Sivu 1/1

Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 20 Touko 2014, 12:25
Kirjoittaja mies
Kuulin mielenkiintoisen seurapuheen, jossa kerrottiin siitä, kun Daavid 'hyppelehti' liitonarkun edessä. Siinä verrattiin sitä, kun elävä usko saapui tänne, että se aiheutti vastaavanlaista riemua Herran edessä. Suuri oli syntisen ihmisen ilo, kun sai kaikki synnit anteeksi!

Mutta aiheeseen liittyen hajanaisia ajatuksia:

1992: 1.Aik.15 kirjoitti:16 Daavid käski leeviläisten päämiesten asettaa heimolaisistaan laulajat laulamaan riemuvirsiä lyyran, harpun ja symbaalien säestyksellä. 17 Tähän tehtävään leeviläiset asettivat Hemanin, Joelin pojan, ja hänen sukulaisistaan Asafin, Berekjan pojan, sekä lisäksi Merarin jälkeläisistä Etanin, Kusajan pojan. 18 Heidän avustajinaan toimivat heidän heimolaisensa Sakarja, Jaasiel, Semiramot, Jehiel, Unni, Eliab, Benaja, Maaseja, Mattitja, Elifelehu, Mikneja, Obed-Edom ja Jeiel, jotka olivat ovenvartijoita. 19 Laulajista Hemanin, Asafin ja Etanin tuli helisyttää pronssisymbaaleja, 20 Sakarjan, Asielin, Semiramotin, Jehielin, Unnin, Eliabin, Maasejan ja Benajan tuli soittaa lyyraa korkeassa äänialassa 21 ja Mattitjan, Elifelehun, Miknejan, Obed-Edomin, Jeielin ja Asasjan säestää laulua harpuilla matalassa äänialassa.
22 Kenanja, leeviläisten laulajien päämies, johti laulua, koska hänellä oli siihen erityinen taito.


Biblia termi "korkeassa äänialassa" on "alamotin päällä"

Englannissa käytetään termejä: (NIV)
alamoth
sheminith

Itse ajattelisin, että korkeassa äänialassa lapset ja naiset evankeliumia saarnaavat, matalassa äänialassa miehet: vieläpä yhtäaikaan,
ja johtajana toimii Kenanja eli "Jumala perustaa"; ja perään seuraavat kiitosvirret moniäänisinä yksin Kristukselle.

1992: 1.Aik.15 kirjoitti:24 Sebanja, Josafat, Netanel, Amasai, Sakarja, Benaja ja Elieser, jotka olivat pappeja, soittivat torvia Jumalan arkun edessä. Myös Obed-Edom ja Jehia toimivat arkun vartijoina.


Liekö tuo torvensoitto kuin erotuksena saarnavirasta: seuroissa saarnataan sitä sanaa, jota arkun kerubien välistä kuuluu kerrottavan.

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 08 Helmi 2015, 21:38
Kirjoittaja mies
Tässä on jonkun hahmotelma siitä, miten liitonarkku meni, kun se oli filistealaisten hallussa (1.Sam.5):
Kuva
(vrt. miten elävä usko on historian saatossa tehnyt ehkä juuri samankaltaisen reitin suuremmassa mittakaavassa,
mutta myötäpäivään)

Sellainen ajatus tuli mieleen, että onko siinä kuva että elävä usko on pakanakansojen keskuudessa, kun liitonarkku oli
filistealaisilla?

Lopulta se palautettiin pois.

1992: 1.Sam.5 kirjoitti:12 Ne, jotka olivat vielä hengissä, olivat täynnä paiseita, ja heidän hätähuutonsa kuului taivaaseen saakka.

Jobin paiseita?

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 09 Helmi 2015, 17:35
Kirjoittaja Ilpo
mies kirjoitti:
Sellainen ajatus tuli mieleen, että onko siinä kuva että elävä usko on pakanakansojen keskuudessa, kun liitonarkku oli
filistealaisilla?

Lopulta se palautettiin pois.


Ei mahoton ajatus.

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 17 Helmi 2015, 10:07
Kirjoittaja mies
1992: 1.Sam.7 kirjoitti:2 Oli kulunut jo pitkä aika, kaksikymmentä vuotta, siitä kun liitonarkku oli päätynyt Kirjat-Jearimiin. Silloin koko Israel kääntyi Herran puoleen.

Jaar ~ Kirjat-Jearim:
1992: Ps.132 kirjoitti:6 Me kuulimme, että se on Efratassa,
löysimme sen läheltä Jaaria.
7 Menkäämme sinne, missä on Herran asumus,
kumartukaamme hänen istuimensa eteen.
8 Nouse, Herra, tule asuinpaikkaasi,
sinä ja arkku, jossa voimasi on!
9 Olkoon pappiesi vaatteena vanhurskaus, riemuitkoot sinun uskolliset palvelijasi.


Psalmista on selittänyt ainakin Augustine. Hän antaa yhden merkityksen lisää Efrata:lle, ja se on "peili". Tulee latinalaisesta sanansata Speculum. Peilissä on kuva: kaikki profetiat
ovat kuvia tulevasta. (Kiriath-Jearim tarkoittaa "puun kaupunki", jaar tarkoittaa puuta singulaarina, monikossa jearim.). Löysimme sen läheltä Jaaria tarkoittaa, että (What else but the
uncultivated Gentiles?, tämä ei löydy suoraan alla olevasta lainauksesta, mutta löytyy teoksesta "Expositions of the Psalms 121-150, Augustine" se löytyi pakanakansojen keskuudesta.
5. "Lo, we heard of the same at Ephrata" (Psalm 131:6.) What? A place for the Lord. "We heard of it at Ephrata: and found it in the plains of the forests." Did he hear it where he found it? Or did he hear it in one place, find it in another? Let us therefore enquire what Ephrata is, where he heard it; let us also enquire what mean the plains of the forests, where he found it. Ephrata, a Hebrew word, is rendered in Latin by Speculum, as the translators of Hebrew words in the Scriptures have handed down to us, that we might understand them. They have translated from Hebrew into Greek, and from Greek we have versions into Latin. For there have been who watched in the Scriptures. If therefore Ephrata means a mirror, that house which was found in the woodland plains, was heard of in a mirror. A mirror has an image: all prophecy is an image of things future. The future house of God, therefore, was declared in the image of prophecy. "We have found it in the plains of the forests." What are the "plains of the forests"? Saltus is not here used in its common sense, as a plot of ground of so many hundred acres; saltus properly signifies a spot as yet untilled and woody. For some copies read, in the plains of the wood. What then were the woodland plains, save nations yet untilled? What were they, save regions yet covered with the thorns of idolatry? Thus, though there were thorns of idolatry there, still we find a place for the Lord there, a tabernacle for the God of Jacob. What was declared in the image to the Jews, was manifested in the faith of the Gentiles.

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 18 Helmi 2015, 21:51
Kirjoittaja mies
Ekron oli viimeinen filistealainen kaupunki, jossa arkki oli:
1992: Sak.9 kirjoitti:7 Minä otan verisen lihan pois heidän suustaan,
tempaan iljettävät, saastaiset ruoat
heidän hampaistaan.
Silloin jäljelle jääneet filistealaiset
tulevat minun omikseni.
Heidät otetaan Juudan sukukuntien joukkoon,
Ekronin asukkaat liitetään minun kansaani
niin kuin jebusilaiset ennen.



Luin hiukan muinaisia kommentaareja (Gregory the Great), tähän liittyen:
1.Sam.6 kirjoitti:10 Filistealaiset tekivät niin. He ottivat kaksi äsken poikinutta lehmää, valjastivat ne vaunujen eteen ja sulkivat niiden vasikat tarhaan. 11 Vaunuihin he kuormasivat Herran arkun sekä lippaan, jossa olivat kultarotat ja heidän paiseittensa kuvat. 12 Lehmät lähtivät suoraa päätä liikkeelle pitkin Bet-Semesin tietä ja kulkivat, koko ajan ammuen, suoraan eteenpäin, poikkeamatta oikealle tai vasemmalle.

Ulkomuistista: Lehmillä on kuva elävästi uskovista. Sen kertoo niiden reittikin: eivät poikkea kapealta polulta oikealle tai vasemmalle.

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 14 Huhti 2015, 15:10
Kirjoittaja mies
Ilpo kirjoitti:
mies kirjoitti:
Sellainen ajatus tuli mieleen, että onko siinä kuva että elävä usko on pakanakansojen keskuudessa, kun liitonarkku oli
filistealaisilla?

Lopulta se palautettiin pois.


Ei mahoton ajatus.


Laitoin erääseen toiseenkin ketjuun, mutta se oikeastaan kuuluu tännekin:
Ps.132:6:seen viitaten:
Amrose kirjoitti:Profeetan ruoka on merkki hänen virastaan, ja keroo meille
mysteeristä. Mikä niin käyttökelvotonta, ihmisen toimintaan liittyen,
onkaan ottaa kiinni heinäsirkkoja, mutta mikä niin täynnä
tarkoitusta onkaan profeetan mysteerissä? Sillä heinäsirkat,
mitä hyödyttömämpiä ovat, paikallaan ollessaan, vaeltaessaan tai
äänekkäinä ollessaan, sitä paremmin ne edustavat pakanakansoja
(Gentiles) jotka ilman kannattavaa työtä, ilman arvonimiä,
ilman ääntä, päästävät melankolisia ääniä, mutta eivät tiedä mitään
elämän sanasta. Nämä ihmiset ovat profeetan ruokaa, sillä mitä
suurempana joukkona he ovat hänen ympärillään, sitä enemmän hyödyttää
profetaalinen puhe. Ja seurakunnan armo on kuvattu villihunajassa,
jota eivät Juutalaiset ihmiset löytäneet lainsa mehiläispesästä,
vaan hajallansa olevilta pakanakansoilta pelloilla, ja metsän lehdiltä,
niinkuin on kirjoitettu "me olemme sen löytäneet metsän kedoilla." (Ps.132:6).

"The food of the prophet is a mark of his office,
and tells of a mystery. What so useless, in respect
of a man's duty, as catching locusts, and what so full
of meaning in respect of prophetic mystery ? For
locusts, the more unprofitable, idle, fleeting, wandering,
noisy they are, the more fitly they represent the
Gentiles, who, without labour or profitable work,
without dignity, without voice, utter a melancholy
sound, but know nothing of the word of life. This
people is the food of prophets, because the larger the
number of them congregated together, the more plen
tiful the advantage of prophetic speech. And the
grace of the Church is prefigured in the wild honey,
not found by the Jewish people in the hive of the
law, but scattered, by the wandering of the Gentiles,
over the fields, and the leaves of the forest, as it is
written, We found it in the fields of the wood"

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2016, 09:17
Kirjoittaja mies
Rabanus Mauruksella oli eräs kaveri, ja se oli Ruotsin ensimmäinen piispa:

The national church of Sweden kirjoitti:Gautbert must therefore rank as the first Swedish bishop.
He was a friend of the famous Rabanus Maurus, Arch-
bishop of Mainz, who addressed a letter to him, Ad
Simonem magnum sacerdctfem and " Bishop of the
Sueones," of which a portion has been preserved to us.


Lyhyesti kerrotaan tarina, joka muistuttaa Liiton Arkista kun
se Filistealaisilla oli. Se menee näin:

Sen jälkeen kun Gautbert häädettiin Ruotsista, eräs pakana
otti kotiinsa kirjan, joka kuului Kristityille. Kohta hän ja hänen
vaimonsa, hänen poikansa ja tyttärensä kuolivat. Asianomaisen
isän huomatessa asian, hän otti yhteyttä ennustajaan/tietäjään
kysyen ketä jumalaa vastaan he olivat rikkoneet. Ennustaja kertoi
ettei hän ollut rikkonut ketään maan jumalaa vastaan, vaan oli
loukannut Kristittyjen Jumalaa vastaan ja että Kristus oli syy
tähän menetykseen. Ennustaja myös ehdotti, että jotain oli piilotettuna
taloon, joka kuului Kristuksen palvelemiseen ja ettei onnettomuus
lopu niin kauan kuin se tavara talossa on. Kukaan hänen tutuistaan
ei halunut kirjaa ja lopulta hän asetti kirjan julkisen tien varteen
ja huokaisi helpotuksesta kun joku Kristitty sen otti.

The conversion of Europe kirjoitti:Story of a Auskar's biographer tells a story relating to this
book. ^^ time, which reminds us of what befell the Philistines
during the sojourn of the Israelitish Ark in their midst,
and at the same time illustrates the difficulty which
the heathen found to distinguish between the character
of the God of the Christians and that of their heathen
deities. After the expulsion of Gautbert one of the
heathen carried home a book belonging to the Christians.
Soon afterwards he and his wife, his son and his daughter,
died. His father finding that his property was rapidly
diminishing, consulted a soothsayer and asked which
of the gods he had offended. The soothsayer replied
that he had not offended any of the gods of the country
but that he had offended the God of the Christians
and that '' Christ " was the cause of his loss. He
further suggested that there was something hidden
in his house that had been dedicated to the service of
Christ, and that he could not be delivered from his
calamities as long as it remained in his house. Eager
to avert complete ruin he called together his fellow-
townsmen and, having explained to them what had
happened, asked for their help. As no one was willing
to receive the sacred book into his house, he covered
it up and fastened it to a stake which he fixed in the
public road, with a notice to the effect that anyone
who wished might take it and that for the crime which
he had committed against " the Lord Jesus Christ "
he was willing to offer any satisfaction that might be
asked. Eventually the book was removed by a
Christian, and the man's fears were appeased.


Lähteet:
https://archive.org/stream/nationalchur ... d_djvu.txt
https://archive.org/stream/afz7443.0001 ... u_djvu.txt

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 04 Huhti 2016, 09:41
Kirjoittaja mies
eng. Auskar = Ansgarius
Ansgarius, Pohjan apostoli.

Ansgarius oli sukuansa frankilainen ja syntyi vuoden 801 paikoilla.
Hänen äitinsä kuoli varhain, ja isä pani hänet kouluun lukemista
oppimaan, mutta poika oli taipuvainen leikkiin ja turhuuteen enemmän
kuin oppimiseen ja elämän parannukseen. Silloin jutellaan hänen kerran
nähneen unta, että hän seisoi eräässä paikassa, joka oli täynnä lokaa
ja saastaisuutta.
Lähellä sitä näkyi kaunis ja viheriä tie, jota käveli
komea vaimo, puettuna valkeihin, kiiltäviin vaatteihin, ja Ansgarius
luuli sen olevan neitsyt Marian. Hänen seurassansa oli paljo vaimoja,
jotka myös olivat valkeat ja loistavat, ja niiden joukossa oli
Ansgariuksen äitikin. Nähtyänsä hänet rupesi Ansgarius pyrkimään hänen
tykönsä, vaan ei voinut päästä irti loasta. Niin neitsyt Maria tuli
hänen tykönsä, sanoen: "Poikani, sinä tulisit mielelläs äitisi tykö.
Vaan jos tahdot tulla meidän seuraamme, pitää sinun pakeneman kaikkea
saastaisuutta ja sen sijaan harjoitteleman hyviä ja puhtaita tapoja;
sillä me vihaamme suuresti kaikkea turhuutta ja kelvottomuutta, eikä
se, jolla niistä on ilonsa, taida olla meidän kanssamme." Tämän unen
jälkeen muuttui Ansgarius paljon ja työskenteli ainoastaan vähäisissä
ja hyödyllisissä asioissa. Hän tuli nuorena munkiksi ja kouluttajaksi
Corbien luostarissa Pikardian maalla, ja kun tästä siihen aikaan
perustettiin uusi Corbeyn luostari Westfaliin, niin Ansgariuskin
siihen siirtyi. Pian hänelle tuli suuri maine puhtaan elämänsä ja
jumalisuutensa tähden, niin että kansa luuli hänen voivan kätten
päälle-panemisella parantaa tauteja. Silloin tapahtui v. 826, että eräs
tanskalainen kuningas Harald Klak otti kasteen Ingelheimissä ja pyysi
saarnaajia mukaansa Tanskaan. Keisari Ludvig Hurskas lähetti tähän
toimeen Ansgariuksen
, joka nyt jonkun aikaa hyvällä menestyksellä
vaikutti Tanskassa, vaikka monet vaarat häntä siellä väijyivät.

Näihin aikoihin tuli lähettiläitä Upsalan kuninkaalta keisari Ludvigin
tykö. Nämä, pääasiansa toimitettuaan, mainitsivat, että moni Ruotsissa
tahtoisi kääntyä kristinuskoon ja että kuningas suosiolla ottaisi
vastaan pappeja, jotka sinne tahtoisivat tulla. Niin päätettiin
lähettää sinne muutamia hengellisiä miehiä; vaan ei yksikään uskaltanut
lähteä niin vaaralliselle matkalle paitsi Ansgarius ja yksi hänen
kanssaveljistänsä. Hän otti keisarilta lahjoja kuninkaalle ja läksi
matkalle Ruotsin lähettilästen kanssa. Mutta viikingit karkasivat
heidän laivansa päälle, ja ottivat pois heidän kalliit tavaransa, niin
että ainoastaan joku vähäinen osa heidän kirjoistansa heille säilyi.
Silloin toinen pappi olisi tahtonut palata takaisin, vaan Ansgarius
sanoi: "Minä annan ruumiini ja sieluni Jumalan haltuun, enkä ennen
palaa kuin olen saarnannut kristinoppia siinä maassa." He matkustivat
siis edelleen ja tulivat syksyllä 829 monen vaivan perästä järvien,
jokien, metsäin ja korpien poikki Mälarijärven rannalle, Birkan
kauppapaikkaan. Kuningas Björn otti suosiolla Ansgariuksen vastaan ja
salli hänen saarnata kristinuskoa kaupungissa. Nyt Ansgarius käänsi
monta ihmistä epäjumalien palveluksesta ja muiden joukossa
Hergeirinkin, joka oli kuninkaan korkein neuvonantaja ja Birkan
hallitusmies. Sepä Hergeir antoi kartanoonsa rakentaa kirkonkin,
ensimmäisen Ruotsiin. Puolentoista vuoden perästä palasi Ansgarius
Saksanmaalle. Keisari Ludvig perusti nyt Elben suuhun _Hampurin_
arkkihippakunnan, levittääksensä sieltä vielä enemmän kristinoppia
pohjoismaihin. Ansgarius, ehkä ainoastaan 30-vuotiasna, tuli sen
ensimmäiseksi arkkipiispaksi. Hän vihki sitte erään Gautbert-nimisen
munkin, jota myös Simoniksi kutsutaan, Birkan piispaksi, kehoittaen
häntä varovaisuudella kohtelemaan kansaa eikä pyytämään heidän
omaisuuttansa, vaan paremmin, niinkuin Ansgariuskin omalla työllänsä
hankkimaan elatuksensa ja olemaan kansalle esikuvana puhtaassa ja
pyhässä elämässä. Mutta piispa Simon tuli pian niin vihatuksi, että
pakanat karkasivat hänen päällensä, tappoivat hänen apumiehensä ja
ajoivat hänet itsensä pois valtakunnasta. Niin Ruotsinmaalta taas
puuttui saarnaajia, ja silloin kristinoppi laiminlyötiin. Hergeir pysyi
kuitenkin lujana uskossansa.


Lähde:
http://archive.org/stream/historialline ... g27653.txt

(Mielenkiintoinen teos, en muista tällaista kuulleeni, kuin alla esimerkkin on:)
Tästä lähtein oli Kreikan keisareilla
tapana pitää skandinavialaisia sotureita henkivartioinansa; näitä
pohjan sotureita nimitettiin Konstantinopolissa varangeiksi ja heidän
aseensa oli kilven ohessa kaksiteräinen sotakirves oikealla olalla.
Moni ruhtinaskin Skandinaviasta tuli Konstantinopoliin rikkautta
ansaitsemaan; sitä kaupunkia skandinavialaiset nimittivät "Isoksi
kartanoksi" (_Miklagard_), mutta Venäjän vallan nimi oli heidän
kielessään _Gardariiki_.

Wikissä tunnetaan termillä "Varjagikaarti"

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 30 Touko 2016, 14:12
Kirjoittaja mies
Ilpo kirjoitti:
mies kirjoitti:
Sellainen ajatus tuli mieleen, että onko siinä kuva että elävä usko on pakanakansojen keskuudessa, kun liitonarkku oli
filistealaisilla?

Lopulta se palautettiin pois.


Ei mahoton ajatus.


Bede itseasiassa kirjoitti, kuin ajattelimme: (Bede and the End of Time, pp. 176),
seuraavasti, referoituna hänen selitysteksteihin:

"Commenting upon 1 Samuel 4.21, Bede states that Israel's loss of the Ark the Philistines represents
God's preordained pattern for salvation: 'The glory of faith has been transferred from Israel to the Gentiles,
from the Synagogue to the Church. But at the end of the world (in fine mundi) it will be returned to Israel'.

ja

'This reading figuratively shows that the faith of the Gospel, which is now celebrated amongst the Gentile
nations, is going to be returned to the remrants of Israel who are to be saved at the end of the world
(in fine mundi)'

Kaksi lehmää Bede mieltää myös Eenokiksi ja Elijaksi, jotka paljastavat parannuksen armon Juutalaisille. Ne kuitenkin teurastetaan.

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 02 Joulu 2016, 15:15
Kirjoittaja mies
mies kirjoitti:Sellainen ajatus tuli mieleen, että onko siinä kuva että elävä usko on pakanakansojen keskuudessa, kun liitonarkku oli
filistealaisilla?

Lopulta se palautettiin pois.

1992: 1.Sam.5 kirjoitti:12 Ne, jotka olivat vielä hengissä, olivat täynnä paiseita, ja heidän hätähuutonsa kuului taivaaseen saakka.

Jobin paiseita?


Aiheeseen liittyen:
Martin Luther: kirjoitti:Tämä on esikuvallisesti filistealaisissa, 1.Sam.5:6:ssa, joita Jumala iski paiseilla kun liiton arkku oli heidän luonansa. Paiseet ovat epäuskoisten ihmisten ajatuksia, kun arkki tulee heidän luoksensa, tämä on, kun evankeliumia ja Kristusta saarnataan, he eivät sitä suvaitse.

Alkuperäinen teksti (eng):
56. This is prefigured by the Philistines, I Sam. 5, 6, whom God smote with tumors when the ark of God was with them. The tumors are the thoughts of unbelieving hearts, breaking out when the ark of God comes to them, that is to say when, the Gospel and Christ are preached, which they will not tolerate.

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 29 Huhti 2018, 14:27
Kirjoittaja mies
Virsi 225 kirjoitti:Tämän riemun rikkaudessa,
runsaudessa
oma puku putoaa.


Biblia: 2.Sam.6 kirjoitti:20 Ja kuin David palasi siunaamaan huonettansa, meni Mikal, Saulin tytär ulos häntä vastaan ja sanoi: kuinka jalo on ollut Israelin kuningas tänäpänä, joka on itsensä paljastanut palveliainsa piikain edessä, niinkuin irstaat ihmiset paljastavat itsensä!

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 04 Huhti 2020, 20:45
Kirjoittaja mies
1992: 1.Sam.5 kirjoitti:10 Silloin he lähettivät Jumalan arkun Ekroniin, mutta kun Jumalan arkku saapui sinne, ekronilaiset huusivat hädissään: "Nyt ne ovat tuoneet Israelin Jumalan arkun meidän luoksemme! Aikovatko ne tappaa koko tämän kaupungin väen?" 11 He kutsuivat koolle kaikki filistealaisten päämiehet ja sanoivat: "Lähettäkää Israelin Jumalan arkku takaisin sinne, minne se kuuluu! Muuten se tappaa meidät kaikki." Koko kaupungissa vallitsi kuolemankauhu, sillä Herran käsi lepäsi raskaana sen päällä. 12 Ne, jotka olivat vielä hengissä, olivat täynnä paiseita, ja heidän hätähuutonsa kuului taivaaseen saakka.

Justinianuksen rutto ja musta surma ovat tiettävästi vieneet eniten ihmisiä (suhteellisesti). Asod, Gat ja Ekron saivat ruton osakseen kun liiton arkki oli siellä.

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 21 Touko 2020, 13:51
Kirjoittaja mies
Nyt tulee pitkähkö lainaus:
1992: 1.Sam.5, 1.Sam.6 kirjoitti:1 Filistealaiset ottivat haltuunsa Jumalan arkun ja veivät sen Eben-Eseristä Asdodiin. 2 [i] Siellä he panivat sen Dagonin* temppeliin Dagonin patsaan viereen. 3 Varhain seuraavana aamuna asdodilaiset huomasivat, että Dagon oli kaatunut kasvoilleen Herran liitonarkun eteen. He nostivat Dagonin takaisin paikoilleen. 4 Mutta kun he seuraavana aamuna nousivat, Dagon makasi jälleen kasvoillaan Jumalan arkun edessä. Patsaan pää ja kädet olivat katkenneina kynnyksen vierellä, ja vain vartalo oli enää huoneessa. 5 Tämän vuoksi eivät Dagonin papit eivätkä hänen temppelissään kävijät vieläkään saa Asdodissa astua Dagonin huoneen kynnykselle.

6 Herran käsi painoi raskaana asdodilaisia, ja hän saattoi heidät kauhun valtaan iskemällä paiseita sekä heihin että ympäristön asukkaisiin. 7 Kun asdodilaiset näkivät, mitä tapahtui, he sanoivat: "Israelin Jumalan arkku ei saa jäädä tänne luoksemme, sillä hänen kätensä ahdistaa meitä ja jumalaamme Dagonia." 8 He kutsuivat koolle kaikki filistealaisten päämiehet ja kysyivät heiltä: "Mitä meidän pitäisi tehdä Israelin Jumalan arkulle?" He vastasivat: "Siirrettäköön Israelin Jumalan arkku Gatiin." Niin Israelin Jumalan arkku vietiin sinne. 9 Mutta silloin Herran käsi saattoi Gatin kauhun ja sekasorron valtaan. Hän iski märkiviä paiseita kaikkiin kaupungin asukkaisiin, niin ylhäisiin kuin alhaisiin. 10 Silloin he lähettivät Jumalan arkun Ekroniin, mutta kun Jumalan arkku saapui sinne, ekronilaiset huusivat hädissään: "Nyt ne ovat tuoneet Israelin Jumalan arkun meidän luoksemme! Aikovatko ne tappaa koko tämän kaupungin väen?" 11 He kutsuivat koolle kaikki filistealaisten päämiehet ja sanoivat: "Lähettäkää Israelin Jumalan arkku takaisin sinne, minne se kuuluu! Muuten se tappaa meidät kaikki." Koko kaupungissa vallitsi kuolemankauhu, sillä Herran käsi lepäsi raskaana sen päällä. 12 Ne, jotka olivat vielä hengissä, olivat täynnä paiseita, ja heidän hätähuutonsa kuului taivaaseen saakka.

1 Kun Herran arkku oli ollut filistealaisten maassa seitsemän kuukautta, 2 filistealaiset kysyivät papeilta ja ennustajilta: "Mitä meidän pitäisi tehdä Herran arkulle? Sanokaa meille, millä tavalla voisimme lähettää sen takaisin oikeaan paikkaansa." 3 Nämä vastasivat: "Jos nyt lähetätte pois Israelin Jumalan arkun, älkää lähettäkö vain sitä, vaan pankaa sen mukaan hänelle hyvityslahja. Silloin te voitte hyvinkin parantua ja näette, miksi Jumalan käsi ei ole lakannut ahdistamasta teitä." 4 Filistealaiset kysyivät: "Mitä meidän on pantava mukaan hyvitykseksi?" He vastasivat: "Filistealaisten päämiesten lukumäärän mukaan viisi kultaista paiseen kuvaa ja viisi kultaista rotan kuvaa, sillä sama vitsaus on kohdannut niin päämiehiänne kuin teitä kaikkia. 5 Tehkää kuvat paiseistanne ja rotista, jotka hävittävät maatanne, ja antakaa ne Israelin Jumalalle osoittaaksenne, että taivutte hänen tahtoonsa. Ehkä hän sitten nostaa raskaan kätensä teidän päältänne ja jumalienne ja maanne päältä. 6 Miksi olisitte yhtä itsepäisiä kuin egyptiläiset ja farao? Joutuivathan hekin päästämään israelilaiset pois maastaan sen jälkeen kun Herra oli kurittanut heitä. 7 Tehkää siis nyt uudet vaunut ja ottakaa kaksi äsken poikinutta lehmää, jotka eivät vielä koskaan ole kantaneet iestä niskassaan. Valjastakaa lehmät vaunujen eteen, mutta viekää niiden vasikat tarhaan pois emäinsä luota. 8 Asettakaa Herran arkku vaunuihin, pankaa sen viereen lippaaseen kultaesineet, jotka annatte mukaan hyvitykseksi, ja lähettäkää sitten arkku matkaan. 9 Pitäkää Herran arkkua silmällä: jos se lähtee kotiseutuaan kohti, Bet-Semesiin päin, silloin tämä suuri onnettomuus on Herran aiheuttama, mutta jos käy toisin, me tiedämme, ettei hänen kätensä ole lyönyt meitä, vaan kaikki on ollut pelkkää sattumaa."

Jotkut pitävät tekstin taudinkuvaa mahdollisesti ensimmäisistä kuvauksista mustasta rutosta, jota esiintyi arkun lähellä. Kirjaimellisestihan kyseessä oli arkku, mutta jakeesta 6 (alleviivattu), huomaamme että siellä puhutaan israelilaisista ja heidän maasta pois päästämisestä.

Hengellistä mustaa ruttoa esiintyy niiden pakanauskovaisten keskuudessa, jotka ovat tekemisissä vanhoillislestadiolaisuuden kanssa. He, etenkin useat uskosta luopuneet, pitävät vanhoillislestadiolaisuutta lähes pahimpana mahdollisena tautina - hengelliseen mustaan ruttoon verrattuna. Musta surma tarttuu ihmisestä toiseen, niinkuin evankeliumikin tekee yhtä lailla. Näin tämä hengellinen musta ruttokin siis leviää uskovaisesta toiseen.

Rotat lukemani mukaan myös kuolevat mustaan ruttoon. Ne kantavat kirppuja, joska rottien kuollessa etsivät uuden isännän, leviämällä ihmisiin ja näin myös tartuttavat tautia. Elävä usko ei leviä kirpun kautta, mutta niinkuin Lutherkin sai parannuksen armon köyhältä munkilta, tai Lestadius lapin Marialta - niin se usein saa alkunsa ihmisiltä, jotka ovat kirppuihin verrattavia - jotka ovat toimineet ilman suuria menestystarinoita tai ylpeilyn aiheita. Näin se entinen isäntäkin kuolee, lukijaisuus tai katolilaisuus.

Epäuskoiset yleensä tietävät kuka on elävästi uskossa ja kuka ei. Voi olla, että tulee aika, jolloin uskovaiset ajetaan pois niinkuin Filistialaiset tekivät liiton arkulle. Lehmät päästettiin vapaaksi, ja he lähtivät. Yhtä lailla, jos maallinen laki tekee esteitä vapaasti uskomiselle ja sen harjoittamiselle, lähden ainakin itse sellaiseen maahan, jossa uskoa voi vapaasti harjoittaa. Luulen, etten ole ainoa. Tässä voi laittaa kädet risttin ja pyytää maan johdolle ymmärrystä.

Re: Liitonarkku suomenmaassa

ViestiLähetetty: 26 Touko 2020, 12:56
Kirjoittaja Humilton
YouTubessa on Myytinkertojat sarja, jossa on hyvin mielenkiintoinen kaksiosainen dokumentti Liiton Arkista. (Ja myös egyptologiasta ja pyramideista.)