Miekka

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Miekka

ViestiKirjoittaja Humilton » 27 Helmi 2012, 02:02

Joka miekkaan tarttuu,
se miekkaan hukkuu.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

ViestiKirjoittaja Jay » 28 Helmi 2012, 19:42

Mielenkiintoinen aihe, vaikken aivan tiedä mikä Humiltonin laittoi avauksen tekemään. Humiltonin sitaatti löytyy Matt 26:52

52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.

Jeesuksen sanat kuulostavat yksiselitteisiltä, mutta toisaalta sanotaan myös näin (Room 13):

1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.


Esivallalle on siis oltava nöyrä ja kuuliainen, sehän oikeastaan tuli ilmi jo tuosta Jeesuksen puheesta, joka siis nousi siitä yhteydestä kun yksi opetuslapsista kävi vastarintaan ylipappeja ja sotilaita vastaan. Roomalaiskirjeen kirjoittaja (Paavali?) kuvaa esivallan edustajia Jumalan palvelijoiksi. Äkkiseltään se tuntuu kohtuuttoman kauniisti sanotulta. Entäpä jos esivalta on hylännyt Jumalan? Esivaltahan ei ole oikeudenjaossaan sokea, siitä kertovat apostolien kohtalotkin ja ehkä ensinnä juuri Jeesuksen ristiinnaulitseminen. Tästä johtui mieleen seuraavaksi, että millä oikeutamme sodankäynnin? Vastapuolen esivalta lienee myös Jumalan asettama.. ja siten Jumalan palvelijoista koostuva?

Matteus kirjoittaa evankeliuminsa viidennessä luvussa:

43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,


Jos sota syttyisi ja vastapuolen kohtaisin, niin taitaisin juuri sen pienen hetken miekkani käyttöä epäröidä, että ennen kuin ehtisin sitä soveltaa, olisi tuoni jo minut taistelukentältä korjannut.
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

ViestiKirjoittaja mies » 04 Touko 2012, 13:55

Muutamia kohtia:

34 "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 35 Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. 36 Viholliset ovat oman talon väkeä.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.10.html

16 Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. 17 Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ef.6.html
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron