Tupakasta leikinlaskuksi

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Tupakasta leikinlaskuksi

ViestiKirjoittaja Emka » 05 Helmi 2010, 20:46

Olen palstalaisilta saanut pyynnön rajoittaa keskustelua mopin palstalla aiheena tupakka rinki ry:llä Siellä oli nimimerkkeina käytetty täältä tuttuja nickej'ä, (liekö kysytty lupaa käyttää niistä tulevia väännöksia)? keskustelu on aiheuttanut palstalaisillamme ihmetystä ja mielipahaakin.
Pyydin heitä muuttamaan nimimerkkien tunnistettavuuden josko tuollaisina ne kyllä tunnistetaan ja hyvässä lykyssä pääsemme suomi 24:lle näihin vitseiksi tarkoitettuihin kommentteihin. olen sitä mieltä ja varmaan moni kanssani on samaa mieltä että emme olisi pahennukseski missään aiheessa mitä tulee maailman ja meidän välillemme., Jos olisimme kouluelämässä täyttyisi koulukiusaamisen kriteeri näissä kirjoituksissa, helppo sitä on nauraa toisiin kohdistuvaa ivaa mutta jos on ollut joskus kiusan kohteena koulussa niin tämä ei eroa siitä mitenkaan.. Jos jemina kestää itseensä kohdistuvan pilkanteon,se ei tarkoita sitä että toiset ovat yhtä vahvoja siihen.

Yhtenä esimerkkinä oli taavi, jonka kaikki tuntevat ,hän jos kuka on yrittänyt tasapainoilla joskus koviksikin äityvien sanaharkkojen sovittelijana ja tämä on sitten kiitos siitä. Tiedän ettei taavi ole tupakkaa vetänyt ja siksikin on turhaa häneen kohdistuvaa painetta tupakoinnista aiheutuvaa sanailua..
Luulisi mopin palstalla olevan väkeä ilman että sitä pitää haalia vl-foorumilta tupakkarinki keskusteluihin.

Toivoisin että yhdessä voisimme olla esimerkkeinä maailmalle siinä miten uskomme ennen kirjoitettuun Jumalan sanaan ja siksi toivon, että myös kirjoituksemme ovat sen mukaisia. Jos aiheet ovat vähissä ei se johdu siitä etteikö niitä olisi vaan siitä halutaanko niiden mukaan tiestä ja matkasta kirjoittaa.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Helmi 2010, 21:31

Totuus tupakoinnistani on, että poikasina kokeilimme nuoremman veljeni kanssa sanomalehdestä pyöräytetyllä, tyhjällä sätkällä, kun se tuntui niin miehekkäältä. Yksi savun veto riitti, kun tuntui ettei yskimisestä tule loppua.

Aikuisena olen polttanut kokonaista kolme tehtaan tekemää sätkää, kaikki hammaskipuun. Ensimmäinen oli ns. pilliklupi, ohut savuke, jonka hammastuskani vierestä nähnyt muurari minulle antoi, kehotuksella istua tukevasti ja vetää kunnolla henkeen. Maailma sen seurauksena musteni ja alkoi pyöriä silmissäni. Nikotiini ja muut myrkyt olivat sellainen ase hammasbakteereille, että hellittivät otteensa reiluksi vuodeksi.

Seuraavat savukkeet pyysin itse naapurien miehiltä, vaikka ne olivat ensimmäistä pilliä vahvempia, Saimaa ja Työmies merkkisiä, niiden teho oli vain muutamia kuukausia. Ensimmäisen sätkän tarjonnut sanoi, että kun en polta tupakkaa, se voi tehota vaivaani, kuten tehosikin. Vaikutus kuitenkin laimeni seuraavilla kerroilla, eikä sitä olisi vakipolttajalla lainkaan. Ei se siis ole edes hammassärkyyn paras mahdollinen lääke. Hammaslääkäriltä löytyi teosivät keinot, kun viimein sain raavituksi sen verran markkoja, että pystyin hoidon maksamaan.

Kummalta tuntuu kuulla tieto, että naapuripalstalla on alettu irviä tällaiselle vakavalle asialle. Liekö irvijöillä lainkaan omaatuntoa, vai onko se tyystin nukuksissa. Ihmetellä täytyy sitäkin, jos ei sikäläiset valvojat katso aiheelliseksi puuttua sellaiseen, selvästi vääristeltyyn ja valheelliseen irvistelyyn.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 06 Helmi 2010, 00:05

Mie annoin noin yleisesti luvan nettipersoonaani käyttää niissä. Pahoittelen, jos sillä menettelyllä edistin jonkun mielen pahoittumista. :(
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja nuusku » 06 Helmi 2010, 03:37

Huomasin esiintyväni yhtenä päähenkilönä em. tarinassa. En osannut erityisemmin pahentua tarinaan, lukuunottamatta joitain kohtia, joissa heitettiin huumoria hengellisistä asioista. Koskikohan se hengellinen huumori jonkun tarinahenkilön puhujainlahjoja tai jotain. Yleisesti ottaen koin em. tarinan melko "kevyenä kamana" em. palstan kokonaisantiin verraten ja siellä olevan pahennuksen keskiarvoon suhteuttaen. Ehkä omaan suhtautumiseeni vaikutti sekin, että en suhtaudu tupakointiin kielteisesti, enkä koe tupakanpolttelu-vitsejä sen kummempana kuin vaikkapa kahvinjuonti-vitsejä.

Vaikka tässä nimenomaisessa asiassa oma huumorintajuni siis jostakin syystä riitti yllättävän suureen osaan tarinan sisällöstä, niin kykenen kuitenkin ymmärtämään tai hahmottamaan, että joillakuilla huumori loppuu kyseisen kaltaisissa kuvauksissa kesken. Siinä mielessä olisi luontevaa, että ne jotka eivät nimiään tarinaan halua tai joita tarina loukkaa, saisivat ne siitä pois. Itse en välttämättä pahennu oman nickini käytöstä tarinoissa, mikäli tarinat eivät loukkaa minua henkilönä, minulle tärkeitä arvoja ei loukata, ja uskonasiasta ei tehdä vitsiä.

Henk. koht. mielipiteenäni siis, mainitulla palstalla on säilöttynä varsin laaja repertuaari sen verta rankkaa materiaalia ja väkevää eksytystä, että muuhun materiaaliin suhteuttaen, pidin tarinaa melko heppoisena, vaikkakin hengellinen huumori siinä pahensi itseänikin. Silti samanaikaisesti voin ymmärtää, että joku muu, joka tässä tapauksessa esimerkiksi ei siedä tupakan polttamista, loukkaantuu oman nickinsä käytöstä em. tarinassa.

Esimerkkinä, itseäni sen toisen palstan keskusteluosion uusin "huumoriavaus" "Ankka ry:n jäseneksi?" pahentaa paljon enemmän, ja mielestäni sen sisältö pilkkaa Siionia eli sehän on yhtäkuin Jumalaa. Tämä vain vertailukohtana, kun mainitsin pitäväni tupakkavitsailua kesynä muun rinnalla. Mistä lienee kertoo tämä näkökulmiemme ero. Kertokaa, jos arvelette tietävänne, ja korjatkaa minuakin jos siihen aihetta näette. Voihan olla, että olen vuosien mittaan palstoja lukiessani ehtinyt jo turtua tahi penseytyä tilanteisiin niin, että en kykene havaitsemaan riittävän herkästi tupakkitarinaan kätkettyä paheksunnan ydinsyytä.

edit: lisäsin muutaman huomion
Viimeksi muokannut nuusku päivämäärä 06 Helmi 2010, 04:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Helmi 2010, 04:31

Vaikka en itse polta, olen pienestä alkaen oppinut sietämään tupakoitsijoita, jopa hyväksymään uskovaiset uskovaisina, synnillistämättä sitä sinänsä huonoa tapaa, joka ei sentään vie uskoa. Päinvastoin olen tuntenut monia savuttelijoita kalliisti uskovina veljinä ja sisarina.
Siinäpä se pahennuksen syy löytyykin, leikinlaskun tupakasta, ikään kuin se olisi edellytys uskollemme. Alun sellaiselle "leikittelylle," että tupakka jotenkin kuin vaatimuksena uskoomme, että kaikki "kunnon" lestadiolaiset polttavat. Alun sellaiselle leikin laskulle, totisena totuutena pitäen, olen havainnut kumpuavan eräiden tupakkaa syntinä pitävien vapaiden suuntien edustajilta. Olen suhtautunut heidän piikittelyynsä, ikään kuin sitä ei olisikaan, vain joskus pahimpia valheita oikoen, sillä jos sellaista ei edes yritä joskus oikaista, monikin voi alkaa pitää sellaista valhetta todellisena totuutena. Suomi 24 eräiden foorumeiden "raittiuskasvatukseen" kuuluvana olen suhtautunut vain huonon omantunnon ilmauksina, joka sillä tavoin ilmenee pilkkapuheina.

Siksi olikin yllätys, että sellaiseen kevyeen pilailuun uskomme siivellä lähtee päävastuullisena sellaiset, jotka muissa yhteyksissä myötäilevät uskomme "paremmaksi" ja "hovikelpoisemmaksi" tekijöitä. Siinä mielessä se toisaalta ei ole yllätys, että siihen aiheeseen kai tupakalla irvailukin kuuluu, kuten jatkuvat toistelut, että meidän pitäisi erota kirkon jäsenyydestä ynnä muut saman kaltaiset, jotka alussa ovat saattaneet olla asiaakin, mutta jatkuvasti toistettuina menettävät makunsa.

Siinä jatkuvassa toistelussa yksi vaara piileekin, koska jatkuvaa toistettua valhetta alkaa ajan oloon pitämään totuutena toistaja itsekin, puhumattakaan sivullisista, jotka kenties eivät muuta totuutta tunnekaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 06 Helmi 2010, 05:12

Sen olen huomannut, että puheena olevien tarinoiden kirjoittaja Jemima-Ankka on kirjoittamisen ja mielikuvituksen taidossa paljon saanut. Mikäli hän vikoilemisen sijasta valjastaisi taiteelliset lahjansa rakentaviin tarkoitusperiin, niin niistä olisi paljonkin iloa lukijoille. Oon rukoillut, että hän vielä saisi palaamisen armon eksymisestään. Siitä tuli mieleen, että toivoisin että tekin jaksaisitte minunkin puolesta rukoilla, että minäkin pääsisin taivaan kotio.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja sinivuokko » 06 Helmi 2010, 10:13

Näin palstoja (ei vuosikausia seuranneena) näkisin myöskin että tuolla naapuripalstalla vallitsee paha eksytyksen henki.
Juuri uskonasioiden sekoittamisen tuohon omasta mielestään huumoriin tekee tästä sivuhuonejutusta sopimattoman. Tämä vain yksi esimerkki.

Voiko tulla muuhun johtopäätökseen,kuin että oikeaa ymmärrystä varoittaa nettipalstoista näkyy olevan Jumalan seurakunnassa.

Eilen illalla sinne näytti ilmestyvän naurava ja vahingoniloinen lauma yksilöitä vuoronperään.
sinivuokko
 

ViestiKirjoittaja juruulanko » 06 Helmi 2010, 11:52

en tunne tätä ketjua, mutta parin Mopin palstalle tehdyn vierailukerran jälkeen olen huomannut että se ei ole minun paikkani.

Noin yleisenä havaintona toteaisin, siis puuttumatta Mopin palstaan sen enempi, olen havainnut että ns. Laiteilla kulkijat ovat eksytys"työssään" paljon "tehokkaampia" kuin täysin ulkopuoliset .
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
Avatar
juruulanko
puuhakas
 
Viestit: 215
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 15:39

Todella!

ViestiKirjoittaja mutsi » 06 Helmi 2010, 18:49

Olen katsellut noita mainitsemianne ketjuja. Tulee mieleen 2 Tim. 2: 16-17.

He menevät jumalattomuudessaan yhä pitemmälle ja heidän puheensa jäytää ympäristöään kuin syöpä. (Omin sanoin referoituna jakeiden sanoma on jotenkin noin.)

Ei näytä olevan Herran vesa heille rakas ja kallis.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Emka » 06 Helmi 2010, 22:46

Paljon on ääntä, paljon puhetta, mutta asiaa niistä saa etsiä. Sääliksi käy. Sieltä on evankeliumin ilosanoma syntisiä kohtaan kadonnut vitsien alle.

En tarkoita tällä etteikö huumoria voisi käyttää uskovaisetkin,mutta sivistynyt ihminen tajuaa milloin huumoriksi tarkoitettu ylittää sopivaisuuden rajan.

Silloin ei loukata toista eikä käytetä varsinkaan kuten siinä tupakkarinki keskustelussa sellaisten nickejä jotka ovat tunnistettavissa. Kun siitä heille sanoo, niin ilkkujat kuorossa puolustelevat tekojaan ja ilkkujien joukkoon rientää naureskelemaan ihmisiä joiden kannattaisi mielummin ajatella oman sielunsa autuutta, kuin naureskella pilkkaajien joukossa...
Toivotaan ettei tule itku, paljon nauramisen tilalle.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Aromi » 07 Helmi 2010, 00:57

Eiköhän Vintin sivuhuone ole juuri siksi Mopin palstalla, että siellä voidaan pitää tällaiset hulluttelut erossa varsinaisesta keskustelusta. Periaatteessa ei pitäisi olla epäselvää, että sen osion kirjoitukset ovat ihan muuta kuin normaalia palstakeskustelua.

Näissä Jemiman kertomuksissa on mielestäni kyse aika paljon siitä, että niitten kautta Jemima saa purettua monenlaisia asioita. Kipeitäkin asioita pystyy joskus käsittelemään helpommin kun katselee niitä humoristisesta näkökulmasta.

Minun suositukseni on seuraava: Jos joku loukkaantuu kirjoitukseen (oikeastaan mihin tahansa kirjoitukseen), laittakoon yksityisviestin kirjoittajalle. Jemimasta olen koko lailla varma, että hän ottaa vakavasti sellaiset viestit ja tahtoo olla tietoisesti loukkaamatta ketään. Nyt pääsi käymään niin, että syntyi julkinen keskustelu, joka ei rakenna taatusti ketään. Lopetan puolestani tähän, enkä enää kommentoi asiaa kummallakaan palstalla.
Aromi
vakiintunut
 
Viestit: 117
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:03
Paikkakunta: pohjoinen maa

ViestiKirjoittaja Emka » 07 Helmi 2010, 02:09

Olisikohan syytä Jeminan kuitenkin käyttää vaikkapa mielikuvitushahmojensa nickejä näissä tarinoissaan. Kuten kävi ilmi, he joiden nickejä käytettiin eivät asiasta olleet kovin riemuissaan. Nyt on kuitenkin kysymys aikuisesta ihmisestä joten tuota mokaa ei voi panna lapsellisuuden piikkiin.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja weha » 07 Helmi 2010, 07:59

Luin tuolla ketjua, joka oli timoteuksen avaama ainakin. Timoteukselle haluaisin kertoa, ensiksikin uskon varmuuden, joka on seurakunta, ei ihmisten mutu jutut ja mielipiteet. On minullakin ollut paljon vääriä luuloja asioista, mutta seurakunnan opin olen aina lopulta huomannut oikeaksi. Ellei siis ole seurakuntaa, ei ole mitään.
25. Miehet, rakastakaat teidän vaimojanne, niinkuin myös Kristus seurakuntaa rakasti ja antoi ulos itsensä hänen edestänsä, 26. Että hän sen pyhittäis, ja on sen jo puhdistanut veden pesossa sanan kautta:
27. Että hän saattais itsellensä kunniallisen seurakunnan, jolla ei saastaisuutta eikä ryppyä ole eli jotakuta muuta senkaltaista, vaan että hän pyhä ja laittamatoin olis.

Tuosta tupakin poltosta on sitten taas hirveästi jauhettu ja itselle tulee mieleen, että se olisi tarkotuksen hakusta. Muistan kun VL-rippikoulusta, jossa eräs tuttuni oli, erotettiin kun eräs poltti tupakki ja taisi kaksi kertaa jäärä kiinni siitä. Ei sitä siis ole mitenkään ihannoitu, mutta ne veljet jotka pollttavat esim. tupakkia, ovat ihan yhtä rakkaita.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 07 Helmi 2010, 08:38

:eek:

Ihan ekkana. Olen todella pahoillani siitä, että ne jotka asiasta pahentuivat, eivät itte ottaneet muhun yhteyttä, vaan pistivät Emkan asialle. Kuitenki tän palstan henkilöt ovat monta kertaa esim. kaksnelosella käskeneet hk:issa kaltoinkohdeltuja ottamaan SUORAAN yhteyttä niihin, joihin he ovat loukkaantuneet. Nomut; sattuuhan sitä, mutta muistakaa ensi kerralla.

Tokkana. Tähän mennessä Taavi vasta on ilmoittautunut loukkaantuneensa nikkinsä käytöstä ja häneltä olen pyytänyt asiaa anteeksi. Mutta voin tehdä sen tässäkin: Taavi, annatko anteeksi kun loukkasin?

Tarkoitukseni ei ollut loukata ihan ketään, kuhan vain heittelin tarinaa tupakkiasiasta humoristisessa valossa, Metsätähden haluttua mukaan tarinoihin. No ekkana tuli mieleen tupakkikeskustelu, missä hän oli mukana. Älkää silti ajatelko hänen olevan ihan millään tavalla syyllinen tähän episodiin.

Emme totisesti ota enää mukaan Taavia, Nuuskua ja OM:ia tarinoihin ja muitahan emme ole koskaan ottaneetkaan, en ainaskaan muista. Ja voi olla, että joko Vintin sivuhuone pitää laittaa muutenki salasanalliseksi tai että jatkan (jos ees jatkan) tarinointia blogissani, jonne on vain muutamilla pääsy. Niin ei tule kenelläkään kiusausta lukea hoopoja tarinoitani, jos ei kerta niistä tykkää.
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Emka » 07 Helmi 2010, 12:52

Minä puolestani toivon ettei palstojen välisiä saikkauksia tulisi ja oli hyvä kun siansaparo tuli itse paikalle asiaa selvittämään.
En todellakaan usko että porukka niin huumoritajunto on ettei leikinlaskua siedä, mutta koska kyseinen aihe oli akuutti ja yritämme täällä kuten varmaan koko vl-väki toivoo ettei tupakkaa suosita ihan niistä terveydelle haitallisista seikoista. Olen keskustellut nuorten kanssa asiasta paljon, ja pari poikaa on antanut tunnusta siitä että asiasta jutellaan ja myös heitä kuunnellaan.

Iloitsen niistä nuorista perheistä jotka ovat jättäneet tupakan kun naimisiin on menty, ei ainakaan kotona ole esimerkin antajaaja lapsen /nuoren kanssa on avoin keskustelu yhteys niintämä tupakka juttukin tulee esiin jossain vaiheessa. Tärkeää on vanhempien ja lasten avoin suhde keskusteluissa, eikä pelko hallitse siinä välissä. Lapset ovat kaikki omanlaisiansa joten mikä sopii Mikolle, ei sovikaan Pekalle. Tytöt saavat äidin kanssa keskutella niistä "naisten jutuista"

Rippikouluissa siitä asiasta puhutaan nuorten kanssa ja varmaan uskovaisissa kodeissa aihe tulee usein esille, siksi siihen asiaan kohdistuva leikinlaskukin on mielestäni kyseenalaista.

Toiseksi voisi olla aiheellista meidän kaikkien (siis minunkin) jättää itsestämme nettiin sellainen jälki, ettei pahennusta aiheutettaisi kenellekään. ;)
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Helmi 2010, 21:21

Sisnsaparo kirjoitti:Tokkana. Tähän mennessä Taavi vasta on ilmoittautunut loukkaantuneensa nikkinsä käytöstä ja häneltä olen pyytänyt asiaa anteeksi. Mutta voin tehdä sen tässäkin: Taavi, annatko anteeksi kun loukkasin?


Oikeastaan en tuntenut, enkä tunne itseäni loukatuksi, korkeintaan että on melko toden näköistä, että monikin saa vääriä käsityksiä, ja jos alkavat uskoa niitä tosiksi, se on vahinko heille itselleen. Minun osaltani saat olla siis aivan vapaa, ja jos tunnet jotakin anteeksi saamisen tarvetta, iloisin mielin annan sen anteeksi.

Suurin huoli minulla oli ja on vieläkin heidän kohdastaan, jotka katsovat parodisoinnin aiheeksi ja kohteeksi sen joukon, jonka olen oppinut tuntemaan Jumalan valtakuntana. Toki olen sellaisen parodisoininkin halukas antamaan anteeksi, mutta oikea paikka anteeksipyynnön kohteena on se joukko, jota sinä ja eräät mutkin olette nähneet aiheelliseksi ja oikeaksi saattaa ulkopuolisten ivailun kohteeksi, jopa yhtyen siihen ulkopuolisten ivailuun.

Jeesus rukoili pilkkaajiensa puolesta, että Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät ymmärrä mitä tekevät. Sama esirukoilijan mieli on Jeesuksella vieläkin, samaa mieltä Hän antaa jokaisella opetuslapselleen tänäkin aikana. Voinkin tässä kertoa hyviä terveisiä Savo-Karjalan seurakuntapäiviltä, jossa sain olla mukana kuulijana. Jeesus kulkee vieläkin omissaan ja antaa jokaiselle katuvalle hänen paljot syntinsä anteeksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 09 Helmi 2010, 11:20

Taavilta:

"Suurin huoli minulla oli ja on vieläkin heidän kohdastaan, jotka katsovat parodisoinnin aiheeksi ja kohteeksi sen joukon, jonka olen oppinut tuntemaan Jumalan valtakuntana."

Ei tässä ole tarkoitus ihan ketään yksikseen tai porukkana halventaa/pilkata/parodisoida (mikä hieno sana!), vaan käsitellä tiettyjä tilanteita ns. hauskasta näkövinkkelistä. Siitähän vitsaillaan piireissämme aina, esim. miten kaikkein parhaat keskusteluiltojen keskustelut käydään ihan muualla; kahvipöytäkeskusteluina ja niin kuin Nuuskukin sanoi, että tupakkipaikalla käydään monesti antoisia keskusteluita. On ihan inhimillistä arkuutta se, että hyvin harva uskaltaa kovinkaan avoimesti tuoda ajatuksiaan julki koko seurakunnan edessä ja miten paljon helpompaa se on pienemmissä piireissä. Enhän itsekkään ikänäni uskaltaisi suutani avata koko seurakunnan edessä. Miulla se johtuu traumastani, joka syntyi silloin, kun reilut 10-vuotiaana kävin seurakunnan edessä ulvomassa ja pyytämässä kososlaisuutta anteeksi, vaikken ymmärtänyt koko asiaa. Se siitä, mutta selvennykseksi.

Sain harmikseni tällä palstalla yksärin, jossa mua kehotettiin kertomaan Urahtajalle, etten ole minkään ry:n jäsen. Olen kyllä kertonutkin sen hänelle yksärillä, mutta tuosta viestistä miulle jäi ikävä maku, että kirjoituksiani tosiaan luetaan ja tutkaillaan oikein olan takaa. Koen tämän olevan jo jonkinmoista ajojahtia mua kohtaan. Vielä kun täältä aina vakuutetaan, että kovin harva käy edes lukemassa Mopin palstaa, en usko enää semmosiin selityksiin.
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 09 Helmi 2010, 12:39

Ilmoittaudun julkisesti sen yksityisviestin lähettäjäksi, jossa kehoitin siansaparoa kertomaan urahtajalle, joka luuli ,että hän on jonkun rauhanyhdistyksen jäsen. Siansaparolle olin kerran alkuaikoina, kun ite rekistöröidyin tälle foorumille, lähettänyt oman kyselyni siitä, kuka hän on, onko ex vl vai uus vl vai mikä, kun ihmettelin hänen kirjoituksiaan tällä foorumilla. Kun hän vastasi minulle, ja kertoi itsestään ja ajatuksistaan uskomisen asioitten suhteen myöskin tuon , että ei ole minkään ry:n jäsenenä, koin että hänen olisi hyvä korjata tuo tieto mopin palstallakkin, jos siellä on muitakin urahtajan tavoin luulevia, että hän on jäsenenä. Oliko se ajojahtia? Minua ei kiinnosta mopin palstan kirjoitukset pennin vertaa, mutta tämän tupakkakeskustelun myötä, josta täällä nyt tuli tietoon, että siansaparo oli alkanut siellä jatkokertomuksen tyylisesti kehitellä tarinaa, luonnollinen mielenkiintoni heräsi poiketa lukemaan, että millainen se on. Kun yksityisviestinä sen neuvoni siansaparolle annoin, että korjaisi urahtajalle väärinkäsityksen tuon jäsenyytensä suhteen ja hän siihen nyt ilmeisesti pahentui, minusta olisi ollut asiallisempaa että siansaparo olis asiassa lähestynyt myös yksityisviestillä minua, jos kerta hänelle tuli asiasta ajojahdin makua. Mitä tästä opin? Minun on visusti täst edes pysyttävä vain tällä foorumilla eikä vierailla lainkaan minkään syyn varjolla tuolla toisella. Ja siansaparolta haluan pyytää anteeksi näin julkisesti, että neuvollani tulin aiheuttaneeksi hänelle mielipahaa. Se ei ollut perimmäisenä tarkoituksenani ollenkaan.
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 09 Helmi 2010, 13:04

Tais käydä sillai, että tuo Vanamon viesti oli ns. viimeinen niitti tälle koko jupakalle.

Elikkä koska tässä jutussa kaikki pahentuminen on kohdistunut minuun, Saniksen saamatta minkäänmoista palautetta, koen että antipatiat mua kohtaan on koko jupakan syy.

Anteeksi Vanamo ihan turhaa hermostumistani, suurin syntisäkki löytyy ihan tän läppärin takaa.
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Helmi 2010, 08:50

nuusku kirjoitti:Sen olen huomannut, että puheena olevien tarinoiden kirjoittaja Jemima-Ankka on kirjoittamisen ja mielikuvituksen taidossa paljon saanut. Mikäli hän vikoilemisen sijasta valjastaisi taiteelliset lahjansa rakentaviin tarkoitusperiin, niin niistä olisi paljonkin iloa lukijoille. Oon rukoillut, että hän vielä saisi palaamisen armon eksymisestään. Siitä tuli mieleen, että toivoisin että tekin jaksaisitte minunkin puolesta rukoilla, että minäkin pääsisin taivaan kotio.


Tähän käsitykseen yhtymisen ilmaistakseni kirjauduin tämän kerran, sillä olen nuuskun kanssa aivan samaa mieltä ja yhdyn hänen toivomukseensa. Jemina/ Ankka/ Siansaparo on kirjoittajana niin lahjakas ja muutenkin älykäs, että jos saisi armon suunnata lahjansa toisin, voisi yltää joidenkin taannoisten kirjoittajien, kuten Regina Laitisen ja muutaman muun tasolle, henkilöiden, joiden nimiä en tähän hetkeen muista.

Niin ja lupaammehan rukoilla nuuskun puolesta ja kaikkien ihmisten puolesta, minäkin tunnen kaipaavani esirukouksianne.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron