Luomistyö

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Luomistyö

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 12 Tammi 2010, 14:43

[list=][/list]Hollantilaisen 54-vuotiaan Vanhan Testamentin tutkijan, professori Ellen van Wolden mielestä Jumala ei Raamatun ensimmäisen luvun mukaan luonut taivasta ja maata, vaan erotti ne. Voitte kyllä sanoa, että tässä yksi raamatuntutkija on taas halunnut nimensä historiaan kannattaen Raamatun itse asiassa tukevan evolutionisteja.

Van Wolde väittää, että bara olisi pitänyt kääntää erotti. Raamattu alkaa: be-reshit bara elohim et ha shamaim ve-et ha arez - Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Myöhemmässä kohdassa puhutaan kyllä erottamisesta. 1 Moos. 1:4 - Niin Jumala eroitti valkeuden pimeydestä - va-javdal elohim ben ha-or ve-ben ha-choshech. 1:7 - eroitti vedet - va-javdal ben ha-maim. va-javdal on erottaa-verbin yksi imperfektimuoto, tietoni mukaan konsekutiivinen imperfekti; va on ja, ja siksi se suomennetaan ja erotti... Javdal on myös perusmuodossaan jakeessa 14: tulkoon valkeudet eroittamaan päivää ja yötä; verbi on siinä le-havdil. b(v), d ja l ovat eroittaa-verbissä juurikonsonantit, joten verbin eri muodoista huolimatta kyse on samasta verbistä. Verbi bara, luoda, on myös jakeessa 21: Jumala loi valasparvet - va-jivra elohim et ha-taninim. Va-jivra on sama imperfekti bara-verbistä, b(v), r ja alef, samat juurikonsonantit. Myös jae 27: Jumala loi ihmisen - va-jivra elohim et ha-adam. Olisiko valasparvet ja ihmisenkin Jumalan pitänyt ainoastaan erottaa?
Viimeksi muokannut Tero A.A. päivämäärä 17 Tammi 2010, 14:33, muokattu yhteensä 2 kertaa
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Tammi 2010, 15:07

Meidän ei tarvitse tyytyä pelkästään aikamme eri tasoisiin heprean kielen tuntijoihin ja tulkitsijoihin. On käytettävissä vanha, mahdollisesti jopa hepreaa omana kielenään puhuneen ja lukeneen käsitys. Kertookohan se meille mitään?

Heprealaiskirje 11
1 Mutta usko on vahva uskallus niihin, joita toivotaan, ja ei näkymättömistä epäile.
2 Sen kautta ovat vanhat todistuksen saaneet.
3 Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on Jumalan sanalla valmistettu, ja että kaikki, mitä me näemme, ne ovat tyhjästä tehdyt.
4 Uskon kautta Abel uhrasi Jumalalle suuremman uhrin kuin Kain, jonka kautta hän sai todistuksen, että hän oli vanhurskas, kuin Jumala hänen lahjoistansa todisti; ja sen kautta hän vielä puhuu, vaikka hän kuollut on.
5 Uskon kautta Enok otettiin pois, ettei hän kuolemaa nähnyt, ja ei ole löydetty, että Jumala hänen otti pois; sillä ennenkuin hän otettiin pois, oli hänellä todistus, että hän kelpasi Jumalalle.
6 Sillä ilman uskoa on mahdotoin kelvata (Jumalalle); sillä joka Jumalan tykö tulla tahtoo, sen pitää uskoman, että hän on, ja on niille kostaja, jotka häntä etsivät.
7 Uskon kautta sai Noa Jumalan käskyn niistä, jotka ei vielä näkyneet, pelkäsi ja valmisti arkin huoneensa autuudeksi; jonka kautta hän maailman tuomitsi, ja tuli sen vanhurskauden perilliseksi, joka uskon kautta tulee.
8 Uskon kautta tuli Abraham kuuliaiseksi, kuin hän kutsuttiin menemään siihen maahan, jonka hän oli perivä, ja hän meni eikä tietänyt kuhunka hän tuleva oli.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 15 Tammi 2010, 18:26

Tero A.A. kirjoitti:Tämän ruudun, kenties koko viestiketjun voi joku viitseliäs poistaa.

Miksi poistit hyvät aloitukset?
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Hynde » 15 Tammi 2010, 19:26

Oli hyvä aloitus. En ehtinyt vielä kirjoittaa mitään.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Tammi 2010, 00:58

Minäkin olisin mielelläni kommentoinut mielenkiintoista asiaa, vaikkakaan en kiirehtien.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Tammi 2010, 05:10

O.M kirjoitti:Minäkin olisin mielelläni kommentoinut mielenkiintoista asiaa, vaikkakaan en kiirehtien.

Olisi ollut kiintoisaa verrata erilaisia käännöksiä ja kääntäjiä keskenään, vahinko että Tero ymmärsi väärin vertailutekstini.
Tokihan se on mahdollista palauttaa, jos satut vielä sen löytämään.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 23 Tammi 2010, 19:18

Taavetti kirjoitti:Meidän ei tarvitse tyytyä pelkästään aikamme eri tasoisiin heprean kielen tuntijoihin ja tulkitsijoihin. On käytettävissä vanha, mahdollisesti jopa hepreaa omana kielenään puhuneen ja lukeneen käsitys. Kertookohan se meille mitään?



Heprean kielen tulkitsijat ja tuntijat ovat arvokas asia, ja jos puhutaan enemmän tai vähemmän hepreaa tuntevista, niin se vähemmän hepreaa tunteva olen ainoastaan minä. Siksi mielestäni tulkitsin oikein Taavetin viestin.

Tuon hollantilaisen professorin väite uppoaa varmasti varsin helposti Israel-vastaiseen Länsi-
Eurooppaan, koska monellakaan ei ole lähipiirissä heprean kieltä taitavaa. Olen käynyt noin viidellä heprean kielen opettajalla, eikä varmasti kukaan heistä allekirjoita, että bara olisi pitänyt kääntää erotti. Sanakirjakin sanoo> bara, luoda Raamatussa. Eikä Raamatun hepreankielisiä laitoksia ole montaa erilaista, vaan ne on hyvin huolella kopioitu.

Kirjoitan tämän viestin Israelista, siksi skandi-kirjaimet puuttuvat. Lisaksi silmälaseistani on linssi irronnut, joten en pysty alkuunkaan tarkistamaan tämän viestin kirjoitusvirheitä.

Korjasin virheet koneeni korjausohjelmalla. Samalla kiitän Teroa avauksesta. Jospa me sitä haluavat voisimme vertailla käännöksiä, Taavetti
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

Tietokonepelit

ViestiKirjoittaja jtm » 08 Loka 2013, 01:03

Kertokaapa, kuinka teikäläisten piireissä lapsia suojellaan tietokonepeleiltä ja niiden tuhoisalta vaikutukselta? Kun tv:n suhteen on tiukka linja, sitä ei tietokoneen suhteen näytä olevan, sinänsä, mutta ymmärtääkseni pelejä ei vl-piireissä pahemmin pelata. Onko käsitykseni oikea? Missä on salaisuus, että saatte nuorison/lapset pysymään pois niiden vaikutuspiiristä?
(Ja please, älkää nyt aloittako siitä, kenellä on se ainoa oika usko, vaan haluan ihan yleiskristillis-kasvatuksellis-moraalista keskustelua tästä ajankohtaiseta aihepiiristä, joka on vitsaus niin monissa perheissä.
jtm
perehtynyt
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Marras 2008, 18:18

ViestiKirjoittaja metsätähti » 08 Loka 2013, 05:37

Mie en ole tässä yhteisössä kasvanut eikä minulla ole lapsia, mutta ehkä sitä enemmän olen ulkopuolelta tulleena katsellut tarkemmin, miten näissä perheissä eletään. Näppituntumalta sanoisin, että ensinnäkin perheiden isompi lapsimäärä tekee sen, että sitä tietokoneaikaa ei ole määrättömästi per nenä, ja toisaalta kun leikkikavereita on, niin ollaan sosiaalisia ja puuhataan yhdessä paljon eikä nysvätä yksin koneella. On totuttu olemaan ja tekemään yhdessä niin perheen sisällä kuin kylästelemään toisten kanssa. Tietokoneen käyttö on aika valvottua, joka muksulla ei ole omassa huoneessa konetta, vaan kone on aikuisten silmien alla. Kulttuuri yleensäkin on se, että luetaan, harrastetaan musiikkia, ollaan yhdessä. Kun siihen kasvaa pienestä, ei ehkä ole niin tarviskaan kiinnostua peleistä? En tiiä. ;)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja kesis » 08 Loka 2013, 10:33

Pelataan toki ainaki lapsena mutta valvottuna ja ajat oli ja meillä oli kerta vko Tietokone kiinni. Sanoisin että ei Se lapsimäärä siihen vaikuta meillä 4 lasta samalla tavalla rajat peleissä tai voisin sanoa ET ainakin meillä oli ja myös sitä ettei mitään väkivalta tms. Pelattu mikä oli ainaki hyvä mun mielestä.
"menneisyyden muistamnen tuo voimaa nykyhetkeen"
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja nuusku » 08 Loka 2013, 14:11

minulla yksi sellainen hoidokkina, joka murrosikää lähentyvä pikkuhiljaa on. atk-nörttinä minulla on monta tietokonetta ja takavuosina laitoin yhden tietokoneen hänen huoneeseen. Siinä oli Windows live perheturva (tm) jolla saatoin laittaa sallitut ja kielletyt sivustot sekä säätää kellonajat koska kone toimi.

Tänä vuonna siirryttiin siihen että omasta huoneesta lähti tietokone ja hän on keittiön koneella sovitun ajan. Hänellä on oma käyttäjätunnus koneelle, ja Windows live perheturva (tm) ei päästä sinne kuin säätämiini kellonaikoihin.

Kun kone on nyt keittiössä, näen itse mitä koneella kulloinkin tehdään, kun olen itsekin kotona samaan aikaan. Lisäksi minun ja hänen välinen yhteisöllisyys on lisääntynyt; hän ei ole tietokoneaikaa (3-4 tuntia päivässä) vetäytynyt omaan huoneeseensa ovi kiinni vaan kun on keittiössä, niin tulee rupateltua kaikenlaista samalla. Hän on itsekin iloisempi kun kone on keittiössä niin saa samaanaikaan olla yhteisöllisesti pienperheeni kanssa läsnä pelaillessaan.

Isoin ongelma oli älypuhelimen kanssa. Androidin älypuhelimiin saa kaikki samat pelit kuin tietokoneeseen. Ja sitä ei samalla tavoin voi vahvita että mitä pelaa ja mihin klo aikaan pelaa. Siinä tein yksinkertaisen ratkaisun, että älypuhelimesta otettiin internet kokonaan pois. Kun sillä ei pääsee internetiin niin sillä ei pelata mitään. Samalla hänellä väheni kiinnostus älypuhelimia kohtaan ylipäätään, kun nettiin ei päässyt.

Suurin ongelma meidän perheessä on, että kuka valvoo minua, kun olen yöaikaan koneella, minulla kun ei ole itselleni asennettuna perheturvaa ja minulla ei ole huoltajaa vahtimassa, millä sivuilla käyn, mitä pelaan, tai mitä katson tai kuuntelen netin kautta. Miten minua saisi vahdittua?
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja jtm » 09 Loka 2013, 12:51

Varmaankin tuossa on yksi varjeleva tekijä, kun lapsia on paljon ja monenlaista (tietokoneita parempaa) aktiviteettia heille. Kyllä tuo yhteisöllisyyden häviäminen on tämän yhteiskunnan suuri kirous noin yleensä ottaen. Kamalaa, kun näkee jo kokonaisia perheitä, joista jokainen istuu hivelemässä omaa älypuhelintaan.
Onneksi noita teknisiä estojuttuja on... Vaikka ei vielä tunnu olevan ajankohtaista eikä ole ollut ongelmia, täytynee minunkin niihin perehtyä, jo yleissivistyksenkin vuoksi, niin voi muita neuvoa.
Mielenkiinnolla luen lisää kokemuksia.
jtm
perehtynyt
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Marras 2008, 18:18


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron