Kysymys syntien anteeksiannosta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kysymys syntien anteeksiannosta

ViestiKirjoittaja Ibelieve » 18 Tammi 2013, 13:16

Olen ollut uskossa vasta viikkoja ja tuntuu, että olen aika heikko uskovainen. Asun kaukana Suomesta, enkä pääse kovin usein seuroihin. Kuuntelen mp3 soittimeen ladattuja seuroja päivittäin 1-2 puhetta yleensä ennen nukkumaanmenoa, kun tuntuu, että on pakko saada kuulla syntien olevan anteeksi.

Onko syntien anteeksiantamus yhtä pätevä kuunnelman kautta, kun jos olisi itse seurasalissa? Anteeksi, jos kysymykseni on jokseenkin outo mielestänne. :)
Ibelieve
tutustunut
 
Viestit: 43
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 21:01

Re: Kysymys syntien anteeksiannosta

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Tammi 2013, 14:12

Ibelieve kirjoitti:Olen ollut uskossa vasta viikkoja ja tuntuu, että olen aika heikko uskovainen. Asun kaukana Suomesta, enkä pääse kovin usein seuroihin. Kuuntelen mp3 soittimeen ladattuja seuroja päivittäin 1-2 puhetta yleensä ennen nukkumaanmenoa, kun tuntuu, että on pakko saada kuulla syntien olevan anteeksi.

Onko syntien anteeksiantamus yhtä pätevä kuunnelman kautta, kun jos olisi itse seurasalissa? Anteeksi, jos kysymykseni on jokseenkin outo mielestänne. :)

Äänitettyjä saarnoja sopii kuunnella, ajankohtaisia seuroja voi kuunnella internetin kauttakin, en osaa pikaisesti kertoa, miten Suomen ja Ruotsin seurojen alkamisten ajat sopivat sinulle. Mahdollista voisi olla myös Amerikan lähetykset, löytyykö sieltä sopivampia aikoja.

Internet seuroihin löytyy linkkejä foorumimme linkkisivulta, jonne löytää helpoimmin etusivun sivupaneelin linkistä painamalla Internet seuroja linkkiä. Siitä avautuu valikoima josta voi kokeilla eri osoitteita ja paikkakuntia.

Muutama kuukausi sitten foorumimme Terveisiä seuroista alueelle on liitetty linkki keskitettyyn seurojen osoitteistoon, se löytyy seuraterveisten yläreunasta. Koska emme hoida kyseistä linkkipalvelua, en ole aivan varma sen toimivuudesta. Kannattaa kokeilla silti. Lisään tähän linkin siihen avaukseen.

http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=4673

http://www.nettiseurat.fi/

Siellä on linkki keskusjärjestömme sivuille, Järviradion aamuhartauksien ajat ja seuralähetysten linkkejä. Kannattaa testata sitä ja myös etusivumme sivupaneelin linkkejä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Ibelieve » 18 Tammi 2013, 14:53

Tiedänkin jo nuo nettiseurat ja niiden aikataulut. Ne sopivat minulle kaikki ihan hyvin. Samoin opistojen sivuilta olen ladannut kuunneltavissa olevat seurat. Seuroista ei siis ole pulaa, lähinnä mietitytti tuo kysymykseni...

Eli,

"Onko syntien anteeksiantamus yhtä pätevä kuunnelman kautta, kun jos olisi itse seurasalissa?"
Ibelieve
tutustunut
 
Viestit: 43
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 21:01

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 18 Tammi 2013, 16:31

Syntien anteeksiantamisen saarna on tarpeen meidän heikon uskon vuoksi. Siinä meille julistetaan ja vakuutetaan että ne on anteeksiannettu. Monesti seurapuheessa puhuja ottaa erikseen huomioon netin kautta kuuntelevat ja ikään kuin kohdistaa terveiset erikseen heille, esim: te internetin välityksellä kuuntelevat saatte myös uskoa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Minä uskon että tuo vakuutus on voimassa riippumatta minkä laitteen tai tekniikan välityksellä sen korviimme kuulemme. Itse olen huomannut kuitenkin eron siinä kuunteleeko vanhaa äänitettä vai "live"lähetystä. Vanha äänite on ruokkimassa uskoa mutta en ainakaan minä saa siitä samanlaista vahvistusta kuin juuri sillä hetkellä sen saarnan kuulijoille julistetusta evankeliumista. En minä vanhan äänitteen voimaa uskoa vahvistavana voi kieltää, sanoohan Paavalikin että evankeliumi on Jumalan voima itsekullekin sen uskovalle autuudeksi. Sen kuitenkin tiedän että kuolleesta ei tule elävää eli epäuskoinen ei saa pyhää henkeä äänitteestä. Sen saamiseksi Jumala käyttää eläviä ihmisiä jotka henkilökohtaisesti julistavat evankeliumin. "se vanhurskaus ilmoitetaan uskosta uskoon." eli siinä tarvitaan uskovaista ihmistä (pyhää henkeä sydämessään omistavaa) joka voi julistaa synninpäästön.
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja Jani_S » 18 Tammi 2013, 16:43

Ibelieve kirjoitti:Tiedänkin jo nuo nettiseurat ja niiden aikataulut. Ne sopivat minulle kaikki ihan hyvin. Samoin opistojen sivuilta olen ladannut kuunneltavissa olevat seurat. Seuroista ei siis ole pulaa, lähinnä mietitytti tuo kysymykseni...

Eli,

"Onko syntien anteeksiantamus yhtä pätevä kuunnelman kautta, kun jos olisi itse seurasalissa?"

Mistä tämä näiden kahden kuuntelumuodon vertailu? Jos epäusko ja kaikki synnit on annettu anteeksi Jumalan valtakunnasta, saa silloin uskoa turvallisesti kaiken aikaa, vaikka ei pääsisi kuulemaan saarnattua Jumalan sanaa missään muodossa. Mutta haluttomuus Jumalan lasten seuraan on epäuskoa.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Tammi 2013, 17:29

Käsitin että Ibelieven kysymys kertoi tiedon puutteesta, mutta toisaalta myös tiedon halusta. Niistä vieläkin oletan olleen kysymys, tuskin mistään muusta.

Varsinaisen kysymyksen osalta yhdyn annettuihin vastauksiin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Ibelieve » 18 Tammi 2013, 17:36

Hannes69 kirjoitti: Minä uskon että tuo vakuutus on voimassa riippumatta minkä laitteen tai tekniikan välityksellä sen korviimme kuulemme. Itse olen huomannut kuitenkin eron siinä kuunteleeko vanhaa äänitettä vai "live"lähetystä. Vanha äänite on ruokkimassa uskoa mutta en ainakaan minä saa siitä samanlaista vahvistusta kuin juuri sillä hetkellä sen saarnan kuulijoille julistetusta evankeliumista. En minä vanhan äänitteen voimaa uskoa vahvistavana voi kieltää, sanoohan Paavalikin että evankeliumi on Jumalan voima itsekullekin sen uskovalle autuudeksi. Sen kuitenkin tiedän että kuolleesta ei tule elävää eli epäuskoinen ei saa pyhää henkeä äänitteestä. Sen saamiseksi Jumala käyttää eläviä ihmisiä jotka henkilökohtaisesti julistavat evankeliumin.


Kiitos tästä vastauksesta :) Itse olen kokenut nuo äänitteet uskoani vahvistavana sillä hetkellä ja usein liikutun kyyneliin puhetta kuunnellessani, mutta jo heti seuraavana päivänä tuntuu, että minun tarvitsee kuulla lisää.
Ibelieve
tutustunut
 
Viestit: 43
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 21:01

ViestiKirjoittaja Ibelieve » 18 Tammi 2013, 17:39

Jani_S kirjoitti:Mistä tämä näiden kahden kuuntelumuodon vertailu? Jos epäusko ja kaikki synnit on annettu anteeksi Jumalan valtakunnasta, saa silloin uskoa turvallisesti kaiken aikaa, vaikka ei pääsisi kuulemaan saarnattua Jumalan sanaa missään muodossa. Mutta haluttomuus Jumalan lasten seuraan on epäuskoa.


Kysymys tuli vain mieleeni puheen kuuntelun jälkeen. Pääsen seuroihin noin kerran kuukaudessa. Mutta olisi ihanaa, jos pääsisi vaikka muutaman kerran viikossakin.

Kuten Taavettikin sanoi, tiedon halua/puutetta on tässäkin asiassa : ) On niin paljon opittavaa, toisaalta tuttua, toisaalta uutta... ja niin monia kysymyksiä...
Viimeksi muokannut Ibelieve päivämäärä 21 Joulu 2013, 14:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Ibelieve
tutustunut
 
Viestit: 43
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 21:01

ViestiKirjoittaja Ilpo » 18 Tammi 2013, 17:41

Ei ole elävää evankeliumia ilman Jumalan valtakuntaa. Eikä Jumalan valtakuntaa ja elävää evankeliumia voi 'panna purkkiin', eli tallentaa äänitteeksi. Joku joskus jossakin sanoi, että evankeliumi on elävää silloin kun se on tuoretta. Tuoretta se on silloin kun sen saa kuulla suoraan uskovaiselta ihmiseltä, vaikka se tulisi puhelimen tai radion välityksellä. Vuosikymmeniä vanhat saarnaäänitteet ruokkivat ja vahvistavat kyllä uskoa, eli ruoan voi 'pakastaa', mutta vettä, eli evankeliumia ei, se ei säilöttynä ole enää elävää. Tässä kömpelö vastaus.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

ViestiKirjoittaja Ibelieve » 18 Tammi 2013, 18:54

Minusta selvensit ja tiivistit asian hienosti ile.koo. Kiitos :smile:
Ibelieve
tutustunut
 
Viestit: 43
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 21:01

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 18 Tammi 2013, 19:56

Kuuntelin tässä taannoin seuralähetystä netin kautta Oulun rauhanyhdistykseltä, jossa oli puhujana tämä Amerikasta tullut puhujaveli. Minulla oli ollut juuri niihin aikoihin tilanne, että en syystä tai toisesta ollut ollut vähään aikaan oman siionimme seuroissa vaan olin jättäytynyt nettiseurojen varaan osin mukavuussyistä. Mutta tuo saarna, joka tulkattiin suomenkielelle herätti minut, kun puhujaveli vertasi tilannetta, että kun kuuntelee netistä seuroja, sitä voisi verrata vähän kuin söisi purkkiruokaa ja sitten se, kun pääsee paikanpäälle kuuntelemaan on sitä tuoreen ruoan syömistä, meniköhän se nyt ihan näin, mutta tiedätte mitä tarkoitan. Minua nuo sanat kyllä silloin puhuttelivat niin, että ei enää tullut seuroihin lähtemisen esteitä.
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 18 Tammi 2013, 19:57

Ja tuossa on syy siihen miksi vanha äänite vahvistaa uskoa mutta ei kuitenkaan samalla lailla kuin tuore "live"lähetys. Ruoka joka on pakastettu, antaa voimaa mutta siitä puuttuu se vesi jota ei voi pakastaa vaan joka täytyy saada tuoreena.
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja Ibelieve » 18 Tammi 2013, 20:14

Hienosti tiivistitte : )
Viimeksi muokannut Ibelieve päivämäärä 21 Joulu 2013, 14:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Ibelieve
tutustunut
 
Viestit: 43
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 21:01

ViestiKirjoittaja hepa » 19 Tammi 2013, 12:11

Ja koska usko tulee kuulosta, ihmisen pitää saada kuulla "elävää" evankeliumia, kirjoitetusta tekstistä ei voi saada syntejä anteeksi.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron