Uskonvanhurskaus-osioon

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja metsätähti » 29 Huhti 2012, 21:09

Tottahan se on, että turhia ne sinänsä ovat. Mutta äkkiseltään vain voi sitten niin paljon muutakin turhana pitää (ja sen myöten kieltää?). Ehkä siinä on osittain sekin puoli, että mie olen tähän joukkoon tullut mukaan vasta kolmikymppisenä ja korvakorut ovat pikkutytöstä asti olleet, ihan niin kuin muillakin meidän perän tyttölapsilla. :cool: En sitten osaa niitä sen kummempana pitää. Jossain välissä olin kuusi vuotta pitämättä koruja, vanhat reiät ovat pysyneet koko ajan auki. Ja toisaalta kun ikinä en ole ollut suurten korujen ystävä, pienet napit yleensä korvissa vain, niin harva niitä toisaalta tukan alta huomaisikaan.

Koen itse, etteivät ne uskooni vaikuta, mutta sitä suuremmalla syyllä en sitten niillä halua turhaa miettimistä muissa aiheuttaa. Siinä vain lienee ihan eri symboliarvo koruilla, jos lapsesta asti uskovainen menee ja ottaa reiät korviin. Minulla ne olivat pitkään mukana vielä tähän joukkoon tulemisen jälkeen, ja siitä oli sellainen hyöty, että sain joka kerta kahvitauolle seuraa, kun yksi jos toinen kävi kysymässä, että olenko mie uskomassa - huomiota ne korut silloin herättivät. Sanoin, että olen mie, mutta vasta niin vähän aikaa, etten ole ehtinyt miettiä tätä asiaa kohdalleni, enkä halua tehdä äkkiliikkuja. Monta mukavaa keskustelua käytiin, ja samalla sain uusia tuttuja. Tai siis ei siellä meidän 300-500 hengen ry:llä minulla ennestään tuttuja juuri ollutkaan kuin seurakunnan työntekijät, joten hyvä näin. Lähestymisrohkeutta arvostan.

Tänään oli saarnaamassa yks isoisäikäinen, joka aikanaan silloin pari vuotta sitten kysyi, että olenko uskomassa. Vastasin olevani, ja hän vähän nolostui, että kun sinulla on nuo korvarenkaat niin hän ajatteli... Mie tuumin, että kattellaanpa ajan kanssa, minulla on niin paljon uutta tässä, että asia kerrallaan. Hän sanoi, että vielä se sinäkin huomaat, ettei niitä tarvitse, eihän niitä muillakaan nuorilla tytöillä täällä ole. Vastasin, että niin voi hyvinkin olla, mutten tiiä, kauanko se vie. ...Rannekoru tais olla minulla tänään jälleen huomiotaherättävin, mutta sepä onkin erityisihana: kummityttösen tekemä helminauha vaaleanpunaisesta ja violetista massasta. :D

Muuten en jaksanut koruasioita kummemmin miettiä seuroissa - eikä se muutenkaan intohimoihini kuulu. Siis että siinä määrin turhia ne ovat, ettei (minusta) niistä kannata tehdä numeroa kumpaankaan suuntaan. Mutta kuten sanoin edellisessä viestissä, niin käytäntöön mukaudun, vaikken tästä kohti ymmärräkään perustetta. :cool: Suotta sillä muita hämmentämään, joskin periaatteen tässä kohti toivoisin toiseksi. Jokin syy tähän kuiten on, vaikken mie sitä ymmärtäisikään - siksi en ala tästä otella enkä myöskään ala niitä vasiten pitämään.

Perheen kesken saatan juhlatilaisuuksissa pistää mummon perintörannekorun ja ne perintökorvikset, niiden muistoarvon myötä. Muuten olen kyllä sen verran koruton sielu, että mies aikanaan meinasi hermostua, kun en viihtynyt sormuksissa. :D Ei tykännyt siitä, että helposti unohtuivat lipaston päälle, kun johonkin lähdin - mie vain olen aina riisunut korut, kellot ja muut ylimääräiset aina heti kotiin tultua. Yllättävän paljon muuten painaa se, että kotona on opetettu, että siistiin ja asialliseen, huoliteltuun pukeutumiseen kuuluu kevyt meikki ja yksinkertaiset kulta- tai hopeakorut. Meikkaamista en ole ikinä oppinut, ei liene väliksikään. :D Mutta siis nyt vasta tätä kirjoitellessa huomasin ajatella, että kun lapsesta asti on opetettu tiettyä tapaa, niin sitä ei aina huomaakaan, kuinka vahva ja kyseenalaistamaton se tapa on.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Ulpu » 29 Huhti 2012, 22:09

Jos alan miettiä syntikysymystä se on niin mittava että ihan hengästyn, minussa ei ole mitään hyvää, koruasiat tuntvat aika mitättömiltä kun ajattelee ihmisen syntisyyttä, hyvätkin teot ovat erittäin kyseenalaisia hyvinä, niissäkin Jumala näkee muutakin.
Asenteet, motiivit, rakkaus..siinäpäaihetta pohtia synnin syvyyttä.

Onneksi on Jeesus.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Jay » 29 Huhti 2012, 22:55

Ulpu kirjoitti:En minäkään sitä ymmärrä että korviksiin liittyy jotain erityisen väärää.
Uskon että kun mies tapaa naisen jossakin..ja kun jälkeen päin kysytään oliko naisella korvikset, hän todennäköisesti ei tiedä oliko vai ei, eli niiden vaikutus viettelemiseen on mielestäni yliarvostettua.

Hei c'moon, en tietenkään tarkoittanut viettelemisellä seksuaalista viettelyä (vaikka sekin on mahdollista). Kysymys on universaalista syntiin viettelystä ja sehän onnistuu muullakin kuin korvakorulla. Maailmallisella musiikilla, maailmallisella taiteella, pilkkaajien seuralla, irstaalla käytöksellä jne. Olemme heikkoja, ja hänkin, joka luulee seisovansa, katsokoon ettei lankea.

Metsätähti, minä puolestani olen kasvanut hyvin "koruttomassa" ympäristössä. Kunnallisen peruskoulun alaluokilla harvat tytöt käyttivät korvakoruja, ja meikkaaminen oli peräti kiellettyä. Emme tuomitse ketään korujen tähden, mutta jo tuo Metsätähden kokemus kertoo, että korvakorut herättävät piirissämme hämmennystä. Toki hämmennystä voivat herättää koreilevat tukkalaitteet, runsaat kaulaketjut ja rannerenkaatkin. Etenkin jos mukana on paljon kultaa ja jalokiviä. Syntyy kysymys "miksi?". Muita, vai itseä, vai maailmaa varten? Uskon, että Pyhä Henki kirkastaa tässäkin asiassa kohtuuden.
Ymmärrän, että juhlatilaisuuksissa ihmiset laittautuvat viimeisen päälle; miehet pukeutuvat kalvosinnappeihin, ja solmioneuloihin, naiset voivat laittaa kaulaansa helmet tai muun korun, huomaavaisuuden ja juhlatunnelman tähden. Juhlan on oltava erilainen ja näyttävämpi kuin arki, muuten sitä ei juhlaksi tunnista.

Minuun henkilökohtaisesti on vaikea tehdä hyvää vaikutusta korvakoruilla, tai muilla lasi- ja kultahelyillä. Suhtaudun ideologiselta pohjaltani erittäin kriittisesti kulta- ja timanttihömppään. Timantteja käytettäköön vain poran ja sahan terinä.
Halvannäköiset ja kierrätysmateriaalista tehdyt "korut" kykenen jotenkin ajallisessa mielessä hyväksymään helpommin; ne ovat signaali ei-materialistisista arvoista (ja ekoilusta :wink: ). Ei niitäkään saa olla liikaa. Usein vähemmän on enemmän.
On hyvä miettiä, mitä asusteillaan tahtoo viestiä. Itselläni on ollut joskus mustien housujen, mustavalkoisen kauluspaidan ja mustan villapaidan kanssa ranneke, jossa on näitä samaa kolmea sävyä. Tyyli syntyy tarkkaan harkittujen yksityiskohtien harmoniasta :wink:

Sivumennen sanoen, tämä korviskeskustelu kiertää kehää. Moni meistä on sanonut samat asiat aikaisemminkin.
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

ViestiKirjoittaja metsätähti » 29 Huhti 2012, 23:10

Jay kirjoitti:Sivumennen sanoen, tämä korviskeskustelu kiertää kehää. Moni meistä on sanonut samat asiat aikaisemminkin.


Niinhän se on. Sitä en tiiä, mistä se kertoo, että tämä alkaa kerran toisensa jälkeen. Itelle ehkä se, että ei ymmärrä tuon kohdan yhteyttä korvakoruihin on se, mikä saa aina kyselemään, että josko joskus vielä ymmärtäisinkin. Ei sillä, kaikkea ei ymmärrä koskaan, mutta mielelläänhän sitä käsittäiskin. :D Ja toki samaa mieltä olen siitä, että usein vähemmän on enemmän. Vaan vielä ei ole avattu ymmärrystä siitä, että mikä se ero korvakorujen ja muiden korujen välillä on. Isot helyt eivät mielestäni sovi sinnekään, niin kuin eivät kovin moneen muuhunkaan paikkaan.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Ulpu » 29 Huhti 2012, 23:17

Sitten on eri tyyppisiä ihmisiä, hyvän itsetunnon omaavat saattavat olla hyvinkin naturelleja ulkoiselta olemukseltaan.
Esteetikolle on tärkeää kauneus vähän joka paikassa ja suhteessa..sekin Luojan luoma ja antama ominaisuus josta ei niin vain irti pääse ja miksi pitäisikään.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

Aurinkoa!

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 30 Huhti 2012, 07:55

Ja tulihan se totuus esiin Jayn suusta;)! Kehää kiertää.

Minun kehäpäätelmäni on tänä aamuna jotain muuta. Eikä siinä oikeastaan tarvita tähtitiedettä kun on saanut seurata tätä samaa ihmettä jonkun vuosikymmenen.

Heräsin ukkokullalleni aamukahvin keittoon jälkeen kolmen aamuyöllä. Kävin ulkona kuistilla ja linnut lauloivat koko sydämestään jo silloin. Oli melkoinen meteli. Neljän aikaan alkoi jo olla lähes valoisaa. Kevät on sellaista. Narsissit ovat nousseet jo kymmenkunta cm, lumi on sulanut, ihanan pehmeä sammal vihertää pihalla. Kaikki ikäänkuin alkaa alusta.

Se, mikä on kuollut, vanhat lehdet, ne, joita en ehtinyt syksyllä haravoida talteen, ovat jättäneet elinvoimansa nurmelle. Eilen ne joutivat siirtää syrjään tontin laidalle.

Nyt paistaa ihana aurinko. Lähdenkin haistelemaan luonnon tuulia pyörän selkään ja kelaamaan.

Aina se vaan tämä kehä alkaa alusta jokaikinen kevät. Ja aina se on yhtä suurta Jumalan ihmettä. Että näennäisesti kuolleesta puhkeaakin uutta elämää.

Niin on meidän Herramme Jeesuksenkin Sana. Elävä siemen kantaa satoa ajallansa. Tahdon itselleni muistuttaa: nyt on otollinen aika. Tänäpäivänä, kun saan kuulla Hänen äänensä.

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja mies » 30 Huhti 2012, 11:09

Tässä näistä korvakoruista, muutamia hajanaisia ajatuksia:

"1 Jumala sanoi Jaakobille: "Lähde Beteliin, asetu sinne asumaan ja rakenna sinne alttari Jumalalle, joka ilmestyi sinulle, kun pakenit veljeäsi Esauta." 2 Niin Jaakob sanoi perheelleen ja muulle väelleen: "Hylätkää vieraat jumalat, joita teillä on, puhdistautukaa ja vaihtakaa vaatteenne, 3 niin lähdemme Beteliin. Minä rakennan sinne alttarin Jumalalle, joka kuuli minua ahdinkoni hetkellä ja oli matkallani minun kanssani." 4 He luovuttivat Jaakobille kaikki hallussaan olevat jumalankuvat sekä renkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja Jaakob kätki ne maahan Sikemin luona kasvavan suuren puun alle." 1.Mos.35

Eikös uskovaiset usko, että Jumala osoittaa aviopuolison? Jos uskoo, että korvakoruilla yms meikeillä olisi osuutta asiaan, voiko se koitua tällaisen uskon esteeksi? Onko vaarana, että alamme uskomaan, että niillä olisi oikeasti "voimaa"?


"20 Loput ihmiset, ne jotka eivät kuolleet näihin vitsauksiin, eivät kuitenkaan lakanneet palvomasta kättensä töitä. He kumarsivat yhä pahoja henkiä ja kullasta, hopeasta, pronssista, kivestä ja puusta tekemiään jumalankuvia, jotka eivät voi nähdä, eivät kuulla eivätkä kävellä. 21 He eivät kääntyneet, he eivät luopuneet murhatöistään eivätkä taioistaan, eivät siveettömästä elämästä eivätkä varastamisesta." Ilm.9.


Kultainen sonni rakennettiin korvakoruista - epäjumala siis rakentui korvakoruista, ja kohta tuon tapahtuman jälkeen:

5 Herra sanoi Moosekselle: "Sano israelilaisille: Te olette uppiniskainen kansa. Jos minä vielä hetkenkin kulkisin teidän mukananne, saattaisin hävittää teidät. Pankaa nyt korunne pois, sitten minä päätän, mitä teille teen." 2.Mos.33

Onko se hyvä pitää sellaisia koruja, joista Herra on sanonut "Pankaa nyt korunne pois"?
Paljon olisi kerrottavaa tuostakin aiheesta. Tällaisia ajatuksia tällä kertaa.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Jani_S » 30 Huhti 2012, 11:53

mies kirjoitti:Tässä näistä korvakoruista, muutamia hajanaisia ajatuksia:

"1 Jumala sanoi Jaakobille: "Lähde Beteliin, asetu sinne asumaan ja rakenna sinne alttari Jumalalle, joka ilmestyi sinulle, kun pakenit veljeäsi Esauta." 2 Niin Jaakob sanoi perheelleen ja muulle väelleen: "Hylätkää vieraat jumalat, joita teillä on, puhdistautukaa ja vaihtakaa vaatteenne, 3 niin lähdemme Beteliin. Minä rakennan sinne alttarin Jumalalle, joka kuuli minua ahdinkoni hetkellä ja oli matkallani minun kanssani." 4 He luovuttivat Jaakobille kaikki hallussaan olevat jumalankuvat sekä renkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja Jaakob kätki ne maahan Sikemin luona kasvavan suuren puun alle." 1.Mos.

Tämä on hyvä ja tervetullut raamatunkohta. Tässä Jumala neuvoo uskovaista Jaakobia (jota aivan yleisesti pidetään väärissä hengellisyyksissä epärehellisenä veljensä pettäjänä) oikeaan uskonkuuliaisuuteen ja jumalanpalvelukseen. Epäuskoisesta Esausta eroaminen tarkoittaa maailman jättämistä ja Kristusta seuraamaan lähtemistä. Joka sielle tielle lähtee ja tekee uskomisen lupauksia, saa samat neuvot Jumalalta tänäänkin: Hylkää kaikki vieraat jumalat eli maailmallisuus ja luovu turhasta koreuden tavoittelusta.

Sikemin suuri puu tarkoittaa elävää evankeliumia (Sikem = voima, elämä) ja se on sama puu, jonka luona jo Abraham uhrasi. Sen puun alle, ts. elävän evankeliumin voimalla ja Jeesuksen sovitustyön alle pannaan vieläkin pois kaikki turha meno ja synti, jotka rasittavat tiellä taivaaseen. Eikä kyse ole vain siitä, että kaikki turhuus ja koreus annetaan kerran pois, vaan että evankeliumi antaa voiman ja ymmärryksen pysyä niistä loitolla uskonkilvoituksen loppuun saakka.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja Ulpu » 30 Huhti 2012, 13:52

Eiköhän kaikki keskustelu kierrä kehää ihmisten kesken, mikään ei tule valmiiksi palstoilla. :)
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja hepa » 30 Huhti 2012, 14:26

mies kirjoitti:Tässä näistä korvakoruista, muutamia hajanaisia ajatuksia:

"1 Jumala sanoi Jaakobille: "Lähde Beteliin, asetu sinne asumaan ja rakenna sinne alttari Jumalalle, joka ilmestyi sinulle, kun pakenit veljeäsi Esauta." 2 Niin Jaakob sanoi perheelleen ja muulle väelleen: "Hylätkää vieraat jumalat, joita teillä on, puhdistautukaa ja vaihtakaa vaatteenne, 3 niin lähdemme Beteliin. Minä rakennan sinne alttarin Jumalalle, joka kuuli minua ahdinkoni hetkellä ja oli matkallani minun kanssani." 4 He luovuttivat Jaakobille kaikki hallussaan olevat jumalankuvat sekä renkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja Jaakob kätki ne maahan Sikemin luona kasvavan suuren puun alle." 1.Mos.35

Eikös uskovaiset usko, että Jumala osoittaa aviopuolison? Jos uskoo, että korvakoruilla yms meikeillä olisi osuutta asiaan, voiko se koitua tällaisen uskon esteeksi? Onko vaarana, että alamme uskomaan, että niillä olisi oikeasti "voimaa"?


"20 Loput ihmiset, ne jotka eivät kuolleet näihin vitsauksiin, eivät kuitenkaan lakanneet palvomasta kättensä töitä. He kumarsivat yhä pahoja henkiä ja kullasta, hopeasta, pronssista, kivestä ja puusta tekemiään jumalankuvia, jotka eivät voi nähdä, eivät kuulla eivätkä kävellä. 21 He eivät kääntyneet, he eivät luopuneet murhatöistään eivätkä taioistaan, eivät siveettömästä elämästä eivätkä varastamisesta." Ilm.9.


Kultainen sonni rakennettiin korvakoruista - epäjumala siis rakentui korvakoruista, ja kohta tuon tapahtuman jälkeen:

5 Herra sanoi Moosekselle: "Sano israelilaisille: Te olette uppiniskainen kansa. Jos minä vielä hetkenkin kulkisin teidän mukananne, saattaisin hävittää teidät. Pankaa nyt korunne pois, sitten minä päätän, mitä teille teen." 2.Mos.33

Onko se hyvä pitää sellaisia koruja, joista Herra on sanonut "Pankaa nyt korunne pois"?
Paljon olisi kerrottavaa tuostakin aiheesta. Tällaisia ajatuksia tällä kertaa.


Huonosti kävi tässäkin raamatunpaikassa, kun alettiin koreilla ja suosimaan kirjavaa oppia:
Hes. 16:
2 Sinä ihmisen poika, ilmoita Jerusalemille hänen kauhistuksensa!
3 Ja sano: sinun sukus ja syntys on Kanaanealaisten maalta, sinun isäs Amorilaisista ja sinun äitis Hetiläisistä.
4 Sinun sukus ei ole sinulta napaa leikanneet, kuin synnyit, ei ole sinua myös saunoitettu vedellä, ettäs olisit puhtaaksi tullut, eikä suolalla tahottu, eikä kapaloihin kääritty.
5 Sillä ei kenkään sinua surkutellut, että hän olis armahtanut sinua, ja osoittanut sinulle yhdenkin näistä, mutta sinä heitettiin kedolle, niin ylönkatsottu oli sinun sielus, kuin synnyit.
6 Mutta minä kävin sinun ohitses, ja näin sinun veressäs makaavan, ja sanoin sinulle: sinun pitää elämän, kuin sinä niin sinun veressäs makasit; totta sinulle sanoin minä, kuin niin veressäs makasit: sinun pitää elämän.
7 Ja minä olen enentänyt sinun moneksi tuhanneksi ja antanut sinun suureksi tulla, niinkuin hedelmän maan päällä, ja sinä olit kasvanut isoksi ja aivan kauniiksi tullut, sinun nisäs olivat kasvaneet, ja sinä olit saanut kauniit pitkät hiukset, mutta sinä olit vielä alastoin ja kaino.
8 Ja minä kävin ohitses ja katsoin päälles, ja katso, sinä olit täysikasvuinen, niin minä hajoitin hameeni liepeen sinun ylitses, ja peitin sinun häpiäs; ja minä vannoin sinulle, ja annoin itseni liittoon sinun kanssas, sanoo Herra, Herra, että sinun piti minun oleman.
9 Ja pesin sinun vedellä, ja virutin sinun verestäs, ja voitelin sinun öljyllä.
10 Ja vaatetin sinun neulotuilla vaatteilla, ja kengitin sinun Tekasjimin nahalla, ja annoin sinulle kalliit liinavaatteet, puetin sinun silkkiin.
11 Ja kaunistin sinun kaunistuksella, ja panin käsirenkaat sinun kätees ja käädyt sinun kaulaas.
12 Ja annoin otsalehden sinun otsaas, ja korvarenkaat korviis ja kunnian kruunun päähäs.
13 Niin sinä kaunistettiin kullalla ja hopialla, ja vaatetettiin kalliilla liinavaatteella, silkillä ja neulotulla työllä; sinä söit myös sämpyläleipää, hunajaa ja öljyä; ja olit ylenpaljon kaunistettu, ja sait valtakunnan.
14 Ja sinun nimes kuului kauvas pakanain seassa sinun kauneutes tähden, joka juuri täydellinen oli, senkaltaisten kaunistusten kautta, jotka minä olin pannut päälles, sanoo Herra, Herra.
15 Mutta sinä uskalsit kauneutees; ja ettäs niin ylistetty olit, teit sinä huorin, niin että sinä itses teit yhteiseksi jokaiselle, jotka kävivät ohitses, ja teit hänen tahtonsa.
16 Ja otit sinun vaatteistas, ja teit siitä kirjavat alttarit itselles, ja teit huoruuttas niiden päällä; joka ei ikänä tapahtunut ole, eikä pidä tapahtuman.
17 Ja otit sinun kunniakaluistas, jotka minä sinulle minun kullastani ja hopiastani antanut olin, ja teit niistä miehen kuvat itselles, ja teit huorin niiden kanssa.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja mies » 30 Huhti 2012, 15:36

hepa kirjoitti:Huonosti kävi tässäkin raamatunpaikassa, kun alettiin koreilla ja suosimaan kirjavaa oppia:
Hes. 16:
2 Sinä ihmisen poika, ilmoita Jerusalemille hänen kauhistuksensa!


Hes.16 pitää sisällään suuren salaisuuden.

Jumala kyllä puetti Israelilaisten päälle korvakorujakin:

"21 Mutta egyptiläiset minä teen tälle kansalle niin suosiollisiksi, että kun te lähdette, ette lähde tyhjin käsin. 22 Jokainen nainen pyytäköön naapurin vaimolta tai talossaan asuvalta naiselta muistolahjaksi hopeaa, kultaa ja vaatteita. Pankaa ne poikienne ja tyttärienne ylle, ja näin viette egyptiläisiltä heidän rikkautensa." 2.Mos.3

Gal.4. :ssä Paavali valaisee, mikä on tuo Jerusalem (Hagar).
Mutta mikäs olikaan lopputulos:

"6 Niin israelilaiset luopuivat koruistaan eivätkä Horebinvuoren tapahtumien jälkeen enää käyttäneet niitä. " 2.Mos.33

Parempi oli olla tosiaan ilman niitä koruja, jotka koituivat matkanteon esteeksi monelle.
Tuon jälkeen israelilaiset eivät siis ole tähän päivään saakka käyttäneet esim. korvakoruja.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja juniper » 30 Huhti 2012, 20:17

mies kirjoitti:Parempi oli olla tosiaan ilman niitä koruja, jotka koituivat matkanteon esteeksi monelle.
Tuon jälkeen israelilaiset eivät siis ole tähän päivään saakka käyttäneet esim. korvakoruja.


Jesajan kirjan perusteella voidaan esittää, että ainakin Juudassa naiset ovat käyttäneet mm. korvakoruja.
juniper
 

ViestiKirjoittaja mies » 30 Huhti 2012, 20:36

En tarkoittanut Israelia maana. Tarkoitin: "Silloin mies sanoi: "Sinua ei pidä enää sanoa Jaakobiksi, vaan Israeliksi, sillä sinä olet kamppaillut* Jumalan ja ihmisten kanssa ja voittanut."" 1.Mos.32
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja nuusku » 01 Touko 2012, 01:27

Mielestäni jotkut asiat liittyvät kulloiseenkin aikaan jota elämme ja kulttuuriin jota elämme. Me koemme Suomessa esim. tanssimisen syntinä ja syntisenä elämän menona. Se johtuu siitä, että Suomessa siihen on perinteisesti liittynyt maailmallinen meno, tanssilavoineen ja parinhakuineen ja alkoholeineen. En tiedä onko esim. Afrikassa kansantansseja paikallisilla uskovaisilla. On huomioitava aika ja paikka omasta mielestäni.

Ennen kaikkea on tärkeä säilyttää keskinäinen rakkaus kotisiioniin ja yhteiseen siioniin. Paavali sanoo (ruoan syömisestä, voisi sopia korvakoruihinkin), että sinä, jolla on tieto, niin anna asian veljes ja yhteisen rakkauden takia olla tekemättä. Jos sinulla on tieto että joku asia ei sellaisenaan ole syntiä, niin rakkauden tähden anna sen olla. Jotkut asiat voivat muuttua vuosikymmenien ja -satojen aikana, jotkut eivät muutu, mutta uudisraivaajia siihen ei muuttumiseen tarvita, eikä Paavalikaan neuvo että esittele vahvaa tietoas kristityn vapaudesta veljelle. Ei vaan se sanoo että jätä tekemättä.

Korjatkaa jos väärin kirjoitetuja yllä on.

19 Sentähden noudattakaamme niitä, mitkä rauhaan sopivat, ja sitä, mikä keskenämme parannukseksi tulee.
20 Älä ruan tähden Jumalan työtä turmele. Kaikki tosin ovat puhtaat; vaan sille ihmiselle on se paha, joka syö omantuntonsa pahennuksen kanssa.
21 Se on hyvä, ettet lihaa söisi etkä viinaa joisi eli jotakin, josta veljes loukkaantuu, taikka pahenee, elikkä heikoksi tulee.
22 Jos sinulla on usko, niin pidä se itsessäs Jumalan edessä. Autuas on, joka ei tee itsellensä omaatuntoa niissä, mitkä hän koettelee.
23 Mutta joka siitä epäilee ja kuitenkin syö, se on kadotettu; sillä ei hän syönyt uskossa, mutta kaikki, mikä ei uskosta ole, se on synti. (Room. 14)

9 Vaan katsokaat, ettei tämä teidän vapautenne tulisi heikoille pahennukseksi;
10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla tieto on, atrioitsevan epäjumalain huoneissa, eikö siitä omatunto, joka heikko on, yllytetä epäjumalain uhria syömään?
11 Ja niin sinun tietos kautta sinun veljes hukkaantuu, joka heikko on, jonka tähden Kristus on kuollut.
12 Mutta kuin te niin syntiä teette veljiänne vastaan ja särjette heidän heikon omantuntonsa, niin te Kristusta vastaan syntiä teette.
13 Sentähden jos ruoka minun veljeni pahentais, niin en minä ikänäni söisi lihaa, etten minä veljeäni pahentaisi. (1. Kor. 8)
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja mies » 01 Touko 2012, 07:28

"30 Sinä Jerusalem, tuhon oma! Miksi pukeudut loistavanpunaisiin vaatteisiin, miksi ripustat yllesi kultakoruja ja maalaat silmäsi luomivärillä? Turhaan sinä kaunistat itseäsi! Rakastajasi ovat sinut hylänneet, nyt he väijyvät henkeäsi." Jer.4

Eli ketä varten kaunistettiin? Ympäröivää maailmaako - kyllä! Mutta nyt kun ympäröivä maailma (vrt. Hesekiel 16) eli rakastajasi on kuitenkin jo hyljännyt, kaunistautuminen on turhaan - omia varten ei ole tarvetta kaunistautua. Eikös kyseessä ole rakkaus tähän maailmaan. Nyt sekään ei enää auta sitä Jerusalemia, sitä Hagaria.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 01 Touko 2012, 09:45

Tanssista:

"14 Pelkkä pellavakasukka yllään hän tanssi rajusti Herran edessä" 2.Samuel.6

Daavidin tanssia näkyy tänäkin päivänä - kiittämiskoreografian muodossa seuroissa, joskin harvakseltaan. Harva sitä tosin tanssiksi mieltää.

Eikö olekaan kyse siitä, kenelle tanssitaan?
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Kun tuulet tuirvertavat

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 02 Touko 2012, 12:43

Eilen oli todella tuulinen päivä. Luulin, että se olisi jo loppunut, alkoi uudestaan.

Tässä elämässä kokee useasti, että myrskytuulet tahtovat viedä arjen elämän ja uskomisen rohkeutta. Niin monesti tulee ajateltua, että osaanko minä, opinko minä ikinä ja välillä alkaa pelottaa.

Monesti on ollut pakko tarttua kiinni Jumalan lupaukseen ja käydä viimaa päin pelkästään uskolla. Tämä Rtun ihana kohta antaa tänäänkin minulle rohkeutta.

”Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Sentähden ottakaa Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestävyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta; ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta”.

Ef.6:10-19

Kaikille teille rakkaille rohkaisuksi, Jumalan terveisin

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

Re: Voi itku...

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Touko 2012, 02:37

jaakobthewrestler kirjoitti:
O.M kirjoitti:Harva vl väittää, että korvakorut itsessään olisivat syntiä. Mutta jos ei sisäistä korvakoruasiaan liittyvää uskontunnustamis- ja uskonkieltämisviestintää, niin ehkä korvakoruttoman elämäntavan voisi valita myös ajattelemalla niitä vl:ia, jotka todella kokevat korvakorut synniksi. Lähimmäisen parhaan ajatteleminen on uskon hedelmää.


Voisiko tämän muotoilla jotenkin näin: Korvakorut eivät ole yleisen mielipiteen mukaan syntiä tai vähintäänkin siltä puuttuu yleisesti tunnustettu teologinen selitys. Mutta kun tämän omalla käytöksellään valaisee kanssasisarilleen - jotka virheellisesti todella kokevat korvakorut synniksi - esim. korvakoruja pitämällä, se on syntiä?


Käsitykseni on, että suuri osa vl:ista ei pidä korvakoruja itsessään syntinä. (Toki vl:issa on varmasti sellaisiakin, jotka ajattelevat korvakorut itsessään synniksi.) Kuitenkin suurin osa vl:ista pitää korvakorujen ottamista viestintänä, jolla korvakorujen pitäjä haluaa ilmaista uskovansa toisin kuin vl-kristillisyydessä on perinteisesti uskottu.

Vrt. Jos mies ottaa korvarenkaan oikeaan korvaansa, monet ajattelevat hänen haluavan viestiä sillä jotain. Samoin jos lapsuudestaan uskomassa oleva vl-nainen ottaa korvikset, vl:t tulkitsevat hänen haluavan viestiä sillä jotain. Suhtautuminen ei ole yhtä yksioikoinen parannuksen armon saaneisiin naisiin, joilla vielä on korvakorut. Yleisesti ymmärretään, että vl:ten viestintäkoodiston sisäistäminen voi viedä aikaa.

Pahentaminen on syntiä myös silloin, kun se tapahtuu asioilla, jotka eivät suoranaisesti ole syntiä. Epäjumalten uhrilihan syömisen välttely kuului asioihin, johon apostolien Jerusalemin kokous (Apt. 15. luku) kristittyjä kehotti. Kokouksen päätöstä ohjasi Pyhä Henki: "Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet: karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." (Apt. 15:28-29.) Jerusalemin kokous antoi pysyvän esikuvan, että vastaavia kokouksia ja päätöksiä ajankohtaisista asioista tulee tehdä. Epäjumalten uhrilihan syömisen välttely oli kristittyjen yhteinen kanta, jonka Pyhä Henki ja apostolit tekivät yhdessä. Paavali käsitti asian syvällisesti: hänen mukaansa epäjumalten uhrilihan syöminen ei ollut itsessään syntiä, mutta sitä tuli heikkojen pahennuksen vuoksi välttää. Jos ei välttänyt, teki Paavalin mukaan syntiä. Kysymys oli ajankohtainen, sillä Rooman toreilta ei juuri muuta lihaa saanut kuin sellaista, joka oli uhrattu epäjumalille.

1. Kor. 8:
"10 Jos heikko veljesi näkee sinut, jolla on tietoa, aterialla epäjumalan temppelissä, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen, että hänkin voisi syödä uhrilihaa?
11 Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon, oman veljesi, jonka vuoksi Kristus on kuollut. [Room. 14:15]
12 Kun te tällä tavoin teette syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan, teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni. [Room. 14:21]"


Jos vaihdettaisiin epäjumalille uhratun lihan tilalle korvakorut, teksti havainnollistaisi asiaa paremmin ja näyttäisi tällaiselta:

"10 Jos heikko veljesi/sisaresi näkee sinut, jolla on tietoa, korvakorut korvissa, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen, että hänkin voisi pitää korvakoruja?
11 Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon, oman veljesi/sisaresi, jonka vuoksi Kristus on kuollut.
12 Kun te tällä tavoin teette syntiä veljiänne/sisarianne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan, teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Näin ollen: jos korvakorut viettelevät veljeni/sisareni syntiin, en ikinä enää pidä korvakoruja, jotta en viettelisi veljeäni/sisartani."


Yleensä tällaisesta havainnollistamisesta seuraa jatkokysymyksiä. Voidaan kysyä esimerkiksi, että miksi tupakointia ei vältetä heikon veljen periaatteen perusteella. Voihan olla, että joku uskovainen kokee tupakoinnin synniksi. Toisen esimerkistä tällainen heikko voi saada rohkaistusta alkaa itsekin polttaa ja turmella niin omantuntonsa.

En varmasti osaa vastata tyhjentävästi asiaan. Tupakointia pidetään kyllä yleisesti paheena vl-kristillisyydessäkin, mutta ei syntinä. Tupakointia ei kuitenkaan nähdä tapana viestiä vl:ille, että on omaksunut vl-kristillisyyden opetuksesta poikkeavia uskonkäsityksiä. Korvakorut voivat olla ulkonainen merkki esimerkiksi siitä, että niitä käyttävä haluaisi muutosta vl-kristillisyyden käsityksiin naispappeudesta ja syntyvyyden säännöstelystä. Tupakointi ei ole merkki sellaisesta. Tupakoinnin aiheuttama pahennus on siksi luonteeltaan erilaista. (Mainittakoon tässä yhteydessä, että en tupakoi enkä ole koskaan tupakoinut, maistanut kyllä. En myöskään suosittele tupakointia kenellekään, koska se on terveydelle vaarallista. Pidän tupakointia terveydelle haitallisempana kuin korvakoruja, jotka eivät ole käsittääkseni ihan hirveän haitallisia terveydelle. :))

jaakobthewrestler kirjoitti:Seurakunta, joka pahentuu ei-synnistä ja asettaa arvostaa ja arvottaa erilaisia "uskonmerkkejä" (täytyy olla erilainen kuin valtavirtasuomalainen) ei kuulosta järin luterilaiselta. Itse asiassa Luther itse oli siinä asemassa, että hän kääntyi suurempaa seurakunnan osaa ja kirkon erehtymättömyyttä vastaan huomattuaan suuren määrän ns. höpösyntejä ja -käytänteitä, joiden perusteella ihmisten uskoa arvioitiin. Tuon ja tämänkin ajan katolisessa kirkossa pahennutaan milloin mistäkin.


Vetoat mielestäni Lutheriin tavalla, joka ei vastaa Lutherin käsityksiä. Luther piti pahentamista syntinä, jota tulee kristillisen rakkauden nimissä vastustaa:

""Se on luvallista", he sanovat - aivan oikein, mutta vapautesi tulee mukautua veljesi heikkouteen, sillä sinua ei vahingoita, jos vapautesi estyykin, mutta veljeäsi vahingoittaa se, että hänen heikkoutensa loukkaantuu sinun vapauteesi.

Rakkauden velvollisuus on katsoa toisen parasta (Fil. 2, 14), ei niinkään sitä, kuinka paljon vapautta itsellesi sallit, vaan kuinka paljon olet veljellesi hyödyksi. Tällaiseen palvelemiseen näet rakkaus sinut alistaa vapautettuaan sinut palvelemasta lakia."

http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=2671

Havainnollistaisiko myös Lutherin kantaa paremmin, jos laitettaisiin siihen korvakorut konkreettiseksi esimerkiksi: "Korvakorujen pitäminen on luvallista", he sanovat - aivan oikein, mutta vapautesi käyttää korvakoruja tulee mukautua veljesi/sisaresi heikkouteen, sillä sinua ei vahingoita, jos vapautesi käyttää korvakoruja estyykin, mutta veljeäsi/sisartasi vahingoittaa se, että hänen heikkoutensa korvakoruihin loukkaantuu sinun vapauteesi käyttää korvakoruja."

Toinen juttu on se, että Lutherin mukaan kristitty ei tule autuaaksi syntejä välttämällä, vaan uskomalla. Tämä koski myös veljien/sisarten pahentamista. Hyviä tekoja (kuten pahentamisen välttämistä) Luther piti uskon hedelmänä. Toisaalta Luther ei pitänyt vääränä, jos aiheutti tekovanhurskaissa pahennusta asioilla, jotka eivät olleet syntiä. Samoilla asioilla pahennuksen aiheuttaminen uskovissa oli kuitenkin Lutherinkin mukaan syntiä. Tämä voi olla vaikeaa sisäistää Jumalan valtakunnan ulkopuolella oleville ihmisille.

Pahentamisen välttäminen ei ole ainut peruste siihen, miksi uskovaiset eivät pidä korvakoruja. Pahentamisenkin syntiä vastaan kilvoittelevalle uskovaiselle se kuitenkin on yksinäänkin riittävä syy välttää niitä.

jaakobthewrestler kirjoitti:
Myös käsite höpösynti on viimeisen parin vuoden aikana profiloitunut tietyn joukon sanavarastoon ahkerasti käytettäväksi. Tämän joukon päämääränä on muuttaa useita asioita. Tuon esille niistä joitakin. 1. Jumalan valtakunnan rajojen siirto. 2. Lapsirajoituksen hyväksyminen. 3. Saada tämän valtakunnan usko ja elämä ja talostelu muuttumaan siten, ettei se olisi maailman silmissä niin tyhmän ja yksinkertaisen näköistä (jotta itseään viisaana pitävät ihmiset kehtaisivat tunnustautua Lestadiolaisiksi). Käytetään myös nimitystä salonkikelpoisuus. 4. Naispappeuden hyväksyminen 5. Humaanimpi suhtautuminen syntiin yleensäkin, mm. homosuhteessa eläminen, esiaviolliset suhteet, avioliitto epäuskoisen kanssa.


Kaikki luettelemasi asiat ovat mielestäni erinomaisia aiheita avoimelle opilliselle keskustelulle. Huoli noiden asioiden suhteen ei ainakaan minun kokemukseni mukaan liity ”salonkikelpoisuuteen”, vaan on syntynyt aito huoli siitä, mihin usko perustuu ja onko opillinen pohja rakennettu kalliolle vai hiekalle.


Luther piti noita ”erinomaisiksi aiheiksi opilliselle keskustelulle” tituleeraamiasi asioita syntinä.

jaakobthewrestler kirjoitti:Koska sensuuriin nyt viitataan, niin mainittakoon, että Neuvostoliitossa ”heikkoja ja vietävissä olevia neuvostokansalaisia” suojeltiin ”lännen turmeluksen vaikutukselta ja tarttumiselta.” Jne.


Analogiasi on mielestäni heikko. Vl-foorumi ei ole valtio, toisin kuin Neuvostoliitto. Vl-foorumi ei sensuroi muita keskustelupalstoja, toisin kuin Neuvostoliitto sensuroi kaikkia tiedotusvälineitään. Vl-foorumi haluaa keskustelupalstojen kirjossa toimia mielipiteiden ilmaisukanavana perinteisiä vl-näkemyksiä edustaville ja kyselykanavana vl-kristillisyydestä aidosti kiinnostuneille. Palstan tarkoitus ei ole toimia vl-kristillisyyden arvostelukanavana (asiallista kritiikkiäkin on tosin suvaittu). Vl-kristillisyyden arvosteluun on varattu lukuisia muita palstoja. Tämä palsta on olemassa, koska tällaisellekin palstalle vaikuttaa olevan aito tilaus.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja metsätähti » 06 Touko 2012, 07:10

Kiitos O.M jälleen selkeästä ja rauhallisesta selvityksestä. :cool:

Olen ite miettinyt paljon tuota heikko veli -juttua, enkä aina sitä ihan tavoita. Nykyisin jo laidasta jotain ymmärränkin, onneksi... Mutta niin, minun on hirveän vaikea käsittää, että miksi mennään vaikkapa niissä korvakoruissa niiden heikoimpien mukaan - eikö se olis heillekin etu, jos väännettäisiin rautalangasta, että se synti ei asu niissä korvakoruissa? Sama monessa muussa ehdonvallan asiassa. En millään muista, kenen opetusta luin, mutta kuulemma idea on vahvistaa heikkoja veljiä näkemään, että moni asia ei ole syntiä tai väärin. Samalla saa enemmän hengitystilaa se heikko veli, ja vahvemmalla on lupa elää vähän vapaammin.

Joskus oteltiin tällä foorumilla alkoholinkäytöstä. Olen ajan myötä oppinut ymmärtämään, että oikeasti se on monelle iso riski ja sitä esimerkkiä ei pidä näyttää. Alkoholiongelmaisen läheiseni luona en taatusti maista pisaraakaan, mutta perheen kesken (jossa isäpuoli juo viiniä joka aterialla sen lasin tai puolitoista ts. pysyy humaltumatta), saatan kaksi kertaa vuodessa pienen lasin juoda (jouluaterialla ja pääsiäisaterialla). Ajattelen siis, että ympäristö vaikuttaa paljon. Valitsen käyttäytymiseni sen mukaan.

Sen verran vastasyntynyt olen tässä uskossa edelleen, että minulla on paljon enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Tahtoisin ymmärtää, tahtoisin käsittää, vaan kun ei aukene. (Seuroissa on silti hyvä olla ja sikäli kaikki on hyvin. :cool:)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Emka » 06 Touko 2012, 16:49

Meidän kantamme alkoholiin on ehdottoman kielteinen.


.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron