Pukeutuminen

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Pukeutuminen

ViestiKirjoittaja Ulpu » 02 Tammi 2012, 22:22

Työssäni tapasin lestadiolaisia joilla aina oli pitkä hame ja huivi päässään, jopa pikkutytöillä.
Nyt kysyn miksi näin, mihin perustuu tällainen tapa?
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

Re: Pukeutuminen

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Tammi 2012, 23:02

Ulpu kirjoitti:Työssäni tapasin lestadiolaisia joilla aina oli pitkä hame ja huivi päässään, jopa pikkutytöillä.
Nyt kysyn miksi näin, mihin perustuu tällainen tapa?

En tiedä syytä, mutta jos se oli heille sääntö, lienevät olleet esikoislestadiolaisia, ainakin huivi viittaa siihen. Kohtuuden siveää pukeutumista suosimme ja suosittelemme, mutta ei ainakaan hameen tai huivin pitäminen ole mitenkään vaatimus. Jos haluaa, voi niitäkin pitää, mutta jos on esimerkiksi työtilanteista, niin onhan työllä omat vaatimuksensa, joskus myös työn antajilla. Melko monenlaista pukeutumista olen elämäni aikana nähnyt, housujakin usko sisarillamme. Jos haluavat niin pukeutua, pukeutukoot.

Joillakin perheillä tai suvuilla on joskus omia erityisiä asuja, ei vaatimuksesta vaan esimerkiksi suvun pitämän kaupan tai tehtaan valikoimista.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 02 Tammi 2012, 23:29

Tiesinkin sen olevan pienemmän ryhmän tyyli tai tapa.
Raamattu kirjoittaa pään peittämisestä rukoiltaessa ja oliko profetoinnin yhteydessä, mutta joka aikaiseen käyttöön en näe Raamatun ohjetta.
Minua säälitti ne lapset.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Ulpu » 03 Tammi 2012, 09:44

Jos lapset joutuvat silmätikuksi vahempien vakaumuksen vuoksi ja jos syy on siihen 'turhan' tiukka tjms sillä voi olla lapselle vakavia seuraamuksia.
Itse olen jotakin vastaavaa lapsena kokenut sen vuoksi osaan samaistua.

Aikuiselle se on valinta, lapselle ei.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Jay » 05 Tammi 2012, 16:40

Ulpu kirjoitti:Jos lapset joutuvat silmätikuksi vahempien vakaumuksen vuoksi ja jos syy on siihen 'turhan' tiukka tjms sillä voi olla lapselle vakavia seuraamuksia.
Itse olen jotakin vastaavaa lapsena kokenut sen vuoksi osaan samaistua.

Aikuiselle se on valinta, lapselle ei.


Silmätikuksi joutuminen epäreilua, mutta kaiken kaikkiaan yllä olevan sitaatin ajatuskulku tai mielleyhtymä ei auennut.
Kun uskovaiset ovat yhdessä sopineet, ettei televisio ole kristityn kodin laite sieltä tulevan kristillisvastaisen tai Jumalasta erottavan materiaalin vuoksi, ja uskovaiset lapset joutuvat koulussa siitä silmätikuiksi, niin pitääkö vanhempien hankkia televisio lasten käyttöön, jotta he pääsevät asemastaan?
Nykyään, kun lastenkin muotivaatteissa on varsin niukasti peittopinta-alaa ja väljyyttä, tehden lapset melkein alastomiksi, niin tulisko minunkin puettaa lapseni halvan- ja helponnäköiseksi, ettei hän erottuisi muista?
Minusta omantunnonkiusaajalle sen kummemmin kuin koulukiusaajallekaan ei tule antaa periksi ja taipua heidän tahtoonsa, vaan päinvastoin, heidät on nujerrettava. Kyllä kiusaajat motiivinsa löytävät mistä tahansa, kun vain kiusata tahtovat.

En ehkä aivan tarkkaan tiedä, mitä ulpu tarkoitat silmätikuksi joutumisella ja vakavilla seurauksilla, mutta ainakin kristillisyytemme alkuajoissa uskovaiset joutuivat juutalaisessa ja pakanallisessa ympäristössä silmätikuiksi, ja seuraus oli vakavimmillaan kuolemantuomio. Heidän paikkansa on Kunniassa.

Tässä pari raamatunkohtaa, jotka tulivat mieleeni:

Matt. 10:22 Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.
Matt. 19:29 Ja jokainen, joka minun nimeni tähden on luopunut talostaan, veljistään tai sisaristaan, isästään, äidistään tai lapsistaan tai pelloistaan, saa satakertaisesti takaisin ja perii iankaikkisen elämän.

Lapsista, vanhemmista ja "aikuiselle valinta, lapselle ei" -ajatuksesta tuli vielä muutama asia mieleen. Kasvatusideologeihin tuntuu viime vuosina pesiytyneen jonkin verran sairasta ainesta. Sen näkemys on, että lapsi on kasvatettava täysin aatteista, arvoista, uskonnoista ja vakaumuksista vapaalla tavalla, koska perinteisessä kasvatuksessa aikuinen pakottaa lapsen omaan muottiinsa, johon lapsi itse ei välttämättä edes tahtoisi. Vaihtoehtoisesti lapselle pitää tarjota laaja kirjo erilaisia maailmankuvia ja kasvatusmetodeja, josta hän voi itse valita omansa, ja vanhemmat tämän valinnan jälkeen toimikoot.
Mahdotonta. En voisi kuvitellakaan opiskelevani kaiken maailman kasvatusoppaat ja elämänkatsomukset ja kertovani tasapuolisesti niistä kaikista. Teen tasan niin, kuin koen lapseni parhaaksi. Kuka meistä saisi edes halutessaan kytkettyä omat arvot, toiveet, näkemykset ja kokemukset pois päältä, ja alkaa ohjata pientä elämänalkua pää tabula rasana. Vastuutonta roskapuhetta. Tämä ole vain minun mielipiteeni, vaan tunnettu lastenpsykiatri ja kirjailija Jari Sinkkonen on samaa mieltä: "Lapsella on ehdottomasti oltava säännöt ja rajat, ja jos ne kumpuavat vaikka luterilaisuudesta niin ookoo."
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

ViestiKirjoittaja Ulpu » 05 Tammi 2012, 20:06

Itse olin hyvin ahtaan uskovan kodin tyttö ja puhun siitä vinkkelistä myös.
Siihen aikaan oli koulussa joku luontoaiheinen elokuva koko koululle juhlasalissa, kaikki muut saivat mennä mutta meidän perheen lapset ei. Muistan hämärästi opettajan kummastelevan ja hämmentyneen asenteen, jäin jotakin piirtelemään luokkaan.
En tajua tänä päivänä sitä asiaa.

Aloitukseen liittyi myös erään lestadiolaisuussuunnan vaatetus, jossa jo viisi vuotias tyttö on huivi päässä ja solmittu leuan alta, minua ihan itkettää ja säälittää sellainen.


Työssäni myös kohtaan esimerkiksi erään uskonsuunnan edustajan lapsen joka ei saa laulaa onnittelulaulua muiden oppilaiden kanssa merkkipäiväänsä viettävälle kaverille..ei suostu askartelemaan joulujuhlaa varten mitään.

Olen sitä mieltä ettei telkkaria tarvita lapsiperheissä lasten vuoksi.
Olen myös sitä mieltä että lasten vaatteet ovat karseita vetimiä monesti kun seksuaalisuusi näyttelee jo liian suurta osaa liian varhaisesta.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

Pukeutumisesta

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 05 Tammi 2012, 20:34

No vähänkö meitä hyödyttää ns. vaateparsi. Tietysti täällä kylmässä pohjolassa on hyvä olla lämmintä yllä.

Se millä on arvoa iankaikkisuudessa on lahjavanhurskauden vaate, siihen kelpaa verhoutua.

BK
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja mikael » 06 Tammi 2012, 18:01

Ulpu kirjoitti:Jos lapset joutuvat silmätikuksi vahempien vakaumuksen vuoksi ja jos syy on siihen 'turhan' tiukka tjms sillä voi olla lapselle vakavia seuraamuksia.
Itse olen jotakin vastaavaa lapsena kokenut sen vuoksi osaan samaistua.

Aikuiselle se on valinta, lapselle ei.


Kyllä lasten tulee tehdä niinkuin vanhemmat sanovat. Niinhän raamatussakin lukee.
mikael
kiinnostunut
 
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 17:55

ViestiKirjoittaja Ulpu » 12 Tammi 2012, 21:35

mikael kirjoitti:
Ulpu kirjoitti:Jos lapset joutuvat silmätikuksi vahempien vakaumuksen vuoksi ja jos syy on siihen 'turhan' tiukka tjms sillä voi olla lapselle vakavia seuraamuksia.
Itse olen jotakin vastaavaa lapsena kokenut sen vuoksi osaan samaistua.

Aikuiselle se on valinta, lapselle ei.


Kyllä lasten tulee tehdä niinkuin vanhemmat sanovat. Niinhän raamatussakin lukee.


Entä jos ekaluokkalainen esimerkiksi joutuu menemään kouluun liina leuan alta solmittuna, onko se sinusta oikein, vain siksi että vanhemmat ovat niin ahtaita käsityksessään oikeasta pukeutumistavoista?
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja mikael » 18 Tammi 2012, 11:59

Ulpu kirjoitti:
mikael kirjoitti:
Ulpu kirjoitti:Jos lapset joutuvat silmätikuksi vahempien vakaumuksen vuoksi ja jos syy on siihen 'turhan' tiukka tjms sillä voi olla lapselle vakavia seuraamuksia.
Itse olen jotakin vastaavaa lapsena kokenut sen vuoksi osaan samaistua.

Aikuiselle se on valinta, lapselle ei.


Kyllä lasten tulee tehdä niinkuin vanhemmat sanovat. Niinhän raamatussakin lukee.


Entä jos ekaluokkalainen esimerkiksi joutuu menemään kouluun liina leuan alta solmittuna, onko se sinusta oikein, vain siksi että vanhemmat ovat niin ahtaita käsityksessään oikeasta pukeutumistavoista?


Tietenkin lasten tulee pukeutua niinkuin vanhemmat tahtovat. 7-vuotias lapsi ei ole vielä tarpeeksi vanha, että saisi päättää tunnustaako uskoa vai ei. Myös Suomen laki sanoo tämän!
mikael
kiinnostunut
 
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 17:55

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Tammi 2012, 12:15

Ulpu kirjoitti:
mikael kirjoitti:
Ulpu kirjoitti:Jos lapset joutuvat silmätikuksi vahempien vakaumuksen vuoksi ja jos syy on siihen 'turhan' tiukka tjms sillä voi olla lapselle vakavia seuraamuksia.
Itse olen jotakin vastaavaa lapsena kokenut sen vuoksi osaan samaistua.

Aikuiselle se on valinta, lapselle ei.


Kyllä lasten tulee tehdä niinkuin vanhemmat sanovat. Niinhän raamatussakin lukee.


Entä jos ekaluokkalainen esimerkiksi joutuu menemään kouluun liina leuan alta solmittuna, onko se sinusta oikein, vain siksi että vanhemmat ovat niin ahtaita käsityksessään oikeasta pukeutumistavoista?

Meille täällä kylmässä pohjoisessa pukeutuminen on erityisesti tarkenemiskysymys, talvella kuuluu olla talven asusteet, pakkaseen eivät sovi kesähepenet. Se leuan alta sidottu huivi voi olla välttämätön, etteivät korvat jäädy eivätkä arat alueet, kuten aivot, kylmety. Kesälläkin siveä ja sivistynyt pukeutuminen on parasta, muita ohjeita tai vaatimuksia siihen ei tarvita.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 18 Tammi 2012, 12:49

Ulpu kirjoitti:

Aloitukseen liittyi myös erään lestadiolaisuussuunnan vaatetus, jossa jo viisi vuotias tyttö on huivi päässä ja solmittu leuan alta, minua ihan itkettää ja säälittää sellainen.


Työssäni myös kohtaan esimerkiksi erään uskonsuunnan edustajan lapsen joka ei saa laulaa onnittelulaulua muiden oppilaiden kanssa merkkipäiväänsä viettävälle kaverille..ei suostu askartelemaan joulujuhlaa varten mitään.

Olen sitä mieltä ettei telkkaria tarvita lapsiperheissä lasten vuoksi.
Olen myös sitä mieltä että lasten vaatteet ovat karseita vetimiä monesti kun seksuaalisuusi näyttelee jo liian suurta osaa liian varhaisesta.


Eiköhän meillä lapset pukeudu vuoden ajankohtaan sopivasti. Tuskin kukaan, en ainakaan minä tiedä, leuan alta solmittavaan huiviin, kuten meidän mummomme aikoinaan, vaan lapsilla on pipot kaulahuivit, kypärämyssyt ymsk. Pitkät housut ja haalarit pienemmillä näkyy meidän koululaisten vaatetus olevan.

Joskus saattoi joku Lestadiolais suunta vaatia naisia ja tyttöjä pitämään pitkää hametta ja huivia, Amerikassa on nytkin joitakin uskonsuuntia jotka pukeutumisellaan erottuvat valtaväestöstä.

Jehovalaiset lapset eivät saa osallistua syntymäpäivä juhliin kuten ei Jouluun liittyviin asioihin-

Meikäläisten pukeutuminen on vapaata, paitsi ei mikään epäsovinnainen ( bigineissä suviseurakentällä) Meikäläiset nuoret eivät eroitu ehkä muusta ulkoiselta olemukseltaan, kuin "siistit" kasvot ja puheissa ei viljellä kirosanoja, siitä tunnistin Oulussa meikäläiset nuoret rantalentistä pelatessaan. :D
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 18 Tammi 2012, 22:25

Ne joista nyt mainitsin kulkevat aina huivi päässä, kesät talvet, leuan alta sidottuna..tytöt ja naiset.
Minusta se on kauheaa.

Siistit puhtaat kasvot ja asiallinen pukeutuminen on ihan ok.
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa