Kymmenykset

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 04 Maalis 2011, 22:37

Raamatussa puhutaan kymmenysten antamisesta. Muissa hengellisyyksissä ihmiset antavat tarkasti 10% tuloistaan, jotkut enemmänkin, johonkin kohteeseen. Onko uskovaisilla sellainen tapa? Mikä voisi olla uskovaisella ihmisellä se kymmenysten anto kohde? Minä en ole koskaan antanut kymmenyksiä, kun en oikein edes tiedä mihin antaisin.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Maalis 2011, 04:57

Sinikettu kirjoitti:Raamatussa puhutaan kymmenysten antamisesta. Muissa hengellisyyksissä ihmiset antavat tarkasti 10% tuloistaan, jotkut enemmänkin, johonkin kohteeseen. Onko uskovaisilla sellainen tapa? Mikä voisi olla uskovaisella ihmisellä se kymmenysten anto kohde? Minä en ole koskaan antanut kymmenyksiä, kun en oikein edes tiedä mihin antaisin.

Annamme kymmenyksiä esimerkiksi silloin, kun kolehtihaavi seuroissa osuu kohdallemme. Annamme kymmenyksiä osallistumalla erilaisiin Jumalan valtakunnan tehtäviin, ostamalla arpoja ompeluseuroissa, auttamalla taloudellisesti heikossa asemassa olevaa lähimmäistämme, tai vaikka onnettomuuden kohteeksi joutunutta ihmistä tai perhettä. Emme laske niiden tarkkoja summia, vaan kukin antaa mahdollisuuksiensa ja omantuntonsa mukaan.

Myös verot, erityisesti kirkon verot ovat eräs muoto kymmenyksistä. Vanhan testamentin aikana oli tarkka 10%, nykyisin on erilainen laskentatapa. Jeesus sanoi aikansa fariseuksille, että te teette kymmenykset mintuista, kuminoista ja tilleistä, mutta jätätte pois raskaimmat laista, nimittäin tuomion ja laupeuden. Nämä pitää ottaa, mutta ei niitä muitakaan unohtaa.

Kun Jeesus mainitsi tuomion ja laupeuden kuuluvan lakiin, Hän tarkoitti sen ajan mukaisesti kokonaista Jumalan Sanaa, joka sisälsi Mooseksen ja profeetat, nykytilanteen mukaan lain ja evankeliumin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 05 Maalis 2011, 11:41

No ehkä minäkin sitten kymmenyksiä annan, kun kolehtiin pistän. Tosin summat on pieniä, usein vain 50snt, kun ei suuret tulotkaan ole. Ostan myös kahvin ja pullan seurojen jälkeen. Tuota kirkollisveroa en ollut koskaan ajatellutkaan, että sekin voidaan laskea kymmenyksiin. Tiedän tosiaan muissa hengellisyyksissä olevia, jotka tarkkaan laittavat tuloistaan 10% johonkin ja minua on vähän ahdistanutkin, kun en itse osaa laittaa.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja weha » 05 Maalis 2011, 15:01

Antaminen ja määrä on uudessaliitossa vapaata:

2.kor.9:7. Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 11 Maalis 2011, 22:39

Sinikettu kirjoitti:No ehkä minäkin sitten kymmenyksiä annan, kun kolehtiin pistän. Tosin summat on pieniä, usein vain 50snt, kun ei suuret tulotkaan ole. Ostan myös kahvin ja pullan seurojen jälkeen. Tuota kirkollisveroa en ollut koskaan ajatellutkaan, että sekin voidaan laskea kymmenyksiin. Tiedän tosiaan muissa hengellisyyksissä olevia, jotka tarkkaan laittavat tuloistaan 10% johonkin ja minua on vähän ahdistanutkin, kun en itse osaa laittaa.



Sinikettu hyvä, ole vapaa. Ei Jumalan lapsilla ole kymmenys uskoa. Laitamme sen, mikä tuntuu kenestäkin sopivalle määrälle. Omasta kokemuksestani tiedän kyllä , että pienituloisena itsekin , haluaisin laittaa Jumalan valtakunnan työhön paljon enemmän rahaa, kuin nyt pystyn. Taivaan Isä tietää varamme. Kaikki hyvä meille on lahjaa Häneltä .
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

ViestiKirjoittaja laivue » 06 Huhti 2011, 13:42

Minä pyrin aina laittamaan niin paljon kuin taloudellinen tilanteeni sallii. Tulot ovat pienet, joten usein kolehtiin tipahtaa vain muutamia kolikkoja eivätkä nekään kultaisia. Mutta sitten kun on parempi tilanne, tiputan enemmän.
Viimeksi muokannut laivue päivämäärä 19 Huhti 2011, 13:13, muokattu yhteensä 1 kerran
laivue
 

ViestiKirjoittaja Humilton » 06 Huhti 2011, 22:13

Lesken kaksi ropoa olivat Jumalan silmissä suurempi lahja kuin rikkaan isot rahat. Leski antoi ainoat rahansa.

Viime aikoina olen itse laittanut "isoja" seteleitä kolehtiin. On ollut tuntu, että Jumala on siunannut elämää. Haluan muistaa tällä teolla, että kaikki on saatu Jumalalta.

Sitä on huomannut, että kolehtiin laitetut isotkin rahat tulevat takaisin korkojen kanssa erilaisissa muodoissa!
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron