Viime aikoina on tullut kritiikkiä

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Viime aikoina on tullut kritiikkiä

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 19 Heinä 2011, 22:42

Nyt on viimeaikoina kyllä SRK:ta ja vanhoillislestadiolaisuutta kritisoitu ihan joka suunnasta. Mikä täällä on nyt oikeen mättää ja missä ja miks?
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja hepa » 20 Heinä 2011, 08:53

Hajaannuksen merkkejä?

1. Kor. 11:19
Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

2. Piet. 2:1
Niin oli myös vääriä prophetaita kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsellensä nopian kadotuksen,
2 Ja moni noudattaa heidän kadotustansa, joiden kautta totuuden tie pilkataan.

9 Niin Herra tietää jumaliset kiusauksista pelastaa, mutta väärät kätkeä tuomiopäivään asti vaivattaa.
10 Mutta enimmästi ne, jotka lihan jälkeen saastaisessa himossa vaeltavat ja herrauden katsovat ylön, rohkiat, itsestänsä paljon pitäväiset, jotka ei pelkää valtojakaan pilkata.

17 Ne ovat vedettömät lähteet ja pilvet, jotka tuulispäältä ympäri ajetaan, joille on kätketty synkiä pimeys ijankaikkisesti.
18 Sillä he puhuvat röyhkeitä sanoja, jotka turhat ovat, ja yllyttävät tavattomuuden kautta lihallisiin himoihin niitä, jotka tosin ovat niitä välttäneet, kuin eksyksissä vaeltavat,
19 Ja lupaavat heille vapauden, vaikka he itse turmeluksen palveliat ovat; sillä jolta joku voitetaan, sen palvelia hän myös on.
20 Ja sittenkuin he ovat paenneet maailman saastaisuudesta Herran ja Vapahtajan Jesuksen Kristuksen tuntemiseen, niin he kuitenkin heitänsä niihin käärivät, ja voitetaan, ja on heille viimeinen pahemmaksi tullut kuin ensimäinen.
21 Sillä se olis heille parempi ollut, ettei he vanhurskauden tietä tunteneetkaan olisi, kuin että he tunsivat sen ja poikkesivat pois pyhästä käskystä, joka heille annettu oli.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja Emka » 20 Heinä 2011, 18:50

Sielunviholliselle on tullut kiire pitää omistaan kiinni ja eksyttää, jos mahdollista valitutkin.
Kuten edellinen kirjoittaja mainitsi, eriseurat ovat kaikkina aikoina, jo alkuseurakunnan aikana alkanut sisältä päin.


2. kirje Timoteukselle 3

1 Mutta sen sinun pitää tietämän, että viimeisinä päivinä vaaralliset ajat lähenevät;
2 Sillä ne ihmiset, jotka itsiänsä rakastavat, ahneet, kerskaajat, ylpiät, pilkkaajat, vanhemmillensa tottelemattomat, kiittämättömät, jumalattomat,
3 Haluttomat, sopimattomat, laittajat, irtaalliset, kiukkuiset, kateet,
4 Pettäjät, tuimat, paisuneet, jotka enemmin hekumaa kuin Jumalaa rakastavat,
5 Joilla on jumalinen meno olevinansa, mutta sen voiman he kieltävät pois. Karta siis senkaltaisia.
6 Sillä ne ovat niitä, jotka huoneesta huoneeseen juoksevat ja vaimoväen vangiksi vievät, jotka synneillä rasitetut ovat ja moninaisten himoin kanssa käyvät,
7 Aina oppivaiset, ja ei koskaan totuuden tuntoon tulevaiset.
8 Mutta niinkuin Jannes ja Jambres olivat Mosesta vastaan, niin nämätkin ovat totuutta vastaan: ne ovat ihmiset taidosta turmellut ja kelvottomat uskoon.
9 Mutta ei heidän pidä silleen menestymän; sillä heidän hulluutensa pitää kaikille julki tuleman, niinkuin niidenkin oli.
10 Mutta sinä olet seurannut minun opetustani, säätyäni, aivoitustani, uskoani, pitkämielisyyttäni, rakkauttani, kärsivällisyyttäni,
11 Vainoomisiani, vaivojani, jotka minulle Antiokiassa, Ikoniossa ja Lystrassa tapahtuivat, jotka vainoomiset minä kärsin, ja kaikista on minun Herra päästänyt.
12 Mutta myös kaikkein, jotka jumalisesti Jesuksessa Kristuksessa elää tahtovat, pitää vainoa kärsimän.
13 Mutta pahoille ja petollisille ihmisille on tapahtuva jota edemmä sitä pahemmin, sekä vietteliöille että vietellyille.
14 Mutta pysy niissä, joita sinä oppinut olet ja sinulle uskottu on, tietäen keneltäs oppinut olet,
15 Ja ettäs jo lapsuudesta olet Pyhän Raamatun taitanut, joka sinun taitaa autuuteen neuvoa, sen uskon kautta, joka on Kristuksessa Jesuksessa.
16 Sillä kaikkinainen kirjoitus on Jumalalta annettu, ja tarpeellinen opiksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kuritukseksi, joka on vanhurskaudessa:
17 Että Jumalan ihminen täydellinen olis, ja kaikkiin hyviin töihin sovelias.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Re: Viime aikoina on tullut kritiikkiä

ViestiKirjoittaja mies » 30 Huhti 2012, 14:04

pikkupoika kirjoitti:Nyt on viimeaikoina kyllä SRK:ta ja vanhoillislestadiolaisuutta kritisoitu ihan joka suunnasta. Mikä täällä on nyt oikeen mättää ja missä ja miks?


Eiköhän vanhoillislestadiolaisilla (uskovaisilla) jatku sama meininki, kuin on jatkunut jo vuosituhansia. Valo näkyy paremmin pimenevässä illassa;

"14 "Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. 15 Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville. 16 Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa." Matt.5

mutta myös:

"4 Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo.
5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa." Joh.1

Eikö juuri uskovaiset elämällään ole valona pimeydessä - ja kun yö pimenee, se valo erottuu paremmin.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Ulpu » 30 Huhti 2012, 14:19

Eiköhän se julkisuus ole hyvin kielteistä tänäpäivänä, jos se on valoa minä olen kekkonen.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Jay » 30 Huhti 2012, 14:44

Ulpu kirjoitti:Eiköhän se julkisuus ole hyvin kielteistä tänäpäivänä, jos se on valoa minä olen kekkonen.


Voi Ulpu hyvä, kun minusta alkaa tuntua, ettet osaa lukea :neutral:

Täydentääkseni sitä, mitä mies kirjoitti, lainaan Johanneksen evankeliumin lukua 15:

18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.
22 Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat.
23 Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni.


Minusta tuo on erittäin lohduttava katkelma. Tiedämme, ettemme ole kadottaneet elävää kristillisyyttä, kun emme näyttäydy maailman silmissä rakastettavina. Kuten nimimerkki mies totesi, niin ajan tullessa iltaansa valo ei pysy kätkössä, vaan se loistaa kaikille huoneessa oleville. Näin elävä usko käy yhä näkyvämmäksi, ja niillä, jotka ovat pimeydessä, ei ole millä he syntiään puolustaisivat, ja siksi he valoa, elävää kristillisyyttä, vihaavat.
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 30 Huhti 2012, 21:52

Lopun aikana Siionin vuori tulee olemaan kaikkia muita korkeampi (mm. Miika 3:1-3) ja se näkyy syntisen ja omavanhurskaan maailman keskellä hyvin.
Miksi se sitten näkyy niin hyvin?
Koska sillä vuorella asuvien keskellä asuu Pyhän Hengen vaikuttama yhdistävä rakkaus. Jumalattomilla ja omavanhurskailla ei tätä rakkautta ole, siitä kateus!
Nyt on viimeaikoina kyllä SRK:ta ja vanhoillislestadiolaisuutta kritisoitu ihan joka suunnasta.

Tämä on tuttua. Näinhän Goljatkin aikoinaan teki.
Tarkoitus oli häväistä, pelotella luopumaan kaikesta siitä mikä on pyhää.

5. Moos. 3:22 Älkää niitä peljätkö, sillä Herra, teidän Jumalanne, sotii itse teidän puolestanne.
Kuva
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Ulpu » 30 Huhti 2012, 23:46

Miksi valvojilla on vihaisen näköisiä avattaria?
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 01 Touko 2012, 01:03

Ulpu kirjoitti:Miksi valvojilla on vihaisen näköisiä avattaria?
Muiden avattariin en ota kantaa, mutta tuosta omasta voin kertoa että se on omakuva, jota tosin on vähän "Niinistelty" eli "virallistettu" ;)
Kuva
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja nuusku » 01 Touko 2012, 01:09

Meillä on mökillä joku yli 30 vuotta vanha nykyposti, mikään ei ole muuttunut tänä päivänä, samaa soopaa on sielläkin kissankokoisin kirjaimin. Siinä taisi olla vaan otsikko lestadiolaisen lahkon hämäristä CIA-rahoista, mutta yhtä lailla mustalla taustalla, synkeällä latomisella, luodaan mielikuva hämärästä, sulkeutuneesta, väkivaltaa harjoittavasta lahkolaisuudesta. Ei ole uutta auringon alla.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Ulpu » 01 Touko 2012, 09:18

Pitkätukka kirjoitti:
Ulpu kirjoitti:Miksi valvojilla on vihaisen näköisiä avattaria?
Muiden avattariin en ota kantaa, mutta tuosta omasta voin kertoa että se on omakuva, jota tosin on vähän "Niinistelty" eli "virallistettu" ;)


Selitys on kaiken kattava, kiitos. ;)
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Ulpu » 01 Touko 2012, 10:11

Ei kai voida vesittää tämän päivän otsikoita pahansuopuutena ja kateutena, jotka kertovat karua kieltä mielettömistä julmuuksista.
Eikä se tarkoita että kaikki olisivat samanlaisia liikkeessä.

Avoimuus on aina rakentavaa.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 01 Touko 2012, 12:39

Tässä viestiketjussa ei päällimmäisenä ollutkaan kyse mainitsemistasi mielettömistä julmuuksista, vaan suhteettomasta kritiikistä Srk:ta ja vanhoillislestadiolaisuutta kohtaan.
Rikos on rikos, ja rikoksena ne tulee käsitellä maallisen oikeuden edessä. Eriseura on eriseura, ja niitä ja niiden hedelmiä punnitaan Raamatun valossa.
Näistä on omat viestiketjunsa.

Kateuden mainitsin siksi, että nähdäkseni se on perimmäinen syy kritiikille maailman ja liberaalien taholta. Sen ilmenemismuotoja ovat mm. vallanhimo; halu muuttaa Jumalan sanaa omaan korvasyyhyyn sopivaksi, julkisuudenhimo; halu saada maailmalta kiitosta, mässäily syntiin langenneiden teoilla omien tekojen peittelemiseksi tai oikeutukseksi jne.

Olemme itsessämme heikkoja ja taipuvaisia syntiin. Omin voimin emme pysty syntiä välttämään ja (vt:n) lakia täyttämään. Joudumme turvautumaan Kristuksen sovitustyöhön. Saamme armosta uskoa, syntimme anteeksi saarnatuiksi, ja sen voima auttaa jopa maallisen oikeudenkin edessä rikokset tunnustamaan ja sovittamaan.

Tältä vuorelta loistava valo, Kristuksen rakkaus, on maailmalle liian kirkas koska se paljastaa heidän oman tilansa. Siksi sielunvihollinen tekee kaikkensa saadakseen sen valon sammumaan. Se valo pienenee välillä niinkuin kynttilän liekkikin, mutta silti se näkyy pimeydessä. Eikä se tässä ajassa sammu kokonaan. Kristus tulee toisen kerran ennen sitä, eikä sitä enää tarvita kun usko muuttuu näkemiseksi.
Kuva
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Ulpu » 01 Touko 2012, 13:05

Totta, samaa mieltä.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Touko 2012, 16:13

Ulpu kirjoitti:Miksi valvojilla on vihaisen näköisiä avattaria?

Kuten minulla, vai? :cool:
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 03 Touko 2012, 17:57

Taavetti kirjoitti:
Ulpu kirjoitti:Miksi valvojilla on vihaisen näköisiä avattaria?

Kuten minulla, vai? :cool:


Nimenomaan,ihan pelottaa. :o
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron