Vieläkö lestadiolainen ?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Vieläkö lestadiolainen ?

ViestiKirjoittaja Vankka » 11 Touko 2012, 23:58

Olen miettinyt, että missä menee raja. Milloin voidaan vielä jotain henkilöä pitää lestadiolaisena.
Kuinka paljon se vaatii näkemys eroja uskon asioissa ?
Joskus tilanteessa, jossa on uskoa pitänyt tunnustaa olen sitä miettinyt, että onko oikein, että kerron olevani lestadiolainen, jos omat ajatukseni kuitenkin osaltaan poikkeavat lestadiolaisten yleisestä kannasta ?

Uskoani en haluasisi "kieltää". Uskon kyllä Jumalaan ja evankeliumin päälle jne... Mutta välillä se vain mietityttää teenkö oikein pitäessäni itseäni lestadiolaisena. Tuonko väärää mainetta sellaisille lestadiolaisille, jotka uskovat kaikessa srk:n yleisen kannan mukaan ?

Tosiasia kuitenkin on etten ole aikoihin voinut nähdä kaikkia asioita yleisen kannan mukaisesti. :/
Vankka
tutustunut
 
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Touko 2012, 15:46

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Touko 2012, 01:23

Olisi hyvä jos kysyisit asiaa oman koti-Siionisi uskovaisilta. Meillä, ainakaan minulla, ei ole tarpeeksi tietoa että voisimme vastata tyhjentävästi kysymykseesi. Jos kysyt asiaa luotetulta uskovaiselta, saisit vastauksen lisäksi evankeliumin lohdutusta, jos tunnet sitä tarvitsevasi. Emme usko tekemällä vaan uskomme uskomalla ja uskoa uudistetaan evankeliumilla ja uskoa vahvistetaan evankeliumin ohessa sakramenteilla. Evankeliumi on Jumalan itse kullekin uskovalle autuudeksi ja se opettaa maailmalliset himot hylkäämän. Apostoli Paavali opetti tähän tapaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 12 Touko 2012, 02:05

Taavetti puhui mielestäni niinkuin on aiheellista.

Minua kiinnostaa, uskotko sinä että vain tässä joukossa voi tulla autuaaksi, vai voiko mielestäsi myös ulkopuolella tämän joukon tulla.

Periaatteessa voi uskovainen käsittääkseni ajautua melko syvällekin uneen, niin kävi Jaakobille ja tässä Sakarjalle: Ja enkeli, joka minun kanssani puhui, tuli jälleen ja herätti minun, niinkuin joku unestansa herätettäisiin. (Sak. 4:1).

Oletko varma siitä, mikä on eri asioissa vl:ien "yleinen kanta"? Internet varsinkin sotkee mielikuvaa yleisestä kannasta, olen huomannut. Heitän hatusta esimerkin. Internetin sotkupalstoilla väitetään esim. näin: "Vl:ien mielestä korvakorut ovat syntiä." Todellisuudessa uskovaiset eivät pidä korvakoruja sinänsä syntinä. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin internet antaa ymmärtää.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Vankka » 12 Touko 2012, 12:40

Tiedän, että kysymykseen on täällä kovin vaikea vastata. Jostain syystä ei rohkeus kuitenkaan riitä menemään esim puhuja veljen juttusille.

Muutaman ystäväni kanssa olen kyllä jutellut asioista ja he ovat pitäneet minua sen jälkeenkin uskovaisena (lestadiolaisena).
Mietin vain, että kokevatko kaikki lestadiolaiset kuitenkaan näin. Hyväksyvätkö he, että tervehdin niinkuin lestadiolaiset jne...

Periaatteessa ajattelen kyllä, että vain lestadiolaiset pääsevät taivaaseen. Toisaalta voikai joku muunkin niminen "uskovaisten" joukko päästä.
Esim. Joku on käynyt Intiassa lomalla ja tutustunut siellä paikalliseen henkilöön. He ovat keskustelleet uskon asioista ja intialainen on saanut parannuksen. Kieliongelmien takia hänelle ei tietenkään kaikki ehdi avautua. No intialainen sitten vie sanomaa eteenpäin (niinkuin laestadius) ja ihmisiä saa parannuksen. He nimeävät uskonsa eri nimellä kuin me. Kuitenkin he siis jakavat samaa evankeliumia jne... Että eikai se nyt kuitenkaan nimestä kiinni ole.

Tiedän ettei tekemällä uskota eikä tekoja tekemällä uskoon tulla. Mutta voiko jokin teko (vaikka yksikin) olla erottamassa uskosta. Esimerkiksi vaikka tv:n hankkiminen. Voiko uskovainen, joka on hankkinut tv:n sitten pitää itseään enää uskovaisena, kun muilla uskovaisilla ei kyseistä laitetta ole eivätkä he sitä hyväksy ? (itselläni ei siis ole tv:tä, tämä vain esimerkkinä).

En siis haluasi uskoani "kieltää" vaan kulkea muiden lestadiolaisten kanssa uskoen ja seuroissa käyden. Jos eivät lestadiolaiset taivaaseen pääse eivät sinne pääse ketkään.
Vankka
tutustunut
 
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Touko 2012, 15:46

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Touko 2012, 13:12

Aikanaan television hankkineita hoidettiin, eli heidän kanssaan keskusteltiin ja neuvottiin parannukseen. Kun parannus tapahtui sydämestä, siis todellinen rehellinen parannus, siunauksen vastaan ottaminen, niin saatu uskon lahja opasti luopumaan synnistä sen kaikissa muodoissaan, parannuksen hedelmänä lähti niin televisio kuin muutkin synnin houkutukset ainakin kotoa.

Jos joku ei halunnut tehdä parannusta, hänet todettiin uskonsa kieltäneeksi. Kun asiasta oli kirjoitettu, puhuttu ja keskusteltu useiden vuosien ajan, tultiin tilanteeseen jossa todettiin asiasta puhutun tarpeeksi, ettei enää ole tiedon puutetta, ja voidaan katsoa television hankkineen kieltäneen uskon teollaan. Kaikille katuville syntisille on silti vielä armon ovi avoinna, armoa kerjäävää lohdutetaan syntien anteeksi antamisen evankeliumilla.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Vankka » 12 Touko 2012, 13:50

Taavetti kirjoitti:Aikanaan television hankkineita hoidettiin, eli heidän kanssaan keskusteltiin ja neuvottiin parannukseen. Kun parannus tapahtui sydämestä, siis todellinen rehellinen parannus, siunauksen vastaan ottaminen, niin saatu uskon lahja opasti luopumaan synnistä sen kaikissa muodoissaan, parannuksen hedelmänä lähti niin televisio kuin muutkin synnin houkutukset ainakin kotoa.

Jos joku ei halunnut tehdä parannusta, hänet todettiin uskonsa kieltäneeksi. Kun asiasta oli kirjoitettu, puhuttu ja keskusteltu useiden vuosien ajan, tultiin tilanteeseen jossa todettiin asiasta puhutun tarpeeksi, ettei enää ole tiedon puutetta, ja voidaan katsoa television hankkineen kieltäneen uskon teollaan. Kaikille katuville syntisille on silti vielä armon ovi avoinna, armoa kerjäävää lohdutetaan syntien anteeksi antamisen evankeliumilla.


No jos minä en nyt pysty asiaa ajattelemaan noin niin enkö voi kantaa enää lestadiolaisen nimeä ? Ilmeisesti en. Niinkuin sanoin tv:tä minulla ei ole enkä koe tarpeelliseksi sitä hankkiakkaan, koska aikaa sen katsomiseen ei riittäisi. Ymmärtäisin suosituksen, että uskovaiset eivät tv:tä hankkisi, mutta en sitä että se määräyksellä kielletään ja että sen perusteella henkilö voidaan heti "tuomita" epäuskoiseksi.

Voin olla väärässäkin, mutta eikö radion kanssa tilanne ollut joskus sama ? :(
Vankka
tutustunut
 
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Touko 2012, 15:46

ViestiKirjoittaja mies » 12 Touko 2012, 15:51

Ensiksi haluaisin muistuttaa, ettei SRK:lla sillensä ole sääntökirjaa siitä mikä on syntiä, mikä ei. Uskomme, että pyhä henki on neuvonantajamme.

Toisekseen haluaisin muistuttaa muutamasta raamatunkohdasta:

"
26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat."

Hepr.10

27 "Mutta jos joku yksityinen ihminen tekee erehdyksessä jonkin synnin, hänen on tuotava syntiuhriksi vuoden vanha vuohi. 28 Papin tulee toimittaa Herran edessä sen synnin sovitus, joka on tehty vahingossa, ja kun sovitusmenot on toimitettu, rikkomus annetaan anteeksi. 29 Sama laki koskee jokaista, joka erehdyksessä tekee rikkomuksen, olipa hän syntyperäinen israelilainen tai keskuudessanne asuva muukalainen.

30 "Mutta jokainen, joka tekee rikkomuksen tahallaan, olipa hän syntyperäinen israelilainen tai muukalainen, loukkaa teollaan Herraa. Siksi hänet on poistettava kansansa keskuudesta. 31 Koska hän on halveksinut Herran sanaa ja rikkonut hänen käskyään vastaan, hänet on surmattava. Hän yksin joutuu kantamaan vastuun teostaan."

4.Mos.15
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Vankka » 12 Touko 2012, 16:18

mies kirjoitti:Ensiksi haluaisin muistuttaa, ettei SRK:lla sillensä ole sääntökirjaa siitä mikä on syntiä, mikä ei. Uskomme, että pyhä henki on neuvonantajamme.


Näin minäkin olen ajatellut ja uskonut, mutta vaikea se on enää uskoa niin jos tämän yhden laitteen hankinalla jo automaattisesti uskonsa kieltää ja se automaattisesti on syntiä. Eikö ratkaisevaa kuitenkin tässäkin asiassa pitäisi olla se mitä sieltä katsoo.

Ymmärrän kyllä, että heikon veljen kannalta on parempi olla laitetta hankkimatta, koska siinä missä toinen pystyy vain hyviä asiaohjelmia katsomaan voi tilanne toisella olla eri. Heikon veljen kannalta hyvin monta asiaa olisi parempi olla tekemättä. Listahan on lähes loputon.

Olen minäkin joskus vuosia sitten sanonut epäuskoiselle ettei lestadiolaisilla mitään sääntöjä tai syntikirjoja ole. Ja kun televisiosta on kysytty olen vastannut, että ei se vika televisiossa ole vaan siinä että sieltä kuitenkin tulee paljon asiaohjelmien lisäksi sellaista materiaalia, jota uskovaiset haluavat välttää.Näin luulin että asia on. En ole tiennyt silloin mitään vanhasta tv-kiellosta, joka vieläkin voimassa on. Näistä on varmasti keskustelua ollutkin, mutta minun mielestäni srk:lla on sellainen sääntö ainakin joka koskee television hankkimista. Muista asioista ei taida olla mustaa valkosella paitsi siitä.
Vankka
tutustunut
 
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Touko 2012, 15:46

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Touko 2012, 16:56

Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja mies » 12 Touko 2012, 17:16

Jos SRK:lla on jostain kokouksesta pöytäkirjamerkintä aiheesta, keskustelu siitä vetää asian sivuraiteille. Itse aihehan on: onko TV neuvo Pyhästä Hengestä vai ihmisestä. Jos se on Pyhästä Hengestä, kunnioittamattomuus sitä kohtaan on erhe. Jumala näet tietää paremmin, onko uskovalla hyvä olla TV vai ei. Vaikka joku sanoisi toisin perustellenkin, ihmisviisaus ei vedä vertoja Jumalan viisaudelle.

Aina Pyhän Hengen neuvot eivät ole järjellä havaittavia tai perusteltavia,
Esimerkkiluettavaa löytyy:
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.5.html
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Rebekka » 12 Touko 2012, 19:32

Miten suhtaudutte niihin lestadiolaisiin jotka nykyisin seuraavat televisio- ohjelmia netin kautta????
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja Vankka » 13 Touko 2012, 12:13

Rebekka kirjoitti:Miten suhtaudutte niihin lestadiolaisiin jotka nykyisin seuraavat televisio- ohjelmia netin kautta????


Itse en koe olevan väliä mistä laitteesta sitä ohjelmaa katsoo vaan tärkeää on, että mitä katsoo. Ilmeisesti sillä ei sitten kuitenkaan ole eroa :-I

Näköjään sinulle ei jakseta vastata, johtuneeko sitten siitä, että aihetta on jo niin monesti käsitelty muualla vai mistä.
Vankka
tutustunut
 
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Touko 2012, 15:46

ViestiKirjoittaja mies » 13 Touko 2012, 16:04

Koska kysymys ei ollut kohdennettu kenellekkään, se ilmeisesti oli tarkoitettu ketjun aloittajalle. Mutta jos näin ei ollutkaan, itse ajattelisin vastaukseksi, että miksi ostaa kellariin salmiakkikossuja, eri vahvuisia viinejä ja kotikaljaa, jos aikoo kotikaljaa vain juoda.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Touko 2012, 16:15

Rebekka kirjoitti:Miten suhtaudutte niihin lestadiolaisiin jotka nykyisin seuraavat televisio- ohjelmia netin kautta????
Riippuu aivan hänen lähellään asuvista se suhtautuminen, mitään vakituista seurantaa emme harrasta. Jos katsomiset tulevat tärkeämmiksi kuin uskovaisten tilaisuudet, on aihetta huoleen sellaisen ihmisen sielun tilasta.

Vankka kirjoitti: Itse en koe olevan väliä mistä laitteesta sitä ohjelmaa katsoo vaan tärkeää on, että mitä katsoo. Ilmeisesti sillä ei sitten kuitenkaan ole eroa :-I
Kun asiasta aikanaan laadittiin ja julkaistiin kannan ilmaisu, sen sanamuoto oli suunnilleen seuraava:

Rakkaat veljet! minä neuvon teitä, niin kuin outoja ja muukalaisia: välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan. (1. Piet. 2:11 ) Televisio ohjelmineen ei sovi kristittyyn kotiin.

En muista oliko siinä muuta, mutta näissä lauseissa oli olennaiset asiat. Siis että ohjelmat olivat silloin ja myöhemmin niin huonoja, että niistä aiheutui vaara elävälle uskolle. Sellainen vaara, joka jatkuessaan karkottaisi Pyhän Hengen ja niin veisi elävän uskon sydämeltä. Ei siis katsottu hyväksi hankkia kotiin laitetta, josta näkyisivät ne elokuvat ja näytelmät ja muu hengellinen saasta, jota uskovaiset olivat jo ennen television tuloa oppineet karttamaan uskolle vaarallisena. Mainitulla kannan ilmaisulla haluttiin vain vahvistaa, että entinen käytäntö ja suositus ovat edelleen voimassa.

Vankka kirjoitti: Näköjään sinulle ei jakseta vastata, johtuneeko sitten siitä, että aihetta on jo niin monesti käsitelty muualla vai mistä.

Toki se voi olla jaksamisestakin kiinni, mutta ainakin minulla on ollut myös ehtimisessä ongelmaa ja olen tuntenut itseni niin huonoksi vastaajaksi, että olen mielelläni odottanut vastauksia muilta. Kun sellaista ei tuntunut kuuluvan, yritin sentään jotakin sepustaa. Toivottavasti selvensi edes jonkin verran.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Rebekka » 13 Touko 2012, 18:41

Kiitos jokaiselle ystavallisista vastauksistanne. Minua vain ihan koskee sisaisesti ajatellessani, kuinka meidan perhe pantiin seurakunnasta ulos telkun takia vaikka olimme lahes ainoat paikkakunnalla aktiivijasenet ja meilla kotona jatkuvasti seuroja pidettiin. Ei paljoa tarvinnut ulosheittoon silloin.

Kun olen eri uskovilta tata asiaa nyt tutkinut ja kysellyt ihmetellen, eiko kenenkaan nykyisin televisiota katsovan omaatuntoa yhtaan pakota toisten erottaminen vuosia sitten samasta katsomisesta, vastauksena olen vain saanut, ettei nykyaan enaa olla yhta tiukkoja sen suhteen ja on parempi olla hiljakseen vain niitten jotka televisiota nykyisin katsovat. Mutta keneltakaan en ole saanut minkaanlaista myotatunnon osoitusta erottamisesta, mita oikein ihmettelen. Eiko lestadiolaisilla ole minkaanlaista lahimmaisenrakkautta karsineita kohtaan? Kuka parannuksen on kerran tehnyt, ei sita tehda ihmisten takia vaan Jumalan armoa Jeesuksessa kuulkaas kaikki entisetkin uskovat kaipaavat. Uskokaa tai alkaa!
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja O.M » 14 Touko 2012, 12:16

Vankka kirjoitti:Näin minäkin olen ajatellut ja uskonut, mutta vaikea se on enää uskoa niin jos tämän yhden laitteen hankinalla jo automaattisesti uskonsa kieltää ja se automaattisesti on syntiä. Eikö ratkaisevaa kuitenkin tässäkin asiassa pitäisi olla se mitä sieltä katsoo.


Tällä palstalla ei taida olla (vielä) v. 1963 päätöstä, jossa otettiin yhteinen kanta, ettei TV kuulu kristittyihin koteihin. Sen sijaan löytyy kirjoituksia samalta ajalta, joissa TV-kielteisyyttä perustellaan ohjelmatarjonnalla. Ks.:

http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewto ... ght=#37072

Radioon ei ole otettu koskaan yhteistä kantaa. Radioon suhtauduttiin kyllä epäluuloisesti ja varauksellisesti radion tultua 1920-luvulla, mutta siihen totuttiin.

Rebekka kirjoitti:Minua vain ihan koskee sisaisesti ajatellessani, kuinka meidan perhe pantiin seurakunnasta ulos telkun takia vaikka olimme lahes ainoat paikkakunnalla aktiivijasenet ja meilla kotona jatkuvasti seuroja pidettiin. Ei paljoa tarvinnut ulosheittoon silloin.


1. Kor. 8:
"10 Jos heikko veljesi näkee sinut, jolla on tietoa, aterialla epäjumalan temppelissä, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen, että hänkin voisi syödä uhrilihaa?
11 Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon, oman veljesi, jonka vuoksi Kristus on kuollut.
12 Kun te tällä tavoin teette syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan, teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni."


Miten olisi käynyt, jos perheessänne tämä raamatunkohta olisi luettu näin:

"10 Jos heikko veljesi näkee sinulla, jolla on tietoa, TV:n olohuoneessa, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen, että hänkin voisi ottaa TV:n olohuoneeseensa?
11 Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon, oman veljesi, jonka vuoksi Kristus on kuollut.
12 Kun te tällä tavoin teette syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan, teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Näin ollen: jos TV viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää hanki TV:tä, jotta en viettelisi veljeäni."


Televisiottomuus on itselleni tavallaan yksi symboli, jolla haluan sitoutua vl-kristillisyyden opetuksiin. Vastaavasti tiedän ihmisiä, jotka ennen uskon kieltämistä tai pian uskon kieltämisen jälkeen ovat hankkineet TV:n. Tulkitsen heidän haluavan TV:n hankkimisella viestiä itselleen ja muille, etteivät ole sitoutuneet vl-kristillisyyden opetuksiin, mm. yhteisiin päätöksiin.

On totta, että olen joskus katsonut netistä dokumentteja. En näe sen enempää TV:n kuin internetin katsomista itsessään syntinä. Erilaiset kannat TV:hen ja internetiin johtuvat niiden tarpeellisuudesta. TV:tä ei tarvitse mihinkään, internetiä tarvitsee moneenkin asiaan. Vaikka internetin ottaisi vain laskujen maksuun, matkojen varaukseen, aikataulujen katseluun jne, mukana tulee mahdollisuus katsella ja lueskella kaikenlaista, hyvää ja huonoa. Huonoa on paljon, liian paljon. Kontrolli jää silti kodeille ja yksilöille. Internetiä ilman ei nyky-yhteiskunnassa oikein pärjää. Lihaa ruokkivan ohjelman katseleminen on silti ihan yhtä syntiä tietokoneelta kuin televisiosta katseltuna. Siksi on syytä jatkuvasti "puhkoa silmiään", ettei niiden kautta pahentaisi itseään: "Ja jos silmäs pahentaa sinun, niin puhkaise se ulos, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun silmäpuolena elämään sisälle mennä, kuin että sinulla olis kaksi silmää, ja sinä heitettäisiin helvetin tuleen." (Matt. 18:9.)
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Rebekka » 14 Touko 2012, 12:26

Kiitos OM. Ymmarran taysin ja hyvaksyn selityksesi heikomman veljen suhteen. Mutta ainakin mina tunnen todella suurta vajavuutta muissakin elaman tilanteissa ollakseni hyvana esimerkkina, Kristuksen tuoksuna maailman keskella. Vain ja yksin armosta Jeesuksen veriuhrin kautta olemme pelastettuja, sinne upotetaan myos kaikki vajavuutemme. Ja kerran on vajaa loppu, Iankaikkisuuden ilo myota. Mika kiitos ja kunnia Isalle, Pojalle ja Pyhalle Hengelle!
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja nuusku » 14 Touko 2012, 14:00

Jokainen, joka hankkii TV:n, katsoo sen voidakseen seurata tv-ohjelmia. Sensijaan kukaan tuntemani ihminen joka on hankkinut tietokoneen, ei ole hankkinut sitä pää- tai edes sivumotiivinaan seurata internetin kautta tv-ohjelmia. Jos tietokoneen hankinnan syy olisi että voi katsoa tv:tä, silloinhan tietokone olisi sille ihmiselle yhtäkuin tv.

Olen seurannut jotain huonolaatuista ilmaista versiota jääkiekon MM:stä, joitain osia otteluista katsoen, se näyttää Canal+ streamia otteluiden ajan. Tottakai minulla oli epäuskossakin tv, mutta kun nyt tuli etsittyä tuota streamia netistä ja sen vuoksi jouduin väkisin katselemaan ohjelmalistaa jostain tv-sivuilta, siis listaa päivän tulevista ohjelmista, niin minulle vahvistui käsitys siitä, että jos minulla olisi TV-laite, pitäisin sitä ilman muuta taustalla päällä, sillä TV:stä näytti tulevan hyvin paljon mielenkiintoisia ohjelmia. Avaruussarjoja, jännitystä, draamaa ja viihdettä, urheilua ja vaikutti hyvin puoleensa vetävältä. Onneksi tuo live-streami loppuu aina jääkiekko-ottelun jälkeen eikä jatka canal+ ohjelmiston näyttämistä.

Kyllä se on paljon helpompi laittaa napista TV päälle kuin surffata netissä etsimässä tv-lähetyksiä, minulla kesti tunti etsiä että pääsin jääkiekkoakin katsomaan. Kyllähän sitä ennen vanhaankin istui uskovaiset Esson baarissa katsomassa MM-kisoja vaikka siihen ei ehkä omatunto sanonutkaan aamenta aina. Mutta kyllä se on jos saa yhdestä napista olohuoneessa päälle mahtavia scifi-sarjoja jne, niin itse en pystyisi välttämään tällaista kiusausta. Mielestäni väite että laitetaan tv kiinni viihteen ajaksi ja päälle vain uutisiin, niin ei sellaiseen kykene käytännössä.

Käsittääkseni ,vaikka yksittäisessä ohjelmassa, ei välttämättä sinänsä olisi vakavaa synnin houkutusta, niin jos TV on tasaisena pauhinana taustalla ja huonekaluna, niin se yleisesti turruttaa tämän maailman menoon. Kyseessä ei tarvitse olla jonkun tietyn tv:ssä esiintyvän tapahtuman vaan että sieltä tulee koko kotonaoloajan kaikenlaista maailman viihdettä. Se turruuttaa. Aivan kuten turruttaisi, jos parhaat kaverit olisi epäuskoisia ja viettäisi aamusta iltaan epäuskoisten kavereiden kanssa aikaansa, vaikka siinä ei sinänsä konkreettisesti lankeaisi, niin pää turtuu sen myötä vähitellen tämän maailman menoon, josta Raamattu varoittaa.

Yle Radio 1 soittaa kaunista klassista, ja siellä on hyviä keskusteluja. Se ei ole paha. Jazzradion ajaksi tosin suljen sen.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Rebekka » 14 Touko 2012, 16:02

Voi kun mina tykkaan teidan aidoista ja rehellisisista vastauksistanne, hyvat kanssakeskustelijat. Myos Nuusku puhuu pelkkaa asiaa miten saattaa telkun katselun kanssa kayda. Riippuu tietysti ihmisista myos, heidan harkintakyvyistaan, miten ohjelmia seuraa. Minun taytyy sanoa, ettei ollenkaan haluta katsoa mitaan romppa-romppaa, tyhjanpaivaista tai ala-arvoista sielta. Katkaisunappula on sita varten etta sita myos kaytetaan. Israelissa asuessa jo uutiskanavat, ulkomaalaiset ja takalaiset tuovat ohjelmaa liiankin kanssa ja onhan se hyva kulloinkin olla perilla mita missa ja milloin tapahtuu. Hengellista ohjelmaa tulee runsaasti paivan mittaan, urheiluohjelmaa myos, varsinkin ne kiinnostavat missa suomalaisia esiintyy. Luonto-ohjelmat ovat tosi antoisia jne. Eika paivat kulu television edessa vain istuessa, voin vakuuttaa sen kaikkien muitten harrastusteni keralla. Kiitos Herralle myos kaikista ystavista taalla ja muualla. Joten summarum: ei televisio ole paa-asia minulle eika tule koskaan olemaankaan.
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 14 Touko 2012, 23:19

Mutta et osaa / halua olla ilmankaan?
Kuva
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron