Ambrose (Catena Aurea: St. Luke) kirjoitti:Now mystically, the abomination of desolation is the coming of Antichrist,
for with ill-omened sacrilege he pollutes the innermost recesses of the
heart, sitting as it is literally in the temple, but he may claim to himself
the throne of divine power. But according to the spiritual meaning, he is well
brought in, because he desires to impress firmly on the affections the
footstep of his unbelief, disputing from the Scriptures that he is Christ.
Then shall come desolation, for very many falling away shall depart from the
true religion. Then shall be the day of the Lord, since as His first coming
was to redeem sin, so also His second shall be to subdue iniquity, lest more
should be carried away by the error of unbelief. There is also another
Antichrist, that is, the Devil, who is trying to besiege Jerusalem, i.e.
the peaceful soul, with the hosts of his law. When then the Devil is in the
midst of the temple, there is the desolation of abomination. But when upon
any one in trouble the spiritual presence of Christ has shone, the unjust one
is cast out, and righteousness begins her reign.
These are those which conveice from fear of God, but do not all bring forth.
For there are some which trust forth the word abortive before their delivery.
There are others too which have Christ in the womb, but have not yet formed
Him. Therefore she who brings forth righteousness, brings forth Christ. Let us
also hasten to nourish our children, lest the day of judgement or death find
us as it were the parents of an imperfect offspring. And this you will do if
you keep all the words of righteousness in your heart, and wait not the time
of old age, but in your earliest years, without corruption of your body,
quickly conceive wisdom, quicly nourish it.
Hävityksen kauhistus on Antikristuksen tulo, kun väärä-ennnusteisella häväistyksellä
hän saastuttaa sydämen sisäisimmät kätköt, istuen kuin kirjaimellisesti temppelissä,
mutta ottaakseen sen itsensä haltuun. Hengellisessä merkityksessä hänet hyvinkin
tuodaan sisään, koska hän haluaa tehdä kovan vaikutuksen kiinnittämällä mukavanoloisesti
menoon hänen epäuskonsa, väittäen raamatusta, että hän on Kristus. Sitten tulee
hävitys, koska monet lankeavat oikeasta uskosta. Sitten tullee Herran päivä,
koska hänen ensimmäisellä tulemisellaan synti lunastettiin, ja myös hänen
toisella tulemisella kukistetaan vääryys, jottei enempi ihmisiä sortuisi
epäuskon virheisiin. On myös toinen Antikristus, tämä on siis Paholainen, joka
yrittää piirittä Jerusalemia, eli rauhan saanutta sielua, hänen omilla laillaan.
Kun tämä paholainen on temppelin keskellä, siellä on hävityksen kauhistus. Mutta
jos yhdellekään kyselevälle Kristuksen hengellinen olemus paistaa, niin tämä
paholainen heitetään pois, ja vanhurskaus alkaa hallitsemaan.
On niitä, jotka ovat "tulleet raskaaksi" Jumalan pelosta, mutta eivät kaikki
synnytä. On heitä, jotka luottavatkin sanaan joka "abortoi" ennen syntymää.
On muitakin, joilla on Kristus kohdussa, mutta eivät ole sitä muodostaneet.
Täten, joka synnyttää vanhurkauden, synnyttää Kristuksen. Kiirehtikäämme
ravitsemaan lapsemme, jottei tuomiopäivä tai kuolema kohtaa meitä kuin olisimme
vanhemmat epätäydellisistä jälkeläisistä. Ja tämän teettekin jos pidätte kaikki
vanhurskauden sanomat sydämissänne, ja ette odota vanhuuden päiville, vaan
nuorimpina päivinä, turmelemattomalla ruumiilla, nopeasti käsittätte viisauden,
äkkiä ruokkien sitä.
Ennen kuin pahat päivät tulevat..
Jälkimmäisessä kappaleessa Ambrose viitannee 2.Moos.21:2:seen; ja ilmeisellä
olemuksella koskee epäuskoisia ja erehtyneitä (myös lapsiasiassa).