Vänkääjä?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja O.M » 22 Elo 2011, 12:28

Kiitoksia Jaylle myönteisestä palautteesta ja tervetuloa minunkin puolestani palstalle. Huomasin äsken, että olet esittäytynyt jo aiemmin toisessa viestiketjussa. Kaikki käyttäjät yhdessä teemme Vl-foorumin. Siksi kaikki perinteisellä vl-tavalla uskovat, perinteisestä vl-uskosta aidosti kiinnostuneet ja muutkin asiallisesti keskustelevat ovat tervetulleita Vl-foorumiin. Keskustelussa on aaltoliikettä: välillä viestejä tulee paljon, sitten on taas hiljaisempaa.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Välillä tosiaankin hiljaisempaa

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 26 Elo 2011, 16:01

...niin se on, kun lomat loppuu ja koulut sekä kesäkurssien tentit painaa päälle.

Mutta välillä saa aina vilkasta ja sanoa sanasensa.

Rohkaisuksi Vänkääjälle(vaikkakin nyt henkilökohtainen, uskon, että kukaan ei pahennu tästä): örvelöitä ja sensemmoisia aina tulee. Ole sinä valmis vastaamaan sopivalla ja sopimattomalla ajalla. Äläkä menetä rohkeuttasi.

Jrt

BK :cry:
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja Emka » 25 Syys 2011, 19:28

Mukava kun täällä on uusia nimimerkkejä kirjoittamassa. Itse olen palstalla ollut sen alusta asti.
Kuuntelin juuri Helsingin seuroja ja siellä oli tekstinä Tuhlaajapojan kokemus. Se on raamatun selvimpiä kirjoituksia siitä miten uskonsa kadottanut, sikojen eli maailman rapakoilla rypenyt, kaikkensa menettänyt muisti Isän kodin. Hän olisi tyytynyt halvimmaksi palvelijaksi kun vain saisi palata takaisin, mutta Isä järjesti suuret pidot, kun palvelijat olivat pesseet ja pukeneet pojan, Isä lahjoitti sormuksen (Pyhän Hengen ) sinetiksi ja poika oli yllättynyt siitä rakkaudesta minkä Isä häntä kohtaan osoitti, sanomalla ettei hän sitä olisi ansainnut.
Mutta mitä teki vanhempi veli? Oli kateellinen ja katkera Isälle, olihan hän siellä omanvanhurskauden pellolla ahertanut ja luotti omiin tekoihinsa, ei hän armahdusta tarvinnut koska oli mielestään kaikki käskyt täyttänyt ym. Mutta miksi hänellä oli omat ystävät? Ilmeisesti ne ystävät eivät olleet Isän ystäviä, koska veli valitti, ettei ollut saanut vohlaakaan riemuitakseen omien ystäviensä kanssa. Pahalla päällä hän lähti pois, eikä tullut juhlimaan nuoremman veljen kotiin paluuta.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

No siitä tuhlaajapojasta ja vähän muustakin...

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 07 Loka 2011, 20:18

Ei täällä oikeesti tunkua ole. Mullakin opiskelut painaa enkä viitsi aina selata näitä juttuja. Suomi -24:lla käyn kyllä ja siksikin, että siellä on vilskettä. Tosin vain vkonloppuisin.

Tuhlaajapoika -juttu on melko yksiselitteinen mun mielestä. Suomi -palstalla väännetään kättä jonninjoutavista ulkoisista. Mulla on asioista omat käsitykseni ja yleensä punnitsen ne tasaisesti ja rehellisesti vaakakupissa. Enkä pysty edes kenenkään mieliksi sanomaan vääräksi sellaista, mikä omantuntoni mukaan ei ole väärin.

Kuten nyt esim. tää hiusten värjäys, joka on ulkoiseen puuttumista ja sen muuttamista siinä missä permanenttikin. Ihan yksi hailee mulle. Ja muut tämänkaltaiset asiat.

Tulee lauottua kaikenlaista mutta se, mitä toivoisin: että uskovaisten oikealla palstalla voisi vaihtaa mielipiteitä, kysyä jne. Että olisi palsta, missä oikeasti puhutaan tärkeistä asioista aktiivisesti.

Tälläkin foorumilla on näköjään ns. eliittipalsta, johon valikoitu porukka voi kommentoida ...Harmi, sillä asiat ovat niitä, jotka kiinnostavat. Teologiset kysymykset ylipäätään ovat kiinnostavia ja niitä omia tutkimusretkiä olisi kiva jakaa jonkun kanssa.

Ihan tässä yritän pitää terveen maalaisjärjen monissa arjen tavanomaisissa asioissa ja silti hapuilen Isän Jumalan puoleen, että ei jättäisi ihan ilman Henkeään.

Jt

BK :-(
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja mies » 14 Touko 2012, 09:15

"Näin sanoo Jumalan Poika, jolla on silmät kuin tulen liekit ja jonka jalat välkehtivät kuin hehkuva pronssi:

19 "Minä tiedän sinun tekosi, sinun rakkautesi ja uskosi, palvelumielesi ja kestävyytesi. Viime aikoina olet tehnyt vielä enemmän kuin alussa teit. 20 Mutta sitä en sinussa hyväksy, että suvaitset tuota naista, tuota Isebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja johtaa opetuksellaan minun palvelijoitani harhaan, harjoittamaan siveettömyyttä ja syömään epäjumalille uhrattua lihaa. 21 Olen antanut hänelle aikaa kääntyä, mutta hän ei halua luopua siveettömästä elämänmenostaan. 22 Voi häntä! Minä suistan hänet sairasvuoteeseen ja kaikki hänen rakastajansa ankaraan ahdinkoon, elleivät he luovu hänen tavoistaan. 23 Hänen lapsensa minä surmaan rutolla. Kaikki seurakunnat tulevat tietämään, kuka minä olen: minä tutkin sydämet ja ajatukset ja annan jokaiselle teistä hänen tekojensa mukaan.

24 "Mutta teille muille tyatiralaisille, jotka ette seuraa tuota oppia ettekä ole vihkiytyneet Saatanan salaisuuksiin, niin kuin sanonta kuuluu, teille minä sanon: Mitään uutta taakkaa en pane teidän kannettavaksenne. 25 Pitäkää kiinni siitä mitä teillä on, kunnes minä tulen.

Ilm.2

VT:stä muistamme Isebelin viimeisen hetken - Jehu tarkoittaa "se on Hän" tai "Hän on Se":

30 Jehu oli jo tulossa Jisreeliin, kun Isebel kuuli tapahtuneesta. Hän kaunisti värillä silmänsä, koristeli hiuksensa ja asettui ikkunan ääreen katselemaan. 31 Kun Jehu tuli portista, Isebel huusi: "Oletko nyt tyytyväinen, kun olet murhannut herrasi niin kuin Simri?" 32 Jehu katsoi ylös ikkunaan ja kysyi: "Kuka teistä on minun puolellani?" Pari hovimiestä kumartui silloin ikkunasta hänen puoleensa. 33 "Työntäkää hänet alas", Jehu sanoi, ja hovimiehet työnsivät Isebelin ikkunasta. Hänen vertaan roiskui seinään ja hevosten päälle, ja Jehu ajoi vaunuillaan hänen ylitseen. 34 Jehu tuli sisään, söi ja joi ja sanoi: "Huolehtikaa siitä, että se kirottu tulee haudatuksi. Onhan hän sentään kuninkaan tytär." 35 Mutta kun Isebeliä mentiin hautaamaan, hänestä ei löydetty muuta kuin pääkallo, jalat ja kädet. 36 Hautaajat tulivat takaisin ja kertoivat tämän Jehulle. Silloin hän sanoi: "Herran sanat ovat käyneet toteen. Hänhän sanoi palvelijansa, tisbeläisen Elian, suulla: 'Koirat syövät Jisreelin maatilalla Isebelin ruumiin, 37 ja se ruumis on Jisreelin pellolla levällään kuin lanta, niin ettei kukaan voi enää sanoa: Tämä on Isebel.'"

2Kun.9

Itselleni jotenkin vääjäämättä tulee Isebelistä mieleen uusi Babylon.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Vänkääjä?

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Joulu 2014, 21:31

Osoituksena siitä, että termi "sairas kysymyksistä" on niin vanha, ettei sitä voitane pitää aikamme lestadiolaisten keksintönä, kopioin tänne kolme jaetta Paavalin kirjeestä kolmena käännöksenä. Ne olisi ollut aiheellista tuoda tänne jo aikaisemmin, mutta jostakin syystä ovat jääneet. Lisään ne nyt, että väärä oletus tulisi torjutuksi.

1. kirje Timoteukselle 6
3 Jos joku toisin opettaa, ja ei pysy meidän Herran Jesuksen Kristuksen terveellisissä sanoissa ja siinä opissa, joka jumalisuudesta on,
4 Hän on paisunut ja ei taida mitään, vaan on sairas kysymyksissä ja sanain kilvoituksissa, joista kateus, riita, häväistys ja pahat luulot tulevat,
5 Häijyt kamppaukset niiden ihmisten seassa, jotka mielessänsä riivatut ovat, ja joilta totuus otettu pois on, jotka jumalisuuden voitoksi luulevat. Eroita sinus senkaltaisista.

3 Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
5 alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen.

3 Se, joka opettaa toisin eikä seuraa Herramme Jeesuksen Kristuksen terveellisiä sanoja ja uskomme mukaista oppia, [1. Tim. 1:10+]
4 on pöyhkeä eikä ymmärrä mitään. Hänellä vain on kiihkeä halu väitellä ja kiistellä. Sellaisesta syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, ilkeitä epäluuloja [2. Tim. 2:14,23; Tit. 3:9]
5 ja alituista kinastelua sellaisten ihmisten kesken, jotka ovat menettäneet järkensä ja kadottaneet totuuden ja pitävät uskontoa vain tulolähteenä. [Tit. 1:11]
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Vänkääjä?

ViestiKirjoittaja Aaro_K » 23 Joulu 2014, 01:51

"Ymmärrys meille lahjoita!" rukoillaan helluntaivirressä osuvasti, kun anotaan uskonelämälle välttämättömiä Hengen lahjoja.
Aaro_K
perehtynyt
 
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2014, 15:57

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron