palstalla pääosin muista asioista ja siellä jostain syystä aletaan keskustella vl:suudesta, on mielestäni luontevaa oikoa siellä ilmenneitä vääriä käsityksiä.

Olen itse keskustellut paljon myös epäuskoisten kanssa netissä, vaikkakin vain vanhoillislestadiolaisuutta käsittelevillä sivustoilla. Välillä keskustelu on mennyt väittelyksi, jota Raamattu kehottaa välttämään. "Se, joka opettaa toisin eikä seuraa Herramme Jeesuksen Kristuksen terveellisiä sanoja ja uskomme mukaista oppia, on pöyhkeä eikä ymmärrä mitään. Hänellä vain on kiihkeä halu väitellä ja kiistellä. (2. Tim. 1:3-4.) Siksi olen pyrkinyt viime aikoina välttämään palstoja, joissa on vaarana ajautua uskonasioista väittelyihin (vaikka monet väittelyiksi päätyneet keskustelut ovatkin tavallaan vahvistaneet uskoani, koska vanhoillislestadiolaisuus on kerran toisensa jälkeen paljastunut Raamatun mukaiseksi uskoksi). Raamattu toteaa, kuten Juruulanko hyvin toi esille: "Hyvä on sen osa, joka ei vaella jumalattomien tavoin, ei astu syntisten teille, ei istu pilkkaajien parissa" (Ps. 1:1).
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron