kysymyksiä lestadiolaisuudesta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

kysymyksiä lestadiolaisuudesta

ViestiKirjoittaja jupukka » 13 Helmi 2013, 00:55

kuulun helluntaiseurakuntaan mutta mua kiinnostaisi tietää mitä ns.pähkinänkuoressa lestadiolaisuus on? toki wikipediastakin saa tietää mutta mielummin luotan teihin jotka oikeasti tiedätte asiasta:)
jupukka
kiinnostunut
 
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Helmi 2013, 00:40
Paikkakunta: Länkipohja

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 13 Helmi 2013, 01:11

Kuten varmaan ymmärrät, asia on hiven hankala ilmaista pähkinänkuoressa koska kyseessä on usko ja uskoon kuuluu aina jokin oppi. Lestadiolaisuus (lestadiolaiset) uskovat kuten raamattu uskosta opettaa. Uskoon kuuluu elimellisenä osana oppi parannuksesta. Parannuksen lisäksi kuuluu oppi seurakunnasta, siitä, miten jumala vanhurskauttaa syntisen jne. Nämä opit löytyvät lutherin vähästä katekismuksesta. Uskomme kuten hän (luther) katekismuksessa, sen pääkappaleissa niistä kirjoittaa. Tarkennuksia tai erittelyitä voit kysyä ja vastaamme parhaan kykymme ja taitomme mukaan.
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: kysymyksiä lestadiolaisuudesta

ViestiKirjoittaja Jani_S » 13 Helmi 2013, 02:36

jupukka kirjoitti:kuulun helluntaiseurakuntaan mutta mua kiinnostaisi tietää mitä ns.pähkinänkuoressa lestadiolaisuus on? toki wikipediastakin saa tietää mutta mielummin luotan teihin jotka oikeasti tiedätte asiasta:)

Kysyjän kohdalla vanhoillislestadiolaisuus (jota kysyjä varmaankin tarkoittaa) on pähkinänkuoressa sitä, että kysyjäkin saisi uskoa helluntailaisten joukossa harjoittamansa väärän hurskauden ja kaiken epäuskonsa anteeksi sekä päästä Jumalan lapseksi. Itse armon saaneet Jumalan lapset saarnaavat tätä evankeliumia Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä kaikkien katuvien ja murheellisten syntisten lohdutukseksi.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja mies » 13 Helmi 2013, 11:52

Vanhoillislestadiolaisuus on myös pähkinänkuoressa tätä:

44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä. 45 Profeettojen kirjoituksissa sanotaan: 'Heistä kaikista tulee Jumalan opetuslapsia.' Jokainen, joka on kuunnellut Isää ja ottanut vastaan hänen opetuksensa, tulee minun luokseni.

64 Teidän joukossanne on kuitenkin muutamia, jotka eivät usko." Jeesus tiesi näet alusta alkaen, ketkä eivät uskoneet ja kuka hänet kavaltaisi. 65 Hän jatkoi: "Juuri siksi sanoinkin teille, ettei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä sitä hänelle suo." (Joh.6)


Olemme niitä, joita Isä on vetänyt puoleensa, ja jotka ovat kutsun ottaneet vastaan kaikesta sydämestä. Olemme niitä, joista profeettojen kirjoituksissa sanotaan: "He ovat kaikki Jumalan opetuslapsia".

Joukossamme on myös niitä, jotka eivät usko, jotka saattavat sanoa itsensä VL:ksi, mutteivät kuitenkaan usko. Näinkin Herra saattaa kätkeä kasvojensa kirkkautta niiltä, jotka eivät kutsua ole vastaan ottaneet tai siinä pysyneet.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja jupukka » 13 Helmi 2013, 18:54

Niin en toki halunnu mitenkään korostaa olevani helluntailainen...muutenkin aina vähän vierastan kun korostetaan mihin seurakuntaan kuulutaan esim.helluntailaiset ei pidä luterilaisista jne...siinä katoo ihan se uskon perimmäinen tarkoitus että me ollaan kaikki saman Jumalan lapsia ei taivaassa ole seurakuntia ei Jumala erittele meitä sen mukaan vaan tärkeintä on muistaa joh.3:16 siinä on kaikki mitä tarvitaan! Lestadiolaisista tiedän aika vähän ainoastaan jotain perustietoo että esim.lestadiolaisia on eri haaroja esikois lestadiolaisuus,vanhoillis lestadiolaisuus jne...Mutta se minkä olen pannut merkille kunnioitan lestadiolaisia siittä että ne ihan toisella tavalla kun moni muu pitää kiinni Jumalan sanasta ja tahdon mukaisesta elämästä kun nykyään valiettavan paljon me uskovaisetkin ns."maallistutaan" oma onnellisuus ja hyvinvointi/mukavuudenhalu tulee ensin sitten vasta muu
jupukka
kiinnostunut
 
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Helmi 2013, 00:40
Paikkakunta: Länkipohja

ViestiKirjoittaja hepa » 13 Helmi 2013, 19:14

Onhan niitä uskontoja maailmassa monenlaisa mutta raamatun mukaan on vain yksi lammashuone. Jeesus sanoi että ei jokainen joka sanoo Herra herra peri iankaikkista elämää. Pitää uskoa niinkuin raamattu sanoo.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja hepa » 13 Helmi 2013, 19:30

ef 4:5 Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste,

On vain yksi kristuksen ruumis jonka päänä on itse Jeesus Kristus (yhdellä päällä ei voi olla monta ruumista) joka henkensä kautta ohjaa ruumiinsa jäseniä. Pyhän hengen voimalla jäsenissä virtaa kristuksen veri vapaasti solusta soluun elämää ylläpitävänä ja tervehdyttävänä voimana. Tähän Kristuksen ruumiiseen ei ulkopuolelta tehdä eikä voida tehdä verensiirtoja.

Niinkuin Paavali vertasi aviopuolisoita yhdeksi lihaksi, jatkoi että salaisuus on suuri, myös Kristus ja seurakunta kuuluvat eromattomasti yhteen.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja jupukka » 13 Helmi 2013, 20:51

ok jonkin verran on jo selvinnyt mutta mutta...eroaakohan lestadiolaisuus paljon helluntaiseurakunnan opeista? itse tosiaan se miksi olen kiinnostunut tästä seurakunnasta on että kunnioitan ja arvostan paljon teidän aitoa uskoa jossa todella eletään raamatun/Jumalan tahdon mukaan.Mutta sitten tiesti sekottaa paljon omia mielipiteitä kun julkisuudessa on paljon lestadiolaiset ollut huonossa valossa sen enempää siittä mutta kuten varmasti tiedättekin...että lestadiolaiset tuomitsee muut ihmiset, hylätään sukulaiset jos eroaa yhteisöstä jne...Mutta painotan ettei kukaan loukkaannu nämä ovat vain mun kuulemiani/lukemiani juttuja sillä haluan tietääkin itse miten asiat on ettei tule vääriä käsityksiä pääsen ennakkoluuloistani eroon.
jupukka
kiinnostunut
 
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Helmi 2013, 00:40
Paikkakunta: Länkipohja

Re: lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Helmi 2013, 21:11

jupukka kirjoitti:ok jonkin verran on jo selvinnyt mutta mutta...eroaakohan lestadiolaisuus paljon helluntaiseurakunnan opeista? itse tosiaan se miksi olen kiinnostunut tästä seurakunnasta on että kunnioitan ja arvostan paljon teidän aitoa uskoa jossa todella eletään raamatun/Jumalan tahdon mukaan.Mutta sitten tiesti sekottaa paljon omia mielipiteitä kun julkisuudessa on paljon lestadiolaiset ollut huonossa valossa sen enempää siittä mutta kuten varmasti tiedättekin...että lestadiolaiset tuomitsee muut ihmiset, hylätään sukulaiset jos eroaa yhteisöstä jne...Mutta painotan ettei kukaan loukkaannu nämä ovat vain mun kuulemiani/lukemiani juttuja sillä haluan tietääkin itse miten asiat on ettei tule vääriä käsityksiä pääsen ennakkoluuloistani eroon.

Eroja löytyy etsimättä, vähemmän yhtäläisyyksiä. Ensimmäisenä tulee mieleen kasteopetus, helluntailaiset eivät kasta lapsia, perusteena olen kuullut, etteivät lapset ymmärrä uskoa.
Me uskomme, ymmärrämme ja opetamme, ettei usko ole lainkaan ymmärryksen varainen asia, vaan se on Jumalan lahjaa niin lapsille kuin aikuisillekin. Epäusko on ymmärryksen asia, mutta kun pienet lapset eivät ymmärrä epäillä, heidät tulee saattaa kasteessa hyvän omantunnon liiton osallisuuteen. Asiaa on foorumimme vanhoissa keskusteluissa useita kertoja käsitelty. Tämä oppi ja ymmärrys on aivan Martti Lutherin opetuksen mukainen. Emme siis kasta epäuskoisia lapsia uskovaisiksi, vaan Jumalan luomisessa lahjoittaman uskon omaavia sen lahjavanhurskauden säilyttäjiksi.

Muitakin eroja tiedän, varmasti on enemmän mitä en tiedä. Jätän nyt keskustelun avoimeksi muille, minulle tulee erilaisia menoja huomenna.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja jupukka » 13 Helmi 2013, 22:03

niin mää olen luterilaisen kasvatuksen saanut ja lapsena paljonkin käytiin kansanlähetys päivillä tampereen kansanlähetyksen piireissä oltiin paljon lapsena.Mutta sitten joitakin vuosia sitten vaihdoin helluntaiseurakuntaan kun petyin luterilaiseen meininkiin että usko ei saa näkyä eikä kuulua tapaan ja kun homo avioliitootkin hyväksyttiin kirkko on paljon maallistumassa mielistelyllä yritetään saada ihmisiä pysyyn kirkossa.Mää kun tykkään helluntaiseurakunnan tavasta että ei ole niin "jäykkää" vaan saa vaikka ylistää ködet kattoa kohti jos siltä tuntuu :D mutta lapsi kasteen siis itsekkin saanut ja en pidä niin ehdottomana aikuiskastetta itse vaan tein sen ratkasun sillä että halusin mennä kun uudistuin uskossa se merkitti mulle henk.kohtaisesti vähän niinkun alottamista puhtaalta pöydältä.
jupukka
kiinnostunut
 
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Helmi 2013, 00:40
Paikkakunta: Länkipohja

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 13 Helmi 2013, 22:09

Toinen esille tullut asia on tuo hylkääminen. Tunnen varmasti tuhansia lestadiolaisia ja tiedän satoja uskonsa jättäneitä. Ainoankaan kohdalla heistä ei ole käynyt sitä että perhe tai suku olisi hylännyt tai lopettanut yhteydenpidon. Olen kuullut myös että sellaisiakin on ollut, en kiellä kun en tunne tapauksia. Mutta käsitys että lestadiolaiset hylkäävät läheisensä, jotka kieltävät uskon, on käsittämättömän ruma yleistys. Jos yksi sadasta tai tuhannesta tapauksesta on sellainen, on syy kyllä muu kuin lestadiolainen opetus tai käytäntö. Meissä on erilaisia ihmisiä ja siitä johtuvat nämä tapaukset, eivät lestadiolaisuudesta. Yksi suuri ero meissä teihin nähden on raamatun opetuksen seuraamisessa. Tämän tuot esille itsekin kirjoituksessasi. Katsot että siellä ja täällä tulee autuaaksi, me uskomme että monenkaltaisella uskolla ei voi tulla autuaaksi. Apostoli Johannes aloittaa kirjeensä osoittamalla sen veljille jotka ovat saaneet yhdenkaltaisen uskon lahjan. Johannekselle eivät olleet veljiä erilaisen uskon omaavat henkilöt. Ekumenia on raamatun vastainen oppi. Suurin osa uskonnollisista ryhmistä hyväksyvät kaikki uskot ja opit ja sen myötä osoittavat oman uskonsa raamatun vastaiseksi.
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja hepa » 13 Helmi 2013, 22:18

jupukka kirjoitti:niin mää olen luterilaisen kasvatuksen saanut ja lapsena paljonkin käytiin kansanlähetys päivillä tampereen kansanlähetyksen piireissä oltiin paljon lapsena.Mutta sitten joitakin vuosia sitten vaihdoin helluntaiseurakuntaan kun petyin luterilaiseen meininkiin että usko ei saa näkyä eikä kuulua tapaan ja kun homo avioliitootkin hyväksyttiin kirkko on paljon maallistumassa mielistelyllä yritetään saada ihmisiä pysyyn kirkossa.Mää kun tykkään helluntaiseurakunnan tavasta että ei ole niin "jäykkää" vaan saa vaikka ylistää ködet kattoa kohti jos siltä tuntuu :D mutta lapsi kasteen siis itsekkin saanut ja en pidä niin ehdottomana aikuiskastetta itse vaan tein sen ratkasun sillä että halusin mennä kun uudistuin uskossa se merkitti mulle henk.kohtaisesti vähän niinkun alottamista puhtaalta pöydältä.


Kaste ei yksin pelasta vaan tarvitaan uskoa:
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.
Room. 10:17 Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
1. Kor. 1:21 Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja jupukka » 13 Helmi 2013, 22:24

Kiitoksia hyvistä vastauksista ja kärsivällisyydestä ja kun ette tuomitse mun erilaisia ajatuksia :smile: niin kyllähän se niin on että sen autaammaksi en tule helluntai,luterilais,lestadiolais uskossa kun missään muuallakaan vain Jeesus pelastaa! Ja meistä kukaan ole toistaan parempi! Niin ehkä ole liikaa etsinyt sitä tiettyä ns.täydellistä seurakuntaa ja mennyt seurakunnasta toiseen missä olis hyvä olo koska sehän ei ole myöskään Jumalan tahdon mukaista ja toisaalta mikäänhän seurakunta ei ole täydellinen niinkun sen jo uudessa testamentissa voi lukea paavalin kirjeistä eri seurakunnille kun ihmisiä me kaikki vaan ollaan ja tosiaan liikaa ehkä tulee ihmisten yleistettyä kun esim.just niinkun aiemmin viittasin siihen mediassa on paljon haukuttu lestadiolaisuutta niin sen perusteella tuomitaan koko lestadiolaisuus yhteisö
jupukka
kiinnostunut
 
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Helmi 2013, 00:40
Paikkakunta: Länkipohja

Re: lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja mies » 13 Helmi 2013, 23:02

jupukka kirjoitti:Kiitoksia hyvistä vastauksista ja kärsivällisyydestä ja kun ette tuomitse mun erilaisia ajatuksia :smile: niin kyllähän se niin on että sen autaammaksi en tule helluntai,luterilais,lestadiolais uskossa kun missään muuallakaan vain Jeesus pelastaa! Ja meistä kukaan ole toistaan parempi! Niin ehkä ole liikaa etsinyt sitä tiettyä ns.täydellistä seurakuntaa ja mennyt seurakunnasta toiseen missä olis hyvä olo koska sehän ei ole myöskään Jumalan tahdon mukaista ja toisaalta mikäänhän seurakunta ei ole täydellinen niinkun sen jo uudessa testamentissa voi lukea paavalin kirjeistä eri seurakunnille kun ihmisiä me kaikki vaan ollaan ja tosiaan liikaa ehkä tulee ihmisten yleistettyä kun esim.just niinkun aiemmin viittasin siihen mediassa on paljon haukuttu lestadiolaisuutta niin sen perusteella tuomitaan koko lestadiolaisuus yhteisö


Jumalan seurakunta on täydellinen, tosin ihmisten vikojen ja virheiden peittämänä. Emme tuomitse, mutta Sana tuomitsee erityisesti viimeisellä tuomiolla jokaisen meistä.

18 Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. 19 Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, 20 jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken. (1Joh.3)


Emme elä synnissä, vaan haluamme synnin laittaa pois aina kun sitä tulee. Siinä on suuri ero: epäuskoiset eivät pidä useitakaan asioita syntinä, mutta uskovaisia ohjaa Henki. Jos ei ole Henkeä, ei ole pelastavaa uskoa.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja Ibelieve » 13 Helmi 2013, 23:12

En koe, että minua olisi hylätty, kun kielsin uskoni,nuorena enkä ole sellaisista tapauksista kuullut jossa näin olisi käynyt. Eihän sitä toki tiedä etteikö näin olis jossain joskus käynyt...

jupukka kirjoitti:sen autaammaksi en tule helluntai,luterilais,lestadiolais uskossa kun missään muuallakaan vain Jeesus pelastaa!

toisaalta mikäänhän seurakunta ei ole täydellinen niinkun sen jo uudessa testamentissa voi lukea paavalin kirjeistä eri seurakunnille


Joku pidempään uskomassa ollut voi tähän loppuviestiin korjata jos olen pahasti mennyt metsään!

mutta jotenkin nuo kaksi lainattua asiaa ei tuntunut oikealta. Its en ainakaan tuntenut, että olisin tullut autuaaksi muualla kun VLssa.. toivottavasti tästä nyt ei kukaan pahennu, mutta kun aloin taas pitkän Jumalan kieltämisen jälkeen uskomaan Jumalaan vähän aikaa sitten yritin ensiksi uskoa kuten vaikkapa luterilaiset tai helluntailaiset.. mutta jotakin puuttui.. ja tiesin mistä sen löytää (olin nuorena VL) ja hakeuduin seurakuntaan ja sain parannuksen armon. :)

Noista Paavalin kirjeistä, lähettikö hän niitä eri seurakunnille? Itse olen ymmärtänyt sen niin, että he olivat kaikki yhtä seurakuntaa (uskovaisia) mutta eri puolella maata/maailmaa? Voi kun olen niin huono Raamatun tuntemuksessa, toivon kovasti ettette pahastu näistä kommenteistani :)
Ibelieve
tutustunut
 
Viestit: 43
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 21:01

Re: lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja hepa » 14 Helmi 2013, 13:23

jupukka kirjoitti:Kiitoksia hyvistä vastauksista ja kärsivällisyydestä ja kun ette tuomitse mun erilaisia ajatuksia :smile: niin kyllähän se niin on että sen autaammaksi en tule helluntai,luterilais,lestadiolais uskossa kun missään muuallakaan vain Jeesus pelastaa! Ja meistä kukaan ole toistaan parempi! Niin ehkä ole liikaa etsinyt sitä tiettyä ns.täydellistä seurakuntaa ja mennyt seurakunnasta toiseen missä olis hyvä olo koska sehän ei ole myöskään Jumalan tahdon mukaista ja toisaalta mikäänhän seurakunta ei ole täydellinen niinkun sen jo uudessa testamentissa voi lukea paavalin kirjeistä eri seurakunnille kun ihmisiä me kaikki vaan ollaan ja tosiaan liikaa ehkä tulee ihmisten yleistettyä kun esim.just niinkun aiemmin viittasin siihen mediassa on paljon haukuttu lestadiolaisuutta niin sen perusteella tuomitaan koko lestadiolaisuus yhteisö


Käy tutustumassa lähimmällä rauhanyhdistyksellä, niin selviää miten opetamme ja voi siellä kysyä joltakin jos haluaa. Seuroihin on kaikilla vapaa pääsy, ihan vapaasti tutustumaan.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja hepa » 14 Helmi 2013, 13:39

Ibelieve kirjoitti:En koe, että minua olisi hylätty, kun kielsin uskoni,nuorena enkä ole sellaisista tapauksista kuullut jossa näin olisi käynyt. Eihän sitä toki tiedä etteikö näin olis jossain joskus käynyt...

jupukka kirjoitti:sen autaammaksi en tule helluntai,luterilais,lestadiolais uskossa kun missään muuallakaan vain Jeesus pelastaa!

toisaalta mikäänhän seurakunta ei ole täydellinen niinkun sen jo uudessa testamentissa voi lukea paavalin kirjeistä eri seurakunnille


Joku pidempään uskomassa ollut voi tähän loppuviestiin korjata jos olen pahasti mennyt metsään!

mutta jotenkin nuo kaksi lainattua asiaa ei tuntunut oikealta. Its en ainakaan tuntenut, että olisin tullut autuaaksi muualla kun VLssa.. toivottavasti tästä nyt ei kukaan pahennu, mutta kun aloin taas pitkän Jumalan kieltämisen jälkeen uskomaan Jumalaan vähän aikaa sitten yritin ensiksi uskoa kuten vaikkapa luterilaiset tai helluntailaiset.. mutta jotakin puuttui.. ja tiesin mistä sen löytää (olin nuorena VL) ja hakeuduin seurakuntaan ja sain parannuksen armon. :)

Noista Paavalin kirjeistä, lähettikö hän niitä eri seurakunnille? Itse olen ymmärtänyt sen niin, että he olivat kaikki yhtä seurakuntaa (uskovaisia) mutta eri puolella maata/maailmaa? Voi kun olen niin huono Raamatun tuntemuksessa, toivon kovasti ettette pahastu näistä kommenteistani :)


On vain yksi oikea usko, kuten Paavali kirjoitti, että olkaat yksimieliset.
1.kor.1:10. "Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa".

Luther opetti:
`Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan"

Paavali kirjoitti eri paikkakuntien seurakunnille (Roomalaisille, Korinttilaisille, Galatalaisille, Efesolaisille, Kolossalaisille, Filippiläisille) joissa kaikissa oli samalainen usko.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja ihminen » 14 Helmi 2013, 16:02

Hannes69 kirjoitti:Toinen esille tullut asia on tuo hylkääminen. Tunnen varmasti tuhansia lestadiolaisia ja tiedän satoja uskonsa jättäneitä. Ainoankaan kohdalla heistä ei ole käynyt sitä että perhe tai suku olisi hylännyt tai lopettanut yhteydenpidon. Olen kuullut myös että sellaisiakin on ollut, en kiellä kun en tunne tapauksia. Mutta käsitys että lestadiolaiset hylkäävät läheisensä, jotka kieltävät uskon, on käsittämättömän ruma yleistys. Jos yksi sadasta tai tuhannesta tapauksesta on sellainen, on syy kyllä muu kuin lestadiolainen opetus tai käytäntö. Meissä on erilaisia ihmisiä ja siitä johtuvat nämä tapaukset, eivät lestadiolaisuudesta.


Minä tunnen aika vähän meikäläisiä, ja heistä monessa perheessä uskonsa kieltäneet on hylätty. Lestadiolaisilla ei ole sellaista "opinkappaletta" hylkäämisestä kuten vaikka jehovilla (nimitys: karttaminen), mutta kyllä tällaista käytäntöä on. Hylkääjät eivät välttämättä edes tiedosta hylkäävänsä vaan uskovat tekevänsä oikein, suojelevansa loppuperhettä tuollaiselta jumalattomalta pahikselta.

Uskoisin että monet julkisuudessa hylkäämisestä puhuneet ovat tämänkaltaisessa tilanteessa, että itsen lisäksi on muutama tuttu hylätty, ja sitten se hylkääminen alkaa näyttäytyä isompana asiana kuin se onkaan. Yleistys kyllä, mutta varsin inhimillinen sellainen.
ihminen
tutustunut
 
Viestit: 27
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 19:32

ViestiKirjoittaja näre » 14 Helmi 2013, 18:22

Hannes69 kirjoitti:Tunnen varmasti tuhansia lestadiolaisia ja tiedän satoja uskonsa jättäneitä. Ainoankaan kohdalla heistä ei ole käynyt sitä että perhe tai suku olisi hylännyt tai lopettanut yhteydenpidon.

Ihan tosi? Tässä kerrottuun yhtälöön on meikäläisen vaikea uskoa. Sekä siihen, että yksi ihminen todellisesti tuntee useita tuhansia lestadiolaisia, että tietää satoja uskonsa jättäneitä, kuin myös siihen, että tietää heidän tilanteensa niin hyvin, että uskaltaa kertoa yhteyden muuttumattomuudesta.
näre
 

lestadiolaisuus

ViestiKirjoittaja jupukka » 14 Helmi 2013, 18:23

Kävin rauhanyhdistyksen sivuilla ja mielenkiintoiselta kyllä vaikutti! Ei mitään radikaalia joka erois kauheesti mun näkemyksistäni.Itselläni on aina ollu kauheen synkee kuva lestadiolaisista että ne on tiukkapiposia,tuomitsijoita ja hyvin vakavaa porukkaa jotka ajattelee että vain ne pääsee taivaaseen ja seurat on totisia maailmanlopulla pelottelemista mutta siis huom.että ette loukkaannu tämä on ollut vain asiasta tietämättömänä mun käsitykseni/ennakkoluuloni.Mää kun esim.just siirtyessäni luterilaisesta uskosta helluntaiseurakuntaan tykästyin siihen iloon että ihmiset todistaa uskostaan tai mitä Jumala millonkin on sydämelle antanut, lapset laulaa kuorossa tms... Saako muuten teidän suvi seuroihin tulla katsomaan vaikka kuulukkaan lestadiolaisiin? ja missä ne ensi kesänä on?
jupukka
kiinnostunut
 
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Helmi 2013, 00:40
Paikkakunta: Länkipohja

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa