hepa kirjoitti:Niillä oli kuusi siipeä, onkohan niillä joku merkityksensä?
Luther kirjoittaa kerubeista ja serafeista sivulta 312 sivulle 314: (yleisluontoisesti)
https://archive.org/stream/creationcomm ... 2/mode/2upHuomaa mm. viitteet sivulta 314 kohtiin:
"3 Hän oli hohtava kuin salama ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi." (Matt.28)
ja
"4 Sinä teet tuulista sanasi viejät ja panet liekit palvelijoiksesi." (Ps.104)
Toisinaan Ambrose kirjoittaa jotain, mutta jättää asian kovin kesken, jolloin
lukijalle jää loput ihmeteltäväksi. Lieneekö tässä esimerkki:
Ambrose: On the Holy Spirit, book III kirjoitti:162. But as the prophet saw a wheel running within a wheel Ezekiel 1:16 (which certainly does not
refer to any appearance to the bodily sight, but to the grace of each Testament; for the life of
the saints is polished, and so consistent with itself that later portions agree with the former).
The wheel, then, within a wheel is life under the Law, life under grace; inasmuch as Jews are within
the Church, the Law is included in grace. For he is within the Church who is a Jew secretly; and
circumcision of the heart is a sacrament within the Church. But that Jewry is within the Church of
which it is written: "In Jewry is God known;" therefore as wheel runs within wheel, so in like manner
the wings were still, and the wings were flying.
163. In like manner, too, the Seraphim were veiling His face with two wings, and with two were veiling
His feet, and with two were flying. For here also is a mystery of spiritual wisdom. Seasons stand,
seasons fly; the past stand, the future are flying, and like the wings of the Seraphim, so they veil
the face or the feet of God; inasmuch as in God, Who has neither beginning nor end, the whole course
of times and seasons, from this knowledge of its beginning and its end, is at rest. So, then, times past
and future stand, the present fly. Ask not after the secrets of His beginning or His end, for there is
neither. You have the present, but you must praise Him, not question.
Ambrose siis aloittaa kertomalla Hesekielin 1:16:sta, että pyörä pyörän sisällä on elämä lain alla, ja
päällimmäinen pyörä, armo, sisältää lainkin.
Serafien siivistä Ambrose kirjoittaa, että:
- mennyt seisoo
- tulevaisuus lentää.. mutta myös,
- mennyt ja tuleva seisoo, nykyisyys lentää. Älä kysele Hänen salaisuuksien perään Hänen alusta tai lopusta,
koska ei ole kumpaakaan. Teillä on nykyisyys, ja teidän tulee ylistää Häntä, ei kysellä.
En lähtenyt kummemmin suomentamaan, hiukan hankalan oloista tekstiä...
Lyra taitaa kertoa, että kerubien siivet Hes:1:ssä ovat mm. kuninkaita.
Vielä, Luther käsitellessään Sak.5:sta kertoo seuraavaa:
Martti Luther: Kirkkopostilla kirjoitti:Siipi Raamatussa tietää suullista julistusta, sana kun lentää, kulkee nopeasti.
Siinä joitakin ajatuksia siivistä.