weha kirjoitti:Minusta tuntuu usein, että se on ihan tahallistakin vanhoillislestadiolaisuuden mollausta. Tulee vahva tunne, ettei sellaiset ihmiset ole millääntavoin uskovaisia.
saaraleena kirjoitti:Kotimaa24:lla on käyty tällaista keskustelua http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa ... vakivaltaa
Voiko olla nytkin kyse tästä:weha kirjoitti:Minusta tuntuu usein, että se on ihan tahallistakin vanhoillislestadiolaisuuden mollausta. Tulee vahva tunne, ettei sellaiset ihmiset ole millääntavoin uskovaisia.
Jay kirjoitti:
En ala määrittelemään Antti Pentikäisen uskoa tai uskontoa, mutta asenne mikä hänen kertomuksestaan välittyy Suomen Kuvalehden 9.9.2011 jutussa, tuntuu kaunaiselta. Siitä ei välity elävän kristityn rakkaus Siionia kohtaan.
En tunne Pentikäistä henkilökohtaisesti, joten hänen sieluntilaansa en voi mennä kummemmin arvioimaan. Jutun perusteella Pentikäisestä tiedän sanoa sen, että hänellä on vanhoillislestadiolainen tausta. Vanhoillislestadiolainen tausta ei vielä tee millääntavoin uskovaiseksi. "Opin olemaan omaa mieltä ja pitämään pääni", Pentikäinen sanoo. Hänestä välittyy oman tien kulkijuus, ja hän on myös kirkon ulkomaanavun toiminnanjohtaja, joten kaipa hänellä jokin oma usko on..
Weha puhui tahallisesta mollaamisesta. En tiedä, pyrkiikö Pentikäinen mollaamiseen. Ehkä hän ei tiedä mitä tekee. Luulihan Saul Tarsolainenkin tekevänsä oikein.
j-prevert kirjoitti:Jay kirjoitti:
En ala määrittelemään Antti Pentikäisen uskoa tai uskontoa, mutta asenne mikä hänen kertomuksestaan välittyy Suomen Kuvalehden 9.9.2011 jutussa, tuntuu kaunaiselta. Siitä ei välity elävän kristityn rakkaus Siionia kohtaan.
En tunne Pentikäistä henkilökohtaisesti, joten hänen sieluntilaansa en voi mennä kummemmin arvioimaan. Jutun perusteella Pentikäisestä tiedän sanoa sen, että hänellä on vanhoillislestadiolainen tausta. Vanhoillislestadiolainen tausta ei vielä tee millääntavoin uskovaiseksi. "Opin olemaan omaa mieltä ja pitämään pääni", Pentikäinen sanoo. Hänestä välittyy oman tien kulkijuus, ja hän on myös kirkon ulkomaanavun toiminnanjohtaja, joten kaipa hänellä jokin oma usko on..
Weha puhui tahallisesta mollaamisesta. En tiedä, pyrkiikö Pentikäinen mollaamiseen. Ehkä hän ei tiedä mitä tekee. Luulihan Saul Tarsolainenkin tekevänsä oikein.
Jay, minusta tuntuisi mukavammalta, jos tekisit toisten ihmisten uskon ja vaikuttimien arvioinnin nokikkain tai jotenkin muuten kuin nimimerkin takaa huhuilemalla. Tässä tapauksessa se olisi jopa erityisen helppoa, kun voisit liittyä omalla nimelläsi aiheesta käytävään keskusteluun kotimaan nettisivuilla.
Jay kirjoitti:Mainittua Kotimaan juttua en ole lukenut, enkä katso vielä tarpeelliseksi lukeakaan
saaraleena kirjoitti:Jay kirjoitti:Mainittua Kotimaan juttua en ole lukenut, enkä katso vielä tarpeelliseksi lukeakaan
Ja minä kun panin ihan tyrkylle Kotimaan linkin ja silti sinä et "katso vielä tarpeelliseksi lukea" sitä. Oletkohan nyt ihan tosissasi?
vanamo.n kirjoitti:Itseäni on askarruttanut, kun tuota hengellistä väkivalta sanontaa on alettu viljelemään, että ulottaako joku sen koskevan jo Kristuksen kirkkolainkin käyttämiseen?
Taavetti kirjoitti:vanamo.n kirjoitti:Itseäni on askarruttanut, kun tuota hengellistä väkivalta sanontaa on alettu viljelemään, että ulottaako joku sen koskevan jo Kristuksen kirkkolainkin käyttämiseen?
Havaintoni mukaan ainakin useat, ellei vallan useimmat sanontaa käyttäneet ovat ainakin asiayhteyksistä päätellen tarkoittaneet juuri sitä, eli kaikkinainen sitominen, jopa synnistä nuhtelu on hengellistä väkivaltaa, ellei nuhdeltu itse tunnista ja tunnusta syntiään. Toisaalta käsite leviää tietyissä piireissä ja niistä ulospäin, ja jokainen haluaa ymmärtää sen omalla tavallaan.
Hengellinen väkivalta on henkistä väkivaltaa, johon liittyy uskonnollinen ulottuvuus. Sen ilmenemismuotoja ovat pelottelu, käännyttäminen, syyllistäminen, eristäminen ja kontrollointi. Tarkoituksena on nujertaa toisen ihmisen elämänkatsomus, elämäntapa tai mielipide.
Terve uskonnollisuus tukee ihmisen hyvinvointia ja antaa elämäniloa, epäterve uskonnollisuus toimii päinvastaisesti. Epäterve uskonnollisuus saattaa aiheuttaa muun muassa mielenterveysongelmia, koska uskonnolla on yhteyttä ihmisen syvimpiin arvoihin ja identiteetin rakennusaineksiin.
j-prevert kirjoitti:
Nyt Taavetti sorrut populismiin ja vakavan asian yksinkertaistamiseen. Hengellinen väkivalta on monitahoinen ilmiö, jonka suhteen omassakin liikkeessämme on syytä olla hereillä. Myönsihän esimerkiksi oman keskusyhdistyksemme johtokuntakin, että mm hoitokokouksissa ilmiötä on esiintynyt. Kohdistatko kritiikkisi myös esimerkiksi nykyiseen ja entiseen pääsihteeriimme ja nykyiseen ja edelliseen puheenjohtajaan, jotka ovat termiä käyttäneet?
pelottelu, käännyttäminen, syyllistäminen, eristäminen ja kontrollointi. Tarkoituksena on nujertaa toisen ihmisen elämänkatsomus, elämäntapa tai mielipide.
Terve uskonnollisuus tukee ihmisen hyvinvointia ja antaa elämäniloa, epäterve uskonnollisuus toimii päinvastaisesti. Epäterve uskonnollisuus saattaa aiheuttaa muun muassa mielenterveysongelmia, koska uskonnolla on yhteyttä ihmisen syvimpiin arvoihin ja identiteetin rakennusaineksiin.
Lisää tietoa linkissä: http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/He ... %A4kivalta
nuusku kirjoitti:Saaraleenalle on jäänyt melko tarkka hengen eroittamisen kyky. Kyllä sinä tiedät kuka on uskovainen ja kuka ei, niin kuin tiedät senkin, että sinä itse et ole.
saaraleena kirjoitti:nuusku kirjoitti:Saaraleenalle on jäänyt melko tarkka hengen eroittamisen kyky. Kyllä sinä tiedät kuka on uskovainen ja kuka ei, niin kuin tiedät senkin, että sinä itse et ole.
Selvennykseksi: Henki todistaa henkeni kanssa, että olen elävän Jumalan lapsi. En ole kolmen kyynärän epäjumalan lapsi.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa