PJN2 kirjoitti:Lainaus: "Vl-rippiopetus on yhtenä tekijänä lisäämässä vaikenemista rikoksista, vaikakaan ei ehkä tärkein. SRK:n lausunnoista on käynyt ilmi, että heidän mukaansa rippisalaisuus velvoittaa myös maallikko-lestadiolaisia, siis tavallisia ihmisiä. Jos on siunannut jollekin pedofiilille synnit anteeksi, ei saa mennä tekemään rikosilmoitusta. Pitää vaan kehottaa asianomaista rikollista menemään itse ilmoittautumaan. Hesarin haastattelussa Voittonen sanoi tuon selvästi. Olen Johannes Alarannan blogista saanut sen käsityksen että tuo SRK-opetus on kirkkolain ja rikoslain vastainen."
Eikö SRK:n mieleen ole tullut ko. tapauksissa käyttää "pidätysavainta"? Ripittäjä kysyy ennen synninpäästöä: "Oletko jo ilmoittautunut poliisille?" Jos vastaus on "En", ripittäjä neuvoo: "Etkö tiedä, että kyseessä on rikos. Tunnusta rikoksesi poliisille ja tule sitten uudelleen ripittäytymään. Vasta silloin voin uskoa, että katumuksesi on aito. Tällä kertaa joudun käyttämään pidätysavainta."
Seuraavalla kerralla ripitettävä kertoo ilmoittautuneensa poliisille ja saa synninpäästön.
Tämä käytäntö jo uskoakseni vähentäisi huomattavasti "armovarkauksia".
Kysymyksiä toki jää: Jospa ripittäytyjä valehtelee poliisilla käynnistään. Onko anteeksianto kuitenkin pätevä, vaikka perustuu ripittäjän virheelliseen tietoon ripitettävän sieluntilasta?
Kauhuskenaario: Edellä mainittu anteeksianto on sittenkin pätevä, mutta ripitettävä tekee tällöin uuden synnin valehdellessaan poliisilla käynnistään. Tästä synnistä hän tulee ripittäytymään ja saa anteeksiannon. Katumushan on aito, eikä ripittäjälle valehtelu poliisikäynneistä ole rikos! Taas onnistui armovarkaus... (Joku kaanaan kieltä taitava voisi muotoilla tästä elävän vuoropuhelun).
Olisiko tässä aineksia SRK:lle tarkentavaksi paimenkirjeeksi pedofilien ripittämiseen. Jos ehdotukseni on "harhaoppinen", kuulisin mielelläni syyn.
Lähetin tämän saman kysymyksen myös Hakomajaan, mutta kukaan ei ole vastannut. Entä täällä?
PJN2 kirjoitti:Lainaus: "Vl-rippiopetus on yhtenä tekijänä lisäämässä vaikenemista rikoksista, vaikakaan ei ehkä tärkein. SRK:n lausunnoista on käynyt ilmi, että heidän mukaansa rippisalaisuus velvoittaa myös maallikko-lestadiolaisia, siis tavallisia ihmisiä. Jos on siunannut jollekin pedofiilille synnit anteeksi, ei saa mennä tekemään rikosilmoitusta. Pitää vaan kehottaa asianomaista rikollista menemään itse ilmoittautumaan. Hesarin haastattelussa Voittonen sanoi tuon selvästi. Olen Johannes Alarannan blogista saanut sen käsityksen että tuo SRK-opetus on kirkkolain ja rikoslain vastainen."
PJN2 kirjoitti:Eikö SRK:n mieleen ole tullut ko. tapauksissa käyttää "pidätysavainta"? Ripittäjä kysyy ennen synninpäästöä: "Oletko jo ilmoittautunut poliisille?" Jos vastaus on "En", ripittäjä neuvoo: "Etkö tiedä, että kyseessä on rikos. Tunnusta rikoksesi poliisille ja tule sitten uudelleen ripittäytymään. Vasta silloin voin uskoa, että katumuksesi on aito. Tällä kertaa joudun käyttämään pidätysavainta."
Seuraavalla kerralla ripitettävä kertoo ilmoittautuneensa poliisille ja saa synninpäästön.
PJN2 kirjoitti:Tämä käytäntö jo uskoakseni vähentäisi huomattavasti "armovarkauksia".
Kysymyksiä toki jää: Jospa ripittäytyjä valehtelee poliisilla käynnistään. Onko anteeksianto kuitenkin pätevä, vaikka perustuu ripittäjän virheelliseen tietoon ripitettävän sieluntilasta?
PJN2 kirjoitti:Kauhuskenaario: Edellä mainittu anteeksianto on sittenkin pätevä, mutta ripitettävä tekee tällöin uuden synnin valehdellessaan poliisilla käynnistään. Tästä synnistä hän tulee ripittäytymään ja saa anteeksiannon. Katumushan on aito, eikä ripittäjälle valehtelu poliisikäynneistä ole rikos! Taas onnistui armovarkaus... (Joku kaanaan kieltä taitava voisi muotoilla tästä elävän vuoropuhelun).
PJN2 kirjoitti:Olisiko tässä aineksia SRK:lle tarkentavaksi paimenkirjeeksi pedofilien ripittämiseen. Jos ehdotukseni on "harhaoppinen", kuulisin mielelläni syyn.
HS - Kotimaa - 29.9.2010
SRK:n puheenjohtaja tiesi vangitsemisesta
KATJA KUOKKANEN HS
Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys (SRK) on vanhoillislestadiolaisten johtoelin. SRK:n johtokunnan puheenjohtaja Olavi Voittonen tiesi, että liikkeen luottamushenkilö on vangittu hyväksikäytöstä.
Miten kommentoitte, että ison rauhanyhdistyksen entinen puheenjohtaja ja SRK:n vuosikokouksen valitsema luottamushenkilö on tutkintavankeudessa epäiltynä törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä? "Onhan se nyt tietysti tiedossa. Tapauksissa, jos tällainen tulee tietoon ja osoittautuu paikkansa pitäväksi, hänet vapautetaan tehtävästä."
Miten SRK suhtautuu lastensuojelulain noudattamiseen, jos hyväksikäyttö tulee ilmi SRK:ssa tai rauhanyhdistyksen kokouksessa? Rinnastatteko sen rippisalaisuuteen? "Kyllä, mutta samalla ohjaan hänet, jos hän on syyllinen, ilmoittautumaan poliisille. Toimin niin kuin evankelisluterilaisen kirkon laki papille siitä säätää."
Miksi yhteisön jäseniä on syyllistetty hyväksikäytön tuonnista julkisuuteen? "Tämmöistä en tiedä tapahtuneen, silloin on mahdottomuus vastatakin. Asiat tulee hoitaa sekä sielunhoidollisesti että maallisen lain edessä."
KATJA KUOKKANEN HS
Mielestäni on turhaa eroittaa pedofilian synti erilliseksi synneiksi muista synneistä, kuten mediassa ja tässä ketjussa tehdään. Se on ruma synti, mutta vain yksi synti muiden joukossa. Raamattu ei tunne sitä minään "erikoissyntinä" johon tarvitaan erilaiset toimintaohjeet kuin muihin synteihin.
Rikoksentekijän suojeleminen
Mikäli henkilö saatuaan tietää rikoksen tehdyksi edistää rikoksentekijän pakoa tai hävittää todisteita tai yrittää muulla tavalla estää rikoksentekijän saattamista vastuuseen rikoksesta, katsotaan teko rikoksentekijän suojelemiseksi. Rikoksentekijän suojelemisesta tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään yksi vuosi.
Rikoksentekijän suojelemiseksi ei katsota tilannetta, jossa henkilö itse on rikokseen osallinen, taikka jossa henkilö on rikoksentekijän puoliso, sisar tai sukulainen suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa, taikka henkilö, joka asuu hänen kanssaan yhteistaloudessa tai on muun vastaavan henkilökohtaisen suhteen takia läheinen. Rikoksentekijän suojelemiseksi ei niin ikään katsota muuten tunnusmerkit täyttävää toimintaa, mutta jossa rikoksentekijän kyseisestä rikoksesta säädetty maksimirangaistus on kuusi kuukautta vankeutta.
http://www.laki24.fi/riri-rikokset-rikokset_oikeudenkayttoa_vastaan-rikoksentekijan_suojeleminen.html
Asioiden korjaamiset on Pyhän Hengen sisällisesti vaikuttamaa hedelmää parannuksen armon saaneessa. Mielestäni kaikenlainen maallisen lain rikkominen on sama asia, eikä pedofilia ole niistä erillinen. Murha, ryöstö, pedofilia, varkaus, petos, raiskaus, maanpetos, tai mitä nyt on vaikka kuinka paljon maallisen lain edessä tuomittavia asioita. Parannuksen armon saanut korjaa asioita itse.
Elävän uskon ulkopuolella olevat eivät usko tätä, vaan ovat sitä mieltä että tarvitaan lain keppiä ja ripin vastaanottajan puhelua poliisille. Kuollut usko ei vaikutakaan elämän parannusta, mutta kuolleen uskon ongelma ei kosketa elävää kristillisyyttä.
PJN2 kirjoitti:Kyllä ”lain keppiä” tarvitaan, jopa ”puhelua poliisille”, jos Suomen laki niin vaatii. Ei ripittäjäkään ole maallisen lain yläpuolella. Tämä lienee myös SRK:n johdon selvä linjaus. Kentällä tämä ei taida olla yhtä selvää.
Taavetti kirjoitti:Sen sijaan suosittelen, että julkisessa opetuksessa tuodaan selvästi esille, ettei pelkkä rikoksen uhrilta anteeksi pyytäminen riitä, vaikka toki häneltäkin on syytä pyytää anteeksi. Viime aikoina olenkin havainnut sen asian esille tuonnin lisääntyneen, mielestäni sopivassa määrin, ainakin tällä seudulla, ja uskon että muuallakin.
PJN2:n ehdotuksessa rikollisen poliisille ilmoittautuminen on synnin anteeksisaamisen ehto. Vl-opissa rikollisen poliisille ilmoittautuminen on synnin anteeksisaamisen seuraus. "Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä" (Matt. 7:18).
Jos pedofiilin (tai kenen tahansa syntiä tehneen) parannus on aito, ei parannus jää ilman hedelmiä. Pedofiilin kohdalla parannuksen hyviä hedelmiä olisivat nähdäkseni mm. aito anteeksipyyntö uhrilta, ilmoittautuminen poliisille, rikoksen sovittaminen maallisen lain edessä, hoitoon hakeutuminen ja pyrkimys auttaa vahingoittamaansa lapsiuhria.
Evankeliumia ei säännöstellä. Myös katuvalle pedofiilille saarnataan synti anteeksi silloin, kun hän syntinsä tunnustaa ja anoo anteeksiantoa. Jumalan armo opettaa jumaliseen elämään ja esivallalle kuuliaisuuteen, jolloin aidosti katuva pedofiili ilmoittautuu Jumalan armon opettamana itse. Mutta jos niin ei tapahdu, voidaan parannus päätellä hedelmien puuttuessa näyttelyksi eikä näyttelyä sido rippisalaisuus. Rippisalaisuus on raamatullinen, näyttelysalaisuudesta en tiedä.
Jos rikoksen tehnyt pedofiili ei ilmoittaudukaan lupauksestaan huolimatta poliisille, voi mahdolliselle ripittäjälle aiheutua erittäin kiusallinen välikäden olo. Toisaalta haluaisi ajatella uhrin etua ja ilmoittaa asian heti poliiisille. Toisaalta haluaisi antaa parannuksen hedelmien tulevan esiin ilman pakottamista eikä haluaisi rikkoa rippisalaisuutta. Uskon, että tilanne on äärimmäisen harvinainen. Jos joku oikeasti ripittäytyy pedofiliasta kolmannelle osapuolelle, on todennäköistä, että hän vie asian loppuun ja ilmoittautuu poliisillekin. Tällöin ripittäjän ei tarvitse rikkoa rippisalaisuutta. Jos ripittäytyjä kuitenkin jättää ilmoittautumatta, on mielestäni uhrin etu huomioiden pienempi paha rikkoa rippisalaisuus kuin jättää tilanne ennalleen. Käytännössä tuollaiset tilanteet lienevät kuitenkin äärimmäisen harvinaisia.
Pyhän Hengen kautta saarnattu anteeksianto itsessään on pätevä, mutta jos siihen yrittää tarttua armovarkaan vilpillisellä mielellä, ei saa ainuttakaan syntiä anteeksi.
PJN2 kirjoitti:”Yhteisen pappeuden” vuoksi rikollinen voi valita ripin vastaanottajaksi kenet hyvänsä vanhoillislestadiolaisen henkilön, esimerkiksi jonkun ystävänsä.
PJN2 kirjoitti:Voiko lapsi toimia ripittäjänä ja mikä on tällöin ikäraja? Onko SRK ilmaissut kantansa tästä?
PJN2 kirjoitti:Kysymys kumpuaa toki keskusteluissa esitetyistä väitteistä, joiden mukaan ”Pedofiili voi valita ripin vastaanottajaksi jopa hyväksikäyttämänsä lapsen tai nuoren”.
PJN2 kirjoitti:Maallikoiden ”hengellinen” rippisalaisuus juuri on vanhoillislestadiolaisuuden erityispiirre, josta kansankirkon muiden jäsenten ei tarvitse murehtia.
PJN2 kirjoitti:Kukahan foorumin käyttäjistä isi opasvihkosen? Tavallisen ripittäjän on tiedettävä, mitä hän saa ja mitä hänen täytyy maallisen lain mukaan kertoa ripissä saamistaan tiedoista.
O.M kirjoitti:PJN2 kirjoitti:Kukahan foorumin käyttäjistä isi opasvihkosen? Tavallisen ripittäjän on tiedettävä, mitä hän saa ja mitä hänen täytyy maallisen lain mukaan kertoa ripissä saamistaan tiedoista.
Tämä on vanhoillislestadiolaisten yksityishenkilöiden ylläpitämä keskustelupalsta. Opasvihkosten laadinta ei kuulu tälle palstalle. Keskustelua eri aiheista voidaan käydä. Myös aihe, missä asioissa rippisalaisuuden tulee lain mukaan murtua ja missä asioissa ei, on käypä keskusteluaihe.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa