Vänkääjä?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Otsikoissa taas

ViestiKirjoittaja Hynde » 05 Huhti 2009, 13:33

Etninen lestadiolainen ehkäisystä.

http://www.hs.fi/keskustelu/%26%2334%3B ... 2&tstart=0
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

Re: Otsikoissa taas

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Huhti 2009, 20:40

Kävin lukemassa linkin. "Etninen vl" ei tosiaan välttämättä ole uskonnollisesti tai hengellisesti vl. Jumalan valtakunnan verkoissa on aina ollut terveiden kalojen joukossa myös mädänneitä kaloja. En tunnista kirjoittajaa uskonsisarekseni, vaikka olemmekin etnisesti samaa ryhmää.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Otsikoissa taas

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Huhti 2009, 20:57

O.M kirjoitti:Kävin lukemassa linkin. "Etninen vl" ei tosiaan välttämättä ole uskonnollisesti tai hengellisesti vl. Jumalan valtakunnan verkoissa on aina ollut terveiden kalojen joukossa myös mädänneitä kaloja. En tunnista kirjoittajaa uskonsisarekseni, vaikka olemmekin etnisesti samaa ryhmää.

Saman totesin minäkin, tosin jos määritelmässä vaihdettaisiin kahden kirjaimen paikkaa, voisi määritelmä osua jopa kohdalleen. Tarkoitan t ja n kirjaimia, mutta jätän vaihtamisen vaivan lukijalle.
Kommenteissa ainakin oli yksi toden mukainen; Sairauden hoito eri asia kuin ehkäisy
OJV | 5.4.2009 12:03
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Petsor » 07 Huhti 2009, 22:41

Kuten jo varmasti muuallakin todettu, uskosta osaton ei ymmärrä sen salaisuutta.
"Alussa oli sana, ja sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se sana" (Joh. 1:1)
Petsor
perehtynyt
 
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Syys 2005, 17:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Otsikoissa taas

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Huhti 2009, 12:59

Luottavan lähteen mukaan ko. jutun kirjoittaja Maria Saari ei ole vl-joukossa mukana kulkeva "etninen vl", vaan ehta entinen vl. Etnisenä vl:na esiintyminen ainoassa valtakunnallisessa sanomalehdessä vaikuttaa harhauttamistempulta.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Synnillä herkutteleminen

ViestiKirjoittaja weha » 17 Tammi 2011, 10:57

Tästä on ollut puhetta ja on kristillisyyttä, sillä ulkopuolisetkin panetelleet. Olen saanut jopa "livenä" henkilökohtaista haukkumista ja olen, joutunut omatuntoni tähden miettimään asiaa.
Olen lueskellut palstoja, joissa on ihan synnittömyys oppikin vallalla ja vedotaan jopa raamattuun ja sitä uskovaisten oppia vastoin selitetään.

Huomaan kyllä, että olen syntinen ihminen ja on omassa kohdassa aina paljon pois laitettavaa syntiä. Eihän uskovainenkaan ole synnitön. On niin, kuin eräs puhujaveli kalliisti totesi, että älä laita uskoa pois, vaan laita synti pois.

Hengellinen siveettömyyden tuomitseminen
1.Kor.5:1. Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa.
2. Ja te vielä pöyhkeilette, vaikka teillä olisi ollut syytä surra ja erottaa joukostanne mies, joka on syyllistynyt tuollaiseen...

11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Vänkääjä?

ViestiKirjoittaja uskontaapero63 » 09 Elo 2011, 00:37

Vänkääjä? Luulin olevani uskon asioissa taapero, siis uskontaapero.

"Ukko se jaksaa vängätä... olet eri mieltä tästä tuhlaajapoikavertauksesta ja sen selityksestä, kuin vl-kristillisyydessä opetetaan. Tähän tämä keskustelu olisi varmaan hyvä lopetella?"

Näin päätti lukkari, joka yleensä herättää mutta nyt sammuttaa. En kirjoita sanoakseni "viimeistä sanaa". Eiköhän Raamatun sana ole aina se viimeinen ja vahvin. Mutta kolme asiaa haluan vielä sanoa:

Ensinnäkin, en ole ukko. Lukkarin puhetyyli loukkasi.

Toiseksi, tänään sain ehdotuksen, että ehkäpä eräs uskovainen, nimeltään Seppo Särkiniemi jossakin Etelä-Suomessa ei suhtaudu yhtä nuivasti kysymisiin. Ajattelin ottaa yhteyttä. Ja jos hänkin sattuisi nuivasti suhtautumaan, varmasti löytyy vielä muitakin uskovaisia. Kyllä aina joku jaksaa kuunnella, vaikka siihen menisi tuhat ja yksi yötä.

Sain Särkiniemen nimen eräältä ei-teologi uskovaiselta. Hän kommentoi myös, että varmimmin Jumalan herättämän tiedon kaipuun menettää kirjoittamalla vl-foorumin änkyröille. Näin hän sanoi.

Kolmanneksi, unohtuipa mainita: kuuntelin viime heinäkuisena iltana (taisi olla 20. päivän jälkeen) hotellihuoneen sängyllä loikoillessani Olavi Voittosen, tuon median keskiössä parjatun miehen, ilmeisesti Jämsän opistoseuroista nauhoitettua puhetta. Koska olin yksin omassa huoneessani, oli myös rauhallista, ja saatoin keskittyä kuuntelemiseen häiriöttä. En tiedä mikä, ehkä uteliaisuus, laittoi minut valitsemaan juuri Voittosen puheen. Kaikkein ihmeellisintä ja yllätyksellisintä tuossa hetkessä oli, että saatoin mielessäni yhtyä oikeastaan kaikkeen mitä hän sanoi. Se oli kummallinen kokemus.

Itse Voittosesta tiedän vain median kautta, että hän toimii SRK:ssa. Henkilönä en häntä tunne eikä se ole minulle oleellista. Naurattaa vain (ei siis pilkallisesti), että kaikista maailman ihmisistä, juuri tuo tällä hetkellä haukutuin hlö, vakuutti puheellaan. (Enää en muista saarnatekstiä, mutta löytyyhän tuo puhe uudelleenkin parilla klikkauksella.)

kiitän teitä ja toivotan teille kaikille keskusteluun osallistuneille (hepa, O.M., Jani_S, Taavetti, unohdinko jonkun?) sekä eräälle yksityisviestin lähettäneelle niin hyvää kuin vänkärin sydämestäni kykenen. Hyväntoivotukset myös lukkarille, jos hän ne vain vastaanottaa. Loukkaantumisesta sydän on minulla nyt vähän miten sen sanois kankeana, mutta eiköhän se siitä... Olen pahoillani, jos tuli kovin vänkäävä vaikutelma.

Tähän kirjoittelu olisi varmaan hyvä lopetella.
Nimimerkkini voi kokonaan poistaa.
uskontaapero63
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Elo 2011, 06:51

Sinänsä harmi, että keskustelumme meni "vänkäämiseksi," mutta luettuani tämän avauksen, ymmärrän sitä ja siitä hiukan enemmän. Kovin moni on tullut tälle foorumille vain vänkäämään, ja siltä se sinunkin avauksesi, ja varsinkin jatkokeskustelu vaikutti. Kun harkinnan jälkeen kukin meistä saamallaan taidolla yritti vastata niin Jesajan, kuin tuhlaajapojan anteeksi saannin ajankohdan kysymyksiin, eivät ne sinulle kelvanneet, vaan kerta toisensa jälkeen vaadit perusteluja. Sellainen tuntuu nimenomaan vänkäämiseltä, en voi sille mitään. Niitä vänkääjiä on tälle foorumille tullut silloin tällöin, eikä nimimerkin takaa voi tietää, onko joku "vänkääjä" tullut uudelleen eri nimimerkkiä käyttäen.

Hyvä, jos olet saanut nimiä kenen puoleen kääntyä henkilökohtaisesti. Tiedän mainitsemasi Särkiniemen, ja voin osaltani suositella keskustelua hänen kanssaan. Henkilökohtaisia keskusteluja mekin suosimme ja suosittelemme, tällainen (netti)kirjeenvaihto voi olla korkeintaan aloittavana ja valmistelevana toimena sellaiselle. Jos olet lukenut foorumimme sääntöjä, oletkin ehkä siitä jo tietoinen.

Nimimerkkejä palstalta poistamme pyynnöstä, mutta kovin suurta kiirettä ainakaan minä en ole pitänyt. Viikon tai kahden kuluttua poistan taas kirjautumattomia nimimerkkejä, ehkä silloin voi olla taaperonkin vuoro. Pientä viivytystä suosin ainakin kahdesta syystä. Ensiksikin pyytäjän mieli voi muuttua, kunhan on toipunut ensi suuttumuksesta. Toiseksi pyytäjällä voi olla vaihdettuna yksityisiä viestejä, jotka hän itse, tai viestien vaihtaja haluaa talteen. Siihen haluan antaa aikaa, sillä nimimerkin poistossa hänen kirjoittamansa yksityinen viestivaihto katoavat myös hänen keskustelukaverinsa kansioista.

Mitä noihin sukupuolettomiin nimimerkkeihin tulee, niistä on aivan mahdoton tietää, onko taustalla mies vai nainen, nuori vai vanha, tai kenties keski-ikää elävä kansalainen. Vaikka minulla on mielestäni melko miehinen nimimerkki, on minuakin joskus arveltu naiseksi. Että sillä tavalla.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja lukkari » 09 Elo 2011, 08:52

Luin nimesi väärin, joten pyydän anteeksi "ukottelua", jos se loukkasi... Kokemukseni näistä tämäntyylisistä keskusteluista on, että ne rupeavat kiertämään kehää, eivätkä enää etene, joten parempi viheltää pilliiin jossakin vaiheessa, kun keskustelu ei enää johda mihinkään. Varsinkin viimeinen kysymyksesi Hepalle oli loukkaava. Ketään emme heittäisi saatanalle vaan päinvastoin.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

Re: Vänkääjä?

ViestiKirjoittaja lukkari » 09 Elo 2011, 09:19

uskontaapero63 kirjoitti:varmimmin Jumalan herättämän tiedon kaipuun menettää kirjoittamalla vl-foorumin änkyröille.


Pakko vielä kysyä, ajattelitko testata toimiiko tämä?
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Elo 2011, 00:16

Lueskelin keskusteluja uudelleen ja jäin ihmettelemään samaa kuin muutkin. Uskontaapero vaikuttaa ottaneen lukuisat yleisellä tasolla kirjoitetut viestit henkilökohtaisesti itseensä kohdistettuina.

Mainitsemasi SRK:n puheenjohtaja on havaintojeni mukaan raitisoppinen mies. Samat havainnot minulla on myös mainitsemastasi ex-vl-kansanedustajasta. Ehkä hän jaksaa vastailla kysymyksiin paremmin, maltillisemmin ja pitempään kuin me tällä palstalla.

Keskustelu voi helposti mennä väittelyksi, kiistelyksi ja riitelyksi. Vl-kristillisyydessä on käytetty Paavalin ilmausta "sairas kysymyksistä", jos ihminen saamistaan vastauksista huolimatta vaikuttaa kysymyksillään hakevan lupaa johonkin vl-kristillisyydessä syntinä pidettävään asiaan tai hyväksyntää eri hengellisyydelle. "Jos joku toisin opettaa, ja ei pysy meidän Herran Jesuksen Kristuksen terveellisissä sanoissa ja siinä opissa, joka jumalisuudesta on, Hän on paisunut ja ei taida mitään, vaan on sairas kysymyksissä ja sanain kilvoituksissa, joista kateus, riita, häväistys ja pahat luulot tulevat, Häijyt kamppaukset niiden ihmisten seassa, jotka mielessänsä riivatut ovat, ja joilta totuus otettu pois on, jotka jumalisuuden voitoksi luulevat. Eroita sinus senkaltaisista." (1. Tim. 6:3-5.)

Mielestäni ilmaus "Vl-foorumin änkyrät" on loukkaavaksi tarkoitettu ilmaus. Annettakoon se etulahjana käyttäjälleen anteeksi.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Näkemiin

ViestiKirjoittaja uskontaapero63 » 10 Elo 2011, 14:03

En olisi enää halunnut kirjautua, jotta Taavetti voi poistaa nimimerkkini huoletta ja nopeammin. Mutta jotta voi kirjoittaa vielä yhden viestin, on pakko kirjautua. Vastaan kaikille asianosaisille tässä samassa. Tosin en tiedä, hyödyttääkö se mitään ja ketään.

O.M. ihmettelee, että vaikutan "ottaneen lukuisat yleisellä tasolla kirjoitetut viestit henkilökohtaisesti itseensä kohdistettuina."

Mehän keskustelimme keskenämme, ei jokin näkymätön yleisö. Mikä tarkoitus sitaateilla sitten oli, turhaako siteerattiin? Ja kun päättelitte minusta, että olen hengellisesti kuollut, niin mitä sitä sitten ihmettelemään, jos en ymmärtänyt noidenkaan raamattusitaattien käytön tarkoitetta tässä yhteydessä.

Vl-kristillisyyden fraaseja, ns. kaanaan kieltä en juuri tunne. O.M. annoit tästä esimerkin käsitteellä "sairas kysymyksistä". Sellaisenaan, yhtenä sanaparina käytettynä siitä muodostu minulle varsin myönteinen kuva: kysyjä haluaa kysyä ja tarvitsee apua. Sairaus ja hätä ei aina saavu kultivoidussa, siistissä paketissa.

Mutta aivan erilainen kuva syntyy liitettynä tähän 1. Tim. 6:3-5. Jos siis ajattelit minun olevan yhtä aikaa olevan jakeissa sanottua muutakin: kateellinen, riitaisa, häväistystä ja pahaa luuloa tartuttava, ihmisiä kamppaava, riivattu, jolta on totuus otettu pois ja olisin tullut tänne opettamaan muita pitäen kirjoittamistani vain tulonlähteenä - niin silloin silloin on tietenkin mahdotonta keskustella. Ja se, että mahdollisesti tulkitsit tänne tuloni syyt siksi, että hakisin oikeutta syntiin ja seuraukset yllä kuvatuiksi, ei tee olettamuksistasi vielä totta.

Raamatulla päähän on hyvin tuttu klisee. Nyt tuli sellainen tunne, että kysyä ei saa. Ja kun tulkitsen monet raamattusitaatit minuun kohdistetuiksi, "syy" onkin minun.

Tarkennukseksi: ilmaus "Vl-foorumin änkyrät" ei ole minun lanseeraamani. Lanseeraaja on vl. Ja jos se loukkaa, niin kovin laimea tuo minunkin lyhyessä kokemuksessani on kuvaamaan tämän palstan ilmapiiriä.

Lukkarille, joka kysyy "Pakko vielä kysyä, ajattelitko testata toimiiko tämä?"

Sanoin jo, että termin "vl-änkyrät" kuulin puhelimessa seuraavana päivänä, kun olit jo sulkenut ketjun.

Jani_S:lle Kirjoituksesi ei oikeastaan edes ansaitsisi kommenttia. Se on ala-arvoinen. Mutta kukaan uskonveljistäsi ei sinua huomauttanut millään tavalla.
Aloitat toiveella "Toivoisin uskontaaperon huomaavan, miten hän---". Että huomaisin, kuinka huono olen?

Jani_S jatkaa: "---miten hän ehti lyhyeksi jääneen keskustelun aikana poimivan kutakuinkin kaikki maininnat väärästä hengellisyydestä itseään koskeviksi, vaikka kukaan ei niitä erityisesti häneen kohdistanut."
Mutta sitten ristiriitaisesti: "---ja lopuksi pahentuminen parannusvaatimukseen---".

Kohdistettiinko niitä raamatunjakeita henkilökohtaisesti minulle vai eikö niitä kohdistettu?

"Kaukana on Jumalan lapsen vapaus sellaisesta." Olinko itseäni ketjussa Jumalan lapsena mainostanut?

"Tuhlaajapojan parannus ei näyttänyt kiinnostavan lainkaan, mutta muut vaiheet kyllä."
Pidän koko tuhlaajapojan kertomusta hyvin tärkeänä, sitä pilkkomatta. Halusin vain selvittää, miten vl-uskonkäsitys voi niin varmasti sanoa, että tuhlaajapoika uudestisyntyi vasta sillä hetkellä, kun palvelijat pukivat hänet. Mielestäni pukijat eivät armahtaneet tuhlaajapoikaa. Isä armahti täysin. Ja merkkinä tuosta armahduksesta, palvelijat ilosta palvelivat. Mielestäni tämä kertomus on parannuksen prosessi, jossa jokainen osa liittyy toiseen. Mielestäni se on se sama usko, joka käänsi tuhlaajapojan pään "minä palaan Isäni kotiin", sama usko joka aiheutti katumuksen "en ansaitse tulla kutsutuksi pojaksesi", ja sama usko joka suostuu puettavaksi. Sama Isän lahjoittama usko, joka tarttuu tähän pelastukseen. En osaa kategorisoida ja luokitella uskoa vähemmän arvokkaaseen (mielenmuutos ja katumus) ja arvokkaampaan (pelastavaan) siinä vaiheessa, kun tuhlaajapoika puettiin. Kritisoin palvelijoiden osuuden nostamisen kertomuksessa ratkaisevaan yliasemaan Jumalan lapseksi tulemisessa. Palvelijat tekivät mielestäni toimensa vain nöyrinä Isän käskystä. Millainen palvelija onkaan, joka alkaisi korostaa omaa asemaansa? Minun mielestäni usko tulee yhdestä ja samasta lähteestä ja tähtää pelastukseen. Hyväksyn palvelijat, mutta hyväksyvätkö palvelijat minut, jos Isä jo hyväksyy? Tuhlaajapojan kertomus osoittaa pikemminkin Jumalan armoonpalaamisen mahdollisuutta, ei niinkään kaavaa. Yksi tarina ei sisällä kaikkia elementtejä. Raamatussa on muitakin parannustarinoita. Hyväksyn ne kaikki.

"Käyty keskustelu noudatti samaa vanhaa kaavaa, joka toistuu suunnilleen kaikkien uusien, selvästi erilaista vanhurskauttamiskäsitystä puolustavien keskustelijoiden kanssa..."
Vanhurskauttamisen prinsiipeistä ei tuossa ruvettu keskustelemaankaan vaan siinä katsottiin suurennuslasilla yhtä Raamatun kertomusta. Mitä vanhurskauttamiskäsitystä mainostin puoltavani? Kovin kylmäkiskoista Jani_S:lta.

Taavetille:
"Nimimerkkejä palstalta poistamme pyynnöstä, mutta kovin suurta kiirettä ainakaan minä en ole pitänyt."

Poista vaan, en ole tulossa takaisin. Sain vain yhden yksityisviestin ja lähettäjä on varmaankin vastausviestin jo lukenut. Minä en tarvitse mitään talteen tästä riitelystä.

Olit tästä ketjusta ainoa (tietysti subjektiivinen kokemukseni), jonka vastaukset pysyivät loppuun saakka asiallisina. Minun omani eivät yltäneet aina yhtä korkealle, valitettavasti.

Jumala, Herra Jeesus Kristus, jos annat minulle luvan uskoa Jumalaan, lähetti erään enkelin yllättäen (tiedoksesi: vanhoillislestadiolaisen) uimahallin kahvioon. Sain purkaa sydäntäni itsestäni ja myös tästä ikävästä palstasta.

Toivotan sinulle ja muillekin ylläoleville kaikkea hyvää elämään ja arkeen.
uskontaapero63
 

Re: Näkemiin

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Elo 2011, 09:33

uskontaapero63 kirjoitti:O.M. ihmettelee, että vaikutan "ottaneen lukuisat yleisellä tasolla kirjoitetut viestit henkilökohtaisesti itseensä kohdistettuina."

Mehän keskustelimme keskenämme, ei jokin näkymätön yleisö. Mikä tarkoitus sitaateilla sitten oli, turhaako siteerattiin?


Tarkoitan henkilökohtaisesti itseensä kohdistettuina mm. seuraavia tulkintoja:

uskontaapero kirjoitti:
Jani_S kirjoitti:Omavanhurskas etsii loputtomasti tuhlaajapojan askelta, jonka kohdalla tämä olisi yhä omin jaloin kulkiessaan päässyt synneistään

Ohhoh! Täytyy kyllä sanoa, että tällainen lause on sellainen kaunokirjallinen kukkanen, että jos minua siinä tarkoitetaan, en tunnista siitä itseäni.


Tuossa Jani kirjoitti mielestäni ihan yleisellä tasolla omavanhurskaan etsinnästä, mutta otit sen henkilökohtaisesti vaikuttaen loukkaantuneelta.

uskontaapero kirjoitti:
hepa kirjoitti:
uskontaapero kirjoitti:- - Että ei iloitakaan kotiinpalaavasta kuten Isä teki, vaan palvelija onkin talossa "Boss", joka määrää milloin poika on kotona, milloin hän on meihin kuuluva, milloin hän on hyväksytty jne?

En ole ainoa ihminen, joka kyselee vl-opin perään tästä näkökulmasta.


Ainahan kristillisyydessä on opetettu että Jumala antaa anteeksi.
Katekismuksesta:
12. Mikä on synninpäästö?
Vastaus: Se on lupaus ja vakuutus syntein anteeksi saamisesta, annettu sananpalvelijoilta Kristuksen puolesta.
- -
18. Mikä on side- eli pidätysavain?
Vastaus: Se on annettu voima, jolla saarnamies sitoo katumattoman hänen syntiinsä ja sulkee häneltä taivaan ja jota pannaksi kutsutaan. 1 Kor. 5:3-5. Minä tosin (Paavali), joka niin kuin ruumiin puolesta poissa ollen niin kuin tykönä oleva, sen tuominnut, että hän, joka sen niin tehnyt on, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, teidän kokoon tulemisessanne, ynnä minun henkeni kanssa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen voimalla annetaan saatanan haltuun lihan kadotukseksi, että henki autuaaksi tulisi Herran Jeesuksen päivänä. Matt. 17:15-18. Jos sinun veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljesi voittanut; mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssasi, että kaikki asia kahden tai kolmen todistajan suus-sa olisi. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle: ellei hän seurakuntaa totte-le, niin pidä häntä pakanana ja publikaanina. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa; ja kaikki mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

- -
c) mitä erityisesti olen nyt mahdollisesti rikkonut hepaa vastaan, niin että hepa haluaisi luovuttaa minut saatanan haltuun?


Tuossa Hepa siteerasi Svebiliuksen katekismusta yleisellä tasolla osoittaakseen (ja subjektiivisen kokemukseni mukaan siinä myös onnistuen, mutta olet varmaan eri mieltä) vääräksi väitteesi, että vl-opetuksessa isän käskystä ja puolesta toimivista palvelijoista olisi tullut bosseja. Hepan ottamaan katekismuslainaukseen kuului myös kohta sideavaimesta, jonka otit oudolla tavalla henkilökohtaisesti itseesi. (Sideavainta muuten voi ja saa käyttää vain ulkonaisen seurakunnan sisällä oleviin, julkisyntiä tehneisiin katumattomiin ihmisiin. Vl-seurakunnan sideavainta ei siis edes voitaisi käyttää sinuun, koska et ole vl.)

uskontaapero63 kirjoitti:"sairas kysymyksistä". Sellaisenaan, yhtenä sanaparina käytettynä siitä muodostu minulle varsin myönteinen kuva: kysyjä haluaa kysyä ja tarvitsee apua. Sairaus ja hätä ei aina saavu kultivoidussa, siistissä paketissa.


Vl-kristillisyyden termi "kysymyksistä sairas" ei tarkoita henkilöä, jolla on aito halu tietää vl:ten käsitys autuuden asiasta. Se tarkoittaa henkilöä, joka ei koskaan tyydy saamiinsa vastauksiin, vaan kehittelee uusia kysymyksiä, jos
a) vastauksissa kysyjää itseään ei tunnusteta elävässä uskossa olevaksi ihmiseksi,
b) kysyjän omia näkemyksiä ei tunnusteta vähintään yhtä oikeiksi kuin vl-seurakunnan näkemyksiä ja
c) joka haluaa kiistellä opin asioista kiistelemisen mukavuuden vuoksi.
Usein kysymyksissä vaikuttaa olevan tarkoitushakuisen tuntuinen kysymyksenasettelu. Kysymyksiä voi tulla solkenaan ja vastaavalle osapuolelle vaikutelma, että nyt yritetään panna jauhot suuhun. Biblian "sairas kysymyksissä ja sanain kilvoituksissa" on VKR:ssa "riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä". UKR:ssa hänellä on "kiihkeä halu väitellä ja kiistellä". Toisaalla Paavali varoittaa tällaisista: "Pysy erossa typeristä ja asiattomista väittelyistä; sinähän tiedät, että niistä syntyy riitoja." (2. Tim. 2:23.) Kateus- ym. asioihin en ota kantaa. Ne vain sattuivat olemaan samassa jakeessa enkä niitä alkanut rajata pois.

uskontaapero63 kirjoitti:Olit tästä ketjusta ainoa (tietysti subjektiivinen kokemukseni), jonka vastaukset pysyivät loppuun saakka asiallisina.


Voitko yksilöidä, mitkä vastaukseni sinulle ovat olleet epäasiallisia?

uskontaapero63 kirjoitti:Toivotan sinulle ja muillekin ylläoleville kaikkea hyvää elämään ja arkeen.


Kaikkea hyvää myös sinulle.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Yksinkertaisen uskon käsittävän ajatuksia

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 11 Elo 2011, 10:35

Hei.

Tuota tuhlaajapoika -vertausta miettiessäni, en ole juurikaan kuullut mitään selityksiä tai saarnoja. Olen yli 20 v. lukenut Rttua ja mulle tää on niin yksinkertainen asia kuin voi olla.

Tuhlaajapoika puettiin ja hän sai kultasormuksen perintöoikeutensa sinetiksi. Pukijoina olivat palvelijat.

Ihminen syntyy uudesti, kun hän saa syntinsä anteeksi ja lahjavanhurskauden eli vanhurskauden vaatteen. Se puetaan hänelle syntien anteeksiantamisen julistuksessa.

Kultasormus eli Pyhän Hengen sinetti taivaan perilliseksi annetaan siinä samassa yhteydessä.

Tuhlaajapojan isä näki tämän, tuli vastaan, armahti ja suuteli hellästi. Näin meidän Taivaallinen Isämmekin auttaa etsivää, rohkaisee ja tukee Pyhän Hengen kautta, uskovienkin kautta.

Lahjavanhurskaus lahjoitetaan pukemalla tämä ihana puku ja samalla saa sen ihanan sinetin, Pyhän Hengen.

Minusta tässä nyt ei tarvita isompaa teologista koulutusta.

Jos nyt olen käsittänyt tämän ihan väärin, olen kiitollinen neuvoista. Ja olen uskomassa ollut vuosikausia. :D
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

Re: Yksinkertaisen uskon käsittävän ajatuksia

ViestiKirjoittaja hepa » 11 Elo 2011, 11:16

Brita Kajsa kirjoitti:Hei.

Tuota tuhlaajapoika -vertausta miettiessäni, en ole juurikaan kuullut mitään selityksiä tai saarnoja. Olen yli 20 v. lukenut Rttua ja mulle tää on niin yksinkertainen asia kuin voi olla.

Tuhlaajapoika puettiin ja hän sai kultasormuksen perintöoikeutensa sinetiksi. Pukijoina olivat palvelijat.

Ihminen syntyy uudesti, kun hän saa syntinsä anteeksi ja lahjavanhurskauden eli vanhurskauden vaatteen. Se puetaan hänelle syntien anteeksiantamisen julistuksessa.

Kultasormus eli Pyhän Hengen sinetti taivaan perilliseksi annetaan siinä samassa yhteydessä.

Tuhlaajapojan isä näki tämän, tuli vastaan, armahti ja suuteli hellästi. Näin meidän Taivaallinen Isämmekin auttaa etsivää, rohkaisee ja tukee Pyhän Hengen kautta, uskovienkin kautta.

Lahjavanhurskaus lahjoitetaan pukemalla tämä ihana puku ja samalla saa sen ihanan sinetin, Pyhän Hengen.

Minusta tässä nyt ei tarvita isompaa teologista koulutusta.

Jos nyt olen käsittänyt tämän ihan väärin, olen kiitollinen neuvoista. Ja olen uskomassa ollut vuosikausia. :D


Näin on.
Raamattu ymmärretään vain pyhän hengen kautta
1. Kor. 2:14
Mutta ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä, mitkä Jumalan Hengen ovat; sillä ne ovat hänelle hulluus, ja ei taida käsittää, sillä ne hengellisesti tuomitaan.

Olen kuullut tästä saarnattavan monesti.

Isä armahti tuhlaajapoikaa jo ennen kuin palvelijat pukivat hänet tarkoittaa Jeeesuksen sanoin:
Joh. 6:44
Ei taida kenkään minun tyköni tulla, ellei Isä, joka minun lähetti, vedä häntä,

Jumala vetää ihmistä parannukseen
Room. 9:18
Niin hän siis armahtaa, ketä hän tahtoo, ja paaduttaa, kenenkä hän tahtoo.

2. Kor. 2:10
Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotain anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puolesta, ettemme saatanalta voitetuksi tulisi;

Luuk. 15:22
Niin sanoi isä palvelioillensa: tuokaat tänne ne parhaat vaatteet, ja pukekaat hänen yllensä, ja antakaat sormus hänen käteensä, ja kengät hänen jalkoihinsa,

Sak. 3:4
Joka vastasi ja sanoi niille, jotka hänen tykönänsä olivat, sanoen: ottakaat häneltä pois saastaiset vaatteet; ja hän sanoi hänelle: katso, minä olen ottanut sinulta pois sinun syntis, ja puettanut sinun juhlavaatteisiin.
5 Ja sanoi: pankaat puhdas lakki hänen päähänsä. Ja he panivat puhtaan lakin hänen päähänsä, ja puettivat hänen vaatteisiin. Ja Herran enkeli seisoi siinä.
(Mal. 2:7 Sillä papin huulet pitää opin kätkemän, että lakia hänen suustansa kysyttäisiin; sillä hän on Herran Zebaotin enkeli. )

Job 29:14
Vanhurskaus oli minun pukuni, jonka minä päälleni puin, ja minun oikeuteni oli minulle niinkuin hame ja kaunistus.

Ilm. 19:8
Ja hänen annettiin pukea itsensä puhtaalla ja kiiltävällä kalliilla liinalla, joka kallis liina on pyhäin vanhurskaus.

Ef. 6:11 Pukekaat päällenne kaikki Jumalan sota-aseet, että te perkeleen kavalia päällekarkaamisia voisitte seisoa vastaan.
12 Sillä ei meillä ole sota verta ja lihaa vastaan, vaan pääruhtinaita ja valtoja vastaan, maailman herroja vastaan, jotka tämän maailman pimeydessä vallitsevat, pahoja henkiä vastaan taivaan alla .
13 Sentähden ottakaat kaikki Jumalan sota-aseet, että te voisitte pahana päivänä seisoa vastaan ja kaikissa asioissa pysyväiset olisitte.
14 Niin seisokaat vyötetyt kupeista totuudella, ja vanhurskauden rintaraudalla puetetut,
15 Ja jalat valmiiksi kengitetyt, saarnaamaan rauhan evankeliumia.
16 Mutta kaikissa ottakaat uskon kilpi, jolla te voitte sammuttaa kaikki ruman tuliset nuolet.
17 Ja ottakaat päähänne autuuden rautalakki, ja hengen miekka, joka on Jumalan sana,
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Mukavaa lukea kun Bibliaa siteerataan

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 11 Elo 2011, 12:14

Mulla on nyt tässä vieressä v. -38 käännös, New King James Version ja New International Version(Life Application Bible), Bibliakin löytyy ja sen minä haen nyt tähän seuraksi. Eri käännöksiä lukiessa tulee uusia oivalluksia. Mutta minusta nämä vanhimmat ovat parhaat ja niitä on kyllä asiasisältönsä puolesta kehuttu sanatarkimmiksi.

Jrt

BK :)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Elo 2011, 14:00

Tervetuloa palstalle, Brita Kajsa! Ymmärrämme tuhlaajapoikavertauksen samoin.

Eri raamatunkäännöksiä voi vertailla rinnakkain myös osoitteessa http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible .
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 24 Elo 2011, 08:34, muokattu yhteensä 1 kerran
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Kiitos kovasti rohkaisusta!!!

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 11 Elo 2011, 16:50

On aloittanut hyvän työn. Oli monta vuotta , jolloin harhailin ja paljon on vielä korjaamista minussa. Ihanaa, että lopultakin tosiaan löysin, siis tämän palstan, onnistuin peräti kirjautumaan, hävittämään säposta vahvistuksen ja sen sitten löytämään...Kun oikean asian perään hakee, tulee näköjään näitä vaikeuksia, liekö ite .... kun tahtoo estää.

Jumalan rauhan terveisin


BK :D
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja Jay » 21 Elo 2011, 17:37

Minäkin satuin kuulemaan keskustelunne enkä malta seurata sitä täysin vaiti.

Luin siis viestiketjut "Kuinka Jesaja sai anteeksi?" ja "Kuinka tuhlaajapoika sai anteeksi?" ja nyt tämän. Ainoa kysymys, joka minun mieleeni näiden keskustelujen -ei siis otsikoiden- pohjalta nousee, että kuinka kukaan keksii moista edes kysyä! Minä kun en ole mikään teologi, noin pikkutarkka asian syynääminen tuntuu, anteeksi vain, saivartelulta. Siinä ei tuntunut enää olevan kysmys silkasta mielenkiinnosta. Ymmärrän hyvin O.M:n esille nostaman luonnehdinnan "sairas kysymyksistä" viestiketjun aloittajan kohdalla.

Erityisesti O.M ja Taavetti ovat mielestäni ihailtavalla sinnikkyydellä ja viisaudella ottaneet keskusteluihin osaa. Kiitos myös Brita Kajsalle kommentista!
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Elo 2011, 18:11

Olen mietiskellyt, kirjoittaako hiukan tunnelmiani näistä kolmesta keskustelusta, ja jos kirjoitan, niin milloin. Tämän ketjun ensimmäisessä vastauksessani kerroin jotenkin ymmärtäväni uskontaaperon esittämiä kysymyksiä tämän ketjun avauksessa kerrotun valossa. Saman tien luulen ymmärtäväni, miksi hän otti kaikki yleisetkin opin kirjoitukset itseensä kohdistuneiksi. Voin olla arvioinnissani väärässäkin, se tässä täytyy ottaa huomioon aivan nöyrin mielin.

Ensin totean, että näitä julkisia keskusteluja käydään ja täytyy käydä pääasiassa yleisellä tasolla, koska näille ilmaantuu monia ja monenlaisia lukijoita. Jos näihin kirjoittaa henkilökohtaisempaa viestiä, se täytyy kohdistaa hänelle, kelle se tarkoitetaan, tai mieluummin käydä yksityisin viestein.

Kun uskontaapero tämän ketjun avauksessa kertoi kuunnelleensa Voittosen Jämsässä pidetyn puheen, ja että se oli puhutellut häntä myönteisesti. En voinut välttyä ajatukselta, että kenties uskontaapero halusi tunnustella, onko hän sen myönteisen vaikutelman perusteella jo oikein uskomassa, mutta teki sen Jesajan ja tuhlaajapojan kysymyksiin kätkien. Sellaista antaa aavistaa myös nimimerkki "uskontaapero." Kun vastauksemme ei kysyjää tyydyttänyt, alkoi vastaväitteiden ja lisäkysymysten jakso, josta tuskin olisi loppua tullut ilman selvää katkaisemista. Siitä kiitos lukkarille.

Jos olisin alusta asti tiennyt kuunnellusta saarnasta, olisin oitis halunnut opastaa jonkin uskovaisen ihmisen puheille, kuten sitten lopulta tapahtuikin. Tällä hetkellä kuuntelen Järviradiosta seurapuhetta, ja haluan keskittyä kuuntelemaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron