Eriväriset hevoset

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja mies » 06 Marras 2012, 09:26

Tuosta Sakarjan kirjasta:

Sak.6:

1933,38:

8. Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".

1992:

8 Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."



Lutherin selitys: (Suomentanut Markku Särelä)

Jae 8. Sitten hän huusi minulle ja
puhui kanssani ja sanoi: “Katso, ne,
jotka lähtevät pohjoiseen maahan, saat-
tavat minun Henkeni lepäämään poh-
joisessa maassa.”


13. Tässä hän näyttää tämän tulevia asioita käsittelevän näyn juutalaisten hyödyksi ja heille lohdutukseksi ja vahvistukseksi myös sinä käsillä olleena aikana, jolloin heidän oli määrä rakentaa temppeli. Ikään kuin hän sanoisi: Mitä te niin kovasti pelkäätte ja olette huolissanne persialaisten ja pohjoisessa olevien vihollisten tähden? Huomatkaa: heidän ei ole ainoastaan määrä jättää teidät nyt rauhaan ja olla teille suopeita, kuten olette tähän mennessä kuulleet, vaan myös vastaisuudessa hei dän on määrä olla teitä kohtaan paljon suosiollisempia. Kun nyt evankeliumi ja Kristus Henkensä kanssa tulevat, hän tekee heistä teille veljiä ja ystäviä. Niin heillä on oleva sama Herran Henki kuin teillä, puhumattakaan siitä, että he tuottaisivat teille kärsimystä ja estäisivät teitä. 14. Syynä siihen, miksi pohjoiseen menevät hevoset mainitaan ennen kaikkia muita, on myös se, että he saattavat Herran Hengen lepäämään pohjoiseen antavassa maassa. Hän näet tavoittaa heidän sydämensä ja koskettaa niitä sillä, mitä he tuolloin eniten pohjoisista
maista pelkäsivät, kuten Jeremia oli ennustanut, ja niin kuin he kokemuksesta
olivat oppineet [Jer. 1:14–15; 6:1,22ss].

Eihän kukaan usko, millaista vaivannäköä tarvitaan masentuneen, aran omantunnon lohduttamiseen ja kohentamiseen; ja toisinkin päin, millainen vaiva on kovan, paatuneen omantunnon kauhistamisessa ja pelottamisessa. Molempia on pidettävä mahdottomina, ja Jumalan on se itse tehtävä. 15. Sen tähden hän käyttää tässä, kuten näemme, niin paljon sanoja ja näkyjä näyttäen ne kaikki kuitenkin köyhän ja aran pikkulaumansa, kansansa lohduksi. Sillä jos Jumala kerran vihastuu ja nuhtelee, ihmissydän ei voi sitä unohtaa, vaan pakenee aina häntä. Ja hän luulee Jumalan olevan ikuisesti vihoissaan, niin että hän vapisee lehden havinaakin ja pelkää taivaan putoavan päälle. Ja myös toista tietä: jos hän on suopea ja armollinen, ihmissydän tulee itsevarmaksi ja kovettuu, niin että se luulee aina niin käyvän. Ja vaikka salamaniskut uhkaisivat häntä, niin hän ei katso sen koskevan hänen pahuuttaan. Siksi hän antaa tässä myös merkin armostaan, että Kristuksen valtakunta on varmasti tuleva ja tuova sellaisen turvan ja sanoo:



Jos olisin fariseus, sanoisin, että olet kirjoittanut väärin: eihän Sakarja kirjoita "pohjanmaalla" vaan "pohjoiseen maahan". Mutta koska myös Sakarja tarkoittaa pohjanmaatakin, ei se toki ole sillensä väärin kirjoittaa kuin kirjoitit.

Hevoset olivat siis mustat.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Marras 2012, 09:39

mies kirjoitti:Tuosta Sakarjan kirjasta:

Jae 8. Sitten hän huusi minulle ja
puhui kanssani ja sanoi: “Katso, ne,
jotka lähtevät pohjoiseen maahan, saat-
tavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa.”
'''''''''''''''''''''''''

Jos olisin fariseus, sanoisin, että olet kirjoittanut väärin: eihän Sakarja kirjoita "pohjanmaalla" vaan "pohjoiseen maahan". Mutta koska myös Sakarja tarkoittaa pohjanmaatakin, ei se toki ole sillensä väärin kirjoittaa kuin kirjoitit.

Hevoset olivat siis mustat.

Mutta myös valkoiset, ne valkoiset seurasivat mustia hevosia.

Sakarja 6
1 Minä nostin jälleen silmäni ja näin, katso, neljät vaunut, jotka lähtivät liikkeelle kahden vuoren välistä; ja ne vuoret olivat vaskivuoria.
2 Ensimmäisten vaunujen edessä oli punaisenruskeat hevoset, toisten vaunujen edessä oli mustat hevoset,
3 kolmansien vaunujen edessä oli valkeat hevoset, ja neljänsien vaunujen edessä oli täplikkäät, väkevät hevoset.
4 Minä lausuin ja sanoin enkelille, joka puhutteli minua: "Mitä nämä ovat, Herra?"
5 Enkeli vastasi ja sanoi minulle: "Ne ovat neljä taivaan tuulta, jotka lähtevät liikkeelle seisottuansa kaiken maan Herran edessä.
6 Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan.
7 Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa maata". Ja ne kuljeksivat maata.
8 Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".


Biblian sanamuoto: 8 Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja mies » 06 Marras 2012, 09:42

mies kirjoitti:
Hevoset olivat siis mustat.


Wikistä lainattua: (Musta_Hevonen)

Musta hevonen (engl. Dark horse) on kielikuva, jolla tarkoitetaan esimerkiksi vaaleissa ennakolta arvaamatonta voittajaa. Sanonta on jo tuttu 1800-luvulta ja se mainitaan kirjailija Benjamin Disraelin teoksessa The Young Duke (1831)


Musta hevonen löytyy myös: Ilm.6:5
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 06 Marras 2012, 09:49

Taavetti kirjoitti:
mies kirjoitti:Tuosta Sakarjan kirjasta:

Jae 8. Sitten hän huusi minulle ja
puhui kanssani ja sanoi: “Katso, ne,
jotka lähtevät pohjoiseen maahan, saat-
tavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa.”
'''''''''''''''''''''''''

Jos olisin fariseus, sanoisin, että olet kirjoittanut väärin: eihän Sakarja kirjoita "pohjanmaalla" vaan "pohjoiseen maahan". Mutta koska myös Sakarja tarkoittaa pohjanmaatakin, ei se toki ole sillensä väärin kirjoittaa kuin kirjoitit.

Hevoset olivat siis mustat.

Mutta myös valkoiset, ne valkoiset seurasivat mustia hevosia.

Sakarja 6
1 Minä nostin jälleen silmäni ja näin, katso, neljät vaunut, jotka lähtivät liikkeelle kahden vuoren välistä; ja ne vuoret olivat vaskivuoria.
2 Ensimmäisten vaunujen edessä oli punaisenruskeat hevoset, toisten vaunujen edessä oli mustat hevoset,
3 kolmansien vaunujen edessä oli valkeat hevoset, ja neljänsien vaunujen edessä oli täplikkäät, väkevät hevoset.
4 Minä lausuin ja sanoin enkelille, joka puhutteli minua: "Mitä nämä ovat, Herra?"
5 Enkeli vastasi ja sanoi minulle: "Ne ovat neljä taivaan tuulta, jotka lähtevät liikkeelle seisottuansa kaiken maan Herran edessä.
6 Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan.
7 Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa maata". Ja ne kuljeksivat maata.
8 Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".


Biblian sanamuoto: 8 Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla.


Kts, en tiennytkään tuota yksityiskohtaa, olen lukenut 1992 käännöstä enimmäkseen:

6 Mustien hevosten vetämät vaunut ovat lähdössä kohti pohjoista maata, valkoisten vetämät länttä kohti ja kirjavien hevosten vetämät vaunut etelään päin."*


Valkoinen hevonen kyllä tulee pohjoiseenkin ja mustan jäljestä, Ilm.19:11.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Marras 2012, 10:36

Bibliasta Ilm. 19:
9 Ja hän sanoi minulle: kirjoita: autuaat ovat ne, jotka ovat Karitsan häihin ehtoolliselle kutsutut. Ja hän sanoi minulle: nämät Jumalan sanat ovat totiset.
10 Ja minä lankesin hänen jalkainsa eteen häntä rukoilemaan. Mutta hän sanoi minulle: katso, ettes sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljeis kanssapalvelia ja niiden, joilla Jesuksen todistus on: kumarra ja rukoile Jumalaa, sillä Jesuksen todistus on prophetain henki.
11 Ja minä näin taivaan avatuksi, ja katso, valkia orhi, ja se, joka sen päällä istui, kutsuttiin uskolliseksi ja totiseksi, ja vanhurskaudella hän tuomitsee ja sotii.
12 Ja hänen silmänsä ovat niinkuin tulen liekki, ja hänen päässänsä on monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettu nimi, jota ei kenkään tietänyt, vaan hän itse.
13 Ja hän oli vaatetettu vereen kastetulla vaatteella. Ja sen nimi kutsutaan Jumalan sanaksi.
14 Ja sotajoukko, joka taivaassa on, seurasi häntä valkeilla hevosilla, vaatetetut valkialla puhtaalla kalliilla liinalla.
15 Ja hänen suustansa kävi ulos terävä miekka, jolla hänen pitää pakanoita lyömän, joita hän on hallitseva rautaisella vitsalla. Ja hän on sotkuva kaikkivaltiaan Jumalan närkästyksen ja vihan viinakuurnan.
16 Ja hänellä on vaatteessansa ja reidessänsä nimi kirjoitettu: kuningasten Kuningas ja herrain Herra.
17 Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, joka huusi suurella äänellä ja sanoi kaikille linnuille, jotka taivaan alla lentävät: tulkaat ja kokoontukaat suuren Jumalan ehtoolliselle.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja mies » 06 Marras 2012, 10:48

Taavetti kirjoitti:Bibliasta Ilm. 19:

15 Ja hänen suustansa kävi ulos terävä miekka, jolla hänen pitää pakanoita lyömän, joita hän on hallitseva rautaisella vitsalla. Ja hän on sotkuva kaikkivaltiaan Jumalan närkästyksen ja vihan viinakuurnan.
16 Ja hänellä on vaatteessansa ja reidessänsä nimi kirjoitettu: kuningasten Kuningas ja herrain Herra.


Korostin "jolla hänen pitää pakanoita lyömän".

12 Kiittäkää iloiten Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan pyhille kuuluvan perintöosan valon valtakunnasta. 13 Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, 14 hänen, joka on meidän lunastuksemme, syntiemme anteeksianto.

15 Hän on näkymättömän Jumalan kuva,
esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt.
16 Hänen välityksellään luotiin kaikki,
kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä,
näkyvä ja näkymätön,
valtaistuimet, herruudet,
kaikki vallat ja voimat.
Kaikki on luotu hänen kauttaan
ja häntä varten.
17 Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta,
ja hän pitää kaiken koossa.
18 Hän on myös ruumiin pää, ja ruumis on seurakunta. Hän on alku. Hän nousi esikoisena kuolleista, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen.

19 Jumala näki hyväksi
antaa kaiken täyteyden asua hänessä
20 sekä hänen välityksellään tehdä sovinnon ja hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan kaiken kanssa, mitä on maan päällä ja taivaissa.

Kol.1
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Marras 2012, 13:21

Tuskin "pohjan maa" tarkoittaa konkreettisesti Pohjanmaata, vaikkakin lestadiolaisherätyksen alkuaikoina uskovaisia oli paljon Ruotsin Pohjanmaalla (Länsi-Pohjassa) ja nykyisin Suomen Pohjanmaalla. Ajattelen pohjan maan tarkoittavan pohjoista maata.

Vl-kristillisyydessä (ja tietojeni mukaan laajemminkin lestadiolaisessa kristillisyydessä) kohtaa on selitetty niin, että mustat hevoset tarkoittaisivat paavin mustaa kristillisyyttä teko-oppeineen. Sen perässä ja ikään kuin sitä seuraillen pohjoiseen maahan kulkevat myös valkoiset hevoset eli elävä kristillisyys.

mies kirjoitti:Kts, en tiennytkään tuota yksityiskohtaa, olen lukenut 1992 käännöstä enimmäkseen:

6 Mustien hevosten vetämät vaunut ovat lähdössä kohti pohjoista maata, valkoisten vetämät länttä kohti ja kirjavien hevosten vetämät vaunut etelään päin."*

Valkoinen hevonen kyllä tulee pohjoiseenkin ja mustan jäljestä, Ilm.19:11.


Käännöksissä on eroja myös jakeen 6 osalta:

1776: "Jossa ne mustat orhiit, ne menivät pohjaa päin, ja valkiat noudattivat niitä; mutta kirjavat menivät etelää päin."
1933: "Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan."
1992: "Mustien hevosten vetämät vaunut ovat lähdössä kohti pohjoista maata, valkoisten vetämät länttä kohti ja kirjavien hevosten vetämät vaunut etelään päin."*

Vanhemmissa käännöksissä valkeat lähtivät pohjoiseen mustien perään, kun taas UKR:ssa valkeiden suuntana on länsi. En osaa hepreaa enkä tiedä, mihin UKR:n käännös perustuu. Englanninkieliset käännökset näyttäisivät olevan vanhempien käännösten kannalla:

King James: "The black horses which are therein go forth into the north country; and the white go forth after them; and the grisled go forth toward the south country."
Young's literal: "The brown horses that are therein, are coming forth unto the land of the north; and the white have come forth unto their hinder part; and the grisled have come forth unto the land of the south;"
Darby Bible: "That in which are the black horses goeth forth into the north country; and the white go forth after them; and the grisled go forth towards the south country;"
American Standard: "The chariot wherein are the black horses goeth forth toward the north country; and the white went forth after them; and the grizzled went forth toward the south country."
World English Bible: "The one with the black horses goes out toward the north country; and the white went out after them; and the dappled went forth toward the south country."
Green's literal: "The black horses in it go into the north country, and the white go after them; and the dappled ones go toward the south country."

Samoin saksankieliset:

Luther 1545: "An dem die schwarzen Rosse waren, die gingen gegen Mitternacht, und die weißen gingen ihnen nach; aber die scheckigen gingen gegen Mittag."
Lutherbibel 1912: "An dem die schwarzen Rosse waren, die gingen gegen Mitternacht, und die weißen gingen ihnen nach; aber die scheckigen gingen gegen Mittag."

Samoin ruotsinkielinen:

Svenska Bibeln 1917: "Vagnen med de svarta hästarna drager mot nordlandet, de vita följa efter dem, och de fläckiga draga mot sydlandet."

Tutkiskelujeni perusteella hepreankielisessä alkutekstissä ei ole sanaa "länsi". Arvelisin siksi, että 1992 käännös sisältää tulkinnan. Kristinuskohan levisi alkuunsa länteen, kääntyen sitten pohjoiseen.

mies kirjoitti:Mitä te niin kovasti pelkäätte ja olette huolissanne persialaisten ja pohjoisessa olevien vihollisten tähden? Huomatkaa: heidän ei ole ainoastaan määrä jättää teidät nyt rauhaan ja olla teille suopeita, kuten olette tähän mennessä kuulleet, vaan myös vastaisuudessa hei dän on määrä olla teitä kohtaan paljon suosiollisempia. Kun nyt evankeliumi ja Kristus Henkensä kanssa tulevat, hän tekee heistä teille veljiä ja ystäviä. Niin heillä on oleva sama Herran Henki kuin teillä, puhumattakaan siitä, että he tuottaisivat teille kärsimystä ja estäisivät teitä. 14. Syynä siihen, miksi pohjoiseen menevät hevoset mainitaan ennen kaikkia muita, on myös se, että he saattavat Herran Hengen lepäämään pohjoiseen antavassa maassa. Hän näet tavoittaa heidän sydämensä ja koskettaa niitä sillä, mitä he tuolloin eniten pohjoisista
maista pelkäsivät, kuten Jeremia oli ennustanut, ja niin kuin he kokemuksesta
olivat oppineet [Jer. 1:14–15; 6:1,22ss].


Nettipalstoilla on esitetty väitteitä, että vl-kristillisyyden tulkinta pohjoisesta maasta Suomena/Pohjoismaina/Pohjois-Euroopan maina olisi väärä. On väitetty, että ko. kohdan pohjoinen maa olisi Israel. Yo. lainauksen perusteella näyttää siltä, että Martti Luther ei nähnyt ko. raamatunkohdan pohjoista maata Israelina: "Mitä te niin kovasti pelkäätte ja olette huolissanne persialaisten ja pohjoisessa olevien vihollisten tähden?" Pohjoisesta Israeliin/Juudeaan (en jaksa tarkistaa, kumpaan) olivat hyökänneet aikoinaan ainakin assyrialaiset. Mahdollisesti juutalaiset ajattelivat, että pohjoisessa kaikki ovat vihollisia. Siksi profeetta Sakaria kertoo heille näyn avulla, että pohjoisessa tulee vielä olemaan uskonystäviä, kun evankeliumi saa sijaa pohjoisen pakanakansojen keskuudessa. Luther: "Kun nyt evankeliumi ja Kristus Henkensä kanssa tulevat, hän tekee heistä teille veljiä ja ystäviä. Niin heillä on oleva sama Herran Henki kuin teillä, puhumattakaan siitä, että he tuottaisivat teille kärsimystä ja estäisivät teitä. 14. Syynä siihen, miksi pohjoiseen menevät hevoset mainitaan ennen kaikkia muita, on myös se, että he saattavat Herran Hengen lepäämään pohjoiseen antavassa maassa. Hän näet tavoittaa heidän sydämensä ja koskettaa niitä sillä, mitä he tuolloin eniten pohjoisista maista pelkäsivät - -."

Ensin mustia hevosia seuraavat valkeat hevoset saavuttivat antiikin aikana Välimeren maat. Arviolta 1100-luvulla Henki oli valdolaisuuden vaikutusalueella Ranskassa, 1400-luvulla Böömissä (Husin aika), 1500-luvulla Saksassa (Lutherin aika) ja 1800-luvulla Ruotsissa (Laestadiuksen aika). Siitä lähtien Henki on levännyt pääasiassa Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, joskin evankeliumi on vähäisissä määrin levinnyt muuallekin. Suviseurojen lippurivistö on jo huomattava. Niiden lisäksi elävä evankeliumi tiedetään saarnatun ehkä jopa kymmenissä maissa. Kiihtyvää vauhtia näyttää käyvän toteen Raamatun sana: "Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, kaikille pakanoille todistukseksi; ja silloin tulee loppu." (Matt. 24:24.) Kun evankeliumi on kiertänyt koko maailman ja pakanoista valittujen luku tulee täyteen, ajan lopulla evankeliumi palaa Jumalan luopuneen omaisuuskansan juutalaisten keskuuteen: "Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen." (Room. 11:25.)
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja mies » 06 Marras 2012, 13:43

O.M kirjoitti: Kun evankeliumi on kiertänyt koko maailman ja pakanoista valittujen luku tulee täyteen, ajan lopulla evankeliumi palaa Jumalan luopuneen omaisuuskansan juutalaisten keskuuteen: "Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen." (Room. 11:25.)


Tiedän ainakin yhden, joka tämänkin viestin lukee, että hänen esi-isänsä jokunen vuosisata sitten oli Israelin juutalaista sukua, mutta käänty kristityksi n. 1200-1300 ranskassa...suulliseen tietoon perustuen siis. Kuka tuntee sukunsa lähteet?
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Eriväriset hevoset

ViestiKirjoittaja mies » 20 Tammi 2015, 10:45

One year in Sweden ; including a visit to the Isle of Götland (1862) kirjoitti:Vuona 814 kuningas Bjorn, sanoo kirkkohistoria, lähetti lähettilään anomaan
Kaarle Suurelta piispaa heitä opettamaan kristinuskoa. Keisari lähetti Herber:tin,
joka perusti Linkoping:n, josta Sakarjan kirjan 6:luvun 8 jae katsotaan
toteutuneeksi "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun
Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".

* In the year 814 King Bjorn, says the Church Histozy, sent to
Charlemagne to beg a bishop to instruct him and his people in Chria-
tianity. The emperor sent Herbert, who founded Linkoping, by
which the prophecy of Zechariah, yi. 8, is lapposed to have been
fulfilled: "Behold, these that go toward the north country have
quieted my spirit in the north country.**


Sivu 4, alakommentti
https://archive.org/stream/oneyearinswe ... 5/mode/2up
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Eriväriset hevoset

ViestiKirjoittaja mies » 10 Helmi 2015, 09:42

mies kirjoitti:
One year in Sweden ; including a visit to the Isle of Götland (1862) kirjoitti:Vuona 814 kuningas Bjorn, sanoo kirkkohistoria, lähetti lähettilään anomaan
Kaarle Suurelta piispaa heitä opettamaan kristinuskoa. Keisari lähetti Herber:tin,
joka perusti Linkoping:n, josta Sakarjan kirjan 6:luvun 8 jae katsotaan
toteutuneeksi "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun
Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".


Tulkinta on varmaan oikea. Tosin Hevosen värit olivat ehkä nyt mustat, tai sellaisiksi muuttuivat
äkkiä? (Tosin Sakarjan kirjassa ei puhuta värien vaihtumisesta). Tässä on monen sadan vuoden
gappi, jonka välistä en osaa sanoa juuri mitään, mutta sitten:

Myöhemmin Pyhä Birgitalla (k. 1373) oli opettaja Matthias of Linköping. Tämä Mathias oli, historia niin
kertoo, Nicholas of Lyran oppilas. Hän (Mathias) käänsi raamatun ruotsiksi Birgitalle.

Lutherin mukaan Pyhän Birgitan teokset eivät olleet kuitenkaan hyviä ja ne ilmeisesti
olivat luettua tavaraa munkkiluostareissa. Luterilainen Olaus Petrikään ei niihin perustanut.

Kaarle suuren pojanpoika Ludvig Hurskas (800-luvulla) lähetti piispa Claude:n Torinoon, jonka
piiriin kuului valdolaiset. On ajateltu ja kirjoitettu, että juuri Claude eroitti
valdolaiset omaksi kirkkokunnakseen. On myös kerrottu, että valdolaiset ja Claude
olisivat olleet samaa joukkoa. Näinollen voisi ajatella, että frankkihallitusta ja sukua
lähellä oli elävä usko.

Kuitenkin Kaarle Suuri oli palauttamassa menetettyä paavin valtaa, vaikkakin ennalta-arvaamattomasti.

Pohjoiseen meni mustat että myös valkoiset hevoset. On ajateltu, että mustat hevoset olivat
katolista paavin oppia, mutta valkoinen elävää uskoa.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron