Kirjoittaja O.M » 14 Helmi 2022, 15:04
1700-luvun lopulla Torniojokilaaksossa vaikuttanutta suuntaa kutsutaan Nils Viklundin mukaan viklundilaisuudeksi. En tosin ole varma, onko termi ollut silloin käytössä vai onko kyseessä tutkimuksen luoma nimitys. Luonteeltaan viklundilaisuus on ollut lukijaisuuden evankelinen suunta eli samantyyppinen liike kuin se, johon "Lapin Maria" kuului. Lestadiolaisuuden alkuajan keskeisiin saarnaajiin kuuluneen Erkki Antti Juhonpietin sukutausta on viklundilaisuudessa. Laestadiuksen saarnoissa on kerrottu kuuluneen "vanha Viklund".
Ruotsin lukijaisuus polveutuu Saksan 1700-luvun herrnhutilaisuudesta ja se puolestaan 1600-luvun pietismistä. Tällä taas lienee yhteys aitoluterilaisuuteen.
Böömin veljeskunta oli jo 1400-luvulla ennen Lutheria, ja siihen kuulunut Jan Hus oli myös Lutherin innoittaja. Vastaava evankelinen oppi eli katolilaisissa luostareissa. Luther sai siihen kontaktin munkin välityksellä.
Valdolaisuuden vaikutusaika alkaa 1100-luvulta ja se levisi sieltä böömiläisveljiin ja hussilaisiin.
Kristittyjä vainottiin 300-luvulle j. Kr. asti. Silloin Konstantinus Suuri teki kristinuskosta valtionuskonnon. Lienee selvää, että tällaisessa valtavassa keisarin kääntymyksestä johtuvassa yhteiskääntymyksessä kristinusko otettiin monesti pakolla vastaan ilman aitoa kääntymystä. Aito usko kuitenkin jäi kirkon sisälle.
Historiallisista dokumenteista ei liene mahdollista jäljittää aukottomasti "avainten" kulkua alkukristillisyydestä lestadiolaisuuteen. Voidaan kuitenkin todeta, että on mahdollista, että "avainten valta" voi polveutua suoraan alkukristinuskosta lestadiolaisuuteen reittiä katolilaisuus-valdolaisuus-böömiläisyys-husilaisuus-luterilaisuus-pietismi-herrnhutilaisuus-lukijaisuus-lestadiolaisuus. Kun tarkkoja dokumentteja ei ole kaikilta aikakausilta, asia jää uskomiseen, samoin ko. opin kiistäminen.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."
Virsi 538:4.