Puhuuko Jumala ihmiselle?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Puhuuko Jumala ihmiselle?

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 03 Maalis 2011, 23:01

Raamatussahan on ihmisiä, kuten Mooses, jotka puhuivat Jumalan kanssa? Puhuuko Jumala vielä nykyään ihmisille?

Toisessa hengellisyydessä voi olla yleistäkin, että sanotaan, että Jumala sanoi minulle sitä tai tätä. Kerran eräs tyttö tuli minun luo eräässä paikassa juttelemaan ja sanoi, että Herra sanoi, että pitää tulla minun kansa juttelemaan. Minusta se kuulosti ihan hiukan oudolta. Itse luulisin, että se oli hänen oma ajatuksensa, että pitääpä mennä Siniketun luo juttelemaan, jonka hän sitten otti Jumalan sanana. Luulisin niin olevan niillä muillakin ihmisillä. Alitajunta tuottaa jotain ajatusta ja se otetaan Jumalan sanana.

En ole koskaan kuullut seuroissa puhujan sanovan, että Herra minulle tänään sanoi, että... Enkä kenenkään muunkaan tuntemani uskovaisen. Mutta voiko Jumala silti puhua, mutta kukaan ei vaan kerro siitä? Jos Jumala ei enää puhu ihmisille, miksi hän lopetti ihmisen kanssa puhumisen, kun siitä Raamatussa kuitenkin kerrotaan?
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja kesis » 04 Maalis 2011, 00:03

jumala puhuu meille esim seuroissa puhujaveljien kautta. kirjotan joskus pidemmästi ku nyt oon menos nukkuu.
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja hepa » 04 Maalis 2011, 08:41

Hepr. 1:1 Jumala puhui muinen usein ja monella muotoa isille prophetain kautta; näinä viimeisinä päivinä on hän meille puhunut Poikansa kautta,
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 04 Maalis 2011, 22:34

Olen ymmärtänyt, että Jumala puhuu esim. sanassaan. Mutta puhuuko se sillä tavalla, että nyt Sinikettu tee sitä tai mene nyt Sinikettu puhumaan tuolle ihmiselle? Siis puhuuko se samalla tavalla kuin joku toinen ihminen puhuisi ihmiselle? Minulle hän ei ainakaan koskaan ole puhunut noin.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Maalis 2011, 04:45

Sinikettu kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että Jumala puhuu esim. sanassaan. Mutta puhuuko se sillä tavalla, että nyt Sinikettu tee sitä tai mene nyt Sinikettu puhumaan tuolle ihmiselle? Siis puhuuko se samalla tavalla kuin joku toinen ihminen puhuisi ihmiselle? Minulle hän ei ainakaan koskaan ole puhunut noin.

Uskovaiselle Jumala puhuu niitä asioita omassatunnossa, silloin puhuu Pyhä Henki, joka on jumaluuden kolmas persoona. Sama Pyhä Henki myös varoittaa tekemästä sitä, mikä on vastoin Jumalan tahtoa. Nämä asiat edellytyksellä, että omatunto on valvova, että se on hereillä. Omatunto pidetään hereillä siten, että pannaan pois niitä syntejä, jotka ovat kuormaksi kertyneet. Ellei tiedä mitään nimeltä mainittuja syntejä tunnollaan, ei niitä tarvitse keksiä, vaan riittää uskominen sellaisenaan, armon kerjäläisenä.

Elävästä uskosta osatonta ei Jumala puhuttele samalla tavoin, mutta neuvoo sekä lakinsa, että evankeliuminsa kautta parannukseen. Myös omantunnon kautta voi Jumala neuvoa parannukseen, siloin sanotaan sen ihmisen olevan heränneellä omallatunnolla.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja mies » 30 Huhti 2012, 14:35

Jumala puhuu myös "luonnonilmiöiden" kautta, tänäkin päivänä:


Silloin kuului taivaasta ääni: "Minä olen sen kirkastanut ja kirkastan jälleen." 29 Paikalla oleva väkijoukko kuuli äänen ja sanoi ukkosen jyrähtäneen. Jotkut kyllä sanoivat: "Enkeli puhui hänelle." Joh.12

Korostamme tuota, että jotkut kuulivat vain ukkosen, jotkut Enkelin puhetta.
Kurkatkaamme sitten Jobin kirjaan:

"
1 Kun kuulen hänen äänensä, sydämeni vavahtaa
ja siirtyy paikaltaan.
2 Kuulkaa hänen äänensä pauhua,
jylinää, joka vyöryy hänen suustaan!
3 Taivaan täydeltä hän antaa sen kaikua,
maan ääriin leimahtaa hänen salamansa.
4 Kohta kaikuu ärjyntä, jylisee hänen ylväs äänensä. Säästelemättä hän sinkoaa salamoitaan, ja hänen äänensä pauhaa.

5 Kun Jumalan ääni jyrisee, tapahtuu ihmeitä.
Hän tekee suuria tekoja, joita me emme käsitä.
6 Hän sanoo lumelle: "Putoa maahan!"
ja rankkasateelle: "Piiskaa, piekse!"
7 Ihmiskädet pysähtyvät kesken työn:
kaikki oppivat näkemään hänen tekonsa.
8 Pedotkin hiipivät piiloonsa
ja jäävät kolonsa suojaan.
9 Rajumyrsky syöksyy majastaan,
ja pohjatuuli tuo pakkasen.
10 Jumalan henkäyksestä vedet jäätyvät,
laajakin ulappa jähmettyy.
11 Hän kuormaa pilvet vedellä ja salamoilla
ja ajaa ne kaikkiin suuntiin:
12 ne vyöryvät minne milloinkin
hänen ohjauksensa mukaan
ja tekevät kaikkialla maan päällä
sen, mitä hän käskee.
13 Joskus ne tuovat rangaistuksen, joskus siunauksen hänen maalleen.
" Job.37
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Ulpu » 30 Huhti 2012, 15:06

Varmin tapa kuulla Jumalan puhetta on lukea Raamattua mahdollisimman paljon.

Minulle Jumala on puhunut suoraan ja toisen ihmisen välityksellä.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja mies » 10 Touko 2012, 20:48

Ulpu kirjoitti:Varmin tapa kuulla Jumalan puhetta on lukea Raamattua mahdollisimman paljon.

Minulle Jumala on puhunut suoraan ja toisen ihmisen välityksellä.


Mitähän Hän sanoi suoraan? Miten arvioit, että lähde oli juuri niinkuin sanoit?
Ihan mielenkiinnosta.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Ulpu » 10 Touko 2012, 21:06

mies kirjoitti:
Ulpu kirjoitti:Varmin tapa kuulla Jumalan puhetta on lukea Raamattua mahdollisimman paljon.

Minulle Jumala on puhunut suoraan ja toisen ihmisen välityksellä.


Mitähän Hän sanoi suoraan? Miten arvioit, että lähde oli juuri niinkuin sanoit?
Ihan mielenkiinnosta.



Ihan suoraa tietoa esimerkiksi tulevasta surusta, jonkun ihmisen avuntarpeesta, rohkaisun sanoja omaan elämäntilanteeseen jne..hyvin paljon olen saanut sitä kokea.

Jumala puhuu omilleen, usein vain sitä ei huomata kun tohotetaan kaikkea muuta.

Mistä tiedän että Jumala puhui minulle, siitä että Jumala johdattaa Pyhän Henkensä kautta omiaan.

Kun Jumala puhuu sen kyllä tietää, ei tarvitse keneltäkään mennä kyselemään oliko se Jumala, Jumala ei koskaan puhu sanaansa vastaan.
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Emka » 10 Touko 2012, 22:12

Ulpu kirjoitti:Varmin tapa kuulla Jumalan puhetta on lukea Raamattua mahdollisimman paljon.

Minulle Jumala on puhunut suoraan ja toisen ihmisen välityksellä.


26 Herran enkeli puhui Filippokselle: "Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio."
27 Filippos lähti sinne. Juuri silloin sitä tietä tuli mahtava etiopialainen hoviherra, eunukki, joka hoiti Etiopian kuningattaren eli kandaken koko omaisuutta. Hän oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla [Ps. 68:32; Sef. 3:10]
28 ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.
29 Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä."
30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [Jes. 53:7,8]
33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa.

Tässä Raamatunpaikassa näet, että vaikka hoviherra luki Raamattua, (Vanhaatestamenttia) niin hän ei ymmärtänyt kun ei ollut kuka olisi selittänyt. Siihen hätään lähetettiin Filippos selittämään kirjoituksia, eli uskovainen. Raamattua lukemalla ei tulla uskovaiseksi vaan kuten olemme täällä jo useasti toistaneet niin Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

Gal.3:2 Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin? [Ap. t. 2:38; Room. 10:17; Ef. 1:13]

Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 10 Touko 2012, 22:28

Olimme viime pyhänä seuroissa.
6v. tyttömme kuunteli JU:n 85v. saarnaa, ja kysyi -Sattuuko se, kun Jumala puhuu puhujan suun kautta?
Kuva
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja metsätähti » 10 Touko 2012, 22:47

Eilispäivän Päivämiehessä oli Perhepeili-palstalla teksti "Puhuuko Taivaan Isä suomea?" Hellyttävä oli tekstin nelivuotiaan Oton lopputoteamus: "Äiti, musta tuntuu, että kun makoilee sängyssä ihan hiljaa, silloin kuulee parhaiten, kun Taivaan Isä puhuu!" :cool:
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Ulpu » 10 Touko 2012, 22:54

Olen ajatellut tätä asiaa erikoisesti eilen ja tänään, joku ihminen saattaa toistuvasti tulla mieleen, ei edes henkilökohtainen tuttu, kaukaa menneisyydestä..pitäisi varmaan silloin rukoilla sen ihmisen puolesta, minulle kävi juuri niin ja nyt se ihminen oli kuollut.

Jumala voi näinkin puhua, mutta toope kuin häslää kaikkea muuta eikä tajua että nyt rukoilen hänelle Jumalan siunausta, joka aina on hyvä ja oikea tapa rukoilla.
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Jani_S » 11 Touko 2012, 02:29

Emka kirjoitti:30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.

Näin yksinkertaisen lapsellisesti ajatteli Uuden Liiton alkuajan ihminen. Vaikka hän oli yhä epäuskossa, hän oli Pyhän Hengen herättämänä lähtenyt etsimään elävää Jumalaa. Hän oli tehnyt pitkän ja rasittavan sekä varmasti myös kalliin matkan Jerusalemiin, jossa hän oli kuullut Jumalan kuulevan rukouksen parhaiten. Hän ei kuitenkaan kuvitellut olevansa autuas, vaan tunnusti Filippoksen, Jumalan lähettämän saarnamiehen edessä, ettei ymmärrä mitään Jumalan sanasta. Filippoksen selitettyä hänelle raamattua ja Jeesuksen sovitustyötä hän saattoi ymmärtää, mistä elävässä uskossa on kyse. Sen uskon hän halusi omistaa ja sai myös omakseen.

Tämä raamatunkohta kuvaa myös aikamme ihmistä, joka on saman Pyhän Hengen herättelyn jälkeen lähtenyt etsimään Jumalaa ja hänen vanhurskauttaan. Yksi Pyhän Hengen herättämä on penseä, eikä halua luopua maailman menosta, vaikka ymmärtää sen olevan katoavaa ja vaivaan vievää. Joku toinen kuitenkin lähtee sinne, missä ymmärtää Jumalan olevan ja arvelee hänen kuulevan rukouksen, nimittäin aikamme Jerusalemiin eli Jumalan valtakunnan keskelle, uskovaisten luokse. Jos hänellä on saman lapsenmieli kuin Kandakeen hoviherralla, hän tunnustaa ettei ymmärrä Jumalan sanaa, ja pyytää selittämään sitä itselleen. Hänelle sitä selitetään ja kirkastetaan Jeesuksen ansiota kaikkien syntien sovittajana. Joka tämän yksinkertaisen evankeliumin uskoo, pääsee Kandakeen hoviherran tavoin epäuskosta uskoon ja Jeesuksen ansion omistajaksi.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja mies » 31 Touko 2012, 11:20

Jumala puhuu monin tavoin

14 Kyllä Jumala puhuu,
puhuu toisenkin kerran,
mutta ihmiset eivät sitä huomaa.
15 Unessa, öisessä näyssä hän puhuu.
Kun ihminen vaipuu uneen,
kun hän nukkuu vuoteellaan,
16 silloin Jumala avaa hänen korvansa
ja varoittaa ja uhkaa
17 saadakseen hänet luopumaan pahoista teoista
ja karsiakseen hänestä ylpeyden,
18 sillä Jumala tahtoo pelastaa hänet joutumasta hautaan tai juoksemasta keihäiden saaliiksi.

Sairauskin voi puhutella
19 Tautivuoteen tuskat puhuttelevat nekin
ihmistä,
kun kipu repii hänen luitaan hellittämättä.
20 Leipää hän ei huoli, hän inhoaa sitä,
edes mieliruoka ei hänelle kelpaa.
21 Hänen ruumiinsa kuihtuu olemattomiin,
kaikki hänen luunsa erottuvat nahkan alta.
22 Hänen tiensä käy hautaa kohden, tuonelan mahdit odottavat häntä.

23 Ehkä hänen vierellään on silloin enkeli,
puolestapuhuja, yksi tuhansista,
niistä, jotka ilmoittavat ihmisille,
mikä on oikein.
24 Ehkä Jumala armahtaa häntä ja sanoo enkelille:
"Vapauta hänet vaipumasta hautaan,
olen saanut hänestä lunnaat!"
25 Silloin hänen ruumiinsa elpyy,
hänestä tulee yhtä uljas
kuin hän oli nuoruutensa päivinä.
26 Hän rukoilee, ja Jumala on hänelle suosiollinen,
hän saa riemuiten katsella Jumalan kasvoja.
Jumala on hänet pelastanut.
27 Hän laulaa kaikille ihmisille:
"Olin tehnyt syntiä, olin vääntänyt vääräksi suoran,
mutta hän ei mitannut minulle ansioni mukaan.
28 Hän lunasti minut, en joutunut hautaan, minä saan yhä kulkea valossa."

29 Näin Jumala tekee ihmiselle.
Kerran toisensa jälkeen
30 Jumala pelastaa hänet kuoleman kidasta. Hän saa yhä katsella elämän valoa.

Job.33
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Tertzi » 08 Tammi 2013, 01:40

Voiko Jumala vielä jossain erityisessä sallimassaan tilanteessa puhua ikäänkuin suoraan ihmiselle?

Tuota kysymystä olen miettinyt enkä osaa tuohon varmuudella vastata. Jos niin Jumala sallisi tapahtuvan, se olisi kuitenkin poikkeustapaus. Jeesus on lähetyskäskyssä antanut uskoville tehtävän julistaa evankeliumia. Jos Hän olisi päättänyt ilmoittaa itsensä ihmisille suoraan, ei sanan julistajia tarvittaisikaan. Sen sijaan ymmärtäisin että meitä ei ole kutsuttu etsimään mitään suoraa viestiä Jumalalta vaan Jumala puhuu meille Sanansa ja Sanansa julistajien kautta.

Vapaissa suunnissa on tapana puhua esim. että tänä aamuna Jumala puhui minulle tästä asiasta, tai minä sain Jumalalta tämän Raamatun kohdan tähän tilaisuuteen luettavaksi tms.

Pidän tätä lähinnä harhaanjohtavana ilmaisuna sikäli että näissä tapauksissa kyse ei ole suorasta Jumalan puheesta vaan siitä että joitakin Raamatun kohtia on noussut puhujan mieleen ja hän haluaa niistä saarnata.

Toisaalta, uskon ja ymmärrän että Raamatun mukaan Jumalan tarkoitus on että me opimme tuntemaan sanaa niin hyvin että voimme sopivissa tilanteissa muistaa juuri siihen hetkeen sopivia kohtia Jumalan Sanasta.

Tästä on esimerkkinä
Luukas 12:11 Mutta kun he vievät teitä synagoogain ja hallitusten ja esivaltojen eteen, älkää huolehtiko siitä, miten tai mitä vastaisitte puolestanne tahi mitä sanoisitte;
12:12 sillä Pyhä Henki opettaa teille sillä hetkellä, mitä teidän on sanottava.

Ja onhan Herramme luvannut olla kanssamme Pyhän Hengen kautta ja varmasti avaa joitakin Raamatun kohtia erityisesti sydämellemme silloin kun me niitä tarvitsemme.

Tällöin ei ole kysymys kuitenkaan mistään uudesta ilmoituksesta vaan siitä tutusta ja turvallisesta jonka olemme saaneet Raamatusta lukea ja oppia jo aikaisemmin.
Tertzi
tutustunut
 
Viestit: 38
Liittynyt: 30 Joulu 2011, 05:59


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa