Gogin sota

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Gogin sota

ViestiKirjoittaja mies » 09 Helmi 2013, 23:46

7 Kun tuhat vuotta tulee täyteen, päästetään Saatana vankilastaan, 8 ja se lähtee liikkeelle, kiertää maan neljä kolkkaa ja johtaa kansat harhaan. Se eksyttää niin Gogin kuin Magogin ja kokoaa kansat sotaan, ja joukkoja on kuin meren rannalla hiekkaa. 9 Ne nousevat maan tasangolle ja saartavat pyhien leirin ja rakastetun kaupungin. Mutta taivaasta iskee tuli, ja se tuhoaa ne kaikki. (Ilm.20)

5 Katsokaa kansoja,
katsokaa, kauhistukaa ja ihmetelkää,
sillä minä teen teidän päivinänne teon,
jota ette uskoisi, jos ette itse näkisi. (Hab.1)

41 -- Katsokaa, halveksijat, hämmästykää -- ja olkaa tuhon omat! Minä teen teidän päivinänne sellaisen teon, että ette sitä uskoisi, jos joku siitä kertoisi teille." (Apt.13)


Ette uskoisi, koska jos uskoisitte, (epäuskoiset) tekisitte oitis parannuksen!!! Ikään kuin tuo antaisi kuvan maailmanlopusta, kun veden sijaan tuli täyttää maan, ja ette usko, että olisitte itse tulen syömät. Uskon estää epäusko.

2 "Ihminen, käännä katseesi kohti Magogin maata, kohti Gogia, Mesekin ja Tubalin ylintä ruhtinasta, ja julista hänelle tuomio. 3 Sano hänelle: Näin sanoo Herra Jumala: Gog, Mesekin ja Tubalin ylin ruhtinas, minä käyn sinua vastaan!

17 "Näin sanoo Herra Jumala: Juuri sinä olet se, josta minä muinoin puhuin palvelijoideni Israelin profeettojen suulla. He ennustivat, että minä tuon sinut Israelia vastaan. 18 Ja sinä päivänä, jona Gog hyökkää Israelin maahan, syttyy minun vihani hehku -- näin sanoo Herra Jumala.


Valitusvirsi Tyroksesta

13 Samoin ostivat Javan, Tubal ja Mesek sinulta tuotteitasi ja antoivat maksuksi orjia ja kupariesineitä.
..
35 Kaikki merenrantojen asukkaat
kauhistuvat kohtaloasi,
heidän kuninkaansa typertyneinä tuijottavat,
vapisevat pelosta.
36 Kaikissa maissa kauppiaat kammoksuvat osaasi, viheltävät kauhistuneina. Sinä olet iäksi poissa. (Hes.27)

<->

15 "Noiden tavaroiden kauppiaat, nuo, jotka ovat rikastuneet porton vauraudesta, seisovat loitolla, kauhuissaan siitä, miten häntä piinataan. He itkevät ja valittavat:

16 -- Voi sinua, suuri kaupunki!
Sinä pukeuduit pellavaan,
purppuraiseen ja helakanpunaiseen pukuun,
sinun ylläsi kimalsivat kulta, jalokivet ja helmet,
17 mutta hetkessä on rikkautesi tuhoutunut.

"Myös kaikki laivurit ja purjehtijat, kaikki merimiehet ja muut merenkulkijat seisoivat loitolla, 18 ja kun he näkivät savun nousevan hänen roviostaan, he huusivat: 'Mikä veti vertoja tälle suurelle kaupungille?' 19 He ripottivat hiekkaa hiuksiinsa ja huusivat itkien ja valittaen:

-- Voi suurta kaupunkia, jonka vauraudesta rikastuivat kaikki merenkulkijat! Se on hetkessä tuhoutunut. (Ilm.18)


Hes.28:stä voimme lukea Tyroksen kuninkaasta - itse paholaisesta.

Hes.39:
25 "Sen tähden sanoo Herra Jumala: Nyt minä käännän Jaakobin kohtalon, armahdan koko Israelin heimon ja puolustan kiivaasti pyhän nimeni kunniaa. 26 Niin israelilaiset saavat unohtaa häpeänsä ja kaiken uskottomuuden, jota ovat minua kohtaan osoittaneet, ja he saavat taas rauhassa asua omassa maassaan, eikä kukaan ahdista heitä. 27 Kun minä tuon heidät takaisin kansojen keskeltä ja kokoan heidät vihollismaista, niin tällä, minkä heille teen, minä osoitan pyhyyteni kaikkien kansojen nähden. 28 Ja israelilaiset tietävät, että minä olen Herra, heidän Jumalansa, sillä niin kuin minä vein heidät pakkosiirtolaisuuteen vieraiden kansojen keskelle, niin minä myös kokoan heidät taas omaan maahansa, yhtäkään unohtamatta. 29 Enää en kätke heiltä kasvojani, vaan vuodatan henkeni Israelin heimon ylle. Näin sanoo Herra Jumala."


Oma maa on Taivas, Uusi Jerusalem (Ilm.21) kasvoja ei enää kätketä. Kaikki kansat tietävät viimeisellä tuomiolla: "minä osoitan pyhyyteni kaikkien kansojen nähden.".

Poistan tämän viestin kuitenkin viikon sisään; onko ajatukseni lennokkaita?
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Gogin sota

ViestiKirjoittaja Humilton » 10 Helmi 2013, 19:42

mies kirjoitti:Poistan tämän viestin kuitenkin viikon sisään; onko ajatukseni lennokkaita?


Älä kirjoita sellaista, jonka haluat poistaa (jo kirjoittamishetkellä tiedät sen).
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 10 Helmi 2013, 20:32

Ajatuksesi ovat lennokkaita koska viimeisten aikojen profeteeraus on laji jossa onnistumisia on vähän ja epäonnistumisia paljon. On nähty että jos lähdetään omasta tahdosta ja omasta tarpeesta profeteeraamaan, mennään lähes poikkeuksetta metsään. Profeteeraus on hengen lahja hyödytykseksi seurakunnalle ja se lähtee aina seurakunnan tarpeesta. Liikkeelle lähtö ilman pyyntöä, kutsua tms kirjoittamaan tai julistamaan jotain, on vieras ilmiö kristillisyydessä. Ajatuksia, pohdintoja ja kysymyksiä on varmasti lupa esittää mutta kovin syvällisten allegorioiden etsiminen ja löytäminen on yleensä enemmän ihmisestä lähtevä tarve kuin Jumalan ilmoitusta.

Vielä sen verran viimeisten aikojen asioista (tai tulemisesta) että Jeesus itse kertoi sen olevan kaikilta peitetty, jopa Jumalan omalta pojaltakin.
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja mies » 11 Helmi 2013, 07:53

Humilton, ajattelin, että tästä tulee monologi, kuin usein on ollut (itse asiassa olen pyrkinyt monologejani positamaan, koska onhan tämä keskustelupalsta). Nyt tämä ei enää ole monologi, joten jääköön.

Hannes69, en mielestäni tuonut ennusmerkkejä, vaan mielestäni juuri ehkä toisinpäin; mutta varmasti esitin ajatukseni todella epäselvästi, joten lienee aihetta tarkentaa.Tuli sellainen ajatus, että Gogin sota ei ole juuri muuta kuin se, kun Kristus saapuu tänne toisen kerran taivaallisen sotajoukon kera. Tämä oli pyrkimykseni tai ajatukseni. Voiko olla näin, vai onko selkeästi jotain muuta, oli kuin keskustelun alustus.

Jokainen kristitty, elävästi uskova tai ei, tietää, että tälle maailmalle tulee kerran loppu. Tavallansa siis he jokainen profetoivat - mutta tuosta profetiasta ei varsinaisesti ole kenellekkään ajallista hyötyä: on liian myöhäistä tuolloin enää lähtä uskon perustaansa muokkaamaan. Monelle tulee varmasti yllätyksenä, että vaikka he suullaan Kristuksen tunnustavat, mutta syntielämässä elävät (ilman pyhää henkeä), tuo taivaallisen sotaväen joukko julistaakin heille kuvitellun pelastuksen sijaan tuomion:

6 Vedellä ja sanalla sen ajan maailma myös hävitettiin vedenpaisumuksessa. 7 Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan. (2.Piet.3)
..
10 Herran päivä tulee kuin varas. Sinä päivänä taivaat katoavat jylisten, taivaankappaleet palavat ja hajoavat. Silloin paljastuu maa ja kaikki, mitä ihminen on maan päällä saanut aikaan. ((2.Piet.3))


Toki saattaa kuulostaa, että yrittäisin jotenkin koota mainetta tai kunniaa erinäisillä ajatuksenjuoksuillani, mutta voin sanoa, että kun joskus on vaapaa-aikaa, päädyn lukemaan raamattua koska koen sen todella moniulotteisena, ikään kuin teoksena jossa yhdessä jakeessa voi olla sisältöä enemmän kuin usean kirjan verran. (Toinen, mitä en itse ehkä ymmärrä, on, että kuinka nimetön nimimerkki, tuntematon ihminen voisi ylipäätänsä edes kunniaa kerätä?) Kun joskus koen ymmärtäväni jotain, saatan toisinaan laittaa tänne viestin siitä ilosta, jota sisälläni koen kun olen ollut jotain ymmärtäväni. Toki voin olla jatkossa niin tekemättäkin, jos se on omiaan aiheuttamaan murhetta tai hämmennystä.

Yleensä ottaen elävän kirkon isät, Luther, Lyra, VL-puhujat yms ovat koonneet selityksiä raamatunkohdille aika kattavasti, moni asia ei ole täysin pimennossa. Toisaalta harmittaa, ettei kaikkia teoksia ole edes saatavilla helposti tai maksutta. Toisaalta taas
Jumalan sana on niin rikasta, ettei varmaan voi suoraan sanoa: kas tässä jae, tässä sen ainoa selitys.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Jani_S » 11 Helmi 2013, 10:06

.
Viimeksi muokannut Jani_S päivämäärä 11 Helmi 2016, 22:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 11 Helmi 2013, 11:00

Olet oikeassa mies. Voimme etsiä ja löytää ja hyvä on ne tuoda keskusteluun. Ja en huomannut tuota tähtäyspistettäsi, Jeesuksen toista tulemista versus Gog/Magog.
Minua vain aina säikäyttää kun aletaan etsimään yhtenevyyksiä asioissa esim joidenkin sanojen pohjalta (vrt monet kirjoituksesi palmuista) ja samoin tuo aihe Gog/Magog säikäyttää. Syy tälle säikäykselle on oma historiani. Minulla oli kollegana viidesläinen henkilö, joka näki Gogin ja Magogin milloin missäkin, välillä Magog oli Moskova ja milloin mitäkin. Poliittisen ja sotilaallisen tilanteen muuttuessa Magog vaihteli mutta aina löytyi jostakin. Tämä on syy arkuudelle. Kaikki ihmiset katsovat ja tulkitsevat asioita omasta kapeasta sektorista käsin ja ovat aikasidonnaisia. Kun kovin syvälle lähdetään tai yritetään lähteä, on mahdollista ettei Pyhä Henki lähde tuolle reissulle mukaan ja silloin kyseessä on täysin ihmisestä lähtevää tulkintaa. Ehkä nyt ymmärrät varovaisuuteni noille allegorioillesi.
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja mies » 11 Helmi 2013, 11:31

Hannes69 kirjoitti:Olet oikeassa mies. Voimme etsiä ja löytää ja hyvä on ne tuoda keskusteluun. Ja en huomannut tuota tähtäyspistettäsi, Jeesuksen toista tulemista versus Gog/Magog.
Minua vain aina säikäyttää kun aletaan etsimään yhtenevyyksiä asioissa esim joidenkin sanojen pohjalta (vrt monet kirjoituksesi palmuista) ja samoin tuo aihe Gog/Magog säikäyttää. Syy tälle säikäykselle on oma historiani. Minulla oli kollegana viidesläinen henkilö, joka näki Gogin ja Magogin milloin missäkin, välillä Magog oli Moskova ja milloin mitäkin. Poliittisen ja sotilaallisen tilanteen muuttuessa Magog vaihteli mutta aina löytyi jostakin. Tämä on syy arkuudelle. Kaikki ihmiset katsovat ja tulkitsevat asioita omasta kapeasta sektorista käsin ja ovat aikasidonnaisia. Kun kovin syvälle lähdetään tai yritetään lähteä, on mahdollista ettei Pyhä Henki lähde tuolle reissulle mukaan ja silloin kyseessä on täysin ihmisestä lähtevää tulkintaa. Ehkä nyt ymmärrät varovaisuuteni noille allegorioillesi.


Hyvä näin!

Toki tässä maailmassa Gog/Magog nähdään lähinnä siellä missä kertoja itse haluaa sen nähdä. Senkin tiedon voi ehkä käyttää hyödyksi: Asia siis ei ole ainakaan nuin kuin he sanovat (varoten kuitenkin välitöntä täystyrmäystä, joku on saattanut lukea asiasta elävän kirkon tuotoksista)

Palmujuttu on kovin kesken, ja myönnettäköön että siinä tolkku puuttuu, mutta ehkä se näkyy: voiko kukaan (maallikko) avata orionin siteitä, ja ovatko ne edes suljettu, ja mitä se lopulta tarkoittaa. Vaikken ymmärrä, syyhyttää yrittää ymmärtää :D
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 11 Helmi 2013, 13:36

Kaikkia se varmaan syyhyttää ymmärtää ja käsittää raamatun vertauskuvallista tekstiä mutta harvoille sitä avataan ja syvällisesti tuskin kenellekään. Muistaakseni paavali sanoi että ymmärrämme puolittain ja profeteeraamme puolittain ja luultavasti kukaan ei kiistä paavalin lahjoja. Että siihen verrattuna ymmärryksemme on hyvin vajavaista. Ja kuten jo aikaisemmin olen sanonut, on suuri vaara kasvamiselle kun lähdetään syviin vesiin kahlaamaan ja sieltä etsimällä etsimään merkityksiä. Raamattua on hyvä lukea ja pohtia ja kysellä ja keskustella ja pyytää ymmärrystä ja "valaisua" mutta jos ei aukea, on siihen tyytyminen.
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja mies » 21 Huhti 2013, 15:52

Siinonin Laulusta 53 kirjoitti:Nyt kaiken loppu lähestyy Ja synnin lapsi
ilmestyy, Meri ja aallot pauhaa. Ajat ja lain
he muuttavat, Näin synnin mitan täyttävät Piirit-
täin pyhäin leirin.

2. Jumalan sana todistaa, Silloin jo aika lopun
saa, Keskeyttää Kristus kaiken. Lankeaa tuli tai-
vaasta, Vapauttaa pyhät vaivasta, Ja koittaa Her-
ran päivä.


3. Herramme saapuu pilvissä Enkeliensä seu-
rassa, Uskovat riemastuupi. Syntinen maja rau-
keaa, Perintö taivaan aukeaa, Armosta tämä kaik-
ki.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Ilpo » 21 Huhti 2013, 18:31

Joulusta jouluun kirjassa on kertomus nimeltään viittatie, jonka juonta ja kulkua en täsmälleen muista, mutta ainakin siinä kuvattiin, että taivaan tie on viittatie, jonka tienviitat löytyvät Jumalansanasta. Tuo kuvaa hyvin niitä raamatunkohtia, jotka kertovat lopunajan merkeistä. Eteentulevat merkittävät ajantapahtumat löytyvät raamatusta ja ne on noita viittoja, jotka pystyy näkemään selvästi vasta kun ne ovat kohdalla. Siinä on niiden merkityskin: kun merkittävä ajantapahtuma on kohdalla ja Jumala henkensä kautta osoittaa meille vastaavan viittamerkin raamatusta, on rohkaisevaa nähdä, että ajantapahtumat etenevät täsmälleen Jumalan suunnittelemalla ja ennalta ilmoittamalla tavalla.
Etukäteen voimme vain arvailla, miten raamatun profetiat täsmällisesti toteutuvat, mutta kun tapahtuma on kohdalla, ei tarvi enää arvailla.
Ja sitten arvailemaan: Gog ja Magog saattavat ainakin yhdessä merkityksessä kuvata hengellistämaailmaa ja jumalatontamaailmaa, jotka piirittävät pyhäin leirin. Niillä saattaa olla myös toinen, konkreettisempi merkitys, koska lopunajan merkeillä on usein kaksi sisältöä, esimerkiksi maanjäristykset, joista ilmestyskirjassa puhutaan ja joista Jeesus kertoi opetuslapsille lopunajan merkkinä, tarkoittanee konkreettisia maanjäristyksiä, mutta myös hengellisen maailman järisemistä sen siirtyessä pois Jumalansanan perustukselta. Se kun ei käy siististi liukumalla, vaan nykäyksittäin aivan kuin maankuoren liikkuminen. Arvailua tämäkin.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

ViestiKirjoittaja mies » 22 Huhti 2013, 09:54

Ilpo kirjoitti:Ja sitten arvailemaan: Gog ja Magog saattavat ainakin yhdessä merkityksessä kuvata hengellistämaailmaa ja jumalatontamaailmaa, jotka piirittävät pyhäin leirin. Niillä saattaa olla myös toinen, konkreettisempi merkitys, koska lopunajan merkeillä on usein kaksi sisältöä, esimerkiksi maanjäristykset, joista ilmestyskirjassa puhutaan ja joista Jeesus kertoi opetuslapsille lopunajan merkkinä, tarkoittanee konkreettisia maanjäristyksiä, mutta myös hengellisen maailman järisemistä sen siirtyessä pois Jumalansanan perustukselta. Se kun ei käy siististi liukumalla, vaan nykäyksittäin aivan kuin maankuoren liikkuminen. Arvailua tämäkin.


Ehkä hiukan toisenlaista näkökulmaa tuohon järisemiseen, ihan tutkiskelun aiheeksi,
eikä sitä pidä ymmärtää, että yrittäisin ajatuksiasi "torpata" (ja tuskin näin ajatteletkaan).

1992: Hepr.12 kirjoitti:26 Hänen äänensä pani silloin maan järisemään, ja nyt hän on luvannut:

-- Vielä viimeisen kerran minä panen maan järkkymään, enkä vain sitä, vaan myös taivaan.

27 Sanat "vielä viimeisen kerran" tarkoittavat sitä, että kaikki luotu järkkyy ja siirtyy sijoiltaan, jotta se, mikä ei järky, pysyisi paikallaan.

28 Me saamme valtakunnan, joka ei järky.


Tuosta on viite tuonne Haggain kirjaan, josta Paavali lainaa:

1992: Hagg.2 kirjoitti:6 Näin sanoo Herra Sebaot:
Vain hetki enää,
ja minä järisytän taivaan ja maan,
meret ja mantereet.


21 "Sano Juudan käskynhaltijalle Serubbabelille näin:

-- Minä järisytän taivaan ja maan.
22 Minä kaadan kuninkaitten valtaistuimet
ja hävitän maailman mahtavat valtakunnat.
Minä työnnän kumoon sotavaunut,
niin että hevoset kaatuvat
ja ajajat syöksyvät toinen toisensa miekkaan.


Tämä jo hyvin saattaa mennä aiheesta ohi, mutta joka tapauksessa tuon viimeisen kiven paikalleen laittaminen ainakin itsessäni herättää mielenkiintoa, eli oliko se Esran ajan temppelin viimeinen kivi, vaiko kirjaimellisesti viimeinen kivi, jolloin se oikea temppeli olisi valmis, vai kummatkin.

1992: Sak.4 kirjoitti:7 Mikä luulet olevasi, sinä suuri vuori, Serubbabelin edessä? Tasangoksi sinun täytyy tulla! Hän on asettava paikalleen ylimmän kiven, ja huudot kaikuvat: "Menestys tälle temppelille!"


Joka tapauksessa asia on aika laaja-ulotteinen, kirjoittaahan Lutherkin Psalmin 120 selitysosassa, että hänen aikakansa Mesekiläiset olivat Turkkilaisia.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Ilpo » 23 Huhti 2013, 00:49

Tuo on mielenkiintoinen kohta, että:

27 Sanat "vielä viimeisen kerran" tarkoittavat sitä, että kaikki luotu järkkyy ja siirtyy sijoiltaan, jotta se, mikä ei järky, pysyisi paikallaan.


Merkitys ja sisältö on sama, kuin tässä:

Jes. 2:2
Viimeisenä aikana pitää sen vuoren, jolla Herran huone on, vahvan oleman, korkiampi kuin kaikki vuoret, ja korotettaman kukkulain ylitse; ja kaikki pakanat pitää sinne juokseman
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

ViestiKirjoittaja mies » 25 Huhti 2013, 07:59

Ilpo kirjoitti:Merkitys ja sisältö on sama, kuin tässä:

Jes. 2:2
Viimeisenä aikana pitää sen vuoren, jolla Herran huone on, vahvan oleman, korkiampi kuin kaikki vuoret, ja korotettaman kukkulain ylitse; ja kaikki pakanat pitää sinne juokseman


Jes.60:3:sta on viite tuonne Jes.2:3:seen; Kirkkopostillassa Luther tuota Jes.60:stä punnitsee (kuin jotkut ovat ajatelleet sen tarkoittavan Kristuksen syntymää, ja itämaan miehiä), ja toteaa, ettei se ole tapahtunut (taisi olla kamelien paljoudesta osittain kiinni, koska 3 itämään miestä joukkoineen ei peittäneet koko maata, "6 kun sinut peittää kamelien paljous,", vaan oli huomattavasti pienempi joukko.) Myös Luther ounasteli, että tapahtuneeko asiat koskaan kirjaimellisesti, joten jäljelle jää tuollainen hengellinen tapahtumaketju...

Mutta jo jakeessa 20 ei käy epäselväksi, missä siellä silloin ollaan (täällä on alinomaan vain murheen päiviä):

1992: Jes.60 kirjoitti:20 Sinun aurinkosi ei enää laske eikä kuu katoa, sillä Herra on sinun ainaisena valonasi. Sinun murhepäiviesi luku on täyttynyt.



Kun puhutaan Saban väestä (Jes.60), on tiedossa että ainakin aikojen lopussa Saban väki herää:
1992: Matt.12 kirjoitti:42 Etelän kuningatar herää tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettaa sille tuomion.


Tällaisia hajanaisia ajatuksia.

(Laitoin tuon Matt.12:sen myös koska Saban kuningatar vieraili aikoinansa tosiaan Salomonin luona, ei Davidin, (vrt. 2 valtakuntaa: 1Kor.15:25-28), mutta jo alkaa lipsumaan aiheen ohi..)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re:

ViestiKirjoittaja mies » 20 Touko 2014, 10:20

mies kirjoitti:Tuli sellainen ajatus, että Gogin sota ei ole juuri muuta kuin se, kun Kristus saapuu tänne toisen kerran taivaallisen sotajoukon kera. Tämä oli pyrkimykseni tai ajatukseni. Voiko olla näin, vai onko selkeästi jotain muuta, oli kuin keskustelun alustus.[


Martin Luther: Colloquia Mensalia kirjoitti:Ezekiel and the Revelation do speak thereof, as if the Turk
should be consumed with fire from heaven, which is a very dark
prophecy : it may well be done (said Luther) by a spiritual fire,
which executeth and consumeth Antichrist, the pope.

Hesekiel ja Ilmestyskija kertovat, ikäänkuin Turkin tuhoaisi
tuli taivaasta, mikä on todella pimeä profetia: se saattaa
hyvinkin tapahtua (sanoi Luther) hengellisellä tulella,
mikä kukistaa Antikristuksen, paavin

mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Gogin sota

ViestiKirjoittaja mies » 03 Elo 2015, 20:50

Lyra katsoi, että Gog on antikristus. Näkemyksensä tueksi nän otti Ilm.20:n.

Denys le Chartreux (Denis the Carthusian, k.1471) kertoi, että Hes.38:8 "After many days" (1992/biblia ei ihan tuota kerro nuin),
on sama kuin "aika, kaksi aikaa, ja puoli aikaa". Sitten hän punnitsee kestääkö se kauan, kun antikristus kukistetaan ja
viimeinen tuomio tulee: mutta se ei ole hänen mielestään relevanttia, koska "on niinkuin Nooan päivinä". Mutta Hes.39:n loppua
kohden kuitenkin ruumiiden kerääminen ja hautaaminen on lähellä maailman loppua; sillä enkelit eroittavat hyvät pahoista (Matt.13:49).

En tosin ole varma ajatteliko Denys l.C. että tuo hautaaminen ja ruumiiden kerääminen on sama kuin että enkelit erottavat hyvät pahoista.

Jos näin, niin Pietarin sanat:
"7 Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa."
10 Herran päivä tulee kuin varas. Sinä päivänä taivaat katoavat jylisten, taivaankappaleet palavat ja hajoavat. Silloin paljastuu maa ja kaikki, mitä ihminen on maan päällä saanut aikaan. 11 Koska tämä kaikki näin hajoaa, millaisia onkaan pyhässä elämässä ja hurskaissa teoissa oltava niiden, 12 jotka odottavat Jumalan päivää ja jouduttavat sen tuloa -- tuon päivän, joka saa taivaat liekehtien hajoamaan ja taivaankappaleet sulamaan kuumuudesta.

osoittaisivat juuri Hes.38-39:ään.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Re:

ViestiKirjoittaja mies » 19 Huhti 2016, 08:06

Luther kirjoitti:Hesekiel ja Ilmestyskija kertovat, ikäänkuin Turkin tuhoaisi
tuli taivaasta, mikä on todella pimeä profetia: se saattaa
hyvinkin tapahtua (sanoi Luther) hengellisellä tulella,
mikä kukistaa Antikristuksen, paavin



Jos alkuun tätä porttoa katsoo, vaikkei se suoraan liitykään Gog/Magogiin, ei voi olla huomaamatta, että 14:8:ssa tulee enkeli joka kuuluttaa Babylonin kukistuneen. Tämä tarkoittaisi ehkä, ettei maailmanloppu saavu ihan porton kukistuessa (toki en tästä varma ole laisinkaan):
1992: Ilm.14 kirjoitti:6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille. 7 Hän kuulutti kovalla äänellä: "Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia - - hänen tuomionsa aika on tullut! Kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet."

8 Hänen jäljessään tuli toinen enkeli, joka kuulutti: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon, tuo portto, joka iljetyksillään on vietellyt kaikki kansat juomaan vihan viiniä."


Mikäli portto olisi joukko ihmisiä, julkisuudenhenkilöitä ja muita, niin heidän äkkinäisestä kuolemasta tuskin taivaassa iloittaisiin: (ellei sitten tuo kukistuminen kuvaa maailmanloppua, jonka jälkeen on tuomio)
Ilm.18 kirjoitti:20 "Iloitse sen lopusta, taivas, iloitkaa, kaikki pyhät, kaikki apostolit ja profeetat! Jumala on tuominnut sen, joka tuomitsi teidät."

sillä:
1992: Luuk.15 kirjoitti:7 Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.

1992: Ilm.17 kirjoitti:18 "Nainen, jonka näit, on se suuri kaupunki, joka hallitsee maan kaikkia hallitsijoita."

Tuo kaupunki lienee hengellinen, ja tuo portto lienee hengellinen; tuo kaupunki llienee uusi Babylon.
sinun ylläsi kimalsivat kulta, jalokivet ja helmet,

Tuo porton vaatetus mielestäni kuvaa tätä aikaa: tutkimukseni valossa varsinainen ihmisen ulkonainen koristelu on päässyt vasta valloilleen 1900-luvulla. Sitä ennen se on ollut enempi selkeästi porttojen hommaa, tai yksittäisen pakanakansan tekemisiä, mutta vielä 1800-luvulla englantilaiset kirkonmiehetkin saarnasivat väkevästi tämänkaltaista vastaan.

Kullan ja muun tuli olla osa temppelin tai tabernaakkelin sisustusta. Kun ihminen on sisältä kullattu, eli kun ihmisessä Pyhä Henki asuu, voi se pelastua. Nyt portto vaatettaa kansakuntia ulkopäin, ollen sisältä täynänsä saastaa!

Kukas on tämä ilmestyskirjan enkeli: "Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille." Joku kommentaattori kertoo sen olevan reformaation aikaa, joku toinen sanoo ettei se reformaation aika koskenut kaikkia kieliä ja maita.

Tätä seuraa toinen enkeli:
"Hänen jäljessään tuli toinen enkeli, joka kuulutti: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon, tuo portto, joka iljetyksillään on vietellyt kaikki kansat juomaan vihan viiniä.""
Enkä tämänkaltaista muista kuulleeni luotettavalta taholta, vaikka joku historioitsija sijoittaisi sen ranskan vallankumouksen aikaan, kun paavin valta jotenkin silloin kärsi.

En minä näistä mitään tiedä, mutta mielenkiintoisia aikoja elämme.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Gogin sota

ViestiKirjoittaja kalamos » 11 Touko 2016, 09:20

Hesekiel (38:1-2) kirjoitti:Minulle tuli tämä Herran sana:
"Ihmislapsi, käännä kasvosi kohti Googia ...


Hesekielin kirja jakautuu selvästi kahtia (luvut 1-39 ja 40-48).
Se, mitä kerrotaan jälkimmäisessä osiossa, ei voi toteutua ennenkuin Herra on palannut.
Silloin ollaan siis jo Kristuksen Valtakunnassa, jolloin Vanhurskaus hallitsee Jumalan pyhällä vuorella.
Minä ymmärrän niin, että me elämme nyt aikaa Hesekielin kirjan lukujen 37 ja 38 välimaastossa,
joista jälkimmäinen viekin meidät sitten jo suoraan Googin sotaan.
Ja kun Googin sota on saanut luvussa 39 kerrotun loppunsa, on Kristuksen Valtakunnan aika.
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

Re: Gogin sota

ViestiKirjoittaja mies » 11 Touko 2016, 12:55

kalamos kirjoitti:Hesekielin kirja jakautuu selvästi kahtia (luvut 1-39 ja 40-48).
Se, mitä kerrotaan jälkimmäisessä osiossa, ei voi toteutua ennenkuin Herra on palannut.
Silloin ollaan siis jo Kristuksen Valtakunnassa, jolloin Vanhurskaus hallitsee Jumalan pyhällä vuorella.
Minä ymmärrän niin, että me elämme nyt aikaa Hesekielin kirjan lukujen 37 ja 38 välimaastossa,
joista jälkimmäinen viekin meidät sitten jo suoraan Googin sotaan.
Ja kun Googin sota on saanut luvussa 39 kerrotun loppunsa, on Kristuksen Valtakunnan aika.


Hes.44:2:ssa on ollut jo aikojaan kuva neitsyestä (Jerome eli Hieronymous ajalta ainakin), joka synnyttää, eli portti on suljettu - ei ole tuleva toista, joka neitsyestä syntyy, koska Kristus syntyi neitsyestä. Hes.40:1 vrt Hes.29:17 jakeista voimme huomata ("Oli pakkosiirtolaisuutemme kahdeskymmenesviides vuosi (40:1) / Oli kahdeskymmenesseitsemäs vuosi, ensimmäisen kuun ensimmäinen päivä" (29:17)), ettei Hesekielin kirja ole suoranaisesti ehdottoman kronolooginen luonteeltaan, vaikka pääosin toki sitä onkin.

Huomattavaa on, ettei Hesekielin temppelissä esiinny (jalo)metalleja nimeltä, kuten kultaa, hopeaa, pronssia ja rautaakin, jota oli Salomonin temppelissä. Ajattelen, että ulkonainen loisto, eli jossain määrin uhrijumalanpalvelus erinäisine savuineen, Aaronin kirjaimellisine pukuineen ja eläinuhreineen oli Kristuksen täydellisen lunastustyön jälkeen loppu.

Muistamme kuinka Hanna (Luuk.2) oli aina temppelissä, tämä tarkoitaa raamatunmukaista oppia. Hanna oli siis aina uskovainen, ja raamatunmukaisessa opissa. Yhtälailla ajattelen, että uskovainen on aina temppelissä. Uskovaisella on aina juhlapäivä, joka päivä saa laittaa kuormaa pois; Hes.46:13 tällaiseen myös viittaakin.

Origen viittaa toisaalla, että tuonelan portit (Matt.16) ovat vastakappale siionin porteille;
1992: Hes.46 kirjoitti:9 Mutta kun kansa juhlien aikana tulee temppeliin palvelemaan Herraa, on sen, joka tulee pohjoisportin kautta, mentävä pois eteläisestä portista, ja sen, joka tulee eteläportin kautta, on mentävä pois pohjoispuolen portista. Kukaan ei saa poistua sen portin kautta, josta on tullut, vaan jokaisen on mentävä ulos vastakkaiselta puolelta. 10 Kun kansa tulee sisään, tulkoon ruhtinas kansan mukana, ja kun kansa lähtee, lähteköön hänkin.


Eli temppeliin tullaan, ja siellä pysytään kuin Hanna:
Ps.118 kirjoitti: 19 Avatkaa minulle vanhurskauden portit! Niistä käyn sisään kiittämään Herraa.

20 Tämä on Herran portti,
josta vanhurskaat saavat käydä.

Mutta on toinenkin portti, se on tavallaan "vastakkaisella puolella" (Hes,46;9), joille se yksinkertainen evankeliumi ei riitä, eli se hengellinen ruoka jo inhotti:
1992: Ps.107 kirjoitti:17 Jotkut taas olivat mielettömiä, tekivät syntiä
ja joutuivat kärsimään tekojensa tähden.
18 Kaikki ruoka inhotti heitä,
he olivat jo kuoleman porteilla.


Kaiketi Hes.40 on kuva hengellisestä temppelistä, kuten myös Martti Luther esipuheessaan niin kertoo, kertoen myös ettei se vielä ole valmis (tai ollut hänen elinaikanaan).
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Gogin sota

ViestiKirjoittaja mies » 13 Touko 2016, 09:48

Asia jäi ehkä hiukan kesken, mutta siis jos neitsyestä syntyminen on 'suljettu portti' (Hes.44:2), niin silloinhan tuo temppeli on enempi olemassa kuin että tuleva. Se, että onko tämä oikea tulkinta, sitä voimme koetella vaikka seuraavasti:

Temppelin uloimmassa esipihassa on kuva tästä maailmasta. Temppelissä on kuva Jumalan valtakunnasta täällä maan päällä (1Kor.3:16-17). Kuitenkin jokainen lapsi, joka syntyy, on uskovainen. Näinollen lapsi syntyy tähän maailmaan, tulee uloimman esipihan portista, mutta myös temppelin portista sisään. Huomaathan, että temppeli on tämän maailman keskellä - näin on myös Jumalan valtakunta maan päällä.

Jos menettää lapsuuden uskon, ihminen menee temppelin ulkopihalle: lapsen tulee osata 'kävellä', että saattaisi osata ulkopihalle! Uudelleensyntyminen vie takaisin temppeliin. Äkkiseltään ajateltuna portit, kun luet niiden mittoja, Hes.40:stä, vaikuttavat kohtuullisen leveilltä ihmisten kulkea. Mutta:
1992: Joh.3 kirjoitti:4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"

Jos ei tunnista temppeliä, kuinka voisi sinne käydä? Varsinaisesti ihmiset eivät kävele porteista sisään, kun ihmiselämän alkukin on Taivaan Isän käsissä, vaikka moni epäuskoinen yrittää kyllä portteja umpeen muurata. Yhtälailla, temppelin portista ei voi käydä sisään, jos ei Isä vedä puoleensa (Joh.6:44). Hengellisestä portista käydään Hengen avulla!

Aiheesta lisää: viewtopic.php?f=27&t=3479

Luin joskus (teos on archive.org:ssa) että joku vartiotornin perustaja kirjoitteli tabernaakkelista siihen sävyyn 1800-luvun lopulla, että ihmiset olivat jaettu kolmeen joukkoon: tämä maailma, uskovaiset ja sitten 'pyhät'. Uskovaiset muka olivat esipihalla. Tämä on valtava erehdys, kun joukkoja on vain kaksi, eikä se kestä raamatullista tulkintaa juuri laisinkaan.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Re:

ViestiKirjoittaja mies » 06 Kesä 2016, 21:15

mies kirjoitti:
Martin Luther: Colloquia Mensalia kirjoitti:Hesekiel ja Ilmestyskija kertovat, ikäänkuin Turkin tuhoaisi
tuli taivaasta, mikä on todella pimeä profetia: se saattaa
hyvinkin tapahtua (sanoi Luther) hengellisellä tulella,
mikä kukistaa Antikristuksen, paavin



Luther kirjoitti:Tämä olkoon sanottu tuomiopäivästä. Minulla on huoli siitä, ettei tuomiopäivä ole enää kaukana. Näin vakuuttaa minulle järkeni, joka pakottaa minut tekemään tämän johtopäätöksen sillä perusteella, että evankeliumin sanaa on uskoni mukaan nyt viimeisen kerran näin laajalle levitetty. Tapahtuu samoin kuin valon sammuessa. Kun näet valo alkaa olla lopussa, se synnyttää ennen sammumistaan suuren liekin ikään kuin se palaisi vielä pitkään, mutta sammuu välittömästi tämän jälkeen. Samoin näyttää nykyään evankeliumi leviävän kauas, mutta olen suuresti huolissani siitä, että evankeliumin liekki on pian palanut loppuun ja tuomiopäivä on kohta käsillä. Samoin on myös sairaan ihmisen laita. Ennen kuolemaansa hän näyttää useinkin voimistuvan ikään kuin hän tulisi jälleen terveeksi, mutta hetkessä hänen loppunsa on kuitenkin tullut.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron