Päivittäinen uhri

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Päivittäinen uhri

ViestiKirjoittaja mies » 22 Huhti 2014, 07:55

Päivittäistä uhria tutkiskeltaessamme emme voine sivuuttaa tekstiä 4.Moos.28:stä:

1992: 4.Moos.28 kirjoitti:2 "Anna israelilaisille tämä käsky: Huolehtikaa siitä, että tuotte määräaikana kaikki minulle kuuluvat uhrilahjat, minun tuliuhriruokani, tuoksuvat tuliuhrini, jotka ovat minulle mieluisat.

3 "Sano heille: Tuliuhriksi teidän on tuotava Herralle päivittäin kaksi virheetöntä vuoden ikäistä urospuolista karitsaa. 4 Uhratkaa toinen karitsa aamulla ja toinen iltahämärissä.



Uhrijumalanpalvelus on toki lakkautettu ja kuului vanhan liiton pappeuteen. Kun synti tarttui, niin virheettömien uhrieläimien
uhraaminen varmaan saattoi uppiniskaista kansaa motivoida toimimaan nuhteettomasti, muutoinhan karjaa parhaasta päästä meni savuna ilmaan.
Nykyajan maanviljelijää saattaisi harmittaa, jos hölmöilyn takia joutuisi savuna ilmaan karjaansa saattamaan? Mutta joka tapauksessa,
tässä on kyse päivittäisestä uhrista, joka oli kyseessä siitäkin huolimatta, miten oli menetelty: oliko nimellinen synti tarttunut tahi ei.

Viideskolmatta kolminaisuudenpäivän jälkeinen sunnuntai, Evankeliumisaarna:
Martti Luther: Kirkkopostilla kirjoitti:Se sopii täsmälleen Danielin laskelmaan - 490 vuotta -, minkä tähden hän sanookin Kristuksen ottavan puoli vuosiviikkoa, jonka kestäessä päivittäinen uhri lakkautetaan, toisin sanoen, juutalaisten pappeus ja hallitus on päättyvä.



Mutta sitten tällä päivittäisellä uhrilla tuntuu olevan toisenkinlainen merkitys:

Martti Luther: Galatalaiskirjeen selitys kirjoitti:Niinpä on, kuten sanoin, jokainen kristitty todella ylimmäinen pappi. Ensin hän teurastaa ja uhraa oman järkensä ja lihallisen mielensä, sitten hän antaa Jumalalle sen kunnian, että hän on vanhurskas, totuudellinen, kärsivällinen ja armollinen armahtaja. Tämä on uuden liiton jokapäiväinen ehtoo- ja huomenuhri. Ehtoouhriksi sinä surmaat järjen, huomenuhrina ylistät Jumalaa. Näin kristitty suorittaa joka päivä ja kaiken aikaa tätä kaksinaista uhritoimitusta. Ei kukaan voi kylliksi kiitellä kristityn uhrin kalleutta ja arvoa.



3.Moos.4:stä voimme lukea, että syntiuhrina usein oli nuori sonni, virheetön vuohi, virheetön vuohipukki, mutta:
1992: 3.Moos.4 kirjoitti:32 "Jos joku tuo karitsan syntiuhriksi, hän tuokoon virheettömän naaraan

Mutta 4.Moos.28:ssa, mm. päivittäisessä uhrissa käytettiin vuoden ikäistä urospuolista karitsaa.


Mutta sitten tänne Danielin kirjaan - mitä siis on se, kun 'päivittäinen uhri lakkautetaan' - vai joko se kerrottiin, sivuttiinko sitä?
(On tästä itsellänikin ehkä hutera käsitys mikä se voisi olla, mutta mitä mieltä te siis olette?)

1992: Dan.12 kirjoitti:11 Siitä ajasta, jolloin päivittäinen uhri lakkautetaan ja turmion iljetys pystytetään, on kuluva tuhatkaksisataayhdeksänkymmentä päivää.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Päivittäinen uhri

ViestiKirjoittaja mies » 23 Huhti 2014, 08:11

Lukijaisuudesta kerrotaan, että: "Liikkeestä ei ole jäänyt paljoakaan tietoa jälkipolville, koska lukijaisten piti toimia mahdollisimman huomaamattomasti Ruotsin lain kieltäessä seurojen pitämisen.". Ilmeisesti Lapin Maria oli elävän uskon tuosta liikkeestä löytänyt (wiki: Lukijaisuus). Kerrotaan, että seurojen pitämisestä sai sakot: "They were liable to a fine of 200 _rigs_ ($52) every time they thus met together, my informant had once been obliged to pay it himself." (NORTHERN TRAVEL: Summer and Winter Pictures OF SWEDEN, DENMARK AND LAPLAND, (NEW YORK: G. P. PUTNAM. 1859.), summan ollessa n. 52 dollaria, eli nykyrahassa (inflaatio mukaanlukien) ehkä 500 - 5000 euroa. (Vertailun vuoksi: Our taxes amount to 40 _rigs_ yearly, ten of which, in Mora parish, go to the priest.) Eli ihmisen maksama vero saattoi olla 40 rigs:iä vuodessa, sakko 200 rigs:iä.

Martti Luther: Table talk (TRANSLATED BY WILLIAM HAZLITT, Esq.), CCCXXXVI. kirjoitti:When governors and rulers are enemies to God's Word, then our duty is to depart, to sell and forsake all we have; to fly from one place to another, as Christ commands. We must make for ourselves no tumults, by reason of the Gospel, but suffer all things.

Kun hallitsijat ja päätöksentekijät ovat Jumalan sanan vihollisia, silloin on meidät tehtävänämme muuttaa toisaalle,
myydä ja unohtaa kaikki mitä omistamme; lentää paikasta toiseen, kuten Kristus komentaa. Emme saa tehdä mellakkaa,
evankeliumin puolesta, vaan kärsiä kaikki asiat.

Liekö Luther ajatellut muuttoa näistä: (arvaukseni)
1992: Matt.10 kirjoitti:14 Jos teitä jossakin talossa tai kaupungissa ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuunnella, lähtekää sieltä ja pudistakaa pöly jaloistanne.


Sakkojenkaan pelossa eivät lukijaiset muuttaneet toisaalle. Miten sitten "ovet katua vastaan suljetaan", eli seurapuheesta kuultu seikka, että tulee aika,
jolloin avoimesti ei enää saarnata?


Mutta miten saattaisikaan käydä, jos jokainen ajattelisi, että on niin köyhä, ettei kolehtiin kykene rahaa laittamaan? Tai että vapaaehtoistyöhön ei halua läht
kun ei tahdo aikaa olla? Eikö tällöin vain jouduta sulkemaan ovet - miten sitä toimintaa voidaan muuten jatkaa, jos ei ole varaa, koska ahneus on ottanut sijaa?
Mutta onneksi kuitenkaan näin huonosti eivät asiat ole. Aiheeseen liittyen:

Martti Luther: CCCXV: Table talk (TRANSLATED BY WILLIAM HAZLITT, Esq.) kirjoitti:There is in Austria a monastery, which, in former times, was very rich, and remained rich so long as it was charitable to the poor; but when it ceased to give, then it became indigent, and is so to this day. Not long since, a poor man went there and solicited alms, which was denied him; he demanded the cause why they refused to give for God's sake? The porter of the monastery answered: We are become poor; whereupon the mendicant said: The cause of your poverty is this: ye had formerly in this monastery two brethren, the one named Date (give), and the other Dabitur (it shall be given you). The former ye thrust out; the other went away of himself.

Itavällassa on luostari, joka aikoinansa oli todella rikas, ja pysyi rikkaana niin kauan se oli hyväntahtoinen
köyhille; mutta kun se lakkasi antamasta, se tuli varattomaksi, ja on sitä tänäkin päivänä. Ei ole kauaakaan,
kun köyhä mies meni sinne ja anoi almuja, joita ei hänelle kuitenkaan annettu; hän vaati syyn että miksi
he kieltäytyivät antamasta Jumalan nimeen? Luostarin vahtimestari vastasi: meistä on tullut köyhiä; johon
kerjäläinen sanoi: Syy köyhyydellenne on tämä: teillä oli ennen tässä luostarissa kaksi jäsentä, toisen
nimi oli Date (anna), ja toisen Dabitur (teille annetaan). Ensimmäisen tyrkkäsitte pois; ja se toinen
poistui itsekseen.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Päivittäinen uhri

ViestiKirjoittaja mies » 24 Marras 2014, 15:36

mies kirjoitti:Sakkojenkaan pelossa eivät lukijaiset muuttaneet toisaalle. Miten sitten "ovet katua vastaan suljetaan", eli seurapuheesta kuultu seikka, että tulee aika,
jolloin avoimesti ei enää saarnata?

Mutta miten saattaisikaan käydä, jos jokainen ajattelisi, että on niin köyhä, ettei kolehtiin kykene rahaa laittamaan? Tai että vapaaehtoistyöhön ei halua lähtä
kun ei tahdo aikaa olla? Eikö tällöin vain jouduta sulkemaan ovet - miten sitä toimintaa voidaan muuten jatkaa, jos ei ole varaa, koska ahneus on ottanut sijaa?
Mutta onneksi kuitenkaan näin huonosti eivät asiat ole. Aiheeseen liittyen:

Martti Luther: CCCXV: Table talk (TRANSLATED BY WILLIAM HAZLITT, Esq.) kirjoitti:There is in Austria a monastery, which, in former times, was very rich, and remained rich so long as it was charitable to the poor; but when it ceased to give, then it became indigent, and is so to this day. Not long since, a poor man went there and solicited alms, which was denied him; he demanded the cause why they refused to give for God's sake? The porter of the monastery answered: We are become poor; whereupon the mendicant said: The cause of your poverty is this: ye had formerly in this monastery two brethren, the one named Date (give), and the other Dabitur (it shall be given you). The former ye thrust out; the other went away of himself.

Itavällassa on luostari, joka aikoinansa oli todella rikas, ja pysyi rikkaana niin kauan se oli hyväntahtoinen
köyhille; mutta kun se lakkasi antamasta, se tuli varattomaksi, ja on sitä tänäkin päivänä. Ei ole kauaakaan,
kun köyhä mies meni sinne ja anoi almuja, joita ei hänelle kuitenkaan annettu; hän vaati syyn että miksi
he kieltäytyivät antamasta Jumalan nimeen? Luostarin vahtimestari vastasi: meistä on tullut köyhiä; johon
kerjäläinen sanoi: Syy köyhyydellenne on tämä: teillä oli ennen tässä luostarissa kaksi jäsentä, toisen
nimi oli Date (anna), ja toisen Dabitur (teille annetaan). Ensimmäisen tyrkkäsitte pois; ja se toinen
poistui itsekseen.


Hmm, mitähän tulikaan sanotuksi? Meneekö kolehtiin annettu raha kuin "savuna ilmaan"? En nyt tarkoita että se olisi alkuunkaan huono idea laittaa kolehtiin rahaa.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron