Ahdistuksen aika

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Ahdistuksen aika

ViestiKirjoittaja mies » 30 Syys 2012, 21:41

Mitä ajatuksia teille nousee tästä raamatun kohdasta:

29 Tulee aika, jolloin sanotaan: 'Autuaita ovat hedelmättömät, autuaita ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat, jotka eivät ole lasta ruokkineet.' 30 Silloin ihmiset sanovat vuorille: 'Kaatukaa meidän päällemme', ja kukkuloille: 'Peittäkää meidät.' 31 Jos näin tehdään vihannalle puulle, mitä tapahtuukaan kuivalle!"

Luuk.23
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 30 Syys 2012, 21:58

Aiheeseen vielä viitteitä, Luuk.23:31:stä viite:

17 On tullut tuomion aika, ja tuomio alkaa Jumalan huoneesta. Mutta jos se alkaa meistä, mikä onkaan niiden loppu, jotka eivät taivu uskomaan Jumalan evankeliumia?

18 -- Jos hurskas pelastuu vaivoin, miten käykään jumalattoman ja syntisen!

19 Sen tähden ne, jotka joutuvat kärsimään, jos niin on Jumalan tahto, antakoot elämänsä uskollisen Luojan haltuun ja tehkööt edelleen sitä, mikä on hyvää.

1.Piet.4


EDIT: Hes.9 viiteen otin pois.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 03 Loka 2012, 08:19

3 Lapset ovat Herran lahja,
kohdun hedelmä on hänen antinsa.

Ps.127


Kun olitte nuoria ja viattomia, ettekö vain ottaneet kaikki maalliset lahjat vastaan, joita teille annettiin? Mutta kun teille annetaan suurempia lahjoja, taivaallisia Herran lahjoja, niin ei kai joku teistä ajattele, että niiden vastaanottamisesta pitäisi ennemmin kieltäytyä? Ettekö tällöin mielessänne käännä lahjat lyijypunnukseiksi ja käärmeiksi - ja erinäisiksi kirouksiksi - joita ne eivät totisesti ole?

Oletteko koskaan ajatelleet, miltä lahjanantajasta voi tuntua, kun kieltäydytään vastaanottamasta lahjaa - kävikö koskaan mielessänne, että lahjanantaja voi pahoittaa mielensä?

On niitä, jotka ajattelevat, että lapset ovat esteeksi ja ahdistukseksi. Heille ne sitä varmasti ovat - mutta tuo ajatus ei ole Herralta. He ahdistuvat menoissaan ja saattavat ajatella mielessään, että en haluaisi enempää esteitä ja ahdistusta - ahdistuksen vain lisääntyessä; eikö tässä käy kuin 5Moos.28 voimme lukea: tottelematonta kansaa kohtaa kirous.

Eikö teillä käynyt ollenkaan mielessä, että kyllä Herra tietää tarkalleen, kuinka monta lasta hän kenellekin antaa, ja se määrä on totisesti se oikea määrä? Ajatteliko joku, että Herra on erehtyväinen ja vajavainen? Ottakaa siis kaikki lahjanne ilolla vastaan.


Mutta takaisin tuohon Luuk.23:seen, ajatuksia aiheesta:

29 Minä kysyin: 'Mikä on tuo kukkula, jolle te menette?' Niin noita uhripaikkoja alettiin sanoa kukkuloiksi, ja siksi niitä sanotaan vielä tänäkin päivänä.
Hes.20

Jerusalem, hylätty vaimo, saa armon

1 Riemuitse, hedelmätön,
sinä joka et koskaan synnyttänyt!

Huuda riemusta, iloitse,
sinä joka et ole synnytyskipuja kokenut!
Nyt sinulla, hylätyllä, on enemmän lapsia
kuin konsanaan aviovaimolla,
sanoo Herra.
Jes.54

10 Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
Jes.54


26 Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. 27 Onhan kirjoitettu:

-- Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä! Riemuitse ja huuda, sinä joka et tunne synnytystuskia! Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies.

28 Veljet, te olette lupauksen lapsia, niin kuin Iisak oli.
Gal.4

mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 01 Elo 2013, 12:45

mies kirjoitti:
3 Lapset ovat Herran lahja,
kohdun hedelmä on hänen antinsa.

Ps.127


Kun olitte nuoria ja viattomia, ettekö vain ottaneet kaikki maalliset lahjat vastaan, joita teille annettiin? Mutta kun teille annetaan suurempia lahjoja, taivaallisia Herran lahjoja, niin ei kai joku teistä ajattele, että niiden vastaanottamisesta pitäisi ennemmin kieltäytyä? Ettekö tällöin mielessänne käännä lahjat lyijypunnukseiksi ja käärmeiksi - ja erinäisiksi kirouksiksi - joita ne eivät totisesti ole?


John Chrysostom (347- 407), konstantinopolin arkkipiispa kirjoitti näin:

John Chrysostom: The homilies of S. John Chrysostom, on the Epistle of St. Paul the Apostle to the Romans kirjoitti:You see how drunkenness leads to whoredom, whoredom to adultery, adultery to murder ; or rather to a something even worse than murder. For I have no name to give it, since it does not take off the thing born, but prevents its being born. Why then dost thou abuse the gift of God, and fight with His laws, and follow after what is a curse as if a blessing, and make the chamber of procreation a chamber of murder, and arm the woman that was given for child-bearing unto slaughter?

->

Näette kuinka juopuminen johtaa huoruuteen, huoruus huorintekemiseen, huorintekeminen murhaan; tai sellaiseen jopa pahempaan kuin murhaan. Minulla ei ole sille nimeä, koska se ei lopeta syntynyttä, mutta estää sen syntymästä. Miksi te väärinkäytätte Jumalan lahjaa, ja taistelette Hänen lakejaan vastaan, ja näin pidätte kirousta ikäänkuin siunauksena, ja teette lisääntymisen huoneesta murhahuoneen, ja teette naisesta jolle oli annattu synnyttämisen lahja, teurastajan?


Lähde:
http://www.archive.org/stream/homilieso ... 2/mode/2up
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Ahdistuksen aika

ViestiKirjoittaja Humilton » 02 Elo 2013, 07:00

mies kirjoitti:Mitä ajatuksia teille nousee tästä raamatun kohdasta:

29 Tulee aika, jolloin sanotaan: 'Autuaita ovat hedelmättömät, autuaita ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat, jotka eivät ole lasta ruokkineet.' 30 Silloin ihmiset sanovat vuorille: 'Kaatukaa meidän päällemme', ja kukkuloille: 'Peittäkää meidät.' 31 Jos näin tehdään vihannalle puulle, mitä tapahtuukaan kuivalle!"

Luuk.23


Ei ole kukaan vielä sanonut täällä mitään. Aihetta on käsitelty ainakin Mopin palstalla (löytyi Googlella)

E.P ei perustele.

Googlen löydöksissä on monia muitakin linkkejä. Varsin vähän kuitenkin tietoa juuri tuohon kysymykseen.

Minulle nousee ainakin ajatus, että miten ko. Raamatunkohta liittyy viestin otsikkoon "Ahdistuksen aika"?
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Ahdistuksen aika

ViestiKirjoittaja mies » 02 Elo 2013, 09:01

Humilton kirjoitti:
mies kirjoitti:Mitä ajatuksia teille nousee tästä raamatun kohdasta:


Ei ole kukaan vielä sanonut täällä mitään. Aihetta on käsitelty ainakin Mopin palstalla (löytyi Googlella)

Minulle nousee ainakin ajatus, että miten ko. Raamatunkohta liittyy viestin otsikkoon "Ahdistuksen aika"?


Ko. linkissä puhuttiin Gal.4:27sta (josta on linkki tuonne Jes.54:seen), jossa kerrotaan: "Riemuitse ja huuda", kun tässä Luuk.23:ssa taasen sanotaan "itkekää".

Nainen viljaruukussa -sakarjan kirjan selityksessä Luther kertoo, kuinka on kaksi lakia, yksi Jumalan toinen jumallattomain; jatkaen että jumalattomillakin on laki, jotta he olisivat jollain lailla uskottavia.

Jumalattomain laki on esimerkinomaisesti tällä miehellä, Lemekillä, joka oli 2 miestä tappanut (vrt. kaikki eng. kieliset käännökset yhtä lukuunottamatta laittavat "tapan muotoon tapoin"):

1992: 1.Moos.4 kirjoitti: 23 Lemek sanoi vaimoilleen:

-- Ada ja Silla, kuulkaa minua,
te Lemekin vaimot, ottakaa korviinne minun sanani!
Jo yhdestä haavasta minä tapan miehen,
jo yhdestä naarmusta nuorukaisen.
24 Jos Kainin puolesta kostetaan seitsemästi, niin Lemekin puolesta seitsemänkymmentäseitsemän kertaa.


Ja kuinka Lemek uhkaa? Hän uhkaa 77:kertaa kostettavan, joka on toki puuta heinää (Lamekin omaa puhetta). Näin siis kertoo Luther Genesiksen selityksessä tuosta Lemekistä, hänen sukunsa tarina jäi tuohon, ei siinä ollut lupausta.

Kun on kaksi valtakuntaa, sen toisen, jumalattoman, laki uhkaa näin:

"Jos vielä lapsia saatte, ette jaksa niitä hoitaa",
"Jos vielä lapsia saatte, masennutte varmasti",
"Jos vielä lapsia saatte, ei teille itselle jää mitään aikaa",
"Jos vielä lapsia saatte, joudutte naurunalaisiksi",

Nämä kaikki ahdistavat varmasti, jos näitä ajatuksia pääsee mieleen, varsinkin, jos niitä uskoo? Olen havainnut, että useita ne riepovat.

Mutta myös jumalattomain laki sanoo:
"Jos et käy maailmalla, jää sinulta paljon näkemättä"
"Jos hiukan juot, tiedät sitten mitä se on, eikä tarvitse siitä sen enempää"
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 02 Elo 2013, 20:16

Huomasin asiaan liittyen, että NIV:ssa on viite Luuk.23:30:stä tuonne Hoosean 10:8:aan.

http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=NIV

Lukekaamme:
1992: Hoos.10 kirjoitti:8 Bet-Avenin uhrikukkulat hävitetään, sillä ne ovat olleet Israelille synniksi. Orjantappuraa ja ohdaketta on kasvava niiden alttareilla. Ihmiset sanovat vuorille: "Peittäkää meidät", ja kukkuloille: "Kaatukaa meidän päällemme!"

Bet-Aven ('synnin talo') on Betelin ('Jumalan talo') pilkkanimi.


Hoos.10:8:sta on taasen viite näihin:

1992: Jes.2:19, Ilm.6.16 kirjoitti:19 Paetkaa vuorten luoliin,
maan onkaloihin
Herran kauhistuttavan voiman tieltä,
hänen ylhäisen kirkkautensa tieltä,
kun hän nousee järisyttämään maata!

16 ja huusivat vuorille ja kallioille: "Kaatukaa päällemme, kätkekää meidät valtaistuimella istuvan katseelta ja Karitsan vihalta!


Mutta myös viite Luuk.23:30:seen.

Ilm.6.:16:sta ainkin tämä:
Arvo Perälä: Seitsemäs sinetti kirjoitti:"Näin kun me rinnakkain näitä asioita luemme, niin siellä on tapahtunut sopusoinnussa, ja kuudennen sinetin kohta kertoo siitä, että Jumalan työpäivä on tullut iltaan."

http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=3852

Olin kuluneena vuonna seuroissa, jossa selitettiin Hoos.11 luku kokonaisuudessaan. Puheen alussa puhuja sanoi (ulkomuistista, mutta kuuntelin erittäin tarkkaan):
"Tässä käsitellään Israelin kansan historiaa, ja raotetaan hiukan tulevaakin." Puheen aikalailla lopuksi, todettiin, että "..kaikki saisivat parannuksen armon".
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Ahdistuksen aika

ViestiKirjoittaja mies » 15 Syys 2014, 14:00

Lutherin ja muiden kommentaarit ovat vahvasti sidoksissa Jerusalemin (70 jkr) hävitykseen.
Mutta huomatkaamme eräs tärkeä seikka, Dan.10-12 profetia vie aina maailman loppuun,
kuolleiden ylösnousemukseen ja viimeiseen tuomioon asti!

Asiasta ajatuksiani:

1992: Matt.24 kirjoitti:Suuri ahdinko

15 "Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut -- huomatkoon lukija tämän! -- 16 silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille. 17 Sen, joka on katolla, ei pidä mennä hakemaan mitään tavaroita talostaan, 18 eikä sen, joka on pellolla, pidä palata noutamaan viittaansa. 19 Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät! 20 Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai sapattina. 21 Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan. 22 Jos sitä aikaa ei lyhennettäisi, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta valittujen tähden se aika lyhennetään.

23 "Jos joku silloin sanoo teille: 'Täällä on Messias', tai: 'Messias on tuolla', älkää uskoko. 24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan. 25 Tämän minä olen teille nyt ennalta ilmoittanut.

26 "Jos siis teille sanotaan: 'Hän on tuolla autiomaassa', älkää lähtekö sinne, tai jos sanotaan: 'Hän on sisällä talossa', älkää uskoko sitä. 27 Sillä niin kuin salama leimahtaa idässä ja valaisee taivaan länteen asti, niin on oleva Ihmisen Pojan tulo. 28 Missä on raato, sinne kokoontuvat korppikotkat.



"Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut":
Kun Kristuksen oppia pyritään muuttamaan elävästi uskovien nimissä


"silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille":
Nimellisten uskovaisten tulee tehdä parannus, paettava vuorille = tulla Jumalan valtakuntaan (takaisin)


"Sen, joka on katolla, ei pidä mennä hakemaan mitään tavaroita talostaan,
eikä sen, joka on pellolla, pidä palata noutamaan viittaansa.":
Parannus tulee tehdä heti eikä hetken päästä.


"Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät!":
Juuri tämän asian kautta tulee turmion iljetys, eli väärä oppi sisälle elävästi uskovalle, jos sille antaa sijaa. Henkinen ahdistus ilmentyy,
koska maailma sanoo ja kuuluttaa: "Autuaita ovat hedelmättömät, autuaita ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat,
jotka eivät ole lasta ruokkineet."


"20 Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai sapattina."
Toisin sanoen, liian myöhään.


"21 Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan"
Puhdas omatunto on vapautta, synti ja synnin luvallisuus tuottavat ahdinkoa ja synnin orjuutta. Synnin luvallisuus on saanut vallan maailmassa.

"22 Ja ellei ne päivät olisi lyhennetyt, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi;"
(Tämän otin Bibliasta).
Koska maailman paatumus on niin suuri, ei kohtapuoliin yksikään liha tulisi autuaaksi, eli ei kohta olisi parannuksen tekijöitä laisinkaan.
Niinkuin Nooan aikana.

"mutta valittuin tähden pitää ne päivät lyhennettämän."
Tarkoittaako tämä juutalaisia, vai yleensä ottaen uskovaisia. Voinee tarkoittaa myös juutalaisten etsikkoaikaa?

Mutta onko tämä kohta:
"Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan"
sama kuin Dan.12:ssa?

1992: Dan.12 kirjoitti:1 -- Silloin astuu esiin Mikael,
suuri enkeliruhtinas,
joka seisoo kansasi suojana.
Ja tulee ahdistuksen aika,
jonka kaltaista ei ole ollut
siitä alkaen, kun kansoja on ollut,
aina tuohon aikaan saakka.

Mutta sinun kansasi pelastuu,
pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu
kirjaan.
2 Monet maan tomussa nukkuvista heräävät,
toiset ikuiseen elämään,
toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun.


Toisaalta Dan.12 antaisi tilaa sellaiselle ajatukselle, että Dan.12:1:n 'ahdistuksen aika' on itse asiassa iankaikkinen kadotus.
Peräänhän siinä heti kerrotaan viimeisestä tuomiosta. Matt.24:ssä taas kerrotaan ajasta, joka loppuu: "eikä tule koskaan olemaan".

Jos näin saattaisi ajatella, siitä seuraisi mielenkiintoisia asioita.
"45 Hän pystyttää telttapalatsinsa meren ja ihanan pyhäkkövuoren välille. Sitten hän tapaa loppunsa, eikä kukaan auta häntä."
Tässä kohtaa on esim. KJV:ssä ja joissain muissa käännöksissä meret (monikossa). Bibliassa onkin:

"45 Ja hänen pitää majansa asettaman kahden meren välille, sen ihanan pyhän vuoren tykö siihen asti kuin hänen loppunsa tulee,
ja ei kenkään häntä auta."

Kuolleen meren ja välimeren välissähän on nimenomaan Juudea. Niinkuin ei Nebukadnessarin tullessa kaikki Juudeassa asuvat olleet oikeasti
uskovia, eikä Kristuksen syntymänkään aikana, niin kehoitus pakenemaan hengellisestä Juudeasta vuorille on aina hyvä: Jumalan valtakunnasta
kuuluu aina evankeliumi.

Dan.11:45:ssä on siis ikään kuin eräänlaisen aikakauden loppu. Se saattaisi kuvastaa Matt.24:21:stä. Mutta saattaa olla kuvastamattakin!

Danielille kerrottiin:
"Mutta sinä, Daniel, pidä nämä asiat salassa ja sulje tämä kirja sinetillä lopun aikaan saakka. Monet harhailevat, mutta tieto lisääntyy."

Tieto lisääntyy erityisesti Internet aikakaudella. Kirja on suljettu lopun aikaan saakka. Monet ovatkin yrittäneet asiaa ratkaista,
mutta taisi Lutherkin kertoa, että 'vasta aika näyttää'. Näin on nytkin: 'aika näyttää'.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Ahdistuksen aika

ViestiKirjoittaja mies » 30 Touko 2015, 21:51

Luther: Kirkkopostilla: Viideskolmatta kolminaisuudenpäivän jälkeinen sunnuntai kirjoitti:14. Kristus on siis tähän asti puhunut juutalaisista. Mutta minä jo alussa sanoin Matteuksen ja Luukkaan sekoittavan toisiinsa nuo molemmat loput, minkä tähden niitä on vaikea erottaa toisistaan. Erottaa ne kuitenkin täytyy. Huomaa siis: kaikki se, mitä tähän saakka on sanottu, tarkoittaa juutalaisia, mutta että evankelista tästä lähin punoo molemmat toisiinsa, keskeyttää esityksensä, paljonkaan piittaamatta Kristuksen esittämien lauseiden peräkkäisestä järjestyksestä; sellaiset asiat hän jättää evankelista Luukkaan huoleksi. Joka tapauksessa hänen tarkoituksensa on sanoa, että viimeisen päivän edellä on käyvä samoin. Hän sanoo:

Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi.

15. Tämä kuuluu kumpaankin. Tarkoitus on seuraava. Hurskaitten tähden vaiva ei ole oleva pitkäaikainen. Eihän juutalaisia vastaan käyty sota kestänyt kahtakaan vuotta, ja sitten tuli rauha. Koska kuitenkin tämä kaikki koskee myös maailman loppua, me tahdomme, evankelistalle oikeutta tehdäksemme, soveltaa edelliset, juutalaisia koskevat lausumat, myös itseemme.

16. Minä en usko — kertomusten ja kokemuksen mukaan — enää tulevaksi sellaista teurastusta, joka tuli juutalaisten osaksi, koskapa teksti sanoo ahdistusta niin suureksi, ettei senkaltaista enää tule; mutta meitä on kohtaava toisenlainen rangaistus. Tuo edellinen oli ulkonainen, mutta lopulla on epäkristittyjen osalta, niiden, jotka ovat juutalaisten kaltaisia, oleva pääasiallisesti hengellistä rangaistusta. Kyllä nämä siis ovat toisiinsa verrattavissa: samoin kuin tuo edellinen vaiva Jumalan säätämästä tuli Jerusalemin osaksi, kaikki pirstaksi pannen, yhtä kaameaa, jopa vielä kaameampaakin on oleva viimeisen päivän edellä, kun hän tulee tekemään lopun koko maailmasta.

Matt. 24:15 - 28.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron