Raamatussa on kaksi Jeesuksen sukuluetteloa. Toinen on Matt.
1:1–17 ja toinen Luuk. 3:23–38. Sukuluetteloiden tarkoituksena on
osoittaa, että Jeesus on luvattu Messias ja että hänessä täyttyi se, mitä
Messiaan suvusta oli ennustettu.
Matteus kirjoitti evankeliuminsa lähinnä juutalaisille lukijoille.
Juutalaiset polveutuivat Aabrahamista. Niinpä Matteus alkaa hänestä
Jeesuksen sukuluettelon ja osoittaa siten, että Jeesus on Aabrahamille
luvattu Siemen ja juutalaisten Vapahtaja.
Luukas kirjoitti puolestaan lähinnä pakanakristityille. Hän ei pysähdy
sukuluettelossa Aabrahamiin, vaan menee aina Aadamiin ja
Jumalaan asti. Siten hän osoittaa, että kaikki ihmiset – sekä juutalaiset
että pakanat – ovat lähtöisin Aadamista ja ovat saman Jumalan
luomia. Kun Jeesus polveutuu ensimmäisestä ihmisestä asti, hän on
koko maailman Vapahtaja.
Sukuluettelot osoittavat Jeesuksen todelliseksi ihmiseksi, meidän
veljeksemme, joka on samaa lihaa, luuta ja verta kuin mekin. Jeesuksen
neitseellinen syntymä Pyhän Hengen voimasta, josta sekä Matteus
että Luukas todistavat, osoittaa hänet Jumalan Pojaksi.
Matteuksen ja Luukkaan sukuluettelot poikkeavat toisistaan Joosefin
ja Daavidin välillä.
Matteuksen sukuluettelo etenee: "Daavidille syntyi Salomo...
Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus,
jota kutsutaan Kristukseksi." Matteus käyttää sanontaa "Jaakobille
syntyi Joosef", mikä viittaa siihen että Jaakob oli Jeesuksen kasvatusisän,
Joosefin, oikea isä. Tämä sukuluettelo kulkee Daavidin suvun
vallanperimyslinjaa ja osoittaa, että Jeesus oli Daavidin valtaistuimen
laillinen perijä. Ennustukset olivat täyttyneet. Juutalaiset tutkivat
tarkoin sukuluetteloitaan ja heidän täytyi myöntää tämä.
Luukkaan sukuluettelo kulkee Joosefista Daavidiin toista tietä
kuin Matteus. "Joosef oli Eelin poika... tämä Naatanin, tämä Daavidin."
Luukas ei käytä Matteuksen tavoin sanaa "syntyi". Sananvalinta
on tarkoituksellinen. Luukas ei kerro Eelistä Joosefin luonnollise87
na isänä. Juutalaisten kirjoituksista tiedetään, että Eeli oli neitsyt
Marian isä. Luukkaan evankeliumi sisältää siis Marian sukuluettelon
ja osoittaa Jeesuksen myös lihan puolesta Daavidin jälkeläiseksi.
Mutta miksi Luukas sanoo Joosefia Eelin pojaksi? Joosef oli Eelin
vävy. Vävyä saatettiin joissakin tapauksissa kutsua appensa pojaksi
(Neh. 7:63), varsinkin kun apella ei ollut miehisiä jälkeläisiä, vaan
tytär peri hänet (4 Moos. 27:1–11). Näin tämän kohdan selitti jo
kirkkoisä Epifanios (315 – 403).