Luopuneet palaavat Siioniin

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Luopuneet palaavat Siioniin

ViestiKirjoittaja mies » 24 Elo 2012, 09:17

14 "Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset!" sanoo Herra. "Minä otan teidät jälleen omikseni. Minä kokoan teidät kaikki ja tuon Siioniin -- vaikka teitä olisi vain yksi joka kaupungissa ja kaksi joka kansan keskellä. 15 Minä annan teille mieleni mukaiset paimenet, ja he johtavat teitä viisaasti ja taitavasti.

16 "Kun te tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan, ei kukaan kysy: 'Missä on Herran liitonarkku?' Se ei tule enää kenenkään mieleen, sitä ei muisteta eikä kaivata eikä uutta enää tehdä. 17 Silloin Jerusalemia kutsutaan Herran valtaistuimeksi. Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemiin palvelemaan Herraa eivätkä kulje enää pahan ja paatuneen sydämensä mukaan. 18 Niinä päivinä Juudan heimo liittyy Israelin heimoon, ja yhdessä ne tulevat pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin omaksi teidän isillenne."

Jer.3

7 Herra sanoo: "Tulee aika, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, hän, joka toi israelilaiset Egyptin maasta.' 8 Sen sijaan sanotaan: 'Niin totta kuin Herra elää, hän, joka toi Israelin heimon jälkeläiset takaisin pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin oli heidät karkottanut.' Silloin he saavat jälleen asua omassa maassaan."

Jer.23


Kaksi sauvaa -- Juuda ja Israel

15 Minulle tuli tämä Herran sana:

16 "Ihminen, ota puusauva ja kirjoita siihen: 'Juuda ja häneen liittyneet israelilaiset.' Ota sitten toinen sauva ja kirjoita siihen, Efraimin sauvaan: 'Joosef ja häneen liittyneet Israelin heimot.' 17 Aseta ne toistensa jatkeeksi, niin että ne kädessäsi yhdistyvät kuin yhdeksi ja samaksi sauvaksi. 18 Kun maanmiehesi sanovat sinulle: 'Kerro meille, mitä tällä tarkoitat', 19 anna heille vastaus: Näin sanoo Herra Jumala: Minä otan Joosefin ja hänen johtamiensa Israelin heimojen sauvan, sen, joka on Efraimin hallussa, ja liitän sen Juudan sauvan jatkeeksi, yhdistän ne kädessäni yhdeksi ja samaksi sauvaksi.

20 "Sauvojen, joihin sinä kirjoitat, tulee olla kädessäsi niin, että maanmiehesi näkevät ne, 21 ja sinun tulee sanoa heille: Näin sanoo Herra Jumala: Minä otan israelilaiset niiden kansojen keskeltä, joiden sekaan he ovat joutuneet, minä kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa. 22 Siinä maassa, Israelin vuorilla, minä teen heistä yhden kansan. Heillä kaikilla on oleva hallitsijanaan yhteinen kuningas, enää he eivät elä kahtena kansana eivätkä kahden kuninkaan alaisina. 23 He eivät enää myöskään saastuta itseään epäjumalillaan ja iljettävillä patsaillaan eivätkä paljoilla rikkomuksillaan. Minä pyyhin pois heidän syntinsä ja rikkomuksensa, minä puhdistan heidät, ja heistä tulee minun kansani ja minä olen heidän Jumalansa.

24 "Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, heillä kaikilla on yksi ja sama paimen. He noudattavat minun käskyjäni, he seuraavat minun säädöksiäni ja elävät niiden mukaan. 25 He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. He asuvat siinä ikiaikoihin saakka, he ja heidän lapsensa ja heidän lastensa lapset, ja minun palvelijani Daavid on heidän hallitsijansa ajasta aikaan.

26 "Minä teen heidän kanssaan ikuisen liiton ja takaan heille rauhan. Minä teen heistä suuren kansan ja asetan pyhäkköni ikiajoiksi heidän keskelleen. 27 Minun asuinsijani on heidän luonaan, minä olen heidän Jumalansa ja he ovat minun kansani. 28 Kaikki kansat tietävät silloin, että minä olen Herra. Minä pyhitän Israelin, ja minun pyhäkköni on aina heidän keskellään."

Hes.37

"Pohjoisesta maasta" varmaan monelle tulee mieleen Babylonia ja se pakkosiirtolaisuus siellä - mutta varmaan jotain muutakin voi tulla mieleen :D

Babylonin tuho

1 Tämän jälkeen näin taas yhden enkelin tulevan alas taivaasta. Hänellä oli suuri valta, ja hänen kirkkautensa valaisi koko maan. 2 Hän huusi kovalla äänellä: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon! Siitä on tullut pahojen henkien tyyssija ja kaikkien saastaisten henkien ja kaikkien saastaisten ja inhottavien lintujen pesäpaikka. 3 Sen porton viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat ovat irstailleet hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään."

4 Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi:

"Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään.

Ilm.19
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja nuusku » 25 Elo 2012, 23:48

Olen miettinyt tuota. Tuleeko meille muutto Israeliin, fyysinen muutto Lähi-Itään? Siis Suomessa oleville uskovaisille. Koska jos se tulee, niin aikain merkkien mukaan siihen ei olisi enää pitkä aika. Aletaanko pakata matkalaukkuja, ja jos aletaan niin kuka on se enkeli, joka antaa lähtökäskyn. Pyhä Henki?

Mietin tuota oikeasti, enkä halua provosoida. Olen viime aikoina tuntenut sympatiaa israelilaisia kohtaan, ja sisämaalaushommia tehdessäni koristelin erääseen huonekaluunkin Daavidin tähden.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Jay » 27 Elo 2012, 02:52

nuusku kirjoitti:Olen miettinyt tuota. Tuleeko meille muutto Israeliin, fyysinen muutto Lähi-Itään? Siis Suomessa oleville uskovaisille.
- - - -
Mietin tuota oikeasti, enkä halua provosoida. Olen viime aikoina tuntenut sympatiaa israelilaisia kohtaan, ja sisämaalaushommia tehdessäni koristelin erääseen huonekaluunkin Daavidin tähden.

Sitten minua kiinnostaa se, tuleeko muutto johonkin Israelin siirtokunnista, vai Israelin laillisille alueille. En halua provosoida minäkään, mutta Israelin siirtokuntapolitiikka, joka on vastaan kansainvälisiä lakeja ja sopimuksia, saa minut suhtautumaan Daavidin tähteen varauksella. Sekin vielä, että Mossad on pääepäilty iranilaisten ydinfyysikkojen murhissa viime vuosina ja tänäkin vuonna, ikään kuin vain jenkeillä ja jenkkien tukemalla Israelilla olisi yksinoikeus ydinaseeseen. En kannata ydinaseita, mutten myöskään kaksoisstandardeja. En ole itse tuntenut viime aikoina sympatiaa israelilaisia kohtaan. En tosin palestiinalaisiakaan.
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

ViestiKirjoittaja Rebekka » 27 Elo 2012, 07:06

Jay kirjoittaa kuten kaikki nojatuolimatkalaiset: etaalta on helppo tuomita tietamatta mika on todellisuus. Olepa ystavallinen ja matkusta Israeliin vahaksi aikaa avoimin silmin ja mielin, Raamattu oppaanasi. Suosittelen muillekin samaa.
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja hepa » 27 Elo 2012, 12:59

Matt. 24:14
Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, kaikille pakanoille todistukseksi; ja silloin tulee loppu.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja mies » 27 Elo 2012, 13:26

11 Tulee päivä, jolloin varustat rajasi, Israel,
jolloin valtasi laajenee.
12 Silloin sinun omasi saapuvat Assyriasta,
tulevat Egyptin kaupungeista
-- Egyptistä Eufratvirtaan saakka --
merten väliltä, vuorten väliltä.

13 Nuo maat tulevat autioiksi niiden asukkaiden tähden. Tässä näkyy heidän tekojensa hedelmä!

14 Paimenna, Herra, sauvallasi kansaasi, kaitse omaa laumaasi, joka asuu yksin keskellä metsää, kaukana hedelmätarhoistaan. Johda se Basanin ja Gileadin laitumille niin kuin entisinä aikoina.

15 Niin kuin silloin, kun lähditte Egyptistä,
niin te saatte vieläkin nähdä ihmeitä.

16 Kaikki kansat näkevät nuo ihmeelliset teot,
katselevat niitä voimattomina
mahtavuudestaan huolimatta.
Kaikki mykistyvät,
ja heidän korvansa menevät tukkoon.

Miika.7

8 Hetki tulee, jolloin minä vihellän merkin vieraisiin maihin joutuneille ja kokoan heidät, minä lunastan heidät vapaiksi.
Minun kansani on oleva suuri, yhtä suuri kuin se kerran oli.

9 Vaikka olen sirotellut heidät kansojen joukkoon,
he ja heidän lapsensa saavat jäädä eloon ja palata takaisin,
kun he kaukaisissa maissa muistavat minua.


10 Minä tuon heidät takaisin Egyptin maasta,
kokoan heidät Assyriasta. Minä annan heille myös Gileadin maan ja Libanonin vuoret -- mutta sielläkään ei ole heille riittävästi tilaa.
11 He kulkevat pois orjuudesta meren poikki,
sen aallot minä lyön pois tieltä.

Niili kuivuu pohjiaan myöten, Assyrian mahti murtuu,
ja valtikka otetaan pois Egyptiltä.

Sak.10


Profeetta Sakarjan selitys
Uskonpuhdistaja Martti Lutherin selittämä ja hänen itsensä saksaksi julkaisema vuoden 1527 joulukuun lopussa. W2 XIV, 1768-1975. Suomentanut Markku S.


[quote]

Jae 8. Minä olen viheltävä heille ja kokoava heidät, sillä minä lunastan heidät, ja he lisääntyvät, niin kuin lisääntyivät ennen.


19. Tämä on sanottu heprealaiseen tapaan: “Minä olen viheltävä heille”, se on, minä kosketan heitä Hengelläni,
kuten Jesaja käyttää tätä sanontaa

7:18:ssa, kun hän sanoo: “Minä vihellän kärpäset” jne. Hepreassa näet “henki” ja “tuuli” ilmaistaan samalla sanalla ruuah. Ja tästä näemme, että hän puhuu Efraimista, joka oli hajallaan, koska hän haluaa koota sen viheltämällä,
nimittäin samaan uskoon Juudan kanssa, että se lisääntyisi kuten ennen. Se on, heitä on oleva paljon, mutta vain
hengellisesti, kuten seuraavasta käy
ilmi:


Jae 9. Sillä minä kylvän heidät kansojen sekaan, että he muistavat minua kaukaisissa maissa.


20. Lisääntyminen tapahtuu siten, että heidät sirotellaan pakanain keskelle kuin siemen, joka enentyy pellossa.
Sen vuoksi sen täytyy olla hengellistä
lisääntymistä, koska se ei palaa takaisin kotiin kansoista, vaan se kylvetään niihin ja siten se lisääntyy. Se tapahtuu
siten, että Jumala lähettää heidät saarnaajiksi kansojen pariin ja siten he saattavat monia luoksensa ja kauttansa
Kristuksen tykö. Heidän pitää, hän sanoo, muistaman minua kaukaisissa maissa, toisin sanoen, saarnaaman ja
opettaman minusta, jonka avulla he lisääntyvät ja käännyttävät monia luokseni. Juutalaisille ei sopinut muistaa
Herraa Jerusalemin ulkopuolella eli harjoittaa jumalanpalvelusta, kuten Ps. 137:4 sanoo: “Kuinka me voisimme veisata Herran virsiä vieraalla maalla?”

Koskapa hän sanoo tässä heidän tulevan kylvämään vieraissa maissa ja istuttamaan muistaakseen Herraa, on kyllin selvää, että hän puhuu hengellisistä asioista ja että hengellinen Jerusalem on oleva maailmanlaajuinen.
Muuten heidän täytyisi kylvää ja istuttaa Jerusalemissa ja siellä lisääntyä ja muistaa Herraa, jos hän tarkoittaisi
maallista valtakuntaa.

Ja he saavat lastensa kanssa elää ja
palata takaisin.


21. Todellakin edellä olevan tekstin mukaan näiden täytyy olla hengellisiä lapsia, joita he synnyttävät, kun he lisääntyvät kylvön seurauksena kansojen keskuudessa, kuten edellä puhuimme, niin että sekä siemen kansojen keskuudessa että tästä siemenestä kasvanut sato ja lisäys eli kääntyneet pakanat tulevat elämään, se on, ovat rohkeita ja heillä on riittävästi. ’Elämä’ näet tarkoittaa Raamatussa elämän käyttöä
ja siitä nauttimista, elämistä ilman onnettomuuksia ja vaaroja. Mutta hän tarkoittaa, koska apostoleitten ja saarnamiesten elämä on taistelua, kuten edellä puhuimme, sitä, että heidän täytyy kuitenkin elää myös kuoleman ja
kaikkien vaarojen keskellä ja siellä,
missä elämää ei ole näkyvissä, kuten Paavali sanoo 2 Kor. 6:9: “Me olemme kuolemaisillamme, ja katso me elämme” kaikesta huolimatta. Myös paluu takaisin on sitä, että Efraim kaikkeen
maailmaan hajotettuna on nyt tuleva takaisin oikealla tavalla, nimittäin kristikuntaan, pysyäkseen siinä ikuisesti.


Jae 10. Minä tuon heidät takaisin Egyptin maasta ja kokoan heidät Assurista; minä vien heidät Gileadin
maahan ja Libanonille, ettei heistä yksikään puutu


22. Tämä kaikki täytyy edellä olevan mukaisesti ymmärtää hengellisesti, muuten edellä sanottu ei kestä.
Tähän ei nimittäin sovi, että hän kokoaisi heidät viheltämällä, että hän kylväisi heidät kansojen sekaan ja kumminkin toisi heidät Juudan maalle, kuten juutalaiset mielellään ajattelevat.
Myöskään hänen ei pitäisi tuoda heitä Gileadiin ja Libanonille, vaan Samariaan ja keskelle maata, missä he ennen
olivat. Siksi merkitys on tämä: Sen jälkeen tapahtuu kerran oikea paluu, kun Kristus evankeliumilla saattaa Israelin
lapset Egyptistä ja Assyriasta uskoon,
se on, oikeaan Gileadiin ja Libanonille. Miten näet Israelin kymmenen heimoa tulisivat vain Gileadiin ja
Libanonille, missä ennen asui ainoastaan kaksi heimoa, Manasse ja Gad?
Silloin vanha kuningaskunta olisi tätä kunniakkaampi, koska silloin kullakin heimolla oli oma perintöosansa ja tässä
kaikki kymmenen heimoa asuisivat tuskin kahta puolta heimon aluetta.
Miten lisäksi tähän sopii, että Efraimin pitäisi asua tuolla puolen Jordania Gadin ja Manassen heimon perintöosassa, mikä kaikki olisi vastoin Mooseksen ja Joosuan järjestystä, jonka
mukaan Israelin heimoja ei saanut sekoittaa keskenään. Jos tämä on vastoin Moosesta, niin Mooses on vastoin
Sakarjaa ja niin toisen täytyy antaa periksi. Kohtuus on, että Mooses väistyy ja sallii Sakarjan puhua hengellisestä
Gileadista ja Libanonista.

23. Gilead [d’[.lig] näet merkitsee joukon antamaa todistusta ja Libanon [nw{{n’b.l] hohtavaa tai valkoista. Se
on pyhä Raamattu tai kristikunta, missä ovat lukuisia ne todistukset, jotka saarnaavat Kristuksesta ja sen lisäksi
ne ovat hohtavia ja valkoisia, täysin viattomia ja pyhiä. Sellaisen joukon todistuksen ja valkeuden luo Efraim tulee, se on, Jumalan sanaan ja uskoon, jonka kautta sydämet tulevat puhtaiksi, valkoisiksi ja hurskaiksi, Apt. 15:9 [:

“Eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja
heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.”]
24. “Ei yksikään heistä puutu.”

Hepreassa on näin: Et non invenietur eis, minkä eräät ymmärtävät: heitä on tuleva niin paljon, ettei heille ole tarpeeksi tilaa asua. Tämä voisi olla totta,
jos Israelin kymmenen heimoa asettuisi fyysisesti vain Gileadiin. Mutta Raamatussa ja kristikunnassa olisi tarpeeksi tilaa tai sitä laajennettaisiin. Olkoon jokainen sitä mieltä, mitä haluaa.


Jae 11. Ja ahdistus tulee merellä ja hän lyö meren aaltoja.


25. Jotkut käsittävät tämän tekstin hepreassa näin: Hän on kulkeva ahtaalla merellä, mikä miellyttää minua suuresti. Se voi kuitenkin antaa molemmat merkitykset ja sillä on sama merkitys,
nimittäin se, että hän puhuu hengellisestä kulkemisesta, mikä tapahtui Punaisen meren halki, kun hän johti kansan pois Egyptistä. On kuin jos hän sanoisi: Kun Jumala lunastaa Israelin
heimot uudella tavalla ja tuo ne oikeaan Gileadiin ja Libanonille, kuten oli puhetta, silloin alkaa myös oikea kulku meren halki, paljon suurempi kuin oli tuo Punaisen meren halki kulkeminen.
Tämä meri on näet koko maailma, jonka halki hän kuljettaa kansansa. Se asettuu vastarintaan eikä halua päästää
heitä läpi, niin että meri on oleva aivan
ahdas Jumalan kansalle, samoin kuin Punainen meri oli luotaan työntävä ja ahdas sillä paikalla, missä Israelin lapset kulkivat sen halki. Silloin nousee ahdistus, ei vain Jumalan kansalle,
vaan myös yli meren. Sillä heidän torjuntansa ja sulkunsa eivät heitä auta, heidän on laskettava kansa läpi. Sillä
hän on lyövä meren aaltoja, se on, nuhteleva heitä evankeliumilla kaikesta, mikä on suurta ja mahtavaa maailmassa, samoin kuin Mooses löi Punaista merta sauvallaan [2 Moos. 14:16].

...että kaikki veden syvyydet kuivuvat.

26. Samoin kuin Punainen meri väistyi Mooseksen lyötyä merta, samoin maailma, kun sitä on lyöty evankeliumilla, vetäytyy, tulee nöyräksi, antaa tilaa eikä aseta enää sulkuja
apostoleille ja saarnamiehille. Se on sitä, että kaikki veden syvyydet kuivuvat Kristuksen Hengen toimesta kuten
Punainen meri kuivui itätuulen puhaltaessa. Henki esittää tässä siis vanhoja tapahtumia tulkitsemalla evankeliumin
tulevaa olemusta ja kulkua.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 30 Elo 2012, 09:26

Koska lainasin tuota Hesekielin kohtaa, laitan tähän tuosta aiheesta Lutherin kirjoittamana, "Martin Luther’s Preface(s) to the Prophet Ezekiel"

After that, down to chapter 34, he extends his prophecy to all the lands round about, which the king of Babylon was to afflict. Then follow four chapters on the spirit and kingdom of Christ, and after that on the last tyrant in Christ’s kingdom, Gog and Magog. At the end he rebuilds Jerusalem, encouraging the people to believe that they shall go home again; but in the Spirit he means the eternal city, the heavenly Jerusalem, of which the Apocalypse also speaks.

(vapaasti suomennettuna)

Kappaleen 34 jälkeen seuraavat neljä kappaletta kertovat hengestä ja Kristuksen valtakunnasta, ja sen jälkeen viimeisestä tyrannista Kristuksen valtakunnasta, Gog:sta ja Magogista. Lopussa hän jälleenrakentaa Jerusalemin, rohkaisten ihmisiä jotka uskovat, menevän uudelleen kotiin; mutta Hengellisessä mielessä tarkoittaen ikuista kaupunkia, taivaallista Jerusalemia, mistä myös apokalypsi (ilmestyskirja) kertoo.

Myöhemmin:
In opposition to the blindness of the Jews, it should be known especially that all the prophecies which say that Israel and Judah shall return again to their lands and possess them in a bodily way forever, are long since fulfilled, and that the hopes of the Jews are utterly vain and lost. For this prophecy contains two things. The first is that Israel and Judah shall return to their land after their captivity, and this came to pass through King Cyrus and the Persians, before Christ’s birth, when the Jews returned to their land and to Jerusalem from all countries, and came to Jerusalem every year to the feasts, even out of foreign lands, and drew many Gentiles with them and to them.


Vastoin juutalaisten sokeutta, pitäisi tietää erityisesti että kaikki ennustukset jotka sanovat että Israelin ja Juudan tulee palata takaisin heidän mailleen, ja hallita heitä maallisessa mielessä ikuisesti, ovat aikoja sitten toteutuneet, ja että Juutalaisten toiveet ovat tyhjiä ja kadonneita. Tämä ennustus sisältää kaksi asiaa. Ensiksi Israelin ja Juudan tulee palata mailleen vankeudestaan, ja tämä tapahtui Kuningas Kyyroksen ja Persialaisten kautta, ennen Kristuksen syntymää, kun Juutalaiset palasivat omaan maahansa ja Jerusalemiin kaikista maista, ja tulivat Jerusalemiin viettämään joka vuosi juhlia (pääsiäisjuhliin?), jopa ulkomailta, ja veti useita muita ihmisiä (ei-juutalaisia) mukanaan.

But the hope of the Jews that there shall be another physical return, when all of them together shall come back into the land and set up there the old Mosaic order of things,-this is a dream of their own and there is not a letter in the prophets or the Scriptures which says or signifies anything of the kind. It is written, indeed, that they shall return out of all lands whither they have been driven, but not all of them, only some of them out of all lands. There is a great difference between a return of all the Jews and a return out of all lands. The return out of all lands is fulfilled, but the return of all the Jews was never prophesied, but rather the opposite; just as at Jerusalem, while it was yet standing, both before and after the Captivity, not all the people were the people of God, but the most of them were people of the devil, idolaters and murderers, and the worst people on earth.


Mutta Juutalaisten toivo siitä, että tulee toinen fyysinen paluu, kun kaikki heistä tulee takaisin maalleen ja säätävät siellä vanhan Mosaiikki järjestyksen, -tämä on heidän oma unelma ja ei ole sellaista profeetan kirjettä tai kohtaa raamatussa mikä sanoisi mitään tamäntapaista. On kirjoitettu, todellakin, että jotkut palaavat kaikista naista joihin heidät on hajoitettu, muttei kaikkia heitä, vain joitakin heitä kaikista maista. On suuri ero siinä, että kaikki Juutalaiset palaavat tai paluu kaikista maista. Paluu kaikista maista on toteutunut, mutta kaikkien Juutalaisteen paluuta ei koskaan ennustettu, vaan mieluummin päinvastoin, juuri kuin Jerusalem, kun se oli vielä paikallaan, ennen ja jälkeen Pakkosiirtolaisuuden, eivät kaikki ihmiset olleet Jumalan lapsia mutta suurin osa heistä oli paholaisen väkeä, jumalattomia ja murhaajia, pahinta väkeä maan päällä.


Luther on myös antanut erityisen tehtävän koskien Hesekielin kirjaa, lainaan vielä samasta tekstistä:

But how all the parts of the prophecy are to be interpreted and arranged, this we will leave until that life in which we shall see the whole building finished and complete. We cannot see it all now, since it is still in building, and much of the stone and wood that belong to it is not yet born, let alone prepared for the building. It is enough that we know it to be the house of God and his own building, in which we all are.

One who has the leisure and the inclination can look into it and search it, if he will take up God’s Word and the sacraments, with the powers and effects which the Holy Ghost works in the Church through them, and bring these things into agreement. The Revelation of John can also help.


Luther puhui siitä Tulevasta temppelistä (Hes.40 ja eteenpäin):

Mutta kuinka kaikki osat ennustuksesta tulisi tulkita ja järjestää, jätämme sille ajalle, kun näemme koko rakennuksen valmiina. Me emme voi nähdä sitä nyt, koska sitä rakennetaan, ja paljon kiviä ja puuta jotka kuuluvat siihen eivät ole syntyneet, saati valmisteltu rakennukseen. Siinä on tarpeeksi, että tiedämme kuuluvamme Jumalan taloon ja hänen omaan rakennukseen, jossa me kaikki olemme.

Hän, jolla on aikaa ja innostusta voi katsoa ja tutkiskella sitä, jos hän ottaa vaarin Jumalan sanasta ja sakramenteistä, ja voimilla joita Pyhä Henki tekee seurakunnassa (kirjkossa) heidän kauttaan; ja laittaa näitä asioita "järjestykseen". Ilmestyskirja voi myös auttaa.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Rebekka » 30 Elo 2012, 10:38

Vielakin mina teroitan, etta lukekaa ja tutkikaa Raamattua tarkoin. Jumala ei lupauksiaan kadu, ihmiset voi laatia omia selityksiaan niin paljon kuin ehtivat, tulevaisuus nayttaa, mika on Totuus. Jumalan Sana ei pala tulessakaan.
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron