SRK antoi tiedotteen pf ilmiöstä

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Kesä 2011, 10:05

Siansaparo kirjoitti:Uskooni ette onneksi pysty koskemaan, ettekä ottamaan sitä minulta pois.


Tuosta palautui mieleen eräät Raamatun jakeet, muiden muassa:

Johanneksen ilmestys 3
14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: näitä sanoo Amen, uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luontokappalten alku:
15 Minä tiedän sinun tekos, ettet sinä kylmä etkä palava ole: oi jospa kylmä taikka palava olisit!
16 Sentähden ettäs pensiä olet, ja et kylmä etkä palava, rupean minä sinua minun suustani oksentamaan ulos.
17 Ettäs sanot: minä olen rikas, minä olen rikastunut ja en minä mitään tarvitse; ja et tiedä, ettäs viheliäinen ja raadollinen olet, köyhä, sokia ja alastoin.
18 Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit.
19 Joita minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus.

20 Katso, minä seison ovessa ja kolkutan: jos joku minun ääneni kuulee ja avaa oven, sen tykö minä tahdon mennä sisälle, ja pitää ehtoollista hänen kanssansa ja hän minun kanssani.


Uudempi käännös:
Kirje Laodikean seurakunnalle
14 "Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku: [Ilm. 1:5 | Joh. 1:3+]
15 "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! [Room. 12:11]
16 Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.
17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. [Hoos. 12:9; 1. Kor. 4:8]
18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7]
19 Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi! [Hepr. 12:6]
20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän. [Laul. l. 5:2; Joh. 14:23]
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 12 Kesä 2011, 11:37

Hyviä raamatunjakeita löysit Taavi!

Ihania kesälomapäiviä kaikille! Tämä on elämässäni ensimmäinen kesä vuosikymmeniin, että pystyn käymään lenkillä tahi jossain ilman että mun tarttisi pelätä, että kotona tapahtuu jotain katastrofaalista sillä aikaa. Ainahan voi sattua ja tapahtua, en minä sillä, mutta elämä ei ole enää niin katastrofaalisen tuntuista kuin ennen. Kyllä nautin!
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Emka » 12 Kesä 2011, 16:11

Siansaparo:
Kenen syntejä Emka olen vohkannut palstoilla vuodesta toiseen? Linkkiä kiitos!

__--------------------------------------------------------------------------------------------

Vastaus löytyy Kotimaannettisivuilta, Mopin palstalta, Hakomajasta. Sieltä löytyy meikäläisten "syntejä" sivukaupoilla kuten myös s.24:ltä ja tämän palstan kirjoituksistasi. Itse parhaiten tiedät motivaation kirjoitustesi sisältöihin. Uskovaisen kirjoituksiksi niitä on vaikea mieltää,sen verran on katkeruus ja kauna niistä kuultanut

Jospa silmäsi aukeaisivat näkemään vain oman tilasi ja vielä parempi jos saisit tunnon siitä miten paljon on "tervaa ja höyheniä" kulunut meikäläisistä kirjoittaessasi.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Rebekka » 12 Kesä 2011, 16:20

Ovatko uskovat miellyttavia ihmisina? Ovatko he Kristuksen suloisena tuoksuna maailmalle? Mita Jeesus mahtanee arvella omistaan???? Eikohan meilla jokaisella olisi parannuksen paikka tassakin asiassa........
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Kesä 2011, 16:37

Rebekka kirjoitti:Ovatko uskovat miellyttavia ihmisina? Ovatko he Kristuksen suloisena tuoksuna maailmalle? Mita Jeesus mahtanee arvella omistaan???? Eikohan meilla jokaisella olisi parannuksen paikka tassakin asiassa........


2. Korinttolaiskirje 2
14 Kiitos olkoon Jumalalle, joka aina kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa ja antaa meidän kaikkialla levittää Kristuksen tuntemisen tuoksua! [1. Kor. 15:57]
15 Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen.
16 Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän. Mutta kuka on tähän kelvollinen? [Luuk. 2:34; 1. Piet. 2:7,8]
17 Me emme ainakaan ole sellaisia kuin ne monet, jotka kaupittelevat Jumalan sanaa. Me julistamme sitä Jumalan edessä ja Kristusta palvellen, väärentämättömänä ja sellaisena kuin se tulee Jumalalta. [Room. 16:18]
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 12 Kesä 2011, 21:05

Rebekka kirjoitti:Ovatko uskovat miellyttavia ihmisina?

Ovat ja eivät ole. He ovat itsessään syntisiä, mutta Jeesuksessa vanhurskaita.

Ovatko he Kristuksen suloisena tuoksuna maailmalle?

Eivät ole, vaan kuoleman hajuna. Kristuksen tuoksuna he ovat niille, jotka haluavat jättää maailman ja tehdä parannuksen epäuskostaan.

Mita Jeesus mahtanee arvella omistaan???? Eikohan meilla jokaisella olisi parannuksen paikka tassakin asiassa........

Hän rakastaa ja armahtaa omiaan.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 15 Kesä 2011, 08:14

OM:ltä:

"Sittenpä nähdään."

Kaikki saatte ilomielin mennä ohitseni joka suunnalta, mulla ei itsessäni ole mitään esittää. Turvautumisein on täysin Kristuksen sovitustyöhön. Mukavaa taivasmatkaa kaikille!
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja repolainen » 15 Kesä 2011, 16:43

om,en olisi niinkään varma ettei esim homo poika ole aika naisellinen joskus jopa ääneltään Ja se on asia jota ei opita vaan se on sisäsyntyinen.
Mutta se ei ollut asia jota tarkoitin vaan halusin tuoda esiin sen tosiasian että kiinnostus samaan sukupuoleen on jo lapsuudessa sitä ei siis opita,eli et voi yht äkkiä päättää olla homo.Joskus voi näin olla mutta luulisin harvemmin.
Asia jota tarkoitin menee jotenkin näin poikalapsena tunnet jonkinmoista viehtymystä poikaan luonnollisempaa sinun on olla tyttö jolloin se on luontevaa ihastumista.
Emkalle en malta olla sanomatta vaikka jostain kumman syystä kyselit onko minulla jotain sinua vastaan,voisin kysyä tietenkin toisinpäin mutta kanssasi on turha kiistellä,olen sen huomannut.Mutta asia jota tarkoitin sanoa on se että miksi sinä käyt kurkkimassa mitä kukakin missäkin kirjoittaa,anna heidän kirjoittaa valvoppa sinäkin se oma kohtasi niinkuin neuvot muita,tulee vain mieleen että käytkö sen takia lukemassa että voit kauhistella lukemaasi ja miettiä onko kirjoittaja oikeasti uskovainen vai ei,vai onko sinulla aito hätä kirjoittajan sieluntilasta sitä sinun kannattaa pohtia rehellisesti.
repolainen
tutustunut
 
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 12:35
Paikkakunta: pohjanmaa

ViestiKirjoittaja Emka » 15 Kesä 2011, 23:59

repolainen kirjoitti: Emkalle en malta olla sanomatta vaikka jostain kumman syystä kyselit onko minulla jotain sinua vastaan,voisin kysyä tietenkin toisinpäin mutta kanssasi on turha kiistellä,olen sen huomannut.Mutta asia jota tarkoitin sanoa on se että miksi sinä käyt kurkkimassa mitä kukakin missäkin kirjoittaa,anna heidän kirjoittaa valvoppa sinäkin se oma kohtasi niinkuin neuvot muita,tulee vain mieleen että käytkö sen takia lukemassa että voit kauhistella lukemaasi ja miettiä onko kirjoittaja oikeasti uskovainen vai ei,vai onko sinulla aito hätä kirjoittajan sieluntilasta sitä sinun kannattaa pohtia rehellisesti.



Minun ei tarvitse todistella sinulle yhtään mitään,

Voin sanoa sinulle etten ole niillä roskapalstoilla viimeisen vuoden aikana aikaani kuluttanut, paisi joskus talvella Kotimaan nettiversiota olen lueskellut. Se "anti" ei ilahduta uskovaisen sielua.

Aito sielunhätä on heistä jotka ovat jättäneet elävän uskon.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja repolainen » 16 Kesä 2011, 10:01

Mitähän olen pyytänyt todistelemaan??????kunhan kysyin.
Minulle on aivan sama vaikka roikut päivät roska tai millä hyvänsä palstalla.
repolainen
tutustunut
 
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 12:35
Paikkakunta: pohjanmaa

ViestiKirjoittaja j-prevert » 16 Kesä 2011, 15:02

Taavetti, OM, Jani

Kiitos vastauksista. Kiinnostavia näkökulmia ja kyllähän Luther ja aikalaiset näemmä todella noin asian olivat nähneet, että on tuollaisia kuolettavia syntejä. Liekö kyseessä sitten ollut erityisesti kirkkokuri, ja taustalla ajatus, että nuo teot ovat sellaisia, joita kukaan ei voi tehdä "vahingossa" tai hetkellsiessä heikkoudessa vaan tarvitsee vakaata harkintaa.

Nuo lainatut Raamatunohdat sen sijaan eivät niinkään suoraan tällaisesta nähdäkseni puhuneet, joten voi olla, että on silti keskiaikaista katolista ja luterilaista raamatuntulkintaa enemmänkin kuin absoluuttista oppia. Mutta minä kyllä ihan mieluusti tyydyn tähän. Toki, jos joku vielä löytää tähän hyviä kohtia Raamatusta, niin olisihan niitä mukava lukea.
j-prevert
 

ViestiKirjoittaja O.M » 26 Kesä 2011, 12:51

Suomen kuvalehdessä on artikkeli vanhoillislestadiolaisuudesta. Siinä esiintyy väite, jonka mukaan joidenkin puhujien osoittautuminen pedofiileiksi olisi vakava uhka vl-seurakuntaopille. Artikkelissa haastatellun mielestä seurakunta on erehtynyt asettaessaan puhujaksi henkilöitä, jotka on myöhemmin vapautettu puhujan tehtävästä lapsen seksuaalisen hyväksikäytön vuoksi.

Mielestäni peruste kuulostaa pinnalliselta. Erehtyikö Jeesus Kristus, kun valitsi opetuslapsekseen Juudaksen, joka petti hänet? Tai Pietarin, joka hiilivalkealla kielsi hänet?
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja vl2003 » 26 Kesä 2011, 23:48

Samalla tavalla SK:n artikkelissa todetaan vl keskusjohtoiseksi ilman perustelua.

Oltiinpa asiasta mitä mieltä vain, on se kuitenkin niin monitahoinen että olisi suonut tuon väitetyn "keskusjohtoisuuden" käsittelyä enemmän kuin toteamuksena, jota ajatusta sitä paitsi käytettiin sitten johtopäätöksien tekoon.

Sinänsähän viime aikojen lehtijutuissa on nähtävissä vilpitöntä kiinnostusta ja pyrkimystä asian ja ilmiön (vl) ymmärtämiseen ja raportoimiseen. Osassa jutuista, esimerkiksi Hesarin kolumnissa joitakin aikoja sitten, kuva on jäänyt ohueksi. Suomen Kuvalehti pääsi ainakin hieman syvemmälle.
vl2003
tosi pirteä
 
Viestit: 334
Liittynyt: 09 Touko 2005, 22:25

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Heinä 2011, 10:13

Ihmisten vika vai oppivika?

Armon mereen upottaminen ja sydämen kankeus


Vl-saarnoissa on usein saarnattu, että armon mereen upotettua eli anteeksipyydettyä ja anteeksiannettua syntiä ei saa kaivella esiin. Jos kaivelee anteeksiannettuja syntejä esille, tekee syntiä ja on itse ripin tarpeessa.

Usein saarnataan myös anteeksipyytämisen vaikeuteen liittyvästä "sydämen kankeudesta". Kerrotaan, että huulet tuottavat anteeksiannon sanat, mutta sydän ei yhdy anteeksiantamukseen. Puhujat kertovat usein omia kokemuksiaan, miten olivat ensin saarnanneet anteeksipyytäneelle rikkomuksen anteeksi. Myöhemmin he olivat todenneet, etteivät olleetkaan kyenneet antamaan sydämestään anteeksi. Asia oli vaivannut heitä niin kauan, että piti mennä pyytämään anteeksipyytäneeltä anteeksi, ettei ollut kyennyt antamaan anteeksi. Sitten vasta oli kankea sydänkin lopullisesti sulanut anteeksiantamukseen.

Mielestäni opetus on siinä mielessä oikea, että syntiä ei saa muistella uuden anteeksipyyntövaatimuksen kanssa. Kerran anteeksiannetun tulee olla aina anteeksiannettua. Syntiä ei ole sopivaa muistella itseä vastaan rikkoneen lyömistarkoituksessa.

Syntien muisteleminen ei silti ole mielestäni aina syntiä. Ensinnäkin omia anteeksisaatuja syntejä on hyödyllistä muistella opiksi, jotta osaisi seuraavalla kerralla paremmin varoa samaan syntiin joutumista. Toiseksi toisenkin syntejä - kuten esim. itseä lapsena seksuaalisesti hyväksikäyttäneen pedofiilin syntejä - on hyödyllistä muistella terapiatarkoituksessa. En ole psykoterapian asiantuntija, mutta ymmärtääkseni traumoja aiheuttaneita tapahtumia on käsiteltävä ja eri tavoin muisteltava kymmeniä, satoja, tuhansia kertoja, ennen kuin asia on lopullisesti henkisellä tasolla käsitelty.

Mielestäni on myös syytä erottaa anteeksianto hengellisellä ja henkisellä tasolla. Jumala on valmis antamaan anteeksi langenneelle heti, kun hän aidosti katuu. (Jos katumus ei ole aitoa, Jumala näkee senkin, sillä Jumalaa ei voi huijata.) Ihmisen psyyke on rakentunut toisin. Mitä raskaampi rikkomus on, sitä kankeampi sydän on antamaan anteeksi. Tilanne voi olla sellainen, että ihminen on periaatteessa antanut anteeksi, mutta tuntee silti sisimmässään - ainakin ajoittain - ymmärrettävää ja inhimillistä vihaa ja inhoa häntä vastaan raskaasti rikkonutta kohtaan pitkään, kenties elämänsä loppuun asti.

Olen kuullut muistakin raskaista rikkomuksista kuin hyväksikäyttörikoksista, joihin jotkut ovat todenneet: evankeliumi on parasta terapiaa, muuta ei tarvita. Asia ei ole noin! Evankeliumi on täydellinen hengellinen lääke, jolla on kieltämättä jonkin verran myös psyykettä hoitava vaikutus. Mutta psyyken lääkkeenä evankeliumi on vajavainen ja riittämätön hoitomuoto. On naiivia uskoa, että evankeliumi olisi ihmelääke kaikkiin psyyken traumoihin. Rikkomuksista aiheutuneiden hengellisten ja henkisten traumojen hoitamisen ero olisi syytä jotenkin saada kaikkien vl:ten tietoisuuteen.

Olen pohdiskellut pitkään, miten asiani pukisin sanoiksi. Kirjoittaessa ajatukset usein tuntuvat selkeytyvän. Muotoilut ovat varmasti edelleen puutteellisia, mutta ehkä asia herättää ajatuksia muissakin.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja saturnus » 16 Heinä 2011, 06:12

"Anna lasten tulla minun tyköni, sillä heidän on taivasten valtakunta..."

Ei mitään selityksiä. Se ken nousee Jeesuksen sanaa vastaan, on väärällä tiellä.
saturnus
kiinnostunut
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2011, 06:00

ViestiKirjoittaja saturnus » 16 Heinä 2011, 07:21

"Se minkä teet yhdelle näistä pienimmistä..."
saturnus
kiinnostunut
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2011, 06:00

ViestiKirjoittaja Emka » 16 Heinä 2011, 13:34

saturnus kirjoitti:"Anna lasten tulla minun tyköni, sillä heidän on taivasten valtakunta..."

Ei mitään selityksiä. Se ken nousee Jeesuksen sanaa vastaan, on väärällä tiellä.


Kuka mielestäsi on täällä noussut Jeesuksen sanaa vastaan?
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja saturnus » 18 Heinä 2011, 11:32

Mielestäni Jeesus puhui nimenomaan heikkojen suojelun tärkeydestä, eikä olisi hyväksynyt pedofilian rinnastamista mihin tahansa syntiin. Lapsiin kohdistuva teko oli teko häntä itseään vastaan. Teon puolustelu, selittely tai puolivillainen anteeksianto on myös hyökkäys Jeesusta itseään vastaan.
Näin minä asian näen.
saturnus
kiinnostunut
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2011, 06:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Heinä 2011, 13:35

saturnus kirjoitti:Mielestäni Jeesus puhui nimenomaan heikkojen suojelun tärkeydestä, eikä olisi hyväksynyt pedofilian rinnastamista mihin tahansa syntiin. Lapsiin kohdistuva teko oli teko häntä itseään vastaan. Teon puolustelu, selittely tai puolivillainen anteeksianto on myös hyökkäys Jeesusta itseään vastaan.
Näin minä asian näen.


En ole havainnut sen kummemmin täällä, kuin seuroissakaan kuulemassani opetuksessa minkään kaltaista puolivillaista synnin puolustelua, ihmettelenkin, missä itse olet sellaista havainnut, kenen kirjoittamana tai julistamana. Jos julistetaan ja luvataan, jopa annetaan anteeksi kaikki synnit, ei se suinkaan ole syntien puolivillaista puolustelua. Jeesus sanoi sille synnistä tavatulle naiselle, jonka fariseukset toivat hänen luokseen, mutta jota lopulta tuojat itsekään eivät uskaltaneet tuomita. Kun tuomiota vaatineet olivat yksi toisensa jälkeen lähteneet häveten pois, Jeesus kysyi naiselta, että missä sinun tuomitsijasi ovat, eikö yksikään sinua tuominnut. Kun nainen vastasi, että ei, Herra, Jeesus sanoi, etten minäkään sinua tuomitse. Mene, äläkä enää syntiä tee.

Jeesus siis vapautti sen tuomion alaisen, ei jatkamaan synnissä elämistä, vaan uudessa kuuliaisuudessa välttämään syntiä. Niin tehdään vieläkin Jumalan valtakunnassa muistaen, että Jumalan armo opettaa, Jumalan armo opettaa hylkäämään synnin syntinä, mutta se opettaa myös sovittamaan synnin seuraukset maallisen esivallan edessä, ja tarvittaessa etsimään apua myös lääkinnän ammattilaisilta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja mato » 19 Heinä 2011, 17:55

Hienosti O.M käsittelit anteeksiantoa ja muistelemista! Syvä haava ei anteeksi antamalla tai pyytämällä korjaannu, vaan aina jää arpi tai jopa pahempi vamma, joka ei unohda. On myös ehdottomasti väärin vaatia vääryyden uhrilta yhtään mitään. Vastuu rikkomuksesta on vahingontekijällä ja sen kantamiseen on rohkaistava.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa