Syntikysymys

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja sisarmaaria » 11 Helmi 2008, 19:13

Onko kirkossa käynti epäuskoisen papin saarnatessa synti, entä kirkkokuorossa laulaminen, jos kaikki muut ovat epäuskoisia?

Tämän päivän ns. hoitokokoukset lienee puhuttelun tasolla. Onhan opissa kuitenkin sellainen kohta, jossa käsketään nuhdella ensin kahden kesken, ja jos ei tehoa niin sitten porukalla.
sisarmaaria
 

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 11 Helmi 2008, 21:27

Ompa paljon kysymyksiä...

Teetkö jotain syntilistaa omaan käyttöön?
Ja miksi?
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Helmi 2008, 21:39

sisarmaaria kirjoitti:Onko kirkossa käynti epäuskoisen papin saarnatessa synti, entä kirkkokuorossa laulaminen, jos kaikki muut ovat epäuskoisia?

Tämän päivän ns. hoitokokoukset lienee puhuttelun tasolla. Onhan opissa kuitenkin sellainen kohta, jossa käsketään nuhdella ensin kahden kesken, ja jos ei tehoa niin sitten porukalla.


Olen käynyt kirkossa myös eri tavalla uskovan papin ´Jumalanpalveluksissa, tosin en kovin usein. Tärkeämpänä pidän kuitenkin omissa seuroissa käyntiä. Olen lukenut Seppo Lohen kirjaa lestadiolaisuuden leviämisestä Suomen eri osiin. Yksi yleisimmistä syytöksistä silloin 1870 -90 luvuilla oli sellainen, etteivät lestadiolaiset käy kirkossa, lähinnä käyvät vain ehtoollisella, perin harvoin muuten. Niin oli ainakin pohjoisessa Suomessa, etelämmäksi en ole vielä ehtinyt luennassani. Nyt on menossa Keski -Pohjanmaan alue. Ovat lestadiolaiset silti kirkossa käyneet kohtuullisessa määrin, ainakin kunnioituksesta kirkkoa kohtaan.

Mitä tulee kirkkokuoroihin, taitaa olla lähinnä kysymys siitä, minkälaisia lauluja niissä lauletaan. Monen uskostamme osattoman kuoron johtajan valinnat ovat sellaisia, ettei uskovainen voi niitä olla hyvällä mielellä laulamassa. Käytännöt vaihdellevat sen vuoksi paikkakunnittain. Oma tyttäreni lauloi ainakin viime talvena kirkkokuorossa uskovaisen kanttorin johdolla.
Kansanopistojemme kuorot laulavat monipuolisesti nykyään. Monet opistojen ja myös SRK.n lauluryhmien ja kuorojen tuotokset ovat päässeet radionkin vakio ohjelmistoon. Nyt kuuluu taustalta, kun vaimoni soittaa SRK.n tuottamalta levyltä Mikki-Hiiren mäenlasku laulua. Ei ole lainkaan hengellinen laulu, mutta muuten hyvä ja sopiva kuunneltavaksi.

Varsinaisia hoitokokouksia tarvitaan nykyisin perin vähän. Sitä en tiedä, onko minkä verran edes kahdenkeskistä nuhtelua. Enimmältä nuoretkin ovat itse kyselemässä odottaen vastauksia. Saattavat monet nuoret neuvoa toisiaan ja kysellä toisiltaan. Keskustelu seurakuntapäivillä ja -illoissa ainakin on vilkkaampaa ja vapaampaa, kuin koskaan minun muistini aikana. Nuoretkin käyttävät puheenvuoroja, nykynuoret ovat vapaantuneempia, kuin minun nuoruuteni nuoret.


En nyt muista onko tässä keskustelussa ihmetelty hoitokokousten yöllisyyttä ja yöllisiä hoitokokouksia. Muissa keskusteluissa tälläkin palstalla sitä on ihmetelty, mutta ainakin Suomi24 palstalla jatkuvasti ja Mopin palstallakin melkoisesti. Yhden selityksen voin sille yöllisyydelle kertoa. Illallahan niitä yleensä aloitettiin, tarkoituksena oli päästä normaaliin aikaan nukkumaan. Jos asiat olivat kovin mutkikkaita, keskustelua riitti ja riitti. Lopulta havaittiin, että yö joutuu, pitäisi lähteä kotiin. Kyseltiin ja pohdittiin lähtemistä, katsottiin kelloa. Jos oli yksimielisyys lähdöstä, niin lähdettiin, mutta tavallisesti mieluummin jatkettiin keskustelua. Niissä harvoissa keskusteluissa, joissa olin mukana, sitä toivoi eniten puhuteltava, eikä toisilla yleensä ollut mitään keskustelun jatkamista vastaan. Olihan uuden ajan sopiminen ja uusi kokoontuminenkin melkoisen vaivan takana.
Kerran jouduin lähtemään kotiin, kun oli 8 kilometriä käveltävää ja piti aamulla varhain herätä navetalle, jossa silloin työskentelin yksin. Seuraavana päivänä kaupassa käydessäni kuulin, että keskustelu oli päättynyt onnellisesti kohta lähtöni jälkeen. (Olisikohan pitänyt lähteä aikaisemmin?)

Kun joissakin
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Helmi 2008, 21:40

Pitkätukka kirjoitti:Ompa paljon kysymyksiä...

Teetkö jotain syntilistaa omaan käyttöön?
Ja miksi?

Sitä minäkin ihmettelin, ensin aioin jättää vastaamatta, vastasin kuitenkin lopulta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 13 Helmi 2008, 12:11

Täälläpäin keskusteluillassa suositeltiin ja kannustettiin voimakkaasti käymään kirkossa, vaikka saarnaajana olisi epäuskoinen pappi. Olen sitten yrittänyt näitä neuvoja noudattaa, ja käydä mahdollisimman säännöllisesti sunnuntaiaamun jumalanpalveluksissa, vaikka niissä saarnaakin epäuskoinen pappi.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Helmi 2008, 12:40

nuusku kirjoitti:Täälläpäin keskusteluillassa suositeltiin ja kannustettiin voimakkaasti käymään kirkossa, vaikka saarnaajana olisi epäuskoinen pappi. Olen sitten yrittänyt näitä neuvoja noudattaa, ja käydä mahdollisimman säännöllisesti sunnuntaiaamun jumalanpalveluksissa, vaikka niissä saarnaakin epäuskoinen pappi.


En muista kuka oli se uskovainen saarnamies, jonka sanomaksi olen kuullut, että niin kauan kuin kirkossa Isä meidän rukous ja uskon tunnustus sekä Raamatun kohdat oikein luetaan, hän käy kirkossa.
Lukuisat uskovaiset kanttorit ja suntiot joutuvat sunnuntaista toiseen ja vuodesta toiseen kirkoissa kuuntelemaan uskomme ulkopuolisten pappien saarnoja. Näidenkin uskonveljien ja -sisarten kannalta olisi hyvä, etteivät joutuisi niitä ainoina uskovaisina kuuntelemaan.

Onkin sitten aivan eri asia, jos niiden pappien saarnoista lähtee elävää uskoa etsimään, sitä ei löydy niistä. Kuitenkin ne rukoukset ja lukukappaleet ovat enimmäkseen hyviä. Jeesuskin kävi aikanaan temppelissä ja synagogissa (kyläkirkoissa) vaikka niissä opettivat enimmäkseen lakihenkiset fariseukset ja kirjanoppineet. Jeesus myös opetti, että heidän lakiopetuksensa mukaan sopii elää, mutta ettei niiden opettajien elämää sovi katsoa elämänsä ohjeeksi. Sanoipa Jeesus niinkin, että sellaiset opettajat ovat kuin päältä kalkittuja hautoja, ulkoa kauniita, mutta sisältä täynnä saastaa ja kuolleiden luita.
Siitä huolimatta Jeesus kävi temppelissä, Hän kyllä opetti siellä, mutta kyllä kuuntelikin. Sopii vaikka etsiä ja lukea se, miten Jeesus jäi 12 -vuotiaana temppeliin, jossa kuunteli ja kyseli siellä olevilta kirjanoppineilta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja sisarmaaria » 14 Helmi 2008, 13:51

Pitkätukka ihmetteli:

"Teetkö jotain syntilistaa omaan käyttöön?
Ja miksi?"


Tuli vaan siitä videosta mieleen, kun eräs haastateltava mies sanoi joutuneensa erotetuksi kirkossakäynnin vuoksi. Tosin se tapahtui 70 -luvulla, mutta eipä ne tavat ole siitä kovin paljon muuttuneet.

Jotenkin ihmettelen, miksi vl:t haluavat kuulua kirkkoon. Se on niin nurinkurista, kun ei ole paljoakaan yhteistä kirkon uskovien kanssa.

Tietysti kirkkoa voi verrata vaikka kd -puolueeseen, johon voi kuulua vaikka kaikki eivät samoin uskoisikaan.
sisarmaaria
 

ViestiKirjoittaja Emka » 14 Helmi 2008, 14:07

sisarmaaria kirjoitti:Pitkätukka ihmetteli:

"Teetkö jotain syntilistaa omaan käyttöön?
Ja miksi?"


Tuli vaan siitä videosta mieleen, kun eräs haastateltava mies sanoi joutuneensa erotetuksi kirkossakäynnin vuoksi. Tosin se tapahtui 70 -luvulla, mutta eipä ne tavat ole siitä kovin paljon muuttuneet.

Jotenkin ihmettelen, miksi vl:t haluavat kuulua kirkkoon. Se on niin nurinkurista, kun ei ole paljoakaan yhteistä kirkon uskovien kanssa.

Tietysti kirkkoa voi verrata vaikka kd -puolueeseen, johon voi kuulua vaikka kaikki eivät samoin uskoisikaan.


Siinähän sitä ihmettelemistä riittääkin :D Suomen kirkon työntejihöihin tulisi iso lovi jos me lähdettäis kirkosta.

En ole kirkossa käymistä koskaan kuullut syntinä pidettävän :shock: vaikka olen vl ollut 33 vuotta.

Nuo kertomukset niistä ajoista ja asioista ovat hyvin väritettyjä kunkin kirjoittajan mielen mukaisesti.

Kun on tullut "ryppy rakkauteen" on jälki sen näköistä :x
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja nuusku » 14 Helmi 2008, 14:12

sisarmaaria kirjoitti:Pitkätukka ihmetteli:

"Teetkö jotain syntilistaa omaan käyttöön?
Ja miksi?"


Tuli vaan siitä videosta mieleen, kun eräs haastateltava mies sanoi joutuneensa erotetuksi kirkossakäynnin vuoksi. Tosin se tapahtui 70 -luvulla, mutta eipä ne tavat ole siitä kovin paljon muuttuneet.

Jotenkin ihmettelen, miksi vl:t haluavat kuulua kirkkoon. Se on niin nurinkurista, kun ei ole paljoakaan yhteistä kirkon uskovien kanssa.

Tietysti kirkkoa voi verrata vaikka kd -puolueeseen, johon voi kuulua vaikka kaikki eivät samoin uskoisikaan.


Tietääkseni asiaa kuvaamaan on hyvin usein käytetty tätä sata vuotta vanhaa Kaarle Helistenin toteamusta:

"Jumala on säilyttänyt meitä niin kuin linnunpoikia, kahden kuoren sisällä. Linnunpoikakin se kehittyy ja kasvaa kahden kuoren sisällä, niin mekin. Kristillinen esivalta on toinen kuori ja kristillinen kirkko on toinen. Jos nämä puhkaistaan, niin kuin pimeyden voimat nykyään siihen työtä tekevät, silloin tulee meillä, lapset, marttyyrikuoleman kautta paratiisiin lähtö."
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Emka » 17 Touko 2008, 19:42

Uudesta Vuosikirjasta poimittua: " Jumala hoitaa omiaan

Viime aikoina on varsinkin internetissä käyty keskustelua siitä, mitä vanhoillislestadiolainen kristillisyyden piirissä tapahtui 1970 luvulla. Vaikka itse olin mukana monissa niin sanotuissa hoitokokouksissa, SRK:n johtokunnassa, kaikissa tuon ajanjakson vuosikokouksissa, puhujain ja seurakuntavanhinten kokouksissa, en kuitenkaan osaa tiiviisti sanoa, mitä tapahtui. Tuli vain Jumalan aika hoitaa omiaan. Pappiseriseuran kipeät kokemukset, hiipivä maallistuminen sekä umpioituminen johtivat siihen prosessiin jota läpi käytiin.

Eri puolilla maata ja eri rauhanyhdistyksissä oli tarvetta kokoontua keskustelemaan yhteisen rakkauden säilyttämiseksi. SRK:n johtokunta ei toiminut alullepanijana, mutta jos pyydettiin apua, niin sitä annettiin. Tapahtumasarjalle ei voi osoittaa alkua, sillä jo -60 luvulla oli joitakin keskustelutilaisuuksia. Tilanne rauhoittui -80 luvun alkaessa.

Internetissä käydyissä keskustelussa tapahtumat on nähty vain kielteisinä näkemättä sitä siunausta jonka Herran siioni sai kokea. Ilman 1970-luvun vaiheita ei elpynyt ja monipuolinen toiminta olisi ollut mahdollista, Juhani Uljas valottaa taistelujen vaiheita.
Juhani Uljas

Raamatussa kerrotaan, että hajaannuksia-eriseuroja alkoi jo apostolien ajalla. Siellä kerrotaan :Paavalin mukaan

9 Sillä Jumala on uskollinen, jonka kautta te kutsutut olette hänen Poikansa Jesuksen Kristuksen, meidän Herramme yhteyteen.
10 Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.
11 Sillä minun korvilleni on tullut teistä, rakkaat veljet, Kloen perheen kautta, että riidat ovat teillä keskenänne.
12 Niin minä sanon sitä, että kukin teistä sanoo: minä olen Paavalin, minä olen Apollon, minä Kephaan, minä Kristuksen.
13 Lieneekö Kristus jaettu, vai onko Paavali teidän edestänne ristiinnaulittu? eli oletteko te Paavalin nimeen kastetut?


Sitaatti Vuosikirjasta 2008
Paavalin opetuksen mukaan kristityt ovat velvollisia säilyttämään opillisen yksimielisyyden. <Kristuksen ruumista ei voi jakaa."ettekö tiedä,että olette Jumalan temppeli, jossa Pyhä Henki asuu?" hän lausuuJumalan temppelin hajoittaminen merkitsee sen työn turmelemista jonka Kristus on saanut aikaan, ja tuo siksi mukanaan tuomion.Jeesuksen opetuksesta ei saa ottaa erilleen yksittäisiä piirteitä, vaikka ne olisivat kuinka hyviä ja oikein. Kristuksen ruumista ei saa repiä kappaleiksi, vaan kaikki tulee tehdä Jumalan kunniaksi 1Kor. 10:31

Jumalan sana on kirjoitettu opiksi. Myös historiasta voimme ottaa oppia. Lestadiolaisuuden suuri hajaannus antaa surullisen näytön siitä mitä tapahtuu, kun - Laestadiuksen kuvakieltä käyttäen - halla turmelee maitojyvät, pukit ja naudat raiskaavat peltopalasta, mustat linnut nokkivat jyvät, tarkkasilmäiset haukat hätyyttelevät pikkulintuja punaisen puun oksilla, ja susi raatelee lammaslauman.

Seppo Lohi kirjoitus Vuosikirja 2008
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron