Kaanan häät - vesi viiniksi

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kaanan häät - vesi viiniksi

ViestiKirjoittaja mies » 03 Elo 2012, 08:36

Joh.2:

1 Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä, 2 ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin. 3 Viini loppui kesken, ja äiti sanoi Jeesukselle: "Heillä ei ole viiniä." 4 Mutta Jeesus vastasi: "Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut." 5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanookin, tehkää se."

6 Siellä oli kuusi kivistä vesiastiaa juutalaisten tapojen mukaisia pesuja varten; ne olivat parin kolmen mitan* vetoisia. 7 Jeesus sanoi palvelijoille: "Täyttäkää astiat vedellä", ja he täyttivät ne reunoja myöten. 8 Sitten hän sanoi: "Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle", ja he veivät. 9 Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen 10 ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

11 Tämä oli Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen, ja hän teki sen Galilean Kaanassa. Hän ilmaisi sillä kirkkautensa, ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

12 Tämän jälkeen Jeesus sekä hänen äitinsä, veljensä ja opetuslapsensa menivät Kapernaumiin ja viipyivät siellä muutaman päivän.


Luther kertoo Kanaan häistä, ja verta kuutta kivistä vesiastiaa kuuteen vanhan testamentin kirjaan, lakiin.
("The six waterpots of stone, for the purification of the Jews, are the books of the Old Testament which by law and commandment made the Jewish people only outwardly pious and pure; ")
Ne olivat kivisiä, niinkuin oli Mooseksen pöytä, korostaen Juutalaisten uppiniskaisuutta.
("And they are of stone, as were the tables of Moses, signifying the stiff-necked people of the Jews.")

Kuusi vesiastiaa täytettiin vedellä.

..tämän jälkeen tukee evankeliumi ja muuttaa veden viiniksi. Kun sydän kuulee, että Kristus täyttää lain puolestamme ja ottaa syntimme kannettavakseen, se ei enää välitä
lain noudattamisen mahdotomuuksista.
("Then comes the consoling Gospel and turns the water into wine. For when the heart hears that Christ fulfils the law for us and takes our sin upon himself, it no longer cares that impossible things are demanded by the Law,")

Vettä ei ole enää astioissa, se on muuttunut viiniksi ja se on annettu vieralle, sitä on
kulutettu ja se on tehnyt sydämiä iloisiksi.
"Water no longer is in the pots, it has turned to wine, it is passed to the guest, it is consumed, and has made the heart glad."

Kaikki palvelijat ovat Uuden testamentin julistajia (saarnaajia) niinkuin apostolit ja heidät jälkeläiset.
"34. And these servants are all preachers of the New Testament like the apostles and their successors."


Ihan ohimennen - jotkut uskosta osattomat näkevät, että tuossa Kanaan häissä kannustetaan viininjuontiin; toiset taas, kuten Luther, näkee, että siinä on:

"35. The drawing and passing to the guests is, to take this interpretation from the Scriptures, and to preach it to all the world, which is bidden to Christ's marriage"
(viinin) ottaminen ja antaminen vieraille on, että otetaan tämä tulkinta Kirjoituksista (raamatusta) ja julistetaan sitä kaikelle maailmalle, jotka ovat kutsuttuja Kristuksen häihin.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Kaanan häät ja vesi viiniksi.....

ViestiKirjoittaja Angel » 04 Elo 2012, 12:25

... Luin myös itse muutama päivä sitten raamatusta kyseisen kohdan ja jäin miettimään sitä jos kerran alkoholi on pahasta kuinka vesi voidaan muuttaa viiniksi ja tarjota sitä vieraille? Eikö se juuri kannusta juomaan viiniä? Meinaan jos epäuskovainen lukisi kohdan ja kysyisi minulta eihän lestadiolaiset saa käyttää alkoholia vaikka taas raamatussa sitä tarjoillaan häissä. Olen ymmärtänyt että lestadiolaisten häät ovat alkoholittomia.

(en tiedä ehkä en ymmärrä vielä täysin kaikkea, vaikka yritystä ja halua olisi, ehkä vielä jonain päivänä. Ainakin koin Jumalan hetkellisen läsnäolon muutama päivä sitten kun luin raamattua ja rukoilin. niin ainakin luulen ja haluan uskoa)

siunausta kaikkien viikonloppuun,itse olen koko viikonlopun töissä!
Angel
perehtynyt
 
Viestit: 52
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 19:18
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja kesis » 04 Elo 2012, 12:34

se viini mitä tuossa meinataan ei ole alkoholia.

en muista oliko matteuksen vai markuksen evankeliumissa siitä että ku jeesukselle koitetti juottaa johon oli sekoitettu jotain (vastaa nykyistä alkoholia) niin jeesus ei juonut.

ja tuossa varmaan tarkoitettiin sitä viiniä mitää kun käydään ehtoollisella niin nautitaan jeesuksen muistoksi ja uskon vahvistamiseksi.
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Kaanan häät ja vesi viiniksi.....

ViestiKirjoittaja Angel » 04 Elo 2012, 12:46

Niin arvelinkin.. :) täytyy jatkaa kotona raamatun lukemista, niin eiköhän asiat selkene. :) kyselen täällä sit mitä en ehkä ymmärrä. On kyllä helpottunut olo kun on vihdoin saanut uskosta otteen, vaikkakin se vielä heikko onkin. Toivottavasti vahvistuu ja syntiset teot väistyy.. Tuntuu vain kovin yksinäiseltä...
Angel
perehtynyt
 
Viestit: 52
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 19:18
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja kesis » 04 Elo 2012, 13:02

kannattaa käydä seuroissa siellä se uskolle saa vahvistusta ja jumala voi antaa moniin askarruttaviin kysymyksiin vastauksen puhujan kautta.
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

..

ViestiKirjoittaja Angel » 04 Elo 2012, 13:13

Niinhän siellä joo.. Pitäis vaan ensin löytää aikaa töiden lomasta... Ehkä ensi vko ke voisi keretä. Olisi vaan mukavaa mennä sinne jonkun kanssa kun olla yksin... :/
Angel
perehtynyt
 
Viestit: 52
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 19:18
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja kesis » 04 Elo 2012, 13:27

vaikka olen lapsuuden uskovainen jollen ois muutettuani vieraale paikkaknnalle lähtenyt yksin niin tuskin oisin tutustunut kehenkää

oletjko kenties ma-su aina iltavuorossa jos et kerkee seuroihin? niitä on kuitenki aika paljon ainakin helsingin rauhanyhdstyksen ohjelmaa ollu joka ilta tällä viikol paitsi maanantaina tänäänki on tuomiokirkossa hpe ja huomenna koko päivän seurat.

tosin on myös itsestä kiinni haluuko tutustua eri ikäisiin jos itellä kauheet kriteerit minkä ikäsiä kavereita haluaa uskovaisista voi sillo olla vaikeampaa päästä tutuksi.

nim. eri ikäiset ystävät on rikkaus
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja metsätähti » 04 Elo 2012, 14:49

Omalla tavallani yksinäinen miekin olen. Siinä on silti hyvätkin puolensa. Jos yksinäisyys vaivaa, yritän asettua jonkun ystävällisen perheen lähelle istumaan, mutta joskus kun istuu ihan yksin omassa rauhassa, tulee kuunneltua ja ajateltua paljon paremmin. :cool:
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja mies » 04 Elo 2012, 22:01

Käsitteiden selventämisen tarve

Raamatun kirjoittamisen aikana sanan viini merkitys oli toinen kuin nykyään. Se sisälsi kaikki viinirypäleistä tehdyt juomat rypäletuoremehusta luonnollisen käymisen kautta käyneisiin viineihin. Väkeviä viinejä ei Raamatun aikana tunnettu lainkaan, elleivät sellaisia olleet Babylonin viinit.

Viini kuului juutalaiseen perinteeseen

Viini oli olennainen osa juutalaista perinnettä. Se oli osoitus Jumalan siunauksesta.

Viini oli mukana perheen juhla-aterialla sapattia vastaanotettaessa. Silloin perheen isä ei kiittänyt Jumalaa vain leivästä vaan hän otti myös viinimaljan ja sanoi: "Jumalalle, taivaan ja maan Luojalle, kiitos siitä, että hän antaa kasvuvoiman hedelmille, joista me saamme juomaa."

Juutalaiselle perheelle leipä ja viini olivat vertauskuva Jumalan luomisvoimasta. Aivan samalla tavalla kuin Jumala kasvatti viljan, hän kasvatti myös hedelmät. Viljasta saatiin leipää, hedelmistä juomaa. Perheen ei tarvinnut olla nälkäinen eikä janoinen, koska Jumala antoi heille kaiken, mitä he tarvitsivat.

Kiitollisina kaikki perheenjäsenet söivät leipää ja joivat maljasta. Myös lapset. Viini ei ollut heille päihtymyksen vertauskuva. Se oli heille Jumalan siunauksen vertauskuva, Jumalan heitä varten kasvattamista hedelmistä saatava juoma, joka virkisti ja poisti janon.

Tämä sama kiitollisuus Jumalaa kohtaan tuli esille myös Luojan ylistys -psalmissa, jota yhteisillä aterioilla usein laulettiin: "Sinä kasvatat viinin ihmisen iloksi, öljyn hänen kasvojansa kaunistamaan ja leivän hänen ruumiinsa voimaksi" (Ps. 104:15).

Myös Herralle tuotujen uutisuhrien (4 Moos. 18:12), sekä kymmenysten (5 Moos. 12:11,12; 14:22-29) yhteydessä painotettiin sitä iloa, mitä Jumalalta saatu vilja, viini ja öljy yhdessä leeviläisten, muukalaisten, orpojen ja leskien kanssa jaettuna tuotti: "Iloitkaa kaikki Herran, Jumalanne edessä, sekä te että teidän poikanne ja tyttärenne - -."

Viinien määrittely 1990-luvulla

Suomalainen (viini) ja heprealainen ( jajin; j=w) viiniä merkitsevät sanat tulevat samasta ei-seemiläisestä kantasanasta.

Tietosanakirjojen mukaan viinit ovat yleisimmin rypäleiden mutta myös marjojen tai hedelmien mehusta alkoholikäymisen avulla valmistettuja juomia.
Luonnollisen käymisen avulla viinin alkoholipitoisuus ei nouse yli 15 tilavuusprosentin. Sitä väkevämmät viinit ovat ns. väkeviä viinejä, joihin on lisätty jotain tislattua alkoholijuomaa tai väkiviinaa.

Lisäksi tunnetaan ns. alkoholittomat viinit, joista alkoholi on eri menetelmin poistettu. Alkoholittomana juomaa pidetään, jos se sisältää enintään 2,8 tilavuusprosenttia alkoholia.

Nykyisen lainsäädännön mukaisia väkeviä viinejä ei Raamatun aikana tunnettu. Sen sijaan käyneen viinin suodattaminen alkoholittomaksi tunnettiin.

Tuoremehu, täysmehu, mehu ja nektari

Maassamme 1991 voimaan tulleen asetuksen mukaan tunnemme myös käsitteet tuoremehu, täysmehu, mehu ja nektari. Asetuksen mukaan tuoremehu valmistetaan joko puristamalla tai muulla erotuskäsittelymenetelmällä marjoista, hedelmistä tai kasviksista. Tuoremehuun ei saa lisätä mitään eikä siitä saa poistaa mitään. Tuoremehua ei myöskään saa tehdä säilyväksi kuumentamalla.

Täysmehu on valmiste, joka valmistetaan marjoista, hedelmistä tai kasviksista eikä valmistuksessa käytetä vettä tai muita valmistusaineita. Täysmehua voidaan kuitenkin valmistaa täysmehutiivisteestä, jolloin siihen on lisätty kuivatuksessa poistettua vettä vastaava vesimäärä.

Mehu on tehty täysmehusta lisäämällä siihen vettä, makeutusainetta tai molempia.

Sellaisenaan nautittavaksi tarkoitettua nektaria valmistetaan ainoastaan soseutetuista marjoista, hedelmistä, kasveista tai tysmehuista. Tarvittaessa nektariin voidaan lisätä makeutusainetta ja vettä. Nektarin marja- tai hedelmäpitoisuuden tulee olla raaka-aineesta riippuen 25 tai 50 prosenttia.

Raamatussa viinistä käytetyt nimitykset

Raamatussa on useita viiniä merkitseviä sanoja. Näitä ovat jajin, oinos, khamar, khemer, tirosh, asis, gleukos, sobhe, shemarim, mesek, mezeg, mimsak, ashisha ja shekar.

Sekä alkoholiton että alkoholipitoinen: jajin (hepr.), oinos (kreikk.), Khemer, khamar (hepr.)

Yleisin viinirypäleistä puristetun juoman nimitys Raamatussa on jajin, joka esiintyy Vanhassa testamentissa noin 140 kertaa. Sitä vastaava kreikankielinen nimitys on oinos. Se esiintyy Uudessa testamentissa 32 kertaa.

Sanat jajin ja oinos olivat yleisnimityksiä, joita voitiin käyttää sekä rypäletuoremehusta, rypäletäysmehusta ja rypälemehusta että alkoholipitoisesta ja alkoholittomasta viinistä.

Khemer, khamar (hepr.)

Samanlainen yleisnimitys kuin jajin ja oinos olivat myös khemer tai khamar. Ne löytyvät Raamatusta 9 kertaa. Sana sisältää myös hapanviinin, etikan merkityksen.

Alkoholiton: Tirosh (hepr.), asis, gleukos (kreikk.)

Yksinomaan käymättömiä viinejä merkitsevät hep-realaiset sanat tirosh ja asis sekä kreikankielinen gleukos. Sana tirosh esiintyy Raamatussa 38 kertaa, asis viisi kertaa ja gleukos yhden kerran.

Merkitykseltään epäselvä: Sobhe (hebr.), shemarim, Mesek, mezeg, mimsak (hepr.), Ashisha (hepr.)

Sobhe mainitaan Raamatussa vain kolme kertaa (mm. Jes. 1:22). Todennäköisimmin sillä on tarkoitettu kiehautettua viiniä, vinum defrutum, sellaista kuin roomalaisten sapa tai Etelä-Ranskan sobe.

Shemarim (hepr.)

Epävarmoja ollaan myös shemarim -sanan oikeasta merkityksestä. Se esiintyy Vanhassa testamentissa viisi kertaa (mm. Jes. 25:6). Sitä pidetään siivilöimättömänä hiivain päällä maanneena viininä.

Vielä ovat hepreankieliset viinin nimitykset mesek, mezeg ja mimsak, joita Raamatussa käytetään neljä kertaa (mm. Sananl. 23:30 ja Jes. 65:11). Todennäkäinen merkitys on vedellä sekoitettu, laimennettu (masak ) viini.

Edellä olevien sanojen lisäksi viinejä lähellä oleva sana on ashisha, kokoonpuserretuista hedelmistä, rypäleistä tai rusinoista valmistettu rypäle- tai rusinakakku, hunajaleipä (Laul.l. 2:5).

Päihdyttävät palmu- ja ohraviinit (oluet): Shekar (hepr.)

Päihdyttävistä palmu- ja ohraviineistä käytettiin nimeä shekar. Se mainitaan Raamatussa 23 kertaa. Uudessa käännöksessä se on usein käännetty olueksi. Vanhemmissa käännöksissä enimmäkseen sanaparilla väkevä juoma.

Meidän väkeviin juomiimme verrattuna shekar ei kuitenkaan ollut mikään väkevä juoma, sillä siinä voi olla alkoholia korkeintaan 14-16 tilavuusprosenttia (nykyiset miedot viinit 8-14, väkevät viinit 16-21, konjakit, brandyt 40-42, viskit 40-45, katkerot 28-45, viinat 38-50 ja väkevät liköörit 25-55 tilavuusprosenttia). Tislaustaitoa ei vielä silloin ollut opittu. Se opittiin vasta 9. vuosisadalla jKr.

Raamatussa tätä päihdyttäväksi tarkoitettua juomaa ei hyväksytä. 5. Moos. 14:26 mainitaan tosin, että kymmenysrahoilla voi ostaa viiniä tai olutta (shekar). Tekstissä käytetty viini-sana (tirosh) ei kuitenkaan ole käynyt vaan käymätön viini. Shekar saattoi siis jajin- ja oinos-sanojen tavoin merkitä sekä alkoholitonta että alkoholipitoista juomaa.

Jajin weshekar taas on Raamatun käyttämä sanapari nuhdeltaessa juoppouden synneistä.

Viini Jumalan siunauksen symboli

Raamatun aikana alkoholipitoisuus ei siis ollut viinin olennainen ominaisuus. Itse asiassa juutalaisen käsityksen mukaan hyvä viini turmeltui sen käydessä.

Paras viini ortodoksijuutalaisen tradition mukaan on vielä nykyäänkin käymätön makea viini, jossa olevia sokereita käyminen ei ole muuttanut alkoholiksi ja jota maassamme voimassa olevan asetuksen mukaisesti nimitettäisiin mieluummin rypäletuoremehuksi, rypäletäysmehuksi tai rypälemehuksi.

Viinin runsaus siunauksen vertauskuvana

Leivän ja viinin runsaus oli juutalaisille osoitus Jumalan siunauksesta, Jumalan heille antamasta lahjasta. Esimerkiksi, kun Iisak siunasi poikansa Jaakobin, hän sanoi: "Jumala suokoon sinulle taivaan kastetta ja maan rehevyyttä, viljaa ja viiniä runsain määrin" (1. Moos. 27:28).

Mooseksen mukaan Herran siunaus tulisi näkymään viljan, viinin ja öljyn runsautena: "Herra antaa syyssateet ja kevätsateet maahanne ajallaan, niin että voitte korjata viljanne, viininne ja öljynne" (5. Moos. 11:14).

Sadonkorjuun yhteydessä uudesta oliiviöljystä, uudesta viinistä ja viljasta tuotiin Herralle kiitosuhri, uutisuhri (4. Moos. 18:12).

Näistä kolmesta, viljasta, viinistä ja öljystä, tuli myös vuosittain luovuttaa kymmenykset Herralle (5. Moos. 12:11,12,17,18; 14:22-29).
Luojan ylistys -psalmissakin nämä kolme yhdistetään: "Sinä (Herra) kasvatat viinin ihmisten iloksi, öljyn hänen kasvojansa kaunistamaan ja leivän hänen ruumiinsa voimaksi" (Ps. 104:15).
Viinin puute kirouksen vertauskuvana

Jos taas Jumalan kirous kohtaisi Jumalan kansaa, näkemästään vaivannäöstä huolimatta viinitarhat eivät antaisi sille satoaan.

Näin mm. Mooseksen laissa esitetyissä kirouksissa sanotaan: "Te istutatte viinitarhoja ja viljelette viiniä, mutta ette pääse korjaamaan rypäleitä ettekä saa viiniä juodaksenne" (5. Moos. 28:39).

Esitetty kirous toteutui, kun kansa vieraantui Jumalasta. Hoosean aikana Jumala sanoi, ettei hän enää antaisi viljaa eikä viiniä kansalleen, koska tämä ei käsitä, että se on saaneet viljan, viinin ja kaiken muunkin häneltä (Hoos. 2:10,11).

Jerusalemin hävityksen yhteydessä kerrotaan jo, kuinka lapset kuolivat kaupungin kaduilla pyydellessään äideiltään leipää ja viiniä: "Lapset ja imeväiset nääntyvät kaupungin kaduilla. He sanovat äidilleen: 'Anna leipää, anna viiniä!' He vaipuvat maahan kaupungin kaduille kuin kuolettavasti haavoittuneet ja heittävät henkensä äidin sylissä" (Val.v. 2:11,12).

Viini uudessa maassa

Viini tulee esille myös uutta maata koskevissa lupauksissa: "Minä käännän kansani Israelin kohtalon. He rakentavat jälleen hävitetyt kaupunkinsa ja asettuvat niihin asumaan. He istuttavat viinitarhoja ja nauttivat niiden hedelmän" (Aam. 9:14).

Myös Salomon sananlaskuissa kerrotaan, kuinka Viisaus kutsuu: "Tulkaa, syökää pöytäni antimia, juokaa viiniä, jonka olen itse maustanut" (Sananl. 9:5).

Viini Jeesuksen elämässä

Viini kuului asiaan myös Uuden testamentin aikana. Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko oli Kaanan häissä tehty viini (Joh. 2:1-12). Hän osallistui juhla-aterioille, joilla tarjoiltiin viiniä (Matt. 11:18,19). Hän käytti viiniä ja viinileilejä vertauksissaan (Mark. 2:22; Luuk. 5:37,38). Jeesus jopa vertasi itseään viinipuuhun ja opetuslapsiaan hedelmää tuottaviin viinipuun oksiin (Joh. 15:1-4, vrt. Jes.5:1-7).

Leipä ja viini kuuluivat myös viimeiseen ehtoolliseen. Paavalin mukaan Jeesus vertasi ehtoollismaljaa uuteen liittoon (1. Kor. 11:25). Viini kuvasi hänen vertaan. Samasta yhteydestä käy ilmi, että ehtoollista tultaisiin viettämään Herran tulemukseen asti (1. Kor. 11:26).

Jeesuksen mukaan hän joisi viiniä (viiniköynnöksen antia) myös Jumalan valtakunnassa (Matt. 26:29).

Viinin käytön rajoituksia

Vaikka viiniä pidettiin Jumalan siunauksen ja tämän antamien lahjojen vertauskuvana, siihen suhtautuminen oli varauksellista.

Jo Mooseksen aikana oli viininjuontia koskevia rajoituksia.Papit eivät saaneet juoda viiniä eivätkä juovuttavia juomia pyhäkköpalvelusta suorittaessaan (3. Moos. 10:9). Sama kielto toistettiin Hesekielin aikana (Hes.44:21).

Mooseksen lain mukaan myös nasiirien tuli pidättyä viinistä ja oluesta (4. Moos. 6:3). Myöskään äitinsä kohdusta asti Jumalan nasiiriksi valitun Simsonin äiti ei saanut juoda viiniä eikä olutta (Tuom. 13:4,14).

Kuninkaitten ajalta taas on peräisin toteamus: "Ei sovi kuninkaille, Lemuel, ei sovi kuninkaille viinin juonti eikä ruhtinaille olutmaljan kallistelu. Juopuessaan he unohtavat lait ja jättävät köyhät oikeutta vaille" (Sananl. 31:4,5).

Sananlaskuissa oleva kuninkaita koskeva viininjuontikielto (Sananl. 31:4,5) oli yleinen. Plutarkhos mainitsee, etteivät kuninkaat ennen Psammetikoa (640 eKr.) saaneet juoda viiniä. Näin oli myös Egyptissä Joosefin aikana.

Sananlaskuista löytyy muitakin varoituksia viinin käytön suhteen: "Kuuntele, poikani, ja viisastu, ohjaa ajatuksesi oikealle tielle. Älä eksy juomarien seuraan, karta lihapadan ääressä mässäileviä, sillä juomari ja syömäri köyhtyy, nuokkuu lopulta rääsyissä" (Sananl. 23:19-21).

Jeremia otti viinin käytöstä kieltäytyvät rekabilaiset esimerkiksi israelilaisille (Jer. 35:6).

Myös Daniel ja hänen ystävänsä päättivät olla saastuttamatta itseään Babylonin kuninkaan pöydän herkuilla ja viineillä ja pyysivät pelkkiä kasviksia syötäväksi ja vain vettä juotavaksi (Dan. 1:5-12).

Uudessa testamentissakin on esimerkkejä siitä, että viininjuonnissa oli rajoituksia. Johannes Kastajasta sanottiin: "Hän on oleva suuri Jumalan mies. Viiniä ja väkijuomaa hän ei juo" (Luuk. 1:15).

Myös Paavalin mukaan oli "hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mikä loukkaa veljeäsi" (Room. 14:21).

Väärinkäytön mukanaan tuoma kirous

Jo ensimmäisen viinitarhan istuttanut Nooa juopui viiniä juotuaan.

Kirous kohtasi Kanaania, jonka jälkeläisiä olivat mm. sodomalaiset ja gomorralaiset sekä ne kanaanilaiset heimot, jotka tuhottiin Joosuan aikana (1. Moos. 9:20-27; luvut 15-19; Joos. 7:7-24).

Herran edessä kuolleet Aaronin pojat Nabad ja Abihu olivat todennäköisesti päihtyneitä tuodessaan vierasta tulta Jumalan eteen, koska pappien viinin ja päihdyttävien juomien juomakielto annettiin heti tapahtuman jälkeen (3. Moos. 10:1,2,9,10).

Daavidin ajan historiasta on useita esimerkkejä siitä, mihin juominen voi johtaa. Näin mm. Nabal kuoli sen seurauksena, mitä hän oli humalassa ollessaan tehnyt (1. Sam. 25:36). Myös Daavidin poika Amnon surmattiin tämän humalluttua (2. Sam. 13:28).

Myös sotajoukkoja tuhoutui juomisen vuoksi. Voiton sai Ahab, Israelin kuningas (1 Kun. 20:16-21).

Jesajan aikana viininjuominen oli tullut yleiseksi myös Israelissa. Silloinkin, kun Jumala kutsui kansaa itkiäisiin ja valittajaisiin, kansa vain joi. Samaria kulki edellä ja sen tuho oli tulossa. Jopa papit ja profeetat seurasivat esimerkkiä (Jes. 6:11,18; 22:13; 28:1,3; 28;7,8,13).

Profeetta Hoosea, Jesajan aikalainen, julisti Efraimille, pohjoiselle valtiolle, Jumalan tuomiota sen juomisen takia. Jopa kuningas on mukana juomassa ja tulee petetyksi (Hoos. 4:11,17,18; 7:5).

Aamos toisti kansan tuomion. Se joutuu marssimaan vieraaseen maahan (Aamos 2:8,12; 3:2; 6:6,7).

Joel esitti, kuinka pitkälle viininhimo ennen lopullista tuomiota Josafatinlaaksossa voi johtaa: jopa lapset myydään (Joel 4:3).

Jeremian aikana puhuttiin jo Jumalan vihan viinin maljasta ja Babylonista Herran kädessä olevana maljana, joka juovuttaa koko maailman ja tekee kansat mielettömiksi: "Babylon oli kultamalja Herran kädessä, se juovutti koko maailman. Kansat joivat sen viiniä ja suistuivat pois tolaltaan"(Jer. 51:7).

Myös Babylonin tuomio "Mene, mene , tekel, u-farsin" kirjoitettiin tulisin kirjaimin palatsin seinälle sen kuninkaan Belsassarin sekä valtakunnan tuhannen ylimyksen ollessa pidoissaan humaltuneina (Dan. 5:1-6:1).

Päihdyttävää vai alkoholitonta viiniä?

Raamatun kanta viinin käyttöön päihdyttävänä juomana on hyvin selvästi kielteinen. Raamatusta on kuitenkin pyritty löytämään kohtia, joiden mukaan päihdyttävän viinin käyttö olisi luvallista.

Häät Galilean Kaanassa

Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko Galilean Kaanassa on yksi näistä. Väitettä perustellaan valvojan sanoin: "Valvoja maistoi vettä - - ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti." (Joh. 2:9,10).

Ilmaus alkavat juopua on käännös sanasta methyein, methyskesthai, jota on käytetty myös 1. Moos. 43:34; Ps. 36:9; Laul.l. 5:1, Jes. 34:5,7 ja Jer. 46:10. Sana voidaan kääntää myös "kun ovat kylläisiä" tai "kun ovat juoneet kyllikseen". Näin mm. Passowin suuri kreikan sanakirja osoittaa, että methyskein merkitsee myös "runsaasti kostuttaa"," kastella läpeensä" ja methyein "olla läpimärkä", "olla kyllästetty" tai "olla täynnä jostakin".

Varhaisen kristillisen kirkon käyttämässä Vanhan testamentin Septuaginta-käännöksessä edellä mainitut sanat esiintyvät eri muodoissaan lähes viisikymmentä kertaa. Vain 22 kohdassa niiden voidaan edes ajatella merkitsevät päihtymistä tai juopumista, muissa ei. Käännöksistä käy ilmi, että methyein -sanan alkuperäinen merkitys on janoamisen, kuivuudesta ja vedenpuutteesta kärsimisen vastakohta, olla täysi, kylläinen.

Syömäri ja juomari

Eräässä yhteydessä Jeesusta syytettiin: "Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!" (Matt. 11:19).

Samassa yhteydessä Johanneksesta, joka ei käyttänyt viiniä, sanottiin: "Hänessä on paha henki" (jae 18). Kukaan meistä ei kuitenkaan tänään väitä, että niin olisi. Miksi me siis tekisimme Jeesuksesta juomarin? Jeesuksen oma vastaus vihamiehilleen oli: "Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!" (Matt. 11:19).

Viimeinen ehtoollinen

Ehtoollisella Jeesus otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi opetuslapsille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki"(Matt. 26:27).

Jos maljassa oleva juoma olisi ollut nykyisen lainsäädännön mukaista viiniä, se olisi ollut käynyttä. Juutalaisten pääsiäisviinin ei kuitenkaan tarvinnut olla käynyttä. Talmudin tuntijan Louis Ginzbergin mukaan juuri puristettua rypälemehua voitiin käyttää aivan yhtä hyvin kuin käynyttäkin (American Jewish Year Book 1923, s. 414). Nykyisistä juutalaisista ortodoksijuutalaiset käyttävät yhä edelleen käymätöntä viiniä ja vain uudistusmieliset käynyttä (Bacchiocchi, Wine in the Bible, 1989).

The Jewish Encyclopedia (1904 , vol 5, s. 165) esittää Jeesusta käsittelevässä artikkelissa, että kiirastorstain muistoaterialla olisi käytetty happamatonta leipää ja käymätöntä viiniä. Myös Cyclopedia of Biblical Literature (1845, vol 2, s. 477) uskoo pääsiäisaterian viinin olleen käymätöntä, ei kuitenkaan juuri puristettua. Samassa yhteydessä kerrotaan Mishnahissa esitetystä tavasta keittää viiniä ja laimentaa sitä vedellä.

Mishnah on rabbi Jehudan juutalaisia tapoja esittelevä kokoelma noin vuodelta 200 jKr. Siinä esitetään, kuinka pääsiäisiltana kaikki käyneet juomat (mm. cutach, sheker, hamets) hävitettiin myös kellareista (The Temperance Bible Commentary, 1894, s. 279). 12. vuosisadalla eläneet espanjalaiset rabbit Maimonides ja Bartenora väittivät kuitenkin, että kysymys oli ainoastaan viljatuotteista valmistetuista väkijuomista (Chametz Vematzah 5: 1,2).

Kaiken käyneen, myös viinirypäleistä valmistetun käyneen viinin, hävittäminen pääsiäisjuhlan yhteydessä on säilynyt meidän aikaamme asti. Käymätöntä rypälemehua pidettiin siunauksen vertauskuvana, käymistä turmeltuneisuuden symbolina (ref. Bible Wines. Laws of Fermentation, s. 83).

Tapa tulee esille mm. rabbi Jakob ben Asherin Talmudin lakikokoelmassa Arba Turim (13. vuosisata) ja rabbi Manasseh ben Israelin kirjassa Vindicia Judaeorum (vuodelta 1656). Jälkimmäisessä neuvottiin, kuinka pääsiäisviiniä voitiin tehdä keittämällä rikottuja rusinoita vedessä ja sen jälkeen siivilöimällä saatu neste (ref. The Temperance Bible Commentary 1894).

Joskus juutalaiset joutuivat juomaan käynyttäkin viiniä. Tällöin siihen sekoitettiin kaksi kolmatta osaa vettä. Sekoittamattoman viinin juomista pidettiin häpeällisenä. Esimerkiksi juutalainen filosofi Filon (20 eKr. - 40 jKr) sanoo: "Ei kukaan, joka haluaa ajatella yleviä ja jaloja asioita, maista koskaan vapaaehtoisesti sekoittamatonta viiniä tai muuta hulluuden juomaa (pharmakon)."

Korinttolaiset

1. Kor.11:21 Paavali nuhtelee korinttilaisia siitä, että heidän juhla-aterioillaan "toinen on nälissään ja toinen juovuksissa".

Tekstiä käännettäessä sanan methuo on tulkittu merkitsevän juopunutta. Sana olisi voitu kuitenkin samoin perustein kuin Joh. 2:9,10 (Kaanan häät), Ap.t. 2:13 (helluntaikokemus) , 1. Moos. 43:34 (Joosefin pidot) ja Laul.l. 5:1 (kehotus rakastavaisille) kääntää sanalla kylläinen, saanut yli oman tarpeen, saanut ylitsevuotavaisesti. Myös tekstiyhteys tukee tätä. Paavali ei nuhtele korinttilaisia viinin juomisesta vaan siitä, miten ruoka ja juomat jaetaan juhla-aterialla.

Viiniä vatsan tähden

"Älä enää juo pelkkää vettä, vaan käytä vatsasi ja toistuvien vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin" (1. Tim. 5:23). Paavalin neuvo nuorelle Timoteukselle on tunnetuimpia Raamatun lauseita. Sen tuntee moni sellainenkin, joka ei tiedä mitään muuta Raamatusta. Paavali ei kuitenkaan missään mainitse, että Timoteuksen tuli nauttia käynyttä viiniä.

Aristoteles (384-322 eKr., Metereologica, 387.b.9-13), Plinius (24-79 jKr., Natural History, 14,18,22,23,24) ja Athanasius (280 jKr., Banquet, 2,24) suosittelevat kaikki joko käymättömiä, makeita tai keitettyjä viinejä sairaille tai heikkoudesta kärsiville. Lääkinnällisiin tarkoituksiin voitiin viinejä myös suodattaa.

Kehotuksia raittiuteen

Sananlaskut

Tunnetuin raittiuteen kehottava kohta Sananlaskuissa on 23. luvussa: "Kuka voivottaa, kuka vaikertaa? Kuka rettelöi, kuka haastaa riitaa? Kuka hankkii kolhuja syyttä suotta? Kuka katsoo harottavin silmin? Se, joka viipyy viinin ääressä, se joka etsii maustejuomaa. Älä katsele viinin hehkuvaa punaa, älä katso sen välkettä maljassa. Helposti se valahtaa kurkusta alas, mutta perästäpäin se puree kuin käärme, iskee myrkkyhampaallaan kuin kyy" (Sananl. 23:29-32).

Sananlaskujen 31. luvussa on kuitenkin kohta, jossa oluen sanotaan sopivan onnettomalle ja viinin katkeroituneelle: "Ei sovi kuninkaille, Lemuel, ei sovi kuninkaille viinin juonti eikä ruhtinaille olutmaljan kallistelu. Juopuessaan he unohtavat lait ja jättävät köyhät oikeutta vaille. Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera. Juodessaan hän unohtaa kurjuutensa eikä mieti murheitaan. Avaa sinä suusi hiljaisten puolesta, hanki oikeutta syrjityille. Avaa suusi ja anna oikea tuomio, aja kurjan ja köyhän asiaa" (Sananl. 31:4-9).

Tekstiyhteyden perusteella alkoholituotteet eivät sovi yhdellekään johtoasemassa olevalle, koska he alkoholin vaikutuksen alaisena saattavat vääristää oikeudet. Ainoat, joille niitä voitaisiin ajatella, ovat surussaan ilman toivoa kamppailevat. Onnettomasta ja katkerasta käytetyt sanat obed ja marei naphesh nimittäin merkitsevät tilannetta, jossa kaikki toivo on jo menetetty.

Talmud soveltaa tekstiä kuolemantuomion saaneisiin. Jeesuksellekin tarjottiin mirhalla sekoitettua viiniä hänen riippuessaan ristillä. Jeesus ei kuitenkaan ottanut sitä vastaan (Mark. 15:23). Myöhemmin kuitenkin, kun hänelle tarjottiin hapanviiniä (oksos = alkoholiton etikka), hän joi sitä (Joh. 19:29,30).

Mutta alkoholijuomat eivät ole syrjittyjen, kurjien ja köyhien ainoa pelastus. Jakeissa kuningas Lemuelin äiti kehottaa poikaansa tarttumaan toimeen ja ajamaan näiden asiaa niin, että syyt heidän epätoivoonsa ja ja katkeruuteensa saadaan poistetuksi.

Omaan aikaamme sovellettuna jakeet kehottavat ensisijaisesti kiinnittämään huomiota juomisen syihin, ja kun ne on saatu selville, pyrkiä poistamaan ne. Meidän on kohdattava syrjäytyneet siellä, missä he ovat, ja pyrittävä auttamaan heitä heidän omista lähtökohdistaan käsin olipa oireen syy sitten laiminlyönnit lapsuudessa, yhteiskunnan alkoholipolitiikka tai epäonnistuminen koulussa ja työelämässä.
Jeesus

Jeesus varoitti päihtymyksestä niitä, jotka odottivat hänen tuloaan: "Pitäkää varanne, etteivät juopottelu ja päihtymys tai jokapäiväisen elämän huolet turruta teitä, niin että se päivä yllättää teidät" (Luuk. 21:34).
Kevytmielisestä ja juopottelevasta elämästä voitiin Mooseksen lain mukaan tuomita kuolemaan (5. Moos. 21:18-21). Näin käy Jeesuksen mukaan myös kelvottomalle palvelijalle, joka alkaa lyödä tovereitaan ja syö ja juo juoppojen seurassa (Matt. 24:48-51).
Paavali

Paavalin mukaan juomingit ja remuaminen kuuluivat lihan aikaansaannoksiin: "- - ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa" (Gal. 5:19-21, vrt. 1. Kor. 6:9,10).
Paavali sanoo myös: "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne" (Ef. 5:18).

Siksi Paavali kehottaa olemaan raitis: "- - ne, jotka juovat, ovat juovuksissa yöllä. Mutta meidän, jotka kuulumme päivälle, on pysyttävä raittiina - -" (1. Tess. 5:7,8). "Meidän on elettävä nuhteettomasti niin kuin päivällä eletään, ei remuten ja juopotellen - - "(Room. 13:13).

Paavalin mukaan kaikkien seurakunnan työntekijöiden, niin seurakunnan kaitsijoiden (1. Tim. 3:2,3), seurakunnan vanhimpien (Tit. 1:6-9) kuin seurakunnan palvelijoiden (1. Tim. 3:8-10) ja myös seurakuntalaisten, niin naisten (1. Tim. 3:11; Tit. 2:3) kuin miesten (Tit. 2:2), tuli olla raittiita.

Pietari

Pietarikin kehottaa olemaan raitis kolme eri kertaa: "Vyöttäytykää siis, olkaa raittiit. Pitäkää ajatuksenne kirkkaina" (1.Piet. 1:13). "Kaiken loppu on lähellä. Olkaa siis ymmärtäväiset ja raittiit voidaksenne rukoilla!" (1.Piet. 4:7). "Olkaa raittiit, valvokaa" (1. Piet. 5:8, 1938 suom.).

Raamatun ilmaisu raitis on lähellä sanaa valpas. Näin esimerkiksi 1938 käännöksen 1 Piet. 5:8 "olkaa raittiit"on 1992 käännöksessä "pitäkää mielenne valppaana".

Yhteenveto

Raamattu pitää viinirypäleistä valmistettua juomaa hyvin korkeassa arvossa. Tämä kertoo Jumalan luomisvoimasta ja siunauksesta, jonka Jumala haluaa antaa ihmiselle. Viinirypäleet ja viinirypäleistä saatu juoma asetetaan samaan asemaan kuin vilja ja leipä sekä öljy, jotka myös nähdään Jumalan luomisvoiman ilmauksina.

Sanan viini nykyinen käyttö viinirypäleen mehusta alkoholikäymisen kautta valmistettuna alkoholipitoisena juomana on kuitenkin harhaanjohtava. Sekä heprean- että kreikankieliset viiniä merkitsevät sanat sisälsivät nykyiset rypäletuoremehun sekä rypäletäysmehun, jopa rypälemehun käsitteet.

Se viini, josta Raamattu puhuu Jumalan siunauksen vertauskuvana, oli käymätöntä rypälemehua. Käynyt viini, kuten kaikki hapatus, oli juutalaiselle synnin ja turmeluksen vertauskuva. Vielä nykyäänkin ortodoksijuutalaiset sekä pääsiäistä viettäessään että häissään käyttävät ainoastaan parasta viiniä: sitä jossa on siunaus ja jota käyminen ei ole turmellut.

Raamatussa ei missään hyväksytä viinin käyttöä päihteenä, vaikka onnettomien ja katkerien todetaan juodessaan unohtavan kurjuutensa. Oireitten poisto ei kuitenkaan Raamatun mukaan riitä. Samassa kohdassa on hyvin voimakas kehotus hankkia syrjityille oikeus ja ajaa kurjan ja köyhän asiaa.

Viinin väärinkäyttö toi mukanaan Jumalan kirouksen. Näin tapahtui sekä yksityisten ihmisten elämässä että kansojen kohdalla. Ensimmäisenä sen sai kokea Kanaan ja tämän jälkeläiset. Saman kirouksen kohteeksi joutuivat myöhemmin myös Efraim ja Juuda. Niin kävi myös Babylonille ennen sen lopullista tuhoutumista.

Jo Mooseksen ajasta alkaen Raamatusta löytyy kehotuksia viinin oikeaan käyttöön. Myös Jeesus varoitti juomisesta ja päihtymyksestä ja kehoitti olemaan raitis ja valvomaan. Niin tekivät myös Paavali ja Pietari.

Raamatussa sanan raitis merkitys on hyvin lähellä käsitettä valpas, virkeä, tarkka. Ilmestyskirjan kehoitus "Älä turmele viiniä" kuuluu siis myös meille, jotka olemme antaneet sanalle viini vain sen turmeltuneen merkityksen ja sitä viiniä, jossa on siunaus, kutsumme rypälemehu
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 04 Elo 2012, 22:05

mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Angel » 05 Elo 2012, 23:40

metsätähti kirjoitti:Omalla tavallani yksinäinen miekin olen. Siinä on silti hyvätkin puolensa. Jos yksinäisyys vaivaa, yritän asettua jonkun ystävällisen perheen lähelle istumaan, mutta joskus kun istuu ihan yksin omassa rauhassa, tulee kuunneltua ja ajateltua paljon paremmin. :cool:


Tuo on kyllä totta kun on yksin saa mietittyä asioita rauhassa... :)
Angel
perehtynyt
 
Viestit: 52
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 19:18
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Angel » 05 Elo 2012, 23:44

hedelmä kirjoitti:vaikka olen lapsuuden uskovainen jollen ois muutettuani vieraale paikkaknnalle lähtenyt yksin niin tuskin oisin tutustunut kehenkää

oletjko kenties ma-su aina iltavuorossa jos et kerkee seuroihin? niitä on kuitenki aika paljon ainakin helsingin rauhanyhdstyksen ohjelmaa ollu joka ilta tällä viikol paitsi maanantaina tänäänki on tuomiokirkossa hpe ja huomenna koko päivän seurat.

tosin on myös itsestä kiinni haluuko tutustua eri ikäisiin jos itellä kauheet kriteerit minkä ikäsiä kavereita haluaa uskovaisista voi sillo olla vaikeampaa päästä tutuksi.

nim. eri ikäiset ystävät on rikkaus


Teen tällä hetkellä vuorotyötä. Ja enimmäkseen kyllä olen ollut iltavuoroissa.. Tällä hetkellä olen yövuorossa, jollon taas jouduin nukkumaan päivällä... Onneks vuorotyötä kestää syyskuun loppuun asti vaan.. 'Sit on enemmän aikaa..
Angel
perehtynyt
 
Viestit: 52
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 19:18
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja kesis » 06 Elo 2012, 08:40

jeps kai vuortyössäki silti vapaapäiviä on(tosin jos oikein huono tuuri sattuu ni vapaapäivät sattuu oleen just niinä päivinä ku ei oo seuroja ja toiv. oot aukaissu myös nettiseurat mahollisuuksiesi mukaan)
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Elo 2012, 09:18

mies/Etra-liiton artikkeli kirjoitti:Uudessa testamentissakin on esimerkkejä siitä, että viininjuonnissa oli rajoituksia. Johannes Kastajasta sanottiin: "Hän on oleva suuri Jumalan mies. Viiniä ja väkijuomaa hän ei juo" (Luuk. 1:15).


Tuossa kohdassa mainittu viini on kreikan oinos-viiniä, josta todetaan Etran artikkelissa: "Sekä alkoholiton että alkoholipitoinen: jajin (hepr.), oinos (kreikk.), Khemer, khamar (hepr.)"

Itse olen aina hämmästellyt, että jos Luuk. 1:15:ssä tarkoitetaan alkoholipitoista viiniä, miksi siinä mainitaan vielä erikseen: väkijuomaa. Eikö riittäisi: väkijuomia hän ei juo.

Selitys on siinä, että nasiirina Johannes Kastaja ei juonut eikä syönyt mitään viinistä tehtyä - ei myöskään alkoholittomia viinirypälevalmisteita. UKR:ssa on viite VT:n kohtaan, jossa säädettiin asiasta:

"15 Hän on oleva suuri Jumalan mies. Viiniä ja väkijuomaa hän ei juo. Jo äitinsä kohdusta asti hän on täynnä Pyhää Henkeä. [Matt. 11:11 | 4. Moos. 6:3; Tuom. 13:4 | Jer. 1:5]"

VT:n asiaa säätelevä kohta kuuluu seuraavasti:

"Sano israelilaisille: Jos joku mies tai nainen tekee erityisen lupauksen omistautuakseen nasiirina Herralle, hänen tulee pidättyä viinistä ja oluesta. Hän ei saa nauttia edes etikkaa, joka on viinistä tai muusta väkijuomasta tehtyä, ei myöskään juoda viinirypälemehua eikä syödä tuoreita tai kuivattuja viinirypäleitä." (4. Moos. 6:2-3.)

mies/Etra-liiton artikkeli kirjoitti:Syömäri ja juomari

Eräässä yhteydessä Jeesusta syytettiin: "Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!" (Matt. 11:19).

Samassa yhteydessä Johanneksesta, joka ei käyttänyt viiniä, sanottiin: "Hänessä on paha henki" (jae 18). Kukaan meistä ei kuitenkaan tänään väitä, että niin olisi. Miksi me siis tekisimme Jeesuksesta juomarin? Jeesuksen oma vastaus vihamiehilleen oli: "Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!" (Matt. 11:19).


Asiaa käsittelevät UT:n kohdat:

Matt. 11:
"18 Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja ihmiset sanovat: 'Hänessä on paha henki.' [Jer. 35:5,6; Room. 14:21 | Joh. 7:20, Joh. 8:48,52]
19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!' Mutta Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!" [Luuk. 15:1,2+ | Sananl. 8:27-31; Sir. 24:22]"


Luuk. 7:
"33 Johannes Kastaja on tullut, hän ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: 'Hänessä on paha henki.' [Matt. 11:18+]
34 Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!' [Luuk. 15:1,2+]"


Myös Luuk. 7:33:ssä mainittu viini, jota Johannes ei juonut, oli oinosta. Mitä johtopäätöksiä näistä voidaan tehdä? Johannes nasiirina kieltäytyi kaikista viinituotteista (sekä juomisesta että syömisestä), kun taas Jeesus joi viinirypälemehua sekä mahdollisesti alkoholipitoisuudeltaan päihdyttämätöntä viiniä. Koska Jeesus söi ateriansa (jotka saattoivat sisältää myös viinirypäleitä) ja joi viinirypälemehunsa syntisten seurassa, pahantahtoiset juutalaiset sanoivat hänestä: syömäri ja juomari. Nykykielessä syömärillä tarkoitetaan mässäilijää ja juomarilla alkoholistia, mutta ehkäpä juutalaisille nuo haukkumasanat tarkoittivat jotain muuta, esim. ihmistä, joka syö ja juo huonoista elämäntavoista tunnettujen syntisten seurassa.

Edellä selostetun perusteella katson, että jos yritetään osoittaa Jeesuksen juoneen päihdyttäviä viinejä ja muita alkoholijuomia, se on tehtävä muilla raamatunkohdilla kuin viittauksilla kohtiin, joissa sanotaan Jeesuksen juoneen oinos-viiniä.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Angel » 06 Elo 2012, 14:34

hedelmä kirjoitti:jeps kai vuortyössäki silti vapaapäiviä on(tosin jos oikein huono tuuri sattuu ni vapaapäivät sattuu oleen just niinä päivinä ku ei oo seuroja ja toiv. oot aukaissu myös nettiseurat mahollisuuksiesi mukaan)


Juu olen kyllä nettiseuroja kuunnellut, mutta olisi paikan päällä kyllä mukava käydä.. joo ois vapaapäiviä, jos ne ei täyty peruuntuneilla yövuoroilla. Piti mennä ensi yöksi töihin mutta tuli peruutus ja meen ke töihin, joten en pääsekään ke seuroihin. Onneksi tätä ei jatku kun syyskuun loppuun. :)
Angel
perehtynyt
 
Viestit: 52
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 19:18
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja mies » 28 Elo 2012, 08:37

Rekabilaiset esikuvana

1 Juudan kuninkaan Jojakimin, Josian pojan, aikana tuli Jeremialle Herralta tämä sana: 2 "Mene rekabilaisten luo ja kutsu heitä tulemaan Herran temppeliin. Vie heidät johonkin temppelin kokoontumishuoneista ja tarjoa heille viiniä."

3 "Niin minä hain Jaasanjan, joka oli Jeremian* poika, Habassinjan pojanpoika, sekä hänen veljensä, kaikki poikansa ja muutkin rekabilaiset. 4 Minä vein heidät temppeliin erääseen huoneeseen, jossa Jumalan miehen Hananin, Jigdaljan pojan, oppilailla oli tapana kokoontua. Se sijaitsi päämiesten huoneen vieressä, ovenvartijapappi Maasejan, Sallumin pojan, huoneen yläpuolella. 5 Siellä panin rekabilaisten eteen täysiä viinikannuja sekä pikarit ja sanoin: 'Ottakaa viiniä!'

6 "Mutta he vastasivat: 'Me emme juo viiniä, sillä esi-isämme Jonadab, Rekabin poika, on antanut meille tällaisen käskyn: Älkää ikinä juoko viiniä, älkööt myöskään teidän jälkeläisenne. 7 Älkää rakentako taloja, älkää kylväkö viljaa älkääkä istuttako viinitarhoja. Teidän tulee asua teltoissa koko ikänne. Kun näin teette, saatte elää kauan kaikkialla, missä asuttekin. 8 Me tottelemme esi- isäämme Jonadabia, Rekabin poikaa, kaikessa, mitä hän on käskenyt. Me emme koskaan juo viiniä, eivät myöskään vaimomme, poikamme eivätkä tyttäremme. 9 Me emme rakenna taloja asunnoiksemme, eikä meillä ole viinitarhoja eikä peltoja, me emme viljele mitään. 10 Me asumme teltoissa ja noudatamme kaikessa esi-isämme Jonadabin opetuksia, teemme juuri niin kuin hän on käskenyt. 11 Mutta kun Babylonian kuningas Nebukadnessar hyökkäsi maahan, me päätimme lähteä Jerusalemiin kaldealaisten ja syyrialaisten joukkoja pakoon. Sen vuoksi me asumme nyt Jerusalemissa.'"

12 Silloin Jeremialle tuli tämä Herran sana:

13 "Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Mene puhumaan Juudan ja Jerusalemin asukkaille näin: Ettekö te vihdoinkin kuuntele minun sanojani ja ota niistä opiksenne, kysyy Herra. 14 Jonadab, Rekabin poika, kielsi jälkeläisiään juomasta viiniä, ja he ovat pitäneet käskyn. Vielä tänäkään päivänä he eivät ole viiniä maistaneet vaan ovat totelleet esi- isäänsä. Minä taas olen puhunut teille uudelleen ja uudelleen, mutta te ette ole kuunnelleet. 15 Olen kerran toisensa jälkeen lähettänyt teidän luoksenne palvelijoitani, profeettoja, ja kehottanut: 'Kääntykää vääriltä teiltänne, hylätkää pahat tekonne! Älkää seuratko muita jumalia älkääkä palvelko niitä. Silloin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne ja teille.' Mutta te ette ole ottaneet kuuleviin korviinne, mitä minä olen puhunut. 16 Jonadabin, Rekabin pojan, jälkeläiset ovat noudattaneet esi-isänsä käskyjä. Tämä kansa sitä vastoin ei kuuntele minua! 17 Sen tähden minä, Herra Sebaot, Israelin Jumala, sanon näin: minä tuon Juudalle ja kaikille Jerusalemin asukkaille sen onnettomuuden, jolla olen heitä uhannut. He eivät ole kuunnelleet, vaikka minä olen puhunut heille. He eivät ole vastanneet, vaikka minä olen kutsunut heitä."

18 Rekabilaisille Jeremia sanoi: "Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Te olette totelleet esi- isäänne Jonadabia, olette noudattaneet hänen käskyjään ja tehneet kaiken, mitä hän on sanonut. 19 Sen tähden Jonadabin, Rekabin pojan, jälkeläisiä tulee aina olemaan minun palveluksessani. Minä, Herra Sebaot, Israelin Jumala, lupaan tämän."
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 29 Elo 2012, 08:40

Me emme koskaan juo viiniä, eivät myöskään vaimomme, poikamme eivätkä tyttäremme. 9 Me emme rakenna taloja asunnoiksemme, eikä meillä ole viinitarhoja eikä peltoja, me emme viljele mitään.


Joku saattaa ajatella, että onko se väärin rakentaa taloja tai viljellä peltoa? Ei toki. Mutta Rekabilaisille se olisi ollut väärin, he nimittäin eivät olleet Israelilaista syntyperää - vaan Mooseksen apen sukua, eli he olivat muukalaisia israelilaisten maalla. Heillä ei ollut perintömaata mitä viljellä eikä heillä ollut sijaa mihin talonsa rakentaa! Näin he noudattivat Jumalan heitä koskevia säädöksiä.

8 Usko sai Abrahamin tottelemaan Jumalan kutsua ja lähtemään kohti seutuja, jotka Jumala oli luvannut hänelle perintömaaksi. Hän lähti matkaan, vaikka ei tiennyt, minne oli menossa. 9 Koska hän uskoi, hän asettui muukalaisena luvattuun maahan ja asui siellä teltoissa, ja niin asuivat myös Iisak ja Jaakob, jotka perivät saman lupauksen.
Hepr.11


Osaltaan voimme nyt hyvin ymmärtää myös lakeja ja säädöksiä, joita Herra antoi israelilaisille:

28 "Joka kolmas vuosi teidän tulee jättää sadosta erottamanne vuotuiset kymmenykset omalle paikkakunnallenne, 29 niin että leeviläiset, joilla ei ole teidän keskuudessanne omaa perintömaata, sekä luonanne asuvat muukalaiset, orvot ja lesket saavat syödä itsensä kylläisiksi. Jos teette, kuten Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt, hän siunaa teitä kaikissa toimissanne.
5.Moos.14

19 "Jos viljasatoa korjatessanne unohdatte pellolle lyhteen, älkää palatko sitä hakemaan, vaan antakaa sen jäädä sinne muukalaista, orpoa ja leskeä varten. Kun näin teette, Herra, teidän Jumalanne, siunaa teitä kaikissa toimissanne.
5.Moos.24

20 "Kun olette ravistaneet oliivit puistanne, älkää palatko keräämään jäljelle jääneitä oliiveja; ne kuuluvat muukalaiselle, orvolle ja leskelle. 21 Kun olette korjanneet viinitarhanne sadon, älkää suorittako jälkikorjuuta, vaan antakaa muukalaisen, orvon ja lesken korjata loput. 22 Muistakaa, että itse olitte orjina Egyptissä. Sen tähden teidän on noudatettava näitä käskyjä.
5.Moos.24


Pienimuotoinen sukuselvitys:

55 Jaebesiin asettuneet seferiläisten suvut olivat tirealaiset, simealaiset ja sukalaiset. He olivat keniläisiä, jotka polveutuivat Hammatista, Rekabin suvun kantaisästä.
1.Aik.2

16 Keniläiset, Mooseksen apen jälkeläiset, olivat lähteneet Juudan heimon kanssa Palmukaupungista Juudan autiomaahan, joka on Aradista etelään, ja asettuneet asumaan siellä ennestään olleen kansan keskuuteen.
Tuom.1

(Midianin pappi Jetro, Mooseksen appi; 2.Moos.18)


Rekabilaiset eivät juoneet viiniä; Eivätkä juo tänäkään päivänä - sillä he tietävät Pyhän hengen kautta, mikä on oikein, mikä väärin! Mutten varmaan ole väärässä sanoessani, että Rekabilaiset, asuessaan Luvatun maan rajojen ulkopuolella, voivat kyllä rakentaa taloja, asua niissä ja viljellä maata - mutta viiniä eivät juo.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 12 Loka 2012, 08:08

Jo heti aamulla vai yömyöhään?

11 Voi niitä, jotka jo ani varhain
lähtevät etsimään päihdyttävää juomaa,
niitä, jotka viinistä hehkuvina
valvovat yömyöhään!
12 Heidän ilonaan ovat harput ja lyyrat, rummut ja huilut, viini virtaa heidän pidoissaan. Herran tekoja he eivät huomaa, eivät näe hänen kättensä töitä.

Jes.5
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron