Dinosaurukset

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Re: Dinosaurukset

ViestiKirjoittaja Joonatan » 03 Syys 2021, 15:56

Suhtautuisin kyllä itse aika varovaisesti Pekka Reinikaisen ja muiden kreationistien ajatuksiin. Olen itse kokenut sen, miten helposti näistä asioista lukeminen johtaa vieraista kristillisyyksistä viehättymiseen, kreationismin puolestapuhujat kun lähes järjestään pitävät esillä myös omia vääriä hengellisyyksiään.

Enkä nyt muutenkaan laittaisi kovin paljoa painoarvoa heidän väitteilleen. Tieteellinen todistusaineisto evoluution puolesta on todella laajaa ja luotettavaa, eikä se mitenkään kumoa Jumalan asemaa luojana. Raamatun luomiskertomus on käsitykseni mukaan ihmiskunnan alkuhämärässä ihmissuvulle annettu selitys maailman synnystä, ja näin ollen sen ajan ihmisymmärrykselle yksinkertaistettu. Se on kyllä Jumalan sanaa ja arvokasta sellaista, mutta ei mikään tarkka luonnontieteellinen selvitys, vaan ennenkaikkea kertomus syntiinlankeemuksesta ja tulevasta vapahtajasta. Tarkkaa kulkua Jumalan luomistyön vaiheista emme saa selville Raamatusta, mutta aivan hyvin Jumala on voinut käyttää evoluutiota luomistyönsä välineenä. Tähän ajatusmalliin myös dinosaurukset sopivat hyvin yhtenä Jumalan luomistyön ihmeellisenä osana.

Toki voin olla myös väärässä, emmehän me näe menneisyyteen PDT_Armataz_01_18 Mutta evoluution ja kreationismin välinen kamppailu on loppujen lopuksi omakohtaisen uskon ja vanhurskauden kannalta täysin yhdentekevä asia. Kiinnitetään katseemme Jeesuksen sovitustyöhön ja luotetaan siihen, että Taivaassa saamme vastauksen näihinkin kysymyksiin.
On koti, jonne myrskyt maan / ei saavu milloinkaan. / Ei sinne aallot raivollaan / käy rauhaa rikkomaan. / Oi koti! Sinne saavumme, / kun päättyy mainen matkamme.
-Siionin laulu 286-
Avatar
Joonatan
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Tammi 2020, 14:40

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa