Kirovesi

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kirovesi

ViestiKirjoittaja mies » 28 Elo 2013, 08:47

Lue kerran, lue kaksi, neljännestä Mooseksen kirjasta:

1992: 4.Moos.5 kirjoitti:Aviorikoksesta epäillyn vaimon tutkiminen

11 Herra sanoi Moosekselle:

12 "Sano israelilaisille: Jos aviovaimo lankeaa uskottomuuteen 13 ja makaa toisen miehen kanssa, hän tulee saastaiseksi, vaikka asia ei ehkä tulekaan ilmi, kun naista ei ole saatu kiinni itse teosta eikä häntä vastaan ole todistajia. 14 Jos aviomiehen kuitenkin valtaa mustasukkainen epäilys, että hänen vaimonsa on ollut hänelle uskoton ja näin tullut saastaiseksi, hänen tulee, olipa epäilykseen aihetta tai ei, 15 viedä vaimonsa papin luo ja tuoda vaimonsa puolesta uhrilahjaksi kymmenesosa eefa-mittaa ohrajauhoja. Hän ei kuitenkaan saa kaataa jauhoihin öljyä eikä panna päälle suitsuketta, sillä tämä ruokauhri annetaan mustasukkaisen epäilyksen takia. Se on selvitysuhri, jonka tarkoituksena on tuoda ilmi, onko epäilyyn aihetta.

16 "Papin tulee viedä nainen Herran eteen, 17 ottaa saviastiaan pyhää vettä ja panna veteen tomua telttamajan lattialta. 18 Kun pappi on asettanut naisen Herran eteen, hänen tulee avata naisen hiukset ja panna hänen käsiinsä selvitysuhri eli mustasukkaisen epäilyksen takia annettu ruokauhri. Papilla tulee olla kädessään kirousta tuottavaa karvasvettä sisältävä astia, 19 ja hänen tulee vannottaa naista sanoen: 'Jos kukaan vieras ei ole maannut kanssasi etkä ole langennut saastaisuuteen, vaan olet pysynyt miehellesi uskollisena, tämä katkera kirovesi osoittakoon sinut syyttömäksi. 20 Mutta jos olet ollut miehellesi uskoton ja tullut saastaiseksi makaamalla jonkun muun kuin aviomiehesi kanssa' 21 -- tässä kohdin papin tulee vannottaa naista, uhata häntä kirouksella ja sanoa: 'silloin Herra tehköön sinusta varoittavan esimerkin, jota mainiten kansasi vannoo ja kiroaa. Herra kuihduttakoon lanteesi ja turvottakoon kohtusi. 22 Menköön tämä kirovesi sisuksiisi, niin että kohtusi turpoaa ja lanteesi kuihtuvat!' Ja nainen sanokoon: 'Aamen, käyköön niin!'

23 "Papin tulee kirjoittaa nämä kirouksen sanat ja huuhtoa sitten kirjoitus kiroveteen. 24 Vesi hänen on juotettava naiselle, niin että se menee hänen sisuksiinsa. 25 Papin tulee ottaa naiselta mustasukkaisen epäilyksen takia annettu selvitysuhri, omistaa se tarjousuhrina Herralle ja viedä alttarin luo. 26 Sitten papin on otettava ruokauhrista kourallinen selvitysuhriksi ja poltettava tämä osa alttarilla. Kun pappi on juottanut naiselle veden, 27 tapahtuu näin: Jos nainen on tullut saastaiseksi olemalla miehelleen uskoton, kirousta tuottava vesi menee hänen sisuksiinsa ja aiheuttaa hänelle katkeraa tuskaa. Hänen kohtunsa turpoaa, hänen lanteensa kuihtuvat ja hänestä tulee varoittava esimerkki, jota mainiten vannotaan ja kirotaan. 28 Mutta jos nainen ei ole saastainen vaan syytön, vesi ei vahingoita häntä, ja hän voi vastedeskin saada lapsia."

29 Tämä on mustasukkaisesta epäilystä säädetty laki. Se koskee vaimoa, joka on langennut uskottomuuteen ja tullut saastaiseksi, 30 sekä miestä, joka mustasukkaisuuden vallassa epäilee vaimoaan uskottomuudesta. Miehen tulee viedä vaimonsa Herran eteen, ja papin on tehtävä naiselle, mitä tässä laissa on säädetty. 31 Mies on tällöin vapaa vastuusta, mutta vaimo vastatkoon teostaan.



Mooseksen kirjasta voimme lukea, kuinka siis tuo kirovesi tekee naisen hedelmättömäksi. Mutta onko tällainen vesi, tällaiset konstit nykyään aivan
haluttua tavaraa tämän maailman keskuudessa? Eikö tällaisesta tavarasta, kiroveden aiheuttamasta seurauksesta, hedelmättömyydestä, makseta aivan
käypää rahaa? Onko se niin, että jotkut aivan omaehtoisesti, oman käden kautta siis kiroavat itsensä - vaikka pitävän lain tietoa kourassaan (Augustine:
ohra = laki, vehnä = evankeliumi). Mutta miten onkaan heidän, jotka pitävät lakia sydämessänsä, ja silti kiroavat itsensä?


Mutta mitä jos laitamme naisen tilalle Israelin kansan (seurakunnan), ja miehen tilalle herramme Jeesuksen Kristuksen? Herramme ei tarvinnut epäillä Israelia mustasukkaisuudesta, vaan Hän tiesi tarkoin, kuinka käymän piti. Eikö Hän Mooseksen kautta vain antanut lain, mutta myös lupauksen? Luemmekin Hoosean kirjasta: (Ambrose: puoli homer-mittaa ohraa = laki, täysi homer mitta=evankeliumi):

1992: Hoos.1, Hoos.3 kirjoitti:2 Herra alkoi puhua Hoosealle ja sanoi näin: "Mene ja ota portto vaimoksesi ja ota lapsiksesi ne lapset, jotka hän saa. Tämä maa on uskoton Herraa kohtaan, se on kuin portto, se palvelee vieraita jumalia."

2 Minä ostin naisen ja maksoin hänestä viisitoista hopeasekeliä ja puolitoista homer-mittaa ohria. 3 Sanoin hänelle: "Sinun täytyy nyt kauan aikaa olla täällä ja odottaa. Varo, ettet ole uskoton ja mene muiden miesten mukaan. Kun tottelet minua, niin aikanaan minä tulen luoksesi."



Mitä siis Sananlaskujen 7:ssä luvussa puhutaankaan viettelijättärestä?

1992: Sananl.7 kirjoitti:19 Mieheni ei ole kotona,
hän lähti pitkälle matkalle.
20 Rahansakin hän otti mukaan,
hän palaa kotiin vasta täydenkuun päivänä."

21 Niin nuorukainen taipuu naisen viekoituksiin,
hullaantuu tämän houkuttelevista sanoista.
22 Auliisti hän lähtee naisen perään,
niin kuin härkä teurastajan luo,
kuin köytetty hullu kuritusta kohti.
23 Niin hän lentää satimeen kuin lintu, päätä pahkaa, eikä huomaa leikkivänsä hengellään, ennen kuin nuoli hänet lävistää.


Hyvin viettelijätär tiesi paluupäivänkin - eikö pääsiäisen täydenkuun jälkeen Vapahtajamme vain palanut, mutta vain omillensa?
Viettelijätär tiesi, että hän otti rahansakin mukaansa; onko niin, että sen uskon perintöosan, hopearahojen, vakuutena meillä on se Pyhä Henki joka aina oikeaan ohjaa?

1992: Ef.1 kirjoitti:13 Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan,
pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne. 14 Se on meidän
perintöosamme vakuutena, joka takaa meille lunastuksen, Jumalan kirkkauden ylistykseksi."


Kävikö niin, että kun Vapahtaja tuli maailmaan, kun Sana tuli lihaksi, eivät hänen omansa tunteneetkaan Häntä, niin syvälle olivat ajautuneet
hengelliseen haureuteen? Eikö vain meille uuden liiton ihmisille jätetty kertomatta tuo toinen paluupäivä, tai kerrotaan että
se tulee kuin varas yöllä? Mutta onko niin, että ennen toista paluupäivää, jotkut hänen omansa jopa ovat kääntäneet kiroveden kiroukset
aivan kuin siunaukseksi?

Eikö Efraim vain joutunut kirouksen alle:

1992: Hoos.9 kirjoitti: 11 Niin kuin lintu lennähtää tiehensä,
niin katoaa Efraimin loisto:
ei enää synnytystä, ei raskautta, ei hedelmöitymistä!
12 Vaikka Efraim saisikin lapsensa isoiksi,
minä otan ne pois viimeistä myöten.
Voi Efraimia itseään, kun minä käännyn pois!
13 Kun ensi kerran näin Efraimin, se oli kuin palmu vehreällä laidunmaalla, mutta nyt Efraim joutuu viemään lapsensa surmaajan käsiin.

14 -- Anna, Herra, Efraimille -- niin, mitä antaisit? Anna sen naisille hedelmätön kohtu ja kuivettuneet rinnat!

15 -- Gilgalissa paljastui Efraimin koko pahuus, siellä minä aloin vihata sitä kansaa. Pahojen tekojen tähden minä karkotan sen maastani. En rakasta sitä enää! Kaikki Efraimin päälliköt ovat niskureita.

16 Efraim on lyöty! Sen juuret ovat kuivuneet, se ei enää kanna hedelmää. Ja vaikka äidit vielä synnyttäisivätkin, minä surmaan heidän kohtunsa kalliit hedelmät.


Mutta edes Efraim ei ollut sillensä hedelmätön, ettei lapsia olisi tähän maailmaan saattanut. Lapsethan ovat Jumalan lapsia,
mutta jos vanhemmat ovat epäuskoisia, käykö siinä äkkiä näin: "Vaikka Efraim saisikin lapsensa isoiksi, minä otan ne pois viimeistä myöten",
"Ja vaikka äidit vielä synnyttäisivätkin, minä surmaan heidän kohtunsa kalliit hedelmät.", eli käykö siinä niin, että jos siinä
kasvukodissa ei ole sitä evankeliumia tarjolla, niin pian se uskon lahja sammuu, tulee hengellinen kuolema?


Ehkä hiukan nyt innostuin, kipinänä toimi eräs Ambrosen teksti:

1992: 2.Moos.15 kirjoitti:23 Sitten he saapuivat Maraan, mutta he eivät voineet juoda Maran lähteen vettä, koska se oli kitkerää. Siitä syystä paikka olikin saanut nimekseen Mara. 24 Kansa nurisi Moosesta vastaan ja sanoi: "Mitä me nyt juomme?" 25 Mooses rukoili apua Herralta, ja Herra osoitti hänelle puunoksan, joka hänen piti heittää veteen. Kun hän teki niin, vesi muuttui juotavaksi.


1992: Ambrose: on the mysteries kirjoitti:Vesi ilman Herramme ristin puun julistusta ei palvele tulevasta
pelastuksesta; mutta kun se keskittyy ristin puun salaisuuksiin,
on se silloin sopiva hengelliseksi vaasiksi ja pelastuksen kupiksi.
Täten Mooses heitti puunoksan lähteeseen ja se muuttui juotavaksi.

http://www.archive.org/stream/stambrose ... 0/mode/2up

Niin, miten tuo Abrosen teksti tähän liittyy?
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kirovesi

ViestiKirjoittaja mies » 19 Marras 2013, 21:33

1992:4Moos.5, Joh.8 kirjoitti:Aviorikoksesta epäillyn vaimon tutkiminen

16 "Papin tulee viedä nainen Herran eteen, 17 ottaa saviastiaan pyhää vettä ja panna veteen tomua telttamajan lattialta.
..
23 "Papin tulee kirjoittaa nämä kirouksen sanat ja huuhtoa sitten kirjoitus kiroveteen. 24 Vesi hänen on juotettava naiselle, niin että se menee hänen sisuksiinsa.
(Miten voi kirjoittaa, ja sitten huutoa kirjoitus veteen? Papyryskääröön vai tomuun kirjoitetaan?)

<->

3 Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta.
(Toivat siis Herran eteen)
...
Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan.


Joh.8:ssa siis elävää vettä.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron