Kuka oli Kaleb?
Lähetetty: 10 Elo 2014, 21:16
Korvenmatkassa on siis kuva uskovan kilvoituksesta, ja lopulta pääsy luvattuun maahan, eli taivaaseen. Myös siinä (luvatussa maassa ) on kuva Jumalan valtakunnasta, kuningaskunnasta, jossa hallitsijana on Daavidin Poika (Salomo kuvana Kristuksesta). Eli siinä on myös selkeästi kuva armontaivaasta, joka maan päällä on. Sinne ei Mooses eli Laki pääse, laki tosin tuo luvatun maan rajalle, muttei sen yli. Tarvitaan Joosua eli uskoa Jeesukseen, eli evankeliumia. Mooses toki kuoli uskovana, mutta edusti lakia, joten ei luvattuun maahan päässyt.
Myöskään ei vanha osamme pääse luvattuun maahan, vaan sinne pääsi nuorempi polvi:
Nimittäin kaksiosaisena emme vanhalla osalla pääse taivaaseen, eikä edes Jumalan valtakuntaan - lain avulla voimme päästä rajalle. Välttämätöntä siis on uudestisyntyminen, jos syntymälahjana saatu lapsenusko on muuttunut epäuskoksi; jolloin meitä ohjaa Henki, eli se nuori aasinvarsa, jolla Kristus ratsasti Jerusalemiin. Perässä seurasi vanha aasintamma, joka edusti vanhaa osaa, ja aasinvarsa edusti uutta osaa.
Joosua, Nunin poika kuitenkin matkasi Egyptistä aina luvattuun maahan. Niin oli siis Kristus synnitön, ja Joosuassa onkin kuva Kristuksesta, joka Mooseksen lakia pani täytäntöön luvatussa maassa. Kristus siis täytti lain.
Mutta myös Kaleb matkasi Egyptistä luvattuun maahan. Kaleb oli kenasilainen, eli kanaanin maan alkupäräisväestön (1Moos.15:19) jälkeläisiä (4.Moos..32:12), mutta myös Juudan sukukunnasta. Miten tämä Kaleb pitäisi ymmärtää? Mitä 'kuvaa' se edustaa?
Myöskään ei vanha osamme pääse luvattuun maahan, vaan sinne pääsi nuorempi polvi:
1992: Joos.5 kirjoitti:6 Lähtönsä jälkeen israelilaiset olivat joutuneet vaeltamaan autiomaassa neljäkymmentä vuotta, ja sinä aikana kuolivat kaikki Egyptistä lähteneet asekuntoiset Israelin miehet. He eivät olleet totelleet Herran sanaa, ja siksi Herra oli vannonut, ettei hän anna heidän nähdä sitä maata, jonka hän oli heidän esi-isilleen vannomallaan valalla luvannut antaa israelilaisille, maata, joka tulvii maitoa ja hunajaa. 7 Herra antoi heidän poikiensa astua heidän tilalleen.
Nimittäin kaksiosaisena emme vanhalla osalla pääse taivaaseen, eikä edes Jumalan valtakuntaan - lain avulla voimme päästä rajalle. Välttämätöntä siis on uudestisyntyminen, jos syntymälahjana saatu lapsenusko on muuttunut epäuskoksi; jolloin meitä ohjaa Henki, eli se nuori aasinvarsa, jolla Kristus ratsasti Jerusalemiin. Perässä seurasi vanha aasintamma, joka edusti vanhaa osaa, ja aasinvarsa edusti uutta osaa.
Joosua, Nunin poika kuitenkin matkasi Egyptistä aina luvattuun maahan. Niin oli siis Kristus synnitön, ja Joosuassa onkin kuva Kristuksesta, joka Mooseksen lakia pani täytäntöön luvatussa maassa. Kristus siis täytti lain.
Mutta myös Kaleb matkasi Egyptistä luvattuun maahan. Kaleb oli kenasilainen, eli kanaanin maan alkupäräisväestön (1Moos.15:19) jälkeläisiä (4.Moos..32:12), mutta myös Juudan sukukunnasta. Miten tämä Kaleb pitäisi ymmärtää? Mitä 'kuvaa' se edustaa?