Ekoiluko uskovaiselle "sopimatonta"?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Ekoiluko uskovaiselle "sopimatonta"?

ViestiKirjoittaja Kaurakeksi » 18 Loka 2011, 19:16

Olen ihmetellyt useasti, kuinka monet uskovaiset suhtautuvat luonnonsuojeluun viherpiipertäjien piperryksenä ja typeränä touhuna. Usein olen kuullut seurakuntani jäsenten ja uskovaisten tuttavieni puhuvan luonnonsuojelusta, kierrätyksestä, veden- ja sähkönsäästämisestä ym. niin ylenkatsoen, että minua luonnon suurena ystävänä se suuresti harmittaa! Jumala on kyllä antanut meille tämän maailman käytettäväksemme, mutta se ei mielestäni oikeuta meitä tuhlaamaan luonnonvaroja ajattelematta seurauksia. Emme toki elä tätä maailmaan varten, mutta meidän pitäisi silti tehdä parhaamme pitääksemme Maa mahdollisimman siistinä ja hyväkuntoisena tuleville sukupolville. "Viljellä ja varjella" oli Jumalan tahto. Siihen kuuluu se, että me ihmiset, oletikin uskovaiset!, pyrkisimme tekemään parhaamme varjellaksemme maailmaa. Pienistä puroista syntyy suuri joki. Tietenkin vain Jumala pystyy tuhoamaan maailman, ja tekeekin sen kun sen aika on, mutta Lutherin sanojen mukaan meidän pitäisi toimia tässäkin asiassa, että vaikka huomenna tietäisimme maailmanlopun tulevan, tänään istutamme omenapuun. Emme me tiedä kuinka monta sukupolvea tulee vielä asumaan tätä maata, ja toivoisin todella useamman huomaamaan minkälaiseksi ihmiset maailmaamme muuttavat. Välinpitämättömyys roskaamiseen ja luonnonvarojen turhaan tuhlaamiseen suututtaa minua, ja se miten ihmiset puhuvat minunkaltaisistani, jotka yrittävät tehdä oman pienen osansa tämän maailman puolesta.

Ei elämäni tärkein asia ole luonnonsuojelu enkä esimerkiksi koskaan äänestäisi vihreitä vaikka luonnonystäväksi itseni luenkin, mutta ei se tarkoita sitä etteikö meidän uskovaistenkin tarvitsisi tehdä parhaamme asian hyväksi! Monet luonnonsuojelijat haluaisivat rajoittaa lapsien syntyvyyttä, koska näkevät väestönkasvun nopeuttavan maailman tuhoutumista. Itse en ole ollenkaan samaa mieltä, vaan ajattelen että jos ihmiset käyttäytyisivät vastuullisemmin ja käyttäisivät luonnonvaroja säästäen, ongelma olisi huomattavasti pienempi.

Usein vihreät eivät syö eläinkunnan tuotteita ajatellen sen olevan väärin, mutta mielestäni Jumala on kyllä tarkoittanut eläimet ihmistenkin ruoaksi. Toinen asia on se, että miten eläimiä kasvatetaan ihmisten ruoaksi. Pyrin ostamaan mahdollisimman onnellisen eläimen lihaa ja kananmunia, luomua, jos sitä vain on tarjolla. Onhan se kalliimpaa, mutta on se sen arvoista kun tietää ettei eläin ole joutunut niin paljon kärsimään kuin vastaavat tehotuotetut siat ja kanat ja niiden munat. Ei eläimiä saa kohdella kaltoin vaikka Jumala onkin asettanut ihmiset eläinten yläpuolelle.

Onko tämä yleisestikin uskovaisten mielipide, että ekologinen ajattelu on uskovaisille joutavaa, koska elämme Taivasta varten, emme tätä maailmaa? Vai satunko vain asumaan sellaisessa seurakunnassa jossa näin ajatellaan?
Kaurakeksi
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Loka 2011, 19:52

Kaurakeksi kirjoitti:Onko tämä yleisestikin uskovaisten mielipide, että ekologinen ajattelu on uskovaisille joutavaa, koska elämme Taivasta varten, emme tätä maailmaa? Vai satunko vain asumaan sellaisessa seurakunnassa jossa näin ajatellaan?

En usko, että aivan yleisesti kertomasi olisi uskovaisten mielipide. Ikäiseni ja minua vanhemmat ihmiset yleensä, mutta erityisesti uskovaiset, ovat olleet perinteisesti tarkkoja ja säästäväisiä. Pulan ja puutteen ajat, erityisesti sotien säännöstely, ovat meitä siihen opettaneet hyvinkin ankarin keinoin.

Haluan itsekin suojella luontoa, siksikin olen ilahtunut avauksestasi. Voimme kyllä pohtia, mikä on saanut minua nuoremmista sukupolvista monet toisaalta yltiövihreiksi, toisaalta vallan välinpitämättömiksi. Tietty huolettomuus kuuluu useimmin nuoruuteen, mutta niin kuuluu tiukka periaatteellisuus asioissa, jotka yksilö on periaatteikseen omaksunut. Kuten monessa muussakin asiassa, myös tässä äärimmäisyydet ruokkivat ja kiihottavat toisiaan. Kuitenkin Jumala antoi ihmisen tehtäväksi viljellä ja varjella paratiisia, ja vaikka karkottikin ihmiset sieltä, ei Jumala suinkaan ottanut varjelemisen tehtävää pois, vaikka panikin viljelyyn raskaan työn kirouksen: Otsasi hiessä saat syödä leipääsi, kunnes tulet maaksi jälleen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jay » 18 Loka 2011, 20:33

Kyllä, olen samaa mieltä kuin Taavetti. Hyvä avaus.
En tiedä onko aloittaja nuori ja äärimmäinen, ehkei tarvitse mennä aivan äärimmäisyyteen tässä, mutta niinkuin Taavetti kirjoitti, vastakkaisten laitojen mielipiteet ruokkivat toisiaan. Lähipiirissäsi saatetaan toppuutella luonnonsuojeluintoasi jyrkällä välinpitämättömyydellä, vaikkeivat aivan niin välinpitämättömiä olisikaan.

Pidän itseäni varsin ekologisena, ja mielestäni ekologisuuden pitäisi istua uskovaisiin samoin kuin isänmaallisuuden ja talkoohengen, mikäli niiden nyt katsotaan olevan yleisiä aatteita uskovaisten keskuudessa. Olen oppinut kotoa säästäväisyyden, ympäristön puhtaanapidon, kierrätyksen ja jätteiden lajittelun. Tuhlailu, uuden tavaran ahkera haaliminen ja roskaaminen, erityisesti tupakannatsojen ja purkan sylkeminen maahan, saavat minut pahalle päälle.

Lähipiirissäni ihmiset loukkaantuvat herkästi, jos heidän kuormittavasta elämäntavasta huomautetaan. En sitä tosin harrasta juurikaan, mutta joskus kun kommentoi vaikka auton tyhjäkäynnistä, niin tulee sarkastinen vastaus, että "niin, sää halusit vissiin kävellä?" :/
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

ViestiKirjoittaja hepa » 19 Loka 2011, 14:59

Ehkä tähänkin asiaan passaa raamatunkohta "hiljaisuudella ja pelvolla" ja nöyryydellä.
ja

Matt. 6:2
Kuin siis almua annat, niin älä edelläs torvella soita, niinkuin ulkokullatut synagogissa ja kujilla tekevät, että he ihmisiltä kunnioitettaisiin. Totisesti sanon minä teille: he ovat saaneet palkkansa.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja Kaurakeksi » 19 Loka 2011, 17:27

Sehän tässä jännä juttu onkin, että en totisesti ole torvella soittanut ideologiaani, vaan ujona ja arkana ihmisenä monesti jälkikäteen harmittelen, että miksi en avannut suutani ja kertonut rohkeasti omaa mielipidettäni. Kun minusta tuntuu että ihmiset yleisesti halveksivat ajatusmaailmaani, lähes häpeän itseäni heidän seurassaan. Enkä todellakaan ole yltiövihreä, vaan elän normaalia elämää kaikilla mukavuuksilla, ainoa eroitus on että pyrin pienillä valinnoillani tekemään tästä maailmasta ehkä vähän paremman paikan. Mm. suosimalla kotimaista, luomua, valitsemalla ne vähemmän pakatut tuotteet kaupasta, katsomalla ensin löytyykö jokin tavara kirpputorilta, kierrättämällä parhaani mukaan jne. En tiedä ovatko ihmiset sitten huomanneet kodissani taikka vaatteissani näitä piirteitä ja tuntevat huonoa omaatuntoa jolloin haluavat haukkumalla puolustautua meitä ekologisemmin ajattelevia vastaan. En siis koskaan ole kenellekään pakkosyöttänyt ekologista elämäntapaa, eli siitä ei voi olla kyse.

Ehkä minulla on vain ollut huonoa tuuria lähimmäisteni kanssa tällä saralla. Muuten mukavia ihmisiä, mutta pitävät kovasti kertakäyttökulttuurista. Harmi.
Kaurakeksi
 

Kaurakeksille

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 19 Loka 2011, 18:23

Älä Kaurakeksi suotta pillastu, asiat, joita tuot esille ovat oikeita.

Minä ainakin tahtoisin tehdä parannusta monestakin, mm. jätteiden käsittelystä.

Ole sinä aidosti ja kerro myöskin aidosti näkemyksistäsi. Ne eivät mun milestä ainakaan ole Rtun vastaisia, päinvastoin.

Taavettikin minusta on oivaltanut tämän asian ytimen, kyllä se männä aikoina pisti miettimään. Kierrätettiin. Mun omat lapseni ovat valitettavasti saaneet kasvaa liian holtittomaan rahankäyttöön. Itseäni voin vain osoittaa.

Se, mitä minä kaipaan, on: rauhallista, hiljaista elämää, vaatimatonta ja Jumalan Sanaa.

Jollakin tapaa olen korpisielu: mun työvuodet ja nyk. sosiaalinen seurapiiri imivät ja imevät kaiken mehun musta. Tämä palsta on mulle oikeesti ainoa oikea henkireikä. Siellä suomi 24:lla käyn kanssa aktiivisesti. Mutta siellä ei ole minusta muuta kuin loan heittoa uskovien päälle.

Älä sinäkään Kaurakeksi pety, tällaisia me olemme, vajavaisia ja puheessakin heikkoja. Ei aina osata sanoa niin nätisti, että toinen ymmärtäisi.

BK
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja Tertzi » 31 Joulu 2011, 12:40

Tänä päivänä puhutaan paljon arvoista ja arvovalinnoista. Monet esillä olevista arvoista näyttävät kauniilta mutta ovat kristinuskon vastaisia, toiset taas eivät ole ristiriidassa kristillisen uskon kanssa, kuten juuri ympäristöarvot.

Sen vuoksi kristittyjen olisi hyvä enemmän tuoda esille, että luonto ja ympäristö ovat meillekin tärkeitä, ja pitää esillä myös luomisnäkökulmaa. Nyt monet joille luonto on tärkeä joutuvat kristilliselle uskolle vastakkaisille aatteille alttiiksi koska saavat sen kuvan että esim. vain vihreä liike ajaa ympäristöasioita.
Tertzi
tutustunut
 
Viestit: 38
Liittynyt: 30 Joulu 2011, 05:59

ViestiKirjoittaja mikael » 06 Tammi 2012, 18:05

Jumala on luonut luonnon niinkuin ihmisetkin. Samoin kuin kunnioitamme toinen toisiamme, meidän tulee myös kunnioittaa luontoa, ja antaa lapsillemme mahdollisuus nähdä jumalan ihmeellisen luomistyön tulos.
mikael
kiinnostunut
 
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 17:55

Juuri näin...

ViestiKirjoittaja Largo » 29 Helmi 2012, 17:49

Tätä samaa välinpitämättömyyttä huomaan uskovaisissa läheisissäni ja silloin tällöin itsessänikin. Se vaan meinaa tupata unohtumaan ku kauppaan lähtee, että tekisi viisaita ostopäätöksiä, luontoa ja ympäristöä vähiten rasittavia valintoja.

Sellasta asenneilmapiiriä on jonkin verran, että nimenomaan pidetään vähän typerinä kaikkia "viherpiipertäjiä", "ekoihmisiä" tai "luomuhippejä". Siis en tarkota että itekään olisin mennyt siinä äärimmäisyyksiin, mutta kyllä mä haluan että Suomessa säilyy puhdas vesi ja luonto, energiaa käytettäis järkevästi (esim. biopolttoaineet, vaihtoehtoiset energiantuottomuodot jne) ja ihmiset vähän tietoisemmin tukisivat esim. luomutuotantoa ja reilun kaupan ideologiaa.

Liikaa on sitä ajatusta, että en minä yksittäinen ihminen voi maailman asioihin vaikuttaa. Mutta minä väitän, että jokainen omalta osaltaan voi vaikuttaa, ja kun niitä yksittäisiä ihmisiä on siellä täällä ja valistuneita kuluttajia tulee lisää, niin ehkä tulevat sukupolvet, ja jopa nykyiset lapsukaiset vuosia myöhemmin kiittävät meitä (ja Luojaansa, joka antoi meille oikeat ajatukset ja teot) siitä ettemme ajatelleetkaan vain omaa napaamme.

Toki uskon siihen, että Jumala luomansa maailman joskus hävittää itse, eikä ihminen sitä tee, mutta kyllä meidät on luotu tänne "viljelemään ja VARJELEMAAN" tätä maata ja maapalloa!!!
Largo
kiinnostunut
 
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Joulu 2009, 23:01


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron