Sanojen muodosta ja voimasta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 07 Syys 2013, 15:12

weha kirjoitti:Taavetti, Luterilaisen käsityksen mukaan kasteen armo voidaan saada ilman kastetta, jos kasteelle pääseminen ei ole mahdollista, tyyliin tapaus ristinryöväri. Niin että anateemattuja ollaan sitten vissiin. Mutta raamatullisia. Siis, kasteen armo voidaan saada ilman kastetta. Mutta ei silloin, jos kastetta ei vain pidetä välttämättömänä.

Sinä kirjoitat ja ilmeisesti puhutkin kasteen armosta?

Raamatun opetus puhuu kuitenkin Jumalan armosta, armosta johon voi päästä evankeliumin sovintosaarnan uskomalla ja omistamalla.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 07 Syys 2013, 15:27

weha kirjoitti:Taavetti, Luterilaisen käsityksen mukaan kasteen armo voidaan saada ilman kastetta, jos kasteelle pääseminen ei ole mahdollista, tyyliin tapaus ristinryöväri. Niin että anateemattuja ollaan sitten vissiin. Mutta raamatullisia. Siis, kasteen armo voidaan saada ilman kastetta. Mutta ei silloin, jos kastetta ei vain pidetä välttämättömänä.

Tämä on harhaanjohtava selitys ja ristiriidassa luterilaisen vanhurskauttamisopin ytimen, Jeesuksen sovituksen kanssa. Se keskittää Jumalan armon kasteeseen, pois Jeesuksen sovituksesta.

Pelastuksemme keskipiste ei ole kaste, vaan syntiemme sovitus Golgatalla. Jumalan lapset puhuvat ja saarnaavat Jumalan armosta Jeesuksessa Kristuksessa ja neuvovat säilyttämään sen avulla kasteen armon, mutta kastekiivailijat saarnaavat pelkästä kasteen armosta ilman enempää sisältöä.

Wehan ja hänen lahkonsa eksymyksen seuraava vaihe on uusi kaste. Niin se on aina mennyt, kun kasteesta on tullut uskon kohde ja yhdellä kasteella ei ole pärjätty.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja Ilpo » 07 Syys 2013, 18:03

Eikö olis Weha ihana asia, kun saisit palaamisen armon, takaisin Jumalan valtakuntaan, tekemällä parannuksen ja uskomalla evankeliumin. Saisit takaisin uskon avaaman ymmärryksen, että 'uskon kautta me olemme vanhurskaiksi tulleet', ei teoista, ei edes kasteen kautta. Vaan uskomalla omat synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Kun uskoo lapsena, lapsen yksinkertaisella ymmärryksellä, ei tarvi väsyttää itseään oppirakennelmien laatimisella, vaan saa iloiten uskoa joka päivä kaikki synnit anteeksi. Sitä on vanhurskaus, ilo ja rauha Jumalan valtakunnassa.
Ota yhteyttä johonki uskovaiseen ja pyydä häntä saarnaamaan elävää evankeliumia. Saat rauhan, jonka Jumala lapselleen antaa.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

ViestiKirjoittaja mies » 07 Syys 2013, 20:20

Wehalle:

1992: Martti Luther: Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 41-50, 2010 suomen Luther säätiö, s. 479,485. otteita selitykseen 1Moos.49:11-12 kirjoitti:Kristuksen ajan vallitessa meidän kuluu juopua hänen huoneensa runsaudesta, toisin sanoen meidän tulee vastaanottaa Pyhä Henki Jumalan sanasta ja sen kuulemisesta, mistä me muutumme uusiksi ihmisiksi siihen tapaan kuin juopunut käyttäytyy aivan toisin kuin paastoava ja nälkäinen. Hän nauraa, iloitsee, laulelee ja riemuitsee, kun taas tuo toinen on ahdistuksessa, murheellinen ja ruikuttaa.

Asia on silti täysin varma eikä sitä ole helppo ymmärtää eikä käsittää, että Pyhä Henki lahjoitetaan Kristuksen kautta kaikille, jotka kuulevat Kristuksen sanan ja uskovat siihen. Se, joka kuulee tämän silon sanan siunatusta siemenestä, se saa Aadamille, Aabrahamille ja muille Isille annetun lupauksen. Tämä on kerta kaikkiaan varmaa ja lujaa.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja weha » 08 Syys 2013, 03:52

Ilpo kirjoitti:Eikö olis Weha ihana asia, kun saisit palaamisen armon, takaisin Jumalan valtakuntaan, tekemällä parannuksen ja uskomalla evankeliumin. Saisit takaisin uskon avaaman ymmärryksen, että 'uskon kautta me olemme vanhurskaiksi tulleet', ei teoista, ei edes kasteen kautta. Vaan uskomalla omat synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Kun uskoo lapsena, lapsen yksinkertaisella ymmärryksellä, ei tarvi väsyttää itseään oppirakennelmien laatimisella, vaan saa iloiten uskoa joka päivä kaikki synnit anteeksi. Sitä on vanhurskaus, ilo ja rauha Jumalan valtakunnassa.
Ota yhteyttä johonki uskovaiseen ja pyydä häntä saarnaamaan elävää evankeliumia. Saat rauhan, jonka Jumala lapselleen antaa.


Kuulehan ystävä, kaste ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko ihmiselle. Ihminen on siinä saavana osapuolena ja Jumala on siinä antavana osapuolena. Kasteessa Isä tekee lapsekseen, Poika vanhurskauttaa ja Pyhä Henki uudestisynnyttää. Tämä on luterilaisen kirkon opetus.

Kaste on muistutus jokaiselle kastetulle, ovatko asiat Jumalan kanssa kunnossa. Kaste on paluukutsu sille, joka elää erossa Jumalasta: Kuulut Jumalalle - olet nyt väärässä joukossa, oikea paikkasi on Jumalan lasten joukossa. Isäsi odottaa sinua ja tie hänen luokseen on sinulle avoin. Paluumuuttajan on helpompi palata kuin sen, jolla ei ole mitään yhteyksiä sinne, minne pitäisi muuttaa. Kastetulla on yhteyksiä - hän on ollut Isän kotona.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Syys 2013, 04:11

Et sinä weha saa ainakaan Ilpoa käännytetyksi etkä varmaan muitakaan. Minullekaan ei ole syttynyt halua seurata nykyisiä harhojasi, joita jatkuvasti tänne kylvämällä rikot foorumin sääntöjä vastaan. Harvinaisen paljon sinulle onkin sallittu sitä tehdä, olemme olettaneet, (ainakin minä) että sinulla olisi halu palata siihen Jumalan lasten joukkoon, jossa ennen muiden mukana iloitsit. Kun nyt aloit houkuttelemaan foorumin muita käyttäjiä Luther-säätiön kannalle, täytyy sinulle antaa siitä eksyttämisestä varoitus, ensimmäinen varoitus että älä jatka sitä äläkä tee sitä syntiä että jatkuvasti rikot foorumin kirjoitettuja sääntöjä.
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=4135

Muista aikoja entisiä, jolloin armosta iloitsit... (vanha Siionin laulu)
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 08 Syys 2013, 08:49

Ei minun tehtävä ole ketään kääntää, vaan olen ihan luterilaisen kirkon opetuksia kertonut Raamatusta. Ei se pitäisi ketään loukata, varsinkaan Luterilaiseen kirkkoon kuuluvia. Jos se on Janin mainitsemaa lahkolaisuutta, se saa sitten olla. Aiheetta on riittämiin varmaan käsitelty osaltani.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Maarimi » 09 Syys 2013, 22:03

Erilaiset kastekäsitykset tuntuvat olevan arka aihe. Se erottaa varmaankin eniten kristittyjä toisistaan :( . Olen kuullut usein sanottavan, että pitäisi etsiä ennemmin niitä yhdistäviä tekijöitä 8-)
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Syys 2013, 02:11

Maarimi kirjoitti:Erilaiset kastekäsitykset tuntuvat olevan arka aihe. Se erottaa varmaankin eniten kristittyjä toisistaan :( . Olen kuullut usein sanottavan, että pitäisi etsiä ennemmin niitä yhdistäviä tekijöitä 8-)

Erilaiset kastekäsitykset eivät erota oikeita eläviä sydämen kristittyjä toisistaan, sillä heillä on yhteneväinen, Raamatun mukainen käsitys ja oppi myös kasteesta,

Erilaiset kaste- ja muutkin opilliset käsitykset erottavat kyllä nimikristittyjä toisistaan, mutta kaikkein eniten erilaiset opilliset käsitykset erottavat nimellisiä kristittyjä elävistä Jumalan lapsista. Erilaiset opit saattavat erottaa Jumalan lapsia ja nimikristittyjä toisistaan jopa niin, että kaksi kiistelevää nimikristillistä joukkoa saattaa kääntää rintamalinjan yksimielisenä ja lopettaa kiistelynsä, jos saavat yhteiseksi kohteekseen elävät Jumalan lapset. Niin on käynyt silloin tällöin, onneksi aivan kaikki eivät ole niin paatuneita, vaan saattavat ulkonaisesti kunnioittaakin elävää taivastoivoa povellaan kantavia.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Syys 2013, 10:34

weha kirjoitti:Epävarma on sellainen kaste ja evankeliumi, jossa papilta vaaditaan 100%, että hänellä olisi Pyhä Henki. Onhan esim. tiedetty, että puhujaveli tai pappi voi saarnata sellaista vakavaakin syntiä vastan, mitä itse kuitenkin tekee.


Mielestäni on hirveän huteraa yrittää turvata kasteeseen vain sen vuoksi, että ulkonaisessa Jumalan seurakunnassa on aina raamatunmukaisesti myös vääriä vanhurskaiden seassa. Tuo mitä kirjoitat, että voi saarnata syntiä vastaan ja elää itse samassa synnissä, on ihan totta. Mutta jos on epäuskossa ja synninhädässä, ja kuulee hengettömän synninpäästön, ei Jumala vastaan rauhallaan. Vaikka se hengetön ihminen olisi synnin petoksen kautta elävästä uskosta salaa luopunut vl-saarnamies, ei muodollisesti oikein lausuttu synninpäästö synnytä sanankuulijassa elävää uskoa, joka ilmenisi Jumalan rauhana. Jos pahentuu jonkun saarnamiehen salassa elettyyn huonoon elämään, niin on paikallaan kysyä, onko seurannut raamatunmukaisesti meitä (=Jumalan seurakuntaa) ja Herraa Jeesusta (1. Tess. 1:6) vai ihmistä (kaunopuheista saarnamiestä). Olen itsekin joutunut tämän asian kanssa painimaan, kun mieli on tiedostamatta rakennellut oikein hyvät puhelahjat saaneesta ihmisestä vaellukseltaankin "malliuskovaisen", jota hän ei sitten olekaan ollut. On aina paikallaan muistutella, että ulkonaisessa Jumalan seurakunnassa on aina vääriä vanhurskaiden joukossa ja että vanhurskaatkin ovat vain armahdettuja syntisiä - eivät yhtään enempää. Elävää evankeliumia väärät vanhurskaiden joukossa eivät tee huteraksi, elävä evankeliumi antaa väärien jäljittelyistä huolimatta mitä lupaakin: synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän Jeesuksen nimessä ja veressä.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Maarimi » 10 Syys 2013, 18:07

Sen verran vielä lisäisin aikaisempaan ajatukseeni, että toki täysin erilaiset kastekäsitykset voivat olla myös niin "erilaiset", että yhdessä ei voi toimia, kun esim. vastakkain ovat kaste ja usko. Toisaalta ei aina auta, vaikka olisi lähes kaikesta yksimieliset, jos yksi asia hiertää.
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 10 Syys 2013, 18:53

Usko on eri jos oppi on eri. Pietari aloittaa toisen kirjeensä: Simon Pietari, apostoli niille, jotka ovat yhdenkaltaisen uskon lahjan saaneet... Ei kestä olla erilaista oppia Raamatun mukaan. Tuo ohje etsiä ennemmin yhdistäviä kuin erottavia tekijöitä on Raamatun vastainen ja sellaisenaan vie kaikki siihen ryhtyvät väärään. Ekumenia on Raamatussa useissa paikoissa vääräksi todettu.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja ihminen » 10 Syys 2013, 19:15

Hannes69 kirjoitti:Usko on eri jos oppi on eri.


Miksi sitten uskovaisten keskuudessa on kahta erilaista hyväksyttyä käsitystä esimerkiksi maailman luomisesta, joko Jumala on luonut evoluution avulla tai evoluutio on huuhaata ja maailma on luotu Raamatun mukaisesti. Onko maailman synty niin pieni asia että sitä ei lasketa opilliseksi kysymykseksi?
ihminen
tutustunut
 
Viestit: 27
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 19:32

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 10 Syys 2013, 19:58

Minä en tiedä ketään uskovaista jonka käsityksen mukaan maailma olisi syntynyt puhtaasti evoluutio-opin mukaan. Toiseksi sana "uskovainen" tulisi määritellä. Onko kyseessä tavallinen evlut kristitty vai esim vl, koska harva evlut uskoo edes neitseestä syntymiseen. Jos vl väittää että maailma on sattumien kautta syntynyt ilman Jumalan vaikutusta, on hänellä kadonnut luottamus Jumalan kaikkivaltiuteen ja sen myötä kaikki muukin tärkeä.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja Jani_S » 10 Syys 2013, 21:14

ihminen kirjoitti:Miksi sitten uskovaisten keskuudessa on kahta erilaista hyväksyttyä käsitystä esimerkiksi maailman luomisesta, joko Jumala on luonut evoluution avulla tai evoluutio on huuhaata ja maailma on luotu Raamatun mukaisesti. Onko maailman synty niin pieni asia että sitä ei lasketa opilliseksi kysymykseksi?

Mielikuvasi "kahdesta hyväksytystä käsityksestä" perustunee siihen, että ainakin vl-kristillisyydessä uskotaan raamatun ilmoitukseen maailman luomisesta, mutta kiihkoilemattomia tieteellisiäkään selityksiä ei haluta olla ainakaan suoraan torjumassa. Näitä kahta selitystä ei kannatakaan asettaa vastakkain, sillä onhan maailman luominen ollut myös täysin fyysinen tapahtuma ja sellaisena ihmisymmärrykseen käyvä. Vielä ei vain ole ilmaantunut sitä ihmistä, jonka ymmärrys käsittäisi maailman synnyn edes joten kuten.

Ymmärrän maailmankaikkeuden selittämisen niin, ja uskon muidenkin kristillisyytemme jäsenten ajattelevan samoin, että sitä voidaan harrastaa myös tieteellisesti aivan hyvällä omallatunnolla. Mutta jos tieteellisen selityksen tarkoitus on sulkea Jumala pois, se ei kestä. Ei usko ole ajallisen ymmärryksen este, mutta ajallinen ymmärrys, tai paremminkin sellaisena pidetyt järjen päätelmät, voivat helposti olla uskon este.

Mutta kuten Hannes jo selitti, jos joku suoraan kieltää uskovansa raamatun ilmoitukseen maailman synnystä, hänen uskonsa, sikäli kuin hänellä sitä on edes nimeksi, sisältää varmasti jo paljon muitakin oman järjen päätelmiä, niitä edellä mainittuja uskon esteitä.

Loppujen lopuksi sanon käsityksenäni, että ihminen ei tule koskaan käsittämään Jumalan luomaa maailmaa eikä sen syntyä syntisyytensä vuoksi. Se kyky meni syntiinlankeemuksen myötä ja tulee takaisin vasta iankaikkisuudessa, ja vain niille, jotka uskoivat täällä armon ajassa syntinsä anteeksi.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja Maarimi » 11 Syys 2013, 21:02

Ihmisellä ja Janilla oli mielenkiintoiset näkökulmat. Kumpi sitten lienee totuutta lähempänä.

Maailman luominen on kysymyksenä ihan yhtä opillinen kuin kastekin. Mielestäni kastekysymyksessä on kuitenkin jonkin verran tulkinnanvaraa, luomiskysymyksessä taas ei lainkaan.
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Jani_S » 11 Syys 2013, 21:25

Maarimi kirjoitti:Mielestäni kastekysymyksessä on kuitenkin jonkin verran tulkinnanvaraa, luomiskysymyksessä taas ei lainkaan.

Uskon juuri päinvastoin.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Syys 2013, 10:26

ihminen kirjoitti:
Hannes69 kirjoitti:Usko on eri jos oppi on eri.


Miksi sitten uskovaisten keskuudessa on kahta erilaista hyväksyttyä käsitystä esimerkiksi maailman luomisesta, joko Jumala on luonut evoluution avulla tai evoluutio on huuhaata ja maailma on luotu Raamatun mukaisesti. Onko maailman synty niin pieni asia että sitä ei lasketa opilliseksi kysymykseksi?


Olen puolustanut mahdollisuutta, että maailmankaikkeus on voitu luoda Big Bangin ja elävät eliöt evoluution avulla. En silti ajattele, että jos Jumala on käyttänyt luomistapoinaan Big Bangia ja evoluutiota, niin silloin maailma olisi luotu Raamatun vastaisesti. Ajattelen, että luomiskertomusta voidaan tulkita kahdella tavalla: kirjaimellisesti tai vertauskuvallisesti. Esim. luomispäivät voidaan ymmärtää kirjaimellisesti 24 tunnin ajanjaksoiksi tai vertauskuvallisesti pidemmiksi ajanjaksoiksi. Raamatun omassa ilmoituksessa sanotaan toisaalla, että Jumalalle yksi päivä on niin kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niin kuin yksi päivä. Maailman synty on käsittämättömän suuri asia, mutta ei meidän silti tarvitse saada lopullista varmuutta siitä, miten Jumala työnsä tarkkaan ottaen teki. Jumalan aivoitukset "käyvät yli ihmisymmärryksen", kuten Bibliassa asia ilmaistaan. Opillinen kysymys on mielestäni, että uskomme luomiskertomukseen, riippumatta siitä, suhtaudummeko luomiskertomukseen kirjaimellisesti vai vertauskuvallisesti. Vl-kristillisyyden vanhan sanonnan mukaan järki askaroi, usko ymmärtää. Jos yrittää harrastaa tieteen tulosten ja Raamatun ilmoituksen yhdistämistä, eri aikakausina joutuu uskonnolliseen totuuteen yhdistämään erilaisen tieteellisen maailmankuvan. Tieteellinen maailmankuva on nyt v. 2013 erilainen kuin se oli 1913: ei tunnettu esim. galakseja tai yleistä suhteellisuusteoriaa eikä maailmankaikkeuden mittasuhteista tai iästä ollut nykymittapuun mukaan aavistustakaan. V. 1813 evoluutioteoriasta ei ollut kuultukaan eikä esim. nykyisin kaikissa tähtiharrastuskirjoissa esiintyvää oman aurinkokuntamme Neptunus-planeettaa tunnettu. Raamatun ilmoitus sen sijaan on säilynyt muuttumattomana koko ajan. Jos maailma on vielä olemassa v. 2113, on varmasti erilainen tieteellinen maailmankuva kuin nyt. Jospa näemme luonnontieteiden tehtäväksi yrittää jollain tavalla selittää sitä, miten Jumala teki sen luomistyönsä, josta Raamatussa kerrotaan? Samalla voimme myöntää, että tieteellisistä havainnoista tehdyt tulkinnat ja johtopäätökset voivat olla tyystin vääriä, koska Jumala on viisaudessaan voinut tehdä maailmasta sellaisen, että se ihmisjärjelle näyttää vanhemmalta kuin onkaan ja näyttää siltä kuin olisi tapahtunut lajien muuntumista. Ihmisjärki on kuitenkin Jumalan edessä kovin vajaa.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 12 Syys 2013, 14:19

Tarkennuksena kirjoitukseeni: tarkoitin sitä että usko on eri jos toinen uskoo että Jumala on luonut kaiken ja toinem uskoo että kaikki on tapahtunut sattuman kautta ilman että Jumala on millään lailla ohjannut prosessia. Erilaiset vivahteet tulkinnassa prosessin vaiheista eivät ole merkkinä eri uskosta, koska kyseessä ei ole vanhurskauttamisopin eikä seurakuntaopin tms asiasta.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja mies » 15 Syys 2013, 20:15

Kastekäsityksistä hiukan:

Martti Luther: Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 41-50, s.151-152 kirjoitti:Me tosin synnymme ilman tekosyntejä, mutta sitten ajan mittaan purkautuvat esiin äärettömän monet paheet. Mistä on peräisin tämä inhottava luonnonvastaisuus? Filosofit, Sokrates ja Cicero eivät sitä tiedä. Mutta Pyhä Raamattu sanoo, että me synnymme vihan lapsina ja elämme perisynnin alaisina, ja mitä terveempiä, oppineemia ja viisaampia olemme, sitö enemmän meissä on ylpeyttä ja muuta syntiä, koska meidän luontomme on viallinen. Tähän paavilaiset esittävät vastaväitteen, että luontomme on tehty terveeksi kasteessa, ja synnit annettu anteeksi. Aivan oikein, mutta niitä ei vielä ole poistettu, niin kuin Augustinus sanoo. Koska nuo mainitut eivät sitä tiedä, he eivät milloinkaan pääse tunkeutumaan Raamatun, Kristuksen valtakunnan eivätkä koko jumaluusopin todelliseen valkeuteen.

Sidottiinhan henkihieverissä olevan haavat, niin kuin vertauksesta Luukkaan 10. luvussa saamme lukea. Niinhin vuodatettiin viiniä ja öljyä, Pyhän Hengen lahja tuli alulle, mutta haavat ovat vielä kuolettavia
. Mies on otettu hoitoon, jotta hän tulisi terveeksi. Mutta vielä hän ei ole tullut täysin ennalleen. Mutta jos tahtoisit väittää, ettei ole mitään haavaa eikä mitään vaaraa, koetapa, voiko puolikuollut lähteä liikkeelle, työskennellä ja toimittaa terveen miehen tehtäviä. Häntä kantaa juhta, jonka selkään hänet on pantu, ei hän tee työtä eikä kävele. Tällä tavoin meidät on kasteessa otettu Jumalan juhdan kuljetettaviksi, ja tämä on suunnattoman arvokas uhri meidän hyväksemme Kristuksen ihmiseksitulon kautta. Se meitä kuljettaa, kun kerran olemme sen varaan otetut, ja päivästä päivään meitä hoidetaan ja me tervehdymme.


Laupiaasta samarialaisesta voidaankin lukea palstalta useasta paikasta, joten siitä sen enempää.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron