Salomonin vaimot

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Salomonin vaimot

ViestiKirjoittaja mies » 07 Heinä 2013, 09:13

Useat ihmiset ovat tainneet mennä (en tarkoita nyt elävästi uskovia) pahasti harhaan, kun puhuvat Salomonin useista vaimoista. Luther kertookin asiasta näin:

Martti Luther: Laulujen laulun kommentaari kirjoitti:Kuningasten kirjan katkelma jossa kerrotaan Salomonin vaimojen suuresta määrästä
(1 Kun 11:3) on suuresti hämärtänyt tätä jaetta. Ne, ihmiset ovat erehtyneet jotka
ajattelevat että Salomon otti kaikki nämä vaimot koska hän oli niin himokas. Laki määräsi
tämän pakolliseksi hänelle, se velvoitti että kun aviomies kuolee, lähin sukulainen ottaa
hänen paikkansa. Sen mukaisesti, hyljätyt lesket käsittivät että se olisi paras järjestely
heille jos he ovat kuninkaallisten vaimojen tai sivuvaimojen joukossa. Tästä syystä
Salomon tuli aviomieheksi niin monelle vaimolle.


Yllä luther käsitteli tätä laulujen laulun jaetta:

6:8 Kuusikymmentä on kuningatarta ja kahdeksankymmentä sivuvaimoa ja nuoria naisia ilman määrää


1.Kun.11 alla:

1992: 1.Kun.11 kirjoitti: 3 Hänellä oli seitsemänsataa kuninkaallista vaimoa ja kolmesataa sivuvaimoa, ja he veivät hänen sydämensä harhaan.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 09 Heinä 2013, 16:06

Itselläni sellainen kutina että tuolla 300/700 luvulla on joku syvällisempikin merkitys, oisko Jobin kirjan 3 tytärtä / 7 poikaa; 7000 kpl lampaita ja vuohia / 3000 kamelia -suhdeluvuilla samansuuntainen ajatus taustalla? Laulujen kaulun 4:4:sta 1000 kilpeä. Pitääpä tutkia, heittäkäähän vinkkiä jos löytyy.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 10 Syys 2013, 08:58

Kertaan tässä nyt hyvin lyhyesti aihetta - vaikka oikeastaan en juuri ole aiheeseen perehtynyt, vaikka sanoisinko niin, että paljon on aiheesta vielä opittavaa. Onko niin, että Kaikkivaltiaan tahto ohjaa elämään - ja näinollen Lutherkin oikeastaan perusteli patriarkkojen vaimoja, tähän Abrahamkin Saaran kautta pyrki: elämään, pyrkimyksenä täyttää maa, pyrkimyksenä saada jälkeläisiä. Mutta onko niin, että ajat ovat muuttuneet? Voimme huomata Lutherin teksteistä, että Salomonin 1000 vaimoa ei olleet hänelle varsinaisesti iloksi. Onhan meillä työtä ja paljon tarvitaan evankeliumia jo yhdessä vaimossa, kuinka suurempia riidat ovatkaan 1000 vaimon kanssa?

Lähimmäisenrakkaus siis laittaa ajattelemaan lähimmäisestä asiat parhain päin - sen takana on laki ja profeetat. Salomon on kuitenkin edesmennyt, emmekä voi häneltä itseltään asiaa kysyä, voimme vain lukea mitä on kirjoitettu. Kun luemme (Salomonin) saarnaajan kirjasta, huomaamme, että hän hankki jopa useita vaimoja - ei lukuisia vaimoja - säilyttäen silti viisautensa. "Useita" ei kuulosta sadoilta, kuten ehkä "lukuisia" voisi olla. Joissain englanninkielisissä käännöksissä tosin on "many" kummassakin paikassa.

1992: Saarn.2 kirjoitti:8 Kokosin itselleni myös kultaa ja hopeaa, kuninkaiden aarteita ja maakuntien rikkauksia. Minä hankin laulajia ja laulajattaria ja miehen nautintoja: vaimon, jopa useita vaimoja. 9 Minä tulin mahtavaksi, mahtavammaksi kuin yksikään edeltäjäni Jerusalemissa. Silti säilytin kaikessa viisauteni.


1992: 5.Moos.17 kirjoitti:17 Kuninkaalla ei myöskään saa olla lukuisia vaimoja, ettei hänen sydämensä luopuisi Herrasta, eikä hän saa koota itselleen kovin runsaasti kultaa eikä hopeaa.


1992: 1.Kun.11 kirjoitti:9 Herra vihastui siitä, että Salomon sydän oli kääntynyt pois hänestä, Israelin Jumalasta. Vaikka Herra oli kahdesti ilmestynyt Salomolle 10 ja kieltänyt häntä palvelemasta muita jumalia, hän ei ollut totellut Herran kieltoa. 11 Herra sanoi Salomolle: "Sinä et ole pitänyt kunniassa liittoani etkä määräyksiä, jotka sinulle annoin. Sen tähden minä repäisen rikki valtakuntasi ja annan sen palvelijallesi.


Huomaamme ensimmäisestä kuninkaiden kirjasta, kuinka nuita Salomonin lähisukulaisia kuoli:

1992: 1.Kun.2 kirjoitti:Adonian kuolema,
Joabin kuolema,
Simein kuolema


Ja laista voimme lukea velvoitteet:

1992: 5.Moos.25 kirjoitti:5 "Jos samalla perintötilalla asuvista veljeksistä toinen kuolee eikä hänellä ole poikaa, hänen leskensä ei saa mennä vaimoksi kenellekään sukuun kuulumattomalle. Hänen lankonsa tulee yhtyä häneen, ottaa hänet vaimokseen ja näin täyttää velvollisuutensa hänen lankonaan.



Lutherin tekstiä (Genesiksen selityksestä) aiheeseen lisätueksi:

Kaikkien tulee tässä elämässä
pitää suuressa arvossa suvunjatkamista ja pyrkiä sitä toteuttamaan. aivan
niin kuin kaikki elollinen siihen tähtää.
Ihmisten keskuudessa sitä kui-
tenkin yleisesti vierotaan. Se on paavin ja Perkeleen aikaansaannosta.
Maamiesten joukossa ei kukaan suvaitse mahoa lehmää. Eikö siis hedel-
mällisyyden tulisi ihmisten kesken olla vielä mieluisampaa ja toivotta-
vampaa kuin älyttömissä eläimissä? Mutta tässä tuleekin lisäksi synnin
aikaansaama heikkous ja epäjärjestys. Malta kuitenkin, Jumala on va-
pauttava ja puhdistava tämän onnettoman lihan samoin kuin hän on jo
ennalta sen korottanut ylimpään kirkkauteen yhdistäessään sanomatto-
maila yhtymyksellä ihmisluonnon ja jumalallisen luonnon toisiinsa.

Tämän kaiken olen sanonut siksi, ettei kukaan syyttäisi kantaisiä riet-
taudesta.
Saammehan nähdä, kuinka suurella innolla pyhät naiset ovat
toivoneet saavansa jälkeläisiä niin, että ovat olleet ihan hulluina siihen
niin kuin Rebekasta edellä on kerrottu. Se yksin on ollut heille korkea
arvo ja kaunistus. Salomokin luettelee kolmen joukossa, jotka eivät kyl-
läänsä saa, hedelmättömän kohdun. Onhan se luonnostaan sellaiseksi
luotu, että sen tulee hedelmäittyä ja synnyttää. Näin Jumalakin sanoo:
"Lisääntykää ja täyttäkää maa." Ja nainen, joka ei synnytä, haluaa ehty-
mättömästi synnyttämistä eikä saa siitä kyllikseen, hört nicht auff, lak-
kaamatta. Tämä luonnonmukainen järjestys on kuitenkin meidän kes-
kuudessamme järkkynyt huonojen paavilaisten perinnäistapojen joh-
dosta, jotka ovat opettaneet meitä pitämään halpana sekä kotipiiriä että
yhteiskuntaa. On siis ahkerasti pidettävä esillä tämän alan esikuvia ja
perattava niistä kirkko-oikeuden seuraajien saasta, niin, etta voisimme
arvioida näitä asioita oikein ja havaita Pyhän Hengen tarkoitusperän
näitä asioita koskettelevissas kertomuksissa.


Näin Juuda sanoi Oonanille: 'Yhdy veljesi leskeen ja ota hänet
avioksesi ja herätä siemen veljellesi.' (38:8)

Heprean saba jäbäm 'lanko' ei esiinny missään muualla kuin 5. Moo-
seksen kirjan 25, luvussa, missä käsketään kuolleen veljen veljeä ot-
tamaan vaimoksi tämän leski (5.Moos. 25:5). Se ei ollut Mooseksen
säätämä laki, vaan periytyi jo Isiltä ennen Mooseksen lakia.
Tastä sel-
viää, että Mooses on koonnut yhteen monia vanhoja tapoja ja perinnäi-
siä sääntöjä, joita pyhät isät olivat panneet alulle. Yksi niistä on meillä
tässä, suurten isien polvesta polveen säilyttämä, mutta todella kohtuut-
toman vaikea ja hankala. Se pakottaa nimittäin elossa olevan veljen vas-
ten tahtoaankin naimaan veljensä lesken, jos hän ei ole jättänyt jälke-
läisiä, vaikka tämä ei tuntisi rakkautta tai viehtymystä häneen. Näyttää-
hän mandottomalta, että tämä rakastaisi puhdasta aviorakkautta osoit-
taen naista, jota ei ole itse valinnut eikä odota saavansa, paitsi jos se ta-
pahtuu himon kiihkossa. Entä jos nainen onkin hedelmätön sillä tavoin
kuin Matteuksen 22. luvussa mainitaan? (Matt. 22:25) Se onkin siis ol-
lut tavattoman ankara laki. Mutta noissakin menettelytapoja koskevissa
laeissa on otettava huomioon Kristus, jota niistä on etsittävä.

Kun 5. Mooseksen kirjassa annetaan käsky, että veljen on edesmen-
neelle veljelleen herätettävä siemen, sisältyy tähän moniavioisuus ja
Mooses vahvistaa sen. Tässä oli syy siihen, että Salomolla oli niin suuri
määrä vaimoja, joista eräät varmaan liittyivät häneen veriheimolaisuu-
den tai lankouden siteillä ja jos hänen perheessänsä oli joku säälittä-
vän vähävarainen, tämä liittyi kuninkaaseen, joka oli hänelle sukua tai
lankoussuhteessa. Silloin he ovat liittyneet lähisukulaisiinsa, ja hän on
elättänyt moniakin tällaisia. Siltikin muutamat ovat olleet kuninkaan
jalkavaimoja kuningattaren lisäksi tämän lain varjolla, mikä oli todella
harmittava ja sietämätön asia, että hänellä oli rasituksenaan niin monta
vaimoa tai jalkavaimoa, mikä oli aivan sietämätöntä.


Sanalla 'lankous' ilmaistaan siis sellaisen liiton muodostamista, jossa
lähiomaisen on pakko lain mukaan ottaa vaimokseen veljensä jättämä
leski, jolla ei ole lapsia. Ja jos ketään veljistä ei enää ole elossa, sitoo
sama laki muita lähiomaisia. En ole selvillä siitä, kuka ensinnä on tä-
män pannut alulle tai miten se on saanut syntynsä. Juuda käskee poi-
kaansa Oonania naimaan veljensä vaimon, ja hän tekee sen vastoin tah-
toaan. Siitä syystä hän näyttääkin kohdelleen naisparkaa melko epäys-
tävällisesti eli kun hänen on pakko liittyä yhteen naisen kanssa, hän ei
siltikään tando maata yhdessä tämän kanssa. Hän ei siis ole voinut kes-
tää tämän lain tuottamaa hankaluutta. Niinpä Taamar, joka oli luonnon
puolesta aivan hedelmällinen, ei tullut raskaaksi näistä kummastakaan,
ei Eeristä eikä Oonanista. Kenties tähän liittyi vielä muitakin syntejä,
mistä on osoituksena, että kummankin pahuus on ollut suuri. Herrahan
antoi kummankin kuolla samana vuonna, jos emme oleta toisen, Oona-
nin, saaneen surmansa toisen vuoden alussa kandentoista vuoden ikäi-
senä silloin kun hän oli kaksitoistavuotias ja isä pakotti hänet naimaan
Taamarin.

Ihmeellistä vapautta vaadittiin naisten puolelta siinä, että he saivat
mennä vaimoksi kaikille veljeksille tai lähisukulaisille, kun vain joku-
kin heistä oli kuollut ja jos nainen oli hedelmätön, tuli tästä varmasti
epämieluisa ja raskas taakka. Se vaati todella himon hillitsemistä, kun
sen on pakko suostua silloin kun ei haluta, ja pakon alla se pakenee ja
torjuu sen, mikä on tarjolla. Luullakseni ainoastaan kunnon ihmiset ja
pyhät ovat noudattaneet tätä lakia, kelvottomat sen sijaan sitä laimin-
lyöneet ja rikkoneet.
Kertomuksessa Ruutista se lähiomainen, jonka
lainmukainen velvollisuus oli ottaa hänet suojiinsa sukulaisuuden pe-
rusteella, tahtoi mieluummin jättää peltomaansa ja suostua häpeään ja
kärsiä puilla paljailla, mikä oli rangaistus lain rikkojille. Elää paljasjal-
kaisena munkkina sen sijaan, aan, että olisi kestanyt tuota orjuutta. Olisihan
tämä kauheaa hiomokkuuden rangaistusta, jos meitäkin tuo laki vel-
voittaisi. Mehän saamme kokea, miten paljon vaikeutta ja hankaluutta
aviorakkaus tuottaa, vaikka se alkuun on sangen vapaata ja hehkuvaa
kun Saatana tavan takaa sekoittaa ja hämmentää sydäntä epäoikeuden-
mukaisella vihalla, riidoilla ja muilla koettelemuksilla.


Lainauksema otteita täältä:
Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 32-40, 2007 Suomen Luther-säätiö
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron