weha kirjoitti:Nim. mies esitti palstalla, mielestäni erittäin hupaisenkin käsityksen. Hän nimittäin kirjoitti, että pitäisi olla tietyt sanat, että esim. "ilman veren vuodatusta ei ole syntien anteeksiantamusta; "...ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista...".
On tietenkin huomioitava se, että asia voidaan tietysti sanoa muillakin sanoilla, sama asia, mainitsematta juurin veri sanaa. Näinhän tekee Raamattu usein. Kysehän oli Kasteen sakramentista (Room.6:1-4). Kysehän on siitä, kuinka syntisen ihmisen, ei tulisi pysyä tuossa Aadamin lenkeemuksessa/perisynnissä. Olemme Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta osallisia hänestä, kun hänet omistamme, uskon kautta.
Tarkoitukseni ei ole nyt aloittaa kastekeskustelua, vaan pysyä pinnallisesti nyt vain noissa sanojen muodoissa.
weha kirjoitti:Nim. mies esitti palstalla, mielestäni erittäin hupaisenkin käsityksen. Hän nimittäin kirjoitti, että pitäisi olla tietyt sanat, että esim. "ilman veren vuodatusta ei ole syntien anteeksiantamusta; "...ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista...".
On tietenkin huomioitava se, että asia voidaan tietysti sanoa muillakin sanoilla, sama asia, mainitsematta juurin veri sanaa. Näinhän tekee Raamattu usein. Kysehän oli Kasteen sakramentista (Room.6:1-4). Kysehän on siitä, kuinka syntisen ihmisen, ei tulisi pysyä tuossa Aadamin lenkeemuksessa/perisynnissä. Olemme Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta osallisia hänestä, kun hänet omistamme, uskon kautta.
Tarkoitukseni ei ole nyt aloittaa kastekeskustelua, vaan pysyä pinnallisesti nyt vain noissa sanojen muodoissa.
1992: Hepr.10 kirjoitti:19 Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä 20 ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon -- hänen ruumiinsa -- kautta. 21 Meillä on suuri ylipappi, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone. 22 Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.
mutta:
29 Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!
weha kirjoitti:On tietenkin huomioitava se, että asia voidaan tietysti sanoa muillakin sanoilla, sama asia, mainitsematta juurin veri sanaa. Näinhän tekee Raamattu usein. Kysehän oli Kasteen sakramentista (Room.6:1-4). Kysehän on siitä, kuinka syntisen ihmisen, ei tulisi pysyä tuossa Aadamin lenkeemuksessa/perisynnissä. Olemme Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta osallisia hänestä, kun hänet omistamme, uskon kautta.
Jani_S kirjoitti:weha kirjoitti:On tietenkin huomioitava se, että asia voidaan tietysti sanoa muillakin sanoilla, sama asia, mainitsematta juurin veri sanaa. Näinhän tekee Raamattu usein. Kysehän oli Kasteen sakramentista (Room.6:1-4). Kysehän on siitä, kuinka syntisen ihmisen, ei tulisi pysyä tuossa Aadamin lenkeemuksessa/perisynnissä. Olemme Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta osallisia hänestä, kun hänet omistamme, uskon kautta.
Tämä on väärää opetusta. Jeesuksen viattoman veren vuodatus on saarnattava juuri sellaisenaan ja sillä nimellään. Missä sitä ei tehdä, siellä ovat vallalla kaikenlaiset harhaopit vanhurskauttamisen perusteista. Näin on myös wehan lahkolaisilla.
weha kirjoitti:Kun sanoin, että kasteen vesi on Jeesuksen verelä punattu, vetoamalla tähän kohtaan:
Room.6:3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?...5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa".
Niin sitä se kaste silloin on, mutta hieman toisin sanoin. Kyllä se veri siis löytyy Kristukseen kasteesta. Sivumennen sanon, että Jumala on antanut meille näkyvän merkin, siis sakramentin, missä hän kohtaa ihmisen. Näin tiedämme mistä keneltä olemme Hengen saaneet.
1992: 4.Moos.19 kirjoitti:17 Puhdistamista varten tulee ottaa poltetun syntiuhrin tuhkaa astiaan, ja siihen on kaadettava virtaavaa vettä.
19 Jonkun, joka on puhdas, on pirskotettava puhdistusvettä epäpuhtaan päälle kolmantena ja seitsemäntenä päivänä saastumisesta ja näin puhdistettava hänet.
21 Tämä on teille ikuinen määräys.
1992: Hepr.9 kirjoitti:13 Jos jo pukkien ja härkien veri ja saastuneiden päälle vihmottava hiehon tuhka puhdistaa ihmisen ulkonaisiin menoihin kelvolliseksi, 14 kuinka paljon paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri! Ikuisen henkensä voimalla hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa.
weha kirjoitti:Siis kuten monista ottamistani kaste kohdista Raamatusta, huomaa, että kaste on uskoontulevien kaste merkitykseltään. Näin opettaa myös uskonpuhdistus, Luterilainen kirkko ja sen tunnustuskirjat.
Ottamasi kohta liittyy niihin kahteen poikkeustapaukseen Raamatussa, jossa Pyhä Henki saatiin ehkä hieman irrallisena kasteesta. Tuossa kohden Jumala osoitti Pietarille ja juutalaisille, kuinka pelastus ja kaste kuului myös muille kansoille. Siksi Pyhä Henki tuli ensin näkyvästi ihmisten päälle-
On monia, monia kohtia joissa kasteessa luvataan uudestisyntyminen. Otan esiin vain yhden nyt:
Kol.2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Tässä sanotaan kasteesta, että kasteessa haudataan, hengellisesti kuollut herää ja jossa Jumala tietysti vaikuttaa myös uskon, koska nuo asiat kasteessa tapahtuu. Tämä ei ole vertauskuva, vaan todellinen tapahtuma.
weha kirjoitti:Nim. miehelle vastaan pikaisesti, että pätevät perustelut kasteesta Raamatussa on toisaalla. Raamatussa on paljon ennustuksia kasteesta vanhantestamentin puolella. Vain yksi esim.
Jesaja ennusti Messiaasta:
”Niin hän on VIHMOVA MONET PAKANAKANSAT”
Leeviläisten puhdistamiseksi oli PIRSKOTELTAVA heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä (4.Ms 8:7)
1992: Apt.19 kirjoitti:1 Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia 2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. 3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." 4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." 5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, 6 ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.
Martti Luther: huonepostilla kirjoitti:Kaste ei siis ole pelkkää vettä, vaan se on armorikas elämän vesi ja uudestisyntymisen peso, Isän Jumalan, Pojan ja Pyhän Hengen vihkimä ja pyhittämä. Juuri sentähden onkin Kristus asettanut kasteen tapahtuvaksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vielä tänäkin päivänä ovat siis lapsen kastamisessa läsnä kastetta pyhittämässä Jumalan Poika ruumiillaan, Pyhä Henki läsnäolollaan ja Isä Jumala äänellänsä. Kastetta ei voida koskaan sanoa pelkäksi vedeksi, koska siinä on läsnä koko jumaluus vaikuttamassa; kastetta ei siis ole myöskään ihmistyönä pidettävä. Vaikkapa kasteen toimittaakin ihminen, hän ei sitä tee omaan nimeensä, vaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, jotka ovat toimituksessa läsnä; muuten kaste ei vaikuttaisikaan, mitä sen pitäisi vaikuttaa.
weha kirjoitti:Lyhyesti myös O.M:le, että totta on, ettet peri isäsi syntejä, mutta syntiinlankeemus on toinen asia, josta vauvatkin saivat kadotustuomion.
Taavetti kirjoitti:Kerropa weha, minkä osallisuudessa lapset ovat ennen kastetta, jos kuten väität, heidät vasta kasteessa liitetään osallisiksi Jeesuksen pelastusteosta? Ja onko tuo sinun vai nykyisen lahkosi väite ja oppi?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa