Miten saa synnit anteeksi

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Miten saa synnit anteeksi

ViestiKirjoittaja weha » 17 Maalis 2011, 08:55

Mielenkiintoinen pohdista on mielestäni se, voiko epäuskoinen antaa syntejä anteeksi. Olen itsekkin miettinyt tätä asiaa, ja päätynyt tässä selkeään raamatun oppiin. Jeesus on toki ainut välimies, joka on sovittanut kaikki ihmiset Isän kanssa. Tämä täytyy jollakin tarjota ihmisille.Tämä tarjotaan meille vain sanan ja sakramenttien kautta. Siis vain sanan ja sakramenttien kautta ja hän jätti uskovaisille tämän Pyhän Hengen viran:

2.kor.5:17. Sentähden jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale; sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki ovat uudeksi tulleet.
18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.

Joh.20:21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

Tätä Pyhän Hengen virkaa ei ole epäuskoisella ja väärähengellisillä, joita tulee kartaa (Room.16:17-18; Tiit.3:10-11).
Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet."

Mitä tulee tuohon syntien anteeksisaamiseen, uskovaisellahan ne on anteeksi koko ajan, koska hänelle on osanaan Kristuksen ansio. Mutta kun synti painaa ja omatunto syyttää, hän haluaa laittaa syntiä pois äänellisessä saarnassa.

Epäuskoinen saa syntinsä varmasti anteeksi seurakunnassa ja Pyhän Hengn virassa julistetussa evankeliumissa, niinkuin Raamattu lupaa.

Apt.10:43. Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.
44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja roomalainen » 18 Maalis 2011, 18:37

Jeesus on ainoa joka voi antaa synnit anteeksi. Nehän saa anteeksi kun tulee uskoon, eikä niitä sen koommin tarvitse enää muistella. Kun uutta kuormaa kertyy, tunnustetaan sekin, jotta omatunto voi hyvin.
roomalainen
kiinnostunut
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Helmi 2011, 00:02

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Maalis 2011, 22:29

roomalainen kirjoitti:Jeesus on ainoa joka voi antaa synnit anteeksi. Nehän saa anteeksi kun tulee uskoon, eikä niitä sen koommin tarvitse enää muistella. Kun uutta kuormaa kertyy, tunnustetaan sekin, jotta omatunto voi hyvin.

Syntien tunnustaminen on kyllä olennainen osa parannusta, mutta ei se ole tärkein osa parannuksesta. Tärkein osa ovat ne sanat, jotka katuva syntinen saa kuulla Pyhän Hengen sinettiä kantavan uskovaisen suusta. Ne sanat ovat armon ja anteeksiantamisen sanoja, Lutherin aikana julistettiin synninpäästö Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, ja ne sanat ovat käytössä vieläkin luterilaisen Jumalanpalveluksen kaavassa.
Lestadiolaisessa kristillisyydessä on liki 200 vuoden ajan ollut käytössä Jeesuksen nimessä ja veressä syntien anteeksiannon julistaminen. Molemmat muodot, ja mikä muu muoto tahansa on pätevä silloin, kun julistajalla on Pyhä Henki povellaan, jolloin anteeksiannon julistaja onkin Pyhä Henki, joka puhuu sen uskovaisen suun kautta. Kun sen ilosanoman uskoo kohdalleen, saa syntinsä anteeksi Jumalan edessä. Ilman Pyhää Henkeä muodollisesti oikeakin synninpäästö on mitätön, sellainen julistaja voi antaa anteeksi vain omasta puolestaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 19 Maalis 2011, 07:59

roomalainen kirjoitti:Jeesus on ainoa joka voi antaa synnit anteeksi. Nehän saa anteeksi kun tulee uskoon, eikä niitä sen koommin tarvitse enää muistella. Kun uutta kuormaa kertyy, tunnustetaan sekin, jotta omatunto voi hyvin.


Juu, olen tavannut kyseistä uskoa. Tuossa uskossa kerrotaan, että pärjään kahden kesken Jumalan kanssa, en tarvitse siihen välikäsiä, enkä seurakuntaa. Näin tehdään seurakunta ja toiset Jumalan lapset tarpeettomiksi.

Raamattu opettaa kuitenkin näin:

Jaak.5:16. "Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on".

Syntiä tekevä veli ja seurakunta
Matt.18:15. "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.
16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 19 Maalis 2011, 08:49

ON esiitynyt paljon nykyisin sellaista itsekästä Henkeä, että pärjää ihan omillaan. Sattaahan se olla lihalle mukavaakin, vaikka Ihan itsestäni tiedän, vaikka on oikeassa opissa tässä kysymyksessä, että on mukava olla kotona lämpöisessä, kuin lähteä seuroihin. Raamatussakin kerrotaan, ettei tule jättää omaa seurakunnan tilaisuutta.


Jeesus omissaan on ja vaikuttaa:
Joh.20:21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."

22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 19 Maalis 2011, 09:50

Monet väittävät, että Saul olisi tullut elävään uskoon, kohtaamalla näyssä Jeesuksen (Gal.1). Sellaista´raamattu ei kuitenkaan kerro.

Saulin/Paavalin osa ei ollut hyvä vähääkään ennen, kuin kohtasi uskovaisen Ananiaan, Kun uskovainen Ananias siunasi Paavalia, Paavalilta tippui suomukset ja hän alkoi näkemään. Jeesus ei häntä näyssä parantanut, eikä täyttänyt Pyhällä Hengellä, vaan tämä kaikki tapahtui jo Jumalan lapsen Ananiaan kautta. Herra nimenomaan kehoitti Paavalia menemään Ananiaan luokse. Älkää nyt näitä asioita, vaan menkö kieltämään.

Apt.9:17. "Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
18. Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen.
Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
19. Ruokaa nautittuaan hän taas voimistui".

Mitä aloittajan kertomaan näkyyn tulee (toisella palstalla),
Paavali oli oppinut paljon kristityiltä, mm. ehtoollisen asetusanat (j.18). Paavalin tärkein tehtävä oli evankeliumin julistaminen pakanoille, Mooseksen lakia siihen liittämättä. Paavali oli saanut tämän suoraan Kristukselta.

Samasta asiasta puhutaan myös tässä:

1.kor.15: 4. ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, 5. ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. 6. Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois. 7. Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille. 8. Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt. 9. Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa. 10. Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani. 11. Olinpa siis minä tai olivatpa he: näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 19 Maalis 2011, 19:09

Olen ihmetellyt sitä erilaisissa hengellisyyksissä, että rukoillaan kahden kesken Jumalan kanssa syntejä anteeksi, eikä kuulu vastausta, muutakuin oma mieli ja oma usko.
Olen ymmärtänyt, että Jumala puhuu äänellisesti seurakunnassaan ja uskovaisten kautta.

1.Tes.1:6. "Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"

Joh.10:16. "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen".
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja roomalainen » 21 Maalis 2011, 00:03

En ole kuullutkaan kahdenkeskisestä rukoilusta seurakunnassa. Rukoiletko weha koskaan itseksesi vai aina seurakunnan tilaisuudessa?
roomalainen
kiinnostunut
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Helmi 2011, 00:02

ViestiKirjoittaja weha » 21 Maalis 2011, 08:52

Kyllä olen rukoillut yksin Jumalaa ja saanut jopa rukousvastauksia, mutta Jumalan äänellistä puhetta en ole kuullut.

Tarkoitan sitä, että kun rukoilen yksin Jumalaa, en kuule Jumalan ääntä, että antaisi synnit anteeksi, jos sitä pyydän.

Sensijaan seurakunnassa kuulee äänellisen saarnan syntien anteeksisaamisesta.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 22 Maalis 2011, 07:39

Jeesuksen työ ristillä tulee jollakin tarjota meille ihmisille. Se tapahtuu vain Jumalan sanan ja sakramenttien kautta.

"Meidän täytyy siis pitää lujasti kiinni siitä, että Jumala ei tahdo olla tekemisissä ihmisten kanssa millään muulla tavalla kuin sanan ja sakramenttien välityksellä. Kaikki se, mitä ilman sanaa ja sakramentteja Henkenä ylistetään, on itse Perkeleestä." (Schmalkaldenin opin kohdat, Rippi. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html)

"... joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen." (Iso Katekismus, osa 4, Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)

Uskon ja kasteen välisestä merkityksestä kertoo myös luterilaisten seuraava opetus rippiin liittyen.

"Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä. Aivan samoin on täysi-ikäisen täytynyt ensin kuulla, että (Mark. 16:16) "se joka uskoo ja kastetaan, pelastuu", vaikka he alkuun jäisivätkin epäuskoon ja vasta vuosikymmenen kuluttua saisivat Hengen ja kasteen."" (Schmalkaldenin opinkohdat. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html)
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 23 Maalis 2011, 11:33

roomalainen kirjoitti:
weha kirjoitti:Olen siis ymmärtänyt, että synnit on anteeksi uskovaisella ilman niiden uskomistakin. Kuitenkin, että usko vahvistuisi ja säilyisi tulee kuulla äänellinen sanan lupaus syntien anteeksisaamisesta.


Uskovaisella on aina usko, eikö niin? Ehkä tarkoitit jotain muuta. Saarnojen tarkoitus on vahvistaa ja lohduttaa. Siitä olemme kaiketi samaa mieltä.


Tarkoitin sitä mitä kirjoitin, että uskovaisella on synnit anteeksi, vaikkei hän syntejä uskoisikaan anteeksi kahden kesken Jumalan kanssa.
Tarvitsemme uudestisynnyttävää sanaa jatkossakin, että usko voisi säilyä ja kasvaa tunnustavana uskona.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Syys 2011, 17:35

Matteus 6
31 Älkäät siis surulliset olko, sanoen: mitä me syömme, taikka mitä me juomme? eli millä me meitämme verhoomme?
32 Sillä kaikkia näitä pakanat etsivät; sillä teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkia näitä tarvitsevan.
33 Vaan etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan.
34 Älkäät sentähden sureko huomisesta päivästä; sillä huomisella päivällä on suru itsestänsä. Tyytykään kukin päivä surullensa.


8 Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy! [Ap. t. 26:20]
9 Älkää luulko, että voitte ajatella: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä. [Joh. 8:39; Room. 4:11,12; Room. 9:6-13]
10 Kirves on jo pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadeta
an ja heitetään tuleen. [Matt. 7:19; Luuk. 13:7; Joh. 15:2,6; Room. 11:17-22]

11 "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. [Hes. 36:25-27; Mal. 3:2; Joh. 3:5; Ap. t. 1:5, Ap. t. 18:25, Ap. t. 19:3-6]
12 Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu." [Jes. 66:24; Hoos. 13:3; Mal. 3:19; Matt. 13:30; Mark. 9:43,48]

31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?'
32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. [Ps. 55:23; Matt. 6:8]
33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. [1. Kun. 3:13; Ps. 37:25, Ps. 127:2; 1. Tim. 4:8]
34 Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.


Matteus 3
8 Tehkäät siis parannuksen soveliaita hedelmiä.
9 Ja älkäät ajatelko itsellenne sanoa: Abraham on meidän isämme. Millä minä sanon teille: Jumala voi näistä kivistä Abrahamille lapset herättää.
10 Mutta jo myös on kirves pantu puiden juurelle: sentähden jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja tuleen heitetään.
11 Minä tosin kastan teitä vedellä parannukseen; mutta se, joka minun jälkeeni tulee, on väkevämpi minua, jonka kenkiä en minä ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.
12 Jonka viskin on hänen kädessänsä, ja hän perkaa riihensä ja kokoo nisunsa aittaansa, mutta ruumenet polttaa hän sammumattomalla tulella.

Laitoin hymiöeston, Taavetti
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 16 Elo 2012, 19:12, muokattu yhteensä 2 kertaa
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Syys 2011, 03:12

2. Aikakirja 15
Asa hävittää epäjumalien palveluksen
1 Asarjan, Odedin pojan, valtasi Jumalan henki.
2 Hän lähti Asan luo ja sanoi hänelle: "Asa ja kaikki Juudan ja Benjaminin miehet, kuulkaa minua! Herra on teidän kanssanne, jos te olette hänen kanssaan. Jos etsitte häntä, löydätte hänet, mutta jos hylkäätte hänet, hän hylkää teidät. [1. Aik. 28:9; 2. Aik. 33:12,13]
3 Israel eli kauan vailla oikeaa Jumalaa, vailla pappien opetusta ja vailla lakia. [Tuom. 17:6]
4 Mutta ahdistuksessaan se palasi Herran, oman Jumalansa, luo ja etsi häntä, ja niin se löysi hänet. [Tuom. 3:9]


Sananl. 1:28
Silloin te huudatte minua, mutta minä en vastaa, etsitte minua, ettekä löydä. [Ps. 18:42+; Jer. 11:11; Hes. 8:18; Sak. 7:13]

Jes. 51:1
Kuulkaa minua, te jotka tavoittelette vanhurskautta ja etsitte Herraa! Katsokaa sitä kalliota, josta teidät on lohkaistu, sitä kaivosta, jonka uumenista teidät on louhittu.

Jer. 29:13
Te etsitte minua, ja te löydätte minut! Koko sydämestänne te minua etsitte, [5. Moos. 4:29]

Matt. 28:5
Enkeli kääntyi naisten puoleen ja sanoi: "Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta.

Mark. 16:6
Mutta nuorukainen sanoi: "Älkää pelästykö. Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä. Tuossa on paikka, johon hänet pantiin.

Luuk. 2:49
Jeesus vastasi heille: "Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun tulee olla Isäni luona?"

Luuk. 24:5
Naiset pelästyivät ja painoivat katseensa maahan. Mutta miehet sanoivat heille: "Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta?

Joh. 7:34
Silloin te etsitte minua mutta ette löydä, ettekä te pääse sinne, missä minä olen." [Joh. 8:21, Joh. 13:33]

Joh. 7:36
Mitä hän mahtoi tarkoittaa sanoessaan: 'Te etsitte minua mutta ette löydä', ja: 'Te ette pääse sinne, missä minä olen?"

Joh. 8:21
Puhuessaan taas kansalle Jeesus sanoi: "Minä menen pois. Silloin te etsitte minua mutta kuolette synteihinne. Minne minä menen, sinne ette te pääse." [Joh. 7:34, Joh. 13:33]


Kirjoitettu Jumalan Sana neuvoo etsimään Jumalaa silloin, kun Hänet voidaan löytää ja kolkuttamaan silloin, kun Hän on lähellä.

Jumala on kyllä aina ja kaikkialla, luonnossa ja luonnon ilmiöissä, maailman ja ihmisten kohtaloissa etsivänä ja synnin tuntoa herättävänä Jumalana, mutta anteeksi antavana ja lohduttavana vain omassa valtakunnassaan, armolastensa povella. Sitä ja sellaista Jumalaa neuvovat lainaamani Raamatun kohdat etsimään, etsimään sieltä missä Hän toimii ja vaikuttaa armahtavana Jumalana Pyhän Henkensä kautta ja voimalla.

Vielä muutama satunnainen jae Biblian mukaisena:

Aam. 5:6
Etsikäät Herraa, niin te saatte elää, ettei tuli Josephin huoneeseen sytytettäisi, ja kuluttais, ja ei olisi sammuttajaa Betelissä.

Aam. 5:14
Etsikäät hyvää, ja älkäät pahaa, että te eläisitte; niin Herra Jumala Zebaot on teidän kanssanne, niinkuin te kerskaattekin.

Sef. 2:3
Etsikäät Herraa, kaikkia siviät maassa, te jotka hänen oikeutensa pidätte; etsikäät vanhurskautta, etsikäät nöyryyttä, että te Herran vihan päivänä varjelluksi tulisitte.

Matt. 6:33
Vaan etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan.


Matt. 7:7
Anokaat, niin teille annetaan: etsikäät, niin te löydätte: kolkuttakaat, niin teille avataan.

Luuk. 11:9
Ja minä myös sanon teille: anokaat, niin teille annetaan: etsikäät, niin te löydätte: kolkuttakaat niin teille avataan.

Luuk. 12:31
Vaan paremmin etsikäät Jumalan valtakuntaa, niin nämät kaikki teille annetaan.

Kol. 3:1
Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös, niin etsikäät niitä, jotka ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu Jumalan oikialla kädellä.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 16 Elo 2012, 19:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Syys 2011, 13:17

2. Mooseksen kirja 32
15 Mooses lähti laskeutumaan vuorelta kantaen kahta liitontaulua, joihin oli kirjoitettu molemmin puolin. [2. Moos. 24:12+]
16 Taulut olivat Jumalan tekemät, ja niihin kaiverrettu kirjoitus oli Jumalan kirjoittama.
17 Kun Joosua kuuli kansan meluavan, hän sanoi Moosekselle: "Leiristä kuuluu taistelun pauhu."
18 Mutta Mooses vastasi: -- Ei sieltä kaiu voitonhuuto, ei siellä valiteta tappiota, laulua minä sieltä kuulen.
19 Kun Mooses saapui leiriin ja näki sonnin ja villin karkeloinnin, hänen vihansa syttyi ja hän paiskasi taulut murskaksi vuoren juurelle.
20 Hän otti heidän tekemänsä sonnin, poltti sen tulessa, murensi sen hienoksi, sekoitti veteen ja juotti veden israelilaisille.
21 Mooses kysyi Aaronilta: "Mitä pahaa tämä kansa on sinulle tehnyt, kun johdatit sen näin suureen syntiin?"



Ei ole toista evankeliumia
6 Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin. [Gal. 5:8]
7 Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia. [Ap. t. 15:1; 2. Kor. 11:4]
8 Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme -- vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli -- hän olkoon kirottu. [1. Kor. 16:22]
9 Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10 Yritänkö minä tässä vaikuttaa ihmisiin? Tai kukaties Jumalaan? Pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä pyrkisin miellyttämään ihmisiä, en olisi Kristuksen palvelija. [1. Tess. 2:4]

Kristus on kutsunut Paavalin apostoliksi
11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.


En enää ehdi etsimään sitä Paavalin kirjeen kohtaa, jossa Paavali osoittaa, ettei Kristusta tule etsiä sen enempää ylhäältä taivaasta kuin alhaalta haudastakaan, vaan että se evankeliumi on uskovaisten suussa ja sydämissä, että se on se sana sovituksesta, jota me ennen uskoneet saarnaamme. Jospa joku sen etsii ja löytää.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 16 Elo 2012, 19:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hepa » 19 Syys 2011, 14:35

Taavetti kirjoitti:En enää ehdi etsimään sitä Paavalin kirjeen kohtaa, jossa Paavali osoittaa, ettei Kristusta tule etsiä sen enempää ylhäältä taivaasta kuin alhaalta haudastakaan, vaan että se evankeliumi on uskovaisten suussa ja sydämissä, että se on se sana sovituksesta, jota me ennen uskoneet saarnaamme. Jospa joku sen etsii ja löytää.


Room. 10:
6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta on, sanoo näin: älä sano sydämessäs: kuka tahtoo astua ylös taivaasen? se on Kristusta tänne tuoda alas.
7 Eli kuka tahtoo astua alas syvyyteen: se on: Kristusta kuolleista jälleen tuoda?
8 Vaan mitä hän sanoo? Se sana on juuri sinun tykönäs, nimittäin sinun suussas ja sydämessäs. Tämä on se sana uskosta, jota me saarnaamme.
9 Sillä, jos sinä suullas tunnustat Herran Jesuksen ja uskot sydämessäs, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä tulet autuaaksi;
10 Sillä sydämen uskolla me vanhurskaaksi tulemme, ja suun tunnustuksella me autuaaksi tulemme.
11 Sillä Raamattu sanoo: jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä häpiään tuleman.
12 Ei ole yhtään eroitusta Juudalaisen ja Grekiläisen välillä; sillä yksi on kaikkein Herra, rikas kaikkein kohtaan, jotka häntä rukoilevat.
13 Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14 Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15 Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16 Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17 Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Syys 2011, 08:01

Ensiksikin sielu ja Pyhä Henki ovat kaksi eri asiaa, jokaisella ihmisellä on sielu, elämän henkäys, jonka Jumala luomisessa puhalsi ihmisen sieraimiin. Samalla Jumala puhalsi osan itsestään, siis Pyhän Hengen. Syntien ja Jumalan käskyjen jatkuvan ylikäymisten vuoksi voi Jumala ottaa pois Pyhän Henkensä, jolloin sellainen ihminen jää Jumalan vastustajan temmellyskentäksi. Siitä asiasta löytyy runsaasti Raamattua, olkoon niistä esimerkkinä vaikka psalmin kirjoittajan rukouksen sanat.

Psalmit 51
9 (51:11) Käännä katseesi pois synneistäni ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.
10 (51:12) Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista minut, anna vahva henki. [Hes. 11:19, Hes. 36:26]
11 (51:13) Älä karkota minua kasvojesi edestä, älä ota minulta pois pyhää henkeäsi.
12 (51:14) Anna minulle jälleen pelastuksen riemu ja suo minun iloiten sinua seurata,
13 (51:15) niin opetan tiesi sinusta luopuneille, ja he palaavat sinun luoksesi
.
Kuningas Daavidillekin sellainen vahinko tapahtui ainakin kerran, kun hän himon, huoruuden ja murhan syntien vuoksi menetti Pyhän Hengen lahjan. Kertomus siitä, miten Daavid sai Pyhän Hengen uudelleen, on valaiseva esimerkki siitä, miten Jumala vanhurskauttaa syntien vuoksi Pyhän Hengen menettäneen ihmisen.

2. Samuelin kirja 12
Natanin viesti ja Daavidin katumus
1 Herra lähetti Natanin Daavidin luo. Kuninkaan luo tultuaan Natan sanoi: "Eräässä kaupungissa oli kaksi miestä, rikas ja köyhä.
2 Rikkaalla oli suuret määrät lampaita ja härkiä,
3 mutta köyhällä ei ollut kuin yksi ainoa pieni karitsa, jonka hän oli ostanut. Hän elätti karitsaa, ja se kasvoi hänen luonaan yhdessä hänen lastensa kanssa. Se söi hänen leipäänsä ja joi hänen kupistaan, se makasi hänen sylissään ja oli hänelle kuin tytär.
4 Mutta kerran rikkaan miehen luo tuli vieras. Rikas ei raskinut ottaa yhtään omista lampaistaan tai häristään valmistaakseen ruokaa matkamiehelle, joka oli tullut hänen luokseen, vaan otti köyhän miehen karitsan ja teki siitä vieraalleen aterian."
5 Daavid suuttui kovasti tuolle miehelle ja sanoi Natanille: "Niin totta kuin Herra elää, se mies, joka noin teki, on kuoleman oma.
6 Ja karitsa hänen on korvattava nelinkertaisesti, koska hän teki tuolla tavalla eikä tuntenut sääliä." [2. Moos. 22:1]
7 Silloin Natan sanoi Daavidille: "Se mies olet sinä. Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: 'Minä voitelin sinut Israelin kuninkaaksi ja pelastin sinut Saulin käsistä. [1. Sam. 16:13]
8 Minä korotin sinut herrasi asemaan, annoin herrasi vaimot sinun syliisi ja annoin sinulle Israelin ja Juudan heimot. Jos tämä on vähän, voin antaa vielä mitä tahansa muutakin.
9 Miksi olet halveksinut minun sanaani ja tehnyt sellaista, mikä on minun silmissäni pahaa? Heettiläisen Urian olet lyönyt miekalla, olet tappanut hänet ammonilaisten miekalla, ja hänen vaimonsa olet ottanut vaimoksesi. [1. Sam. 11:15-17,27]
10 Niinpä miekka ei tule milloinkaan väistymään suvustasi, koska olet halveksinut minua ja ottanut vaimoksesi heettiläisen Urian vaimon.'
11 Herra sanoo näin: 'Minä nostan omasta perheestäsi onnettomuuden sinua vastaan, ja silmiesi edessä otan sinulta omat vaimosi ja annan heidät toiselle, joka makaa vaimojesi kanssa keskellä kirkasta päivää. [2. Sam. 16:22]
12 Sinä olet tehnyt tekosi salassa, mutta minä teen tämän teon koko Israelin nähden, keskellä kirkasta päivää.'"
13 Silloin Daavid sanoi Natanille: "Olen tehnyt syntiä Herraa vastaan." Natan vastasi: "Herra vapauttaa nyt sinut tästä synnistä, eikä sinun tarvitse kuolla. [2. Sam. 24:10; Ps. 51:1-14; Sir. 47:11]
14 Mutta koska olet tällä teolla rikkonut pahasti Herraa vastaan, niin sinulle syntynyt poika kuolee." [2. Sam. 11:27]
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 16 Elo 2012, 19:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 20 Syys 2011, 14:25

Vaikka Pyhä Henki tekee armotyötään herättelemällä synnissä nukkuvia missä vain hyväksi näkee, hän asuu pysyvästi ainoastaan Jumalan lasten sydämissä. Jumalan lapset ovat Jeesuksen ansion päälle uskovia syntisiä, jotka kilvoittelevat uskossa ja hyvässä omassatunnossa kestääkseen viimeisellä tuomiolla. Pyhä Henki, jonka he ovat saaneet sydämensä asukkaaksi, ohjaa heitä tällä kilvoituksen tiellä, jotta he eivät eksyisi uskosta.

Muilla kuin Jumalan lapsilla ei ole Pyhää Henkeä. Hänet saa omakseen kuitenkin jokainen, joka herää epäuskostaan, säikähtää iankaikkiseen kadotukseen johtavaa tietään ja tekee Jumalan mielen mukaisen parannuksen. Tällaiselle heränneelle on luvassa apu ja lohdutus, sillä Jumalan valtakunnan asukkaat julistavat hänelle vielä tänäkin päivänä evankeliumia, joka on kaikkien syntien anteeksianto Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Joka sen uskoo ja haluaa elää Jumalan sanan mukaan, saa sydämeensä lahjaksi Pyhän Hengen opastamaan perille taivaan iankaikkiseen iloon.

Väärissä hengellisyyksissä opetetaan Pyhästä Hengestä ja hänen omistamisestaan monenlaista harhaoppia. Pyhää Henkeä tavoitellaan hurmahenkisesti, pelkästä hengellisestä ahneudesta ja hekumasta, ilman luopumista epäuskosta. Tällainen meno on kuitenkin täysin turhaa, sillä Pyhä Henki asettuu vain siihen sydämeen, jonka Jeesuksen kallis sovintoveri on saanut puhdistaa ja tuoda Jumalan armovaltakuntaan, siihen joukkoon jonka raja kulkee sydämestä sydämeen.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja Ulpu » 28 Joulu 2011, 01:12

Voiko netissä julistaa synninpäästön?

Kokeeko lestadiolainen yhteyttä hengessään muiden seurakuntien uskovien kanssa?
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Joulu 2011, 05:44

Ulpu kirjoitti:Voiko netissä julistaa synninpäästön?

Kokeeko lestadiolainen yhteyttä hengessään muiden seurakuntien uskovien kanssa?

Syntyneitä, keskinäisiä kiistoja olemme sopineet. Jumalan Pyhä Henki antaa vaikutuspiirissään oleville, siis uskovaisille, joka hetki kaikki synnit runsain määrin anteeksi, kuten siitä Luther on opettanut Vähä Katekismuksessa. Siihen ei tarvita edes nettiä, mutta keskinäisistä pahentumisista ja kiistoista sopimiseen tarvitaan joku yhteys. Entisinä aikoina, kun kukaan ei tiennyt edes haaveilla internetin kaltaisista yhteyksistä, kaukana toisistaan asuneet uskovaiset saattoivat sopia kiistojaan kirjeitse. Elävän evankeliumin synninpäästöä he silti etsivät ja löysivät lähellään asuvilta uskon veljiltä ja sisarilta, ja jos joskus pääsivät entisen kiistakumppaninsa kanssa henkilökohtaiseen keskusteluun, saattoivat vielä evankeliumin hengessä pyytää anteeksi toisiltaan.

Nykyajan teknisistä laitteista on puhelin silti mielestäni internetiä suositeltavampi laite uskovaisten etäyhteyksiin, onhan siinä ajankohtaisen, keskustelun mahdollisuus henkilökohtaisempi ja läheisempi kuin kirjeissä koskaan voi olla. Silti mikä tahansa sielunhoidollinen keskustelu, myös kirjallinen, on parempi kuin täysi keskustelemattomuus.

Uskoa synnyttävän synninpäästön vapauttavaa vaikutusta internetissä en silti uskalla luvata, koska sellaisesta ei ole minkäänlaista lupausta Raamatussa. Se on kyllä kirjoitettua Jumalan sanaa, mutta ilman Pyhän Hengen avaamista kuollutta, järjelle käsittämätöntä, kuten esimerkiksi Kandaken esimerkki Apostolien toissa osoittaa. Jos on kyseessä tilanne, että tuntee olevansa osaton Jumalan armosta, neuvon etsiytymään jonkun uskovaisen puheille ja pyytämään synninpäästöä, jonka hän Pyhän Hengen palvelijana Jeesuksen antamin valtuuksin julistaa. Sen julistuksen kun kuulet ja itsellesi omistat, niin Jumala on se, joka lahjoittaa uskon ja kaikki sitä seuraavat armon aarteet.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 28 Joulu 2011, 12:43

Kiitos vastauksesta.
Hyvä vastaus.

Kysymykseen toiseen osaan en saanut vielä vastausta..
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron