Matkavieras kirjoitti:Olen kuullut, että jossain päin Vanhaa Testamenttia, tai vanhoissa juutalaisissa kirjoituksissa, puhuttaisiin seitsemästä eri Taivaan asteesta, korkein on ns. "Seitsemäs Taivas", josta sanontakin tulee.
Muuan pappi selitti, että vaikkakin pelastumme armosta, pelastuneet palkittaisiin uskonsa ja tekojensa mukaisesti eri asteisiin Taivaisiin.
En tiedä onko kyseinen kirjoitus Raamatussa vai onko muissa vanhoissa kirjoituksissa, mutta jotakin epäraamatullista tulkintaa siinä saattaa olla. Luku seitsemän esiintyy kyllä sekä Vanhassa, että uudessa testamentissa useita kertoja. Olisi varmaan kiintoisaa katsoa ja verrata kuinka usein ja millaisissa yhteyksissä. Olen kuullut sitä sanottavan täydellisyyden luvuksi Raamatun ilmoituksessa.
Viikonpäiviä oli seitsemän, kun Jumala loi luonnon maata ja taivasta, mutta ei se ainoa kohta ole kyseisestä luvusta vanhassa testamentissa. Ainakin Johanneksen ilmestyksessä mainitaan seitsenhaarainen, kultainen kynttilänjalka Jumalan valtakunnan vertauksena. Taisipa se esiintyä vanhankin liiton profeetoilla, ja missä muualla lieneekään.
Pietari kysyi, tarvitseeko aivan seitsemän kertaa antaa anteeksi rikkoneelle veljelle tai sisarelle, johon Jeesus vastasi, ettei sano seitsemän, vaan seitsemänkymmentä ja seitsemän kertaa, eli niin usein, kuin rikkonut palaa ja katuu, anna hänelle anteeksi. Sekin oli siis täydellisyys yli kymmenkertaisena.
Niin sopii ymmärtää tuo maininta seitsemännestä taivaasta, sillä omilla teoilla ja uskonkaan jaloudella ei kukaan syntiinlankeemuksen alainen ihminen voi taivaan iloa saavuttaa. Se on alusta loppuun asti täydellistä Jumalan lahjaa, armosta olemme autuaat, Jumalan lahja se on, kuten apostoli kirjoitti. Jumalan lahjana se on kuitenkin niin täydellinen, että siitä voidaan puhua vaikka seitsemäntenä taivaana, siitä kuitenkin ilman, että olisi olemassa mitään taivaan esiasteita. On vain Jumalan lasten lepo ajasta lähtömme jälkeen heille, jotka saavat uskossa silmänsä ummistaa. Elävästä uskosta osattomilla se sama aika on lopullisen tuomion odotusta, kuten eilen skannaamassani vanhassa kirjoituksessa opetetaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4