Mahdollisuus kääntyä vl?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja MrB » 15 Syys 2014, 23:30

Esittäytymisketjussa jo itsestäni kertoilin. Olen siis perheellinen mies ja viime aikoina herännyt pohdiskelemaan elämääni suhteessa Jeesukseen ja Jumalan sanaan. En siis ole vl vaan toistaiseksi tyypillinen tapakristitty ev.lut. seurakunnan jäsen aivan kuten "jumalaton" aviovaimonikin.

Kysymys kuuluu: Onko tällaisella taustalla mahdollisuutta tulla osaksi vl liikettä, omaksumalla sen opetuksia ja tulkintaa vai onko minun vain jatkettava jumalatonta elämääni?

Jatkokysymys kuuluu: Mistä voisin saada lisää oikeaa ja aitoa tietoa vl uskosta ja opetuksista?
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 16 Syys 2014, 00:42

Vastauksena kysymykseksi. Uskovaiseksi ei tulla omaksumalla tapoja, asioita yms. Jeesuksen käskyn mukaan: "Menkää ja saarnatkaa parannusta ja syntien anteeksisaamista. Joka teitä kuulee, se minua kuulee". Ihminen saa uskon lahjan Jumalan valtakunnasta saarnatun sanan kautta, kun hän sen uskolla ottaa vastaan.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja mies » 16 Syys 2014, 08:26

MrB kirjoitti:Kysymys kuuluu: Onko tällaisella taustalla mahdollisuutta tulla osaksi vl liikettä, omaksumalla sen opetuksia ja tulkintaa vai onko minun vain jatkettava jumalatonta elämääni?

Jatkokysymys kuuluu: Mistä voisin saada lisää oikeaa ja aitoa tietoa vl uskosta ja opetuksista?


Uskon lahja olisi jaossa kaikille, mutta harvat sitä ovat ottamasta vastaan, eikä se katso, oliko kyseessä ristinryöväri vaiko julkijumalatoin - kutsu on avoin kaikille,
aina maailman loppuun asti, ja jos kutsun saa, kannattaa se käyttää hyödyksi, koska voi olla että kutsu ajan mukaan peruuntuu - eihän ketään väkisin raahata edes ajallisiin juhliinkaan.
Siitä on suuri ilo taivaassakin, jos joku kääntyy: "Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä
hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa."

Oikeaa tietoa saa ehkä parhaiten kuuntelemalla seuroja (vaikka internetistä) tai menemällä paikan päälle. Sanon näin, koska "Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana"
ja "Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi." - ei se lukeminen ole huono ajatus ollenkaan ja hyvä onkin lukea , mutta usko syntyy kuulemisesta, ei lukemisesta. Ja kun on usko,
on raamattuakin helpompi lukea.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja hepa » 16 Syys 2014, 08:43

MrB kirjoitti:Esittäytymisketjussa jo itsestäni kertoilin. Olen siis perheellinen mies ja viime aikoina herännyt pohdiskelemaan elämääni suhteessa Jeesukseen ja Jumalan sanaan. En siis ole vl vaan toistaiseksi tyypillinen tapakristitty ev.lut. seurakunnan jäsen aivan kuten "jumalaton" aviovaimonikin.

Kysymys kuuluu: Onko tällaisella taustalla mahdollisuutta tulla osaksi vl liikettä, omaksumalla sen opetuksia ja tulkintaa vai onko minun vain jatkettava jumalatonta elämääni?

Jatkokysymys kuuluu: Mistä voisin saada lisää oikeaa ja aitoa tietoa vl uskosta ja opetuksista?


Voit halutessasi mennä paikkakuntasi rauhanyhdistykselle, ja kysellä sieltä keltä tahansa ihmiseltä
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja MrB » 16 Syys 2014, 09:23

mies kirjoitti:... ja jos kutsun saa, kannattaa se käyttää hyödyksi ...


Muutama on maininnut kutsusta. Siitä, että kutsutaan uskoon. Tämä on sikäli mielenkiintoinen ilmaisu, että itse en pysty selittämään miksi vanhoillislestadiolaisuus on minua alkanut nyt houkuttaa.

Muistan ajan kun suhtauduin siihen kuten muuhunkin uskonnolliseen julistukseen välinpitämättömästi, mutta nyt aivan viime aikoina olen alkanut tuntea erityislaatuista "vetoa" Jumalan sanaa ja erityisesti vanhoillislestadiolaisuutta kohtaan. Se tapahtuu aivan kuin korkeamman käden ohjaamana.

Vielä vähän aikaa takaperin en olisi osannut edes kuvitella tällaista kaipuuta Jumalan yhteyteen, mutta olen edennyt asiassa ihan kuin joku ohjaisi minua. Kun rekisteröidyin tälle foorumille ja kun olen kirjoittanut ajatuksistani tuntuu kuin nämä näppäimistölläni laukkaavat sormet eivät olisi omassa hallussani vaan joku tai jokin niitä kuljettaisi.

Onkohan minut nyt kutsuttu? En voi vielä sanoa olevani uskossa, vaikka uskonasiat minua kovasti kiinnostavat. Olen aiemmin ihmetellyt miten jotkut pystyvät tarkkaan kertomaan tietyn hetken, uskoontulemisen. En ole ymmärtänyt miten se tapahtuu ja ainakaan toistaiseksi kohdallani ei ole ollut sellaista "ahaa-elämystä", mutta onkohan sellainen odotettavissa? En tiedä.
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Syys 2014, 09:45

Jos ja kun saat kerrotuksi halusi ja kiinnostuksesi uskon lahjan saantiin jollekin uskovaiselle ja kun hän siunaa sinua iankaikkisella evankeliumilla, ja kun saat uskoa sen evankeliumin kohdallesi, tiedät sinäkin uskoon tulemisesi hetken. Mahdoton sitä on ennalta tietääkään, mutta tapahtuneena asiana se jää mieleen. Siitä on virren tekijä laulanut: Muistan päivää autuasta, jolloin Jeesus löysi mun, syntein tähden tuomitun.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja MrB » 16 Syys 2014, 20:13

Taavetti kirjoitti:Jos ja kun saat kerrotuksi halusi ja kiinnostuksesi uskon lahjan saantiin jollekin uskovaiselle ja kun hän siunaa sinua iankaikkisella evankeliumilla, ja kun saat uskoa sen evankeliumin kohdallesi, tiedät sinäkin uskoon tulemisesi hetken. Mahdoton sitä on ennalta tietääkään, mutta tapahtuneena asiana se jää mieleen. Siitä on virren tekijä laulanut: Muistan päivää autuasta, jolloin Jeesus löysi mun, syntein tähden tuomitun.


Olenko ymmärtänyt oikein, että vanhoillislestadiolaiseksi tullaan periaatteessa käymällä seuroissa tai tapaamalla vl uskova henkilökohtaisesti ja saamalla häneltä synninpäästö ja uskon lahja? Toki edellyttäen, että evankeliumi tulee uskon lahjaa toivovan kohdalle ja tämä sen sallii tulla?
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 16 Syys 2014, 21:20

Kun ihminen kuulee ja uskoo Jumalan valtakunnasta saarnatun evankeliumin, synnin päästön, hänestä tulee Jumalan lapsi. Usko on yksinkertainen asia. Aikaisemmin jo joku lainasi Jeesuksen lähetyskäskyä, jonka hän antoi omille opetuslapsilleen. Menkää ja saarnatkaa parannusta ja syntien anteeksisaamista. Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kautta. Siinä se uskon ydin on.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 16 Syys 2014, 21:23

Sen verran tarkennuksena, ettei siihen tarvita tapaamista. Kyllä evankeliumi on voimallinen vaikka parannuksen tekijä ei näkisikään uskon saarnan julistajaa, riittää että hän kuulee ja uskoo.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja Ilpo » 17 Syys 2014, 00:16

Martti Lutheria lainaten:


Niin jokainen siis tästä oppikoon syntein anteeksi saamista ihmisiltä, eikä muualta etsimään. Sieltä se myös yksin löydetään; sillä näin Herramme Kristuksen käsky kuuluu: "Totisesti sanon minä teille, kaikki mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetty taivaassa."(Matt.18:1) Ja vielä: "Joille te synnit anteeksi annatte, Niille ne anteeksi annetaan." (Joh.20:23)


Ja edelleen:

"Siinä valtakunnassa ovat ne, jotka kuulevat sanan ja uskovat sen.
Ihmeellinen on siis tämä valtakunta: siinä on sana ja sitä julistetaan koko maailmalle. Sen voima on kuitenkin salattu ja ainoastaan uskova havaitsee, että se on niin vaikuttava ja saa niin suuria aikaan.
Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille
."


Näin toteutuu se, mitä Jeesus sanoi opetuslapsilleen:

Luukas 24:46 Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista,
ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista."
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja MrB » 17 Syys 2014, 01:13

Tuo muutaman päivän takaisin kysymykseni tuntuu nyt vähän hassulta vaikkakin se oli tarpeellinen.

Minulle on nyt saarnattu Jumalan valtakunnan evankeliumi ja annettu syntini anteeksi. Vaikka en päässyt kokemaan tätä kasvotusten vaan kuulin evankeliumin ensi kertaa puhelimen välityksellä niin toden totta tunsin kuinka Jumalan sana valtasi minun ruumiini ja tunsin kuinka hyvä olo siitä tuli. Kuin valtava kivi olisi vierähtänyt sydämeltäni.

Olin aiemmin pohtinut miltä uskoon tuleminen tuntuu, mutta nyt minä tiedän sen. Voin sanoa tulleeni juuri uskoon. Tunnen olevani Jumalan lapsi vaikka polkuni on alussa ja minulla on paljon opittavaa raamatusta ja vanhoillislestadiolaisuudesta. Tunnen kuitenkin olevani uskossa, se prosessi on kuljettu. Nyt on vain syvennettävä uskoa ja tietoutta.

Tunnen, että Jumalan rauha on laskeutunut päälleni ja minun ei tarvitse enää murehtia huomisesta, sillä Jumala tietää mitä tekee.
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja Ilpo » 17 Syys 2014, 08:21

Suurin asia, minkä ihminen voi elämässään saada ja omistaa, on että on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa.
Silloin on elämässä tulevaisuus ja toivo!


1.Piet 1:3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Suuressa laupeudessaan hän on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista. [Ef. 1:17-21]
4 Häneltä me saamme perinnön, joka ei turmellu, ei tahraannu eikä kuihdu. Se on varattuna teille taivaissa, [Kol. 1:5]
5 ja voimallaan Jumala varjelee teidät uskossa, niin että te saavutatte pelastuksen, joka on valmiina saatettavaksi ilmi lopunaikana. [Kol. 3:4]
6 Siksi te riemuitsette, vaikka nyt jouduttekin jonkin aikaa kärsimään monenlaisissa koettelemuksissa."
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja mies » 17 Syys 2014, 08:28

MrB kirjoitti:Tunnen, että Jumalan rauha on laskeutunut päälleni ja minun ei tarvitse enää murehtia huomisesta, sillä Jumala tietää mitä tekee.

Juuri näin!
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Syys 2014, 11:22

MrB kirjoitti:Minulle on nyt saarnattu Jumalan valtakunnan evankeliumi ja annettu syntini anteeksi. Vaikka en päässyt kokemaan tätä kasvotusten vaan kuulin evankeliumin ensi kertaa puhelimen välityksellä niin toden totta tunsin kuinka Jumalan sana valtasi minun ruumiini ja tunsin kuinka hyvä olo siitä tuli. Kuin valtava kivi olisi vierähtänyt sydämeltäni.


Rakas ystävä, Vl-foorumia lukevat uskovaiset iloitsemme uutisesta yhdessä enkelien kanssa! "Yhtä lailla, sen sanon teille, iloitsevat Jumalan enkelit yhdestäkin syntisestä, joka tekee parannuksen." (Luuk. 15:10.)
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja nuusku » 04 Loka 2014, 04:38

Minä sain maailmasta parannuksen armon vuonna 2005. Suvussani ei ole muita uskovaisia. Eräs ihminen pyysi tekstiviestissä lukemaan yhden raamatun luvun. Kysyin, miten hän löysi sen? Hän vastasi, ettei hän etsinyt mitään. Hän avasi Raamatun, ja se sivu avautui hänen eteensä. Hän laittoi tekstiviestissä, mikä luku on kyseessä ja minä luin sen.

1 Kuin tulet siihen maahan jonka Herra sinun Jumalas sinulle perinnöksi antaa, ja sinä sen omistat, ja asut siinä,
2 Niin ota kaikkinaisista sinun maas kasvuista ensimäiset hedelmät, jotka maasta kasvavat, jotka Herra sinun Jumalas sinulle antaa, pane ne koriin, ja mene siihen siaan, jonka Herra sinun Jumalas valitsee nimensä asumasiaksi,
3 Ja mene papin tykö, joka siihen aikaan on, ja sano hänelle: minä tunnustan tänäpänä Herran sinun Jumalas edessä, että minä olen tullut siihen maahan, jonka Herra meidän isillemme vannoi, meille antaaksensa.
4 Ja pappi ottakoon korin kädestäs ja laskekaan sen maahan, Herran sinun Jumalas alttarin eteen.
5 Niin lausu sinä, ja sano Herran sinun Jumalas edessä: minun raadollinen isäni oli Syrialainen, ja meni Egyptiin vähällä joukolla, ja oli siellä muukalainen, ja hän tuli siellä suureksi, väkeväksi ja monilukuiseksi kansaksi.
6 Mutta Egyptiläiset ahdistivat ja vaivasivat meitä, ja panivat kovan orjuuden meidän päällemme.
7 Niin me huusimme Herran meidän isäimme Jumalan tykö, ja Herra kuuli meidän äänemme, ja katsoi meidän tuskaamme, työtämme ja ahdistustamme.
8 Ja Herra vei meidät ulos Egyptistä voimallisella kädellä, ja ojennetulla käsivarrella, suurella peljästyksellä, merkeillä ja ihmeillä.
9 Ja johdatti meidät tähän paikkaan ja antoi meille tämän maan, maan, joka rieskaa ja hunajaa vuotaa.
10 Ja nyt katso, minä kannan tässä maan ensimäisiä hedelmiä, jonka sinä Herra minulle annoit. Ja niin pane ne Herran sinun Jumalas eteen, ja kumarra Herran sinun Jumalas edessä,
11 Ja ole iloinen kaikesta hyvyydestä, minkä Herra sinun Jumalas sinulle antoi, ja sinun huoneelles: sinä ja Leviläinen ja muukalainen, joka sinun keskelläs on.
12 Kuin olet koonnut kaikki kymmenykset sinun vuotes kasvusta kolmantena vuonna, joka on kymmenysten vuosi, niin anna Leviläisille, muukalaisille, orvoille ja leskille, että he söisivät sinun porteissas ja ravittaisiin,
13 Ja sano Herran sinun Jumalas edessä: minä olen tuonut huoneestani sen, mikä pyhitetty on, ja annoin Leviläisille, muukalaisille, orvoille ja leskille, kaiken sinun käskys jälkeen jonka olet minulle käskenyt: en minä harhaillut sinun käskyistäs, enkä niitä unhottanut.
14 En minä siitä ole syönyt minun surussani, enkä ottanut siitä saastaisuudesta, en myös niistä mitään antanut kuolleille: minä olen ollut Herran minun Jumalani äänelle kuuliainen, ja tehnyt kaiken sen jälkeen, minkä sinä minulle käskenyt olet.
15 Katsahda tänne pyhästä asumasiastas taivaasta, ja siunaa sinun kansaas Israelia ja maata, jonka sinä meille antanut olet, niinkuin sinä vannoit isillemme, maata, joka rieskaa ja hunajaa vuotaa.
16 Tänäpänä Herra sinun Jumalas käskee sinua tekemään näiden säätyin ja oikeutten jälkeen, niin ettäs pidät ne ja teet niiden jälkeen kaikesta sydämestäs ja kaikesta sielustas.
17 Herran edessä olet sinä sen luvannut tänäpänä, että hän pitää oleman sinun Jumalas, ja sinä tahdot vaeltaa hänen teissänsä, ja pitää hänen säätynsä, käskynsä ja oikeutensa, ja olla kuuliainen hänen äänellensä.
18 Ja Herra on sinulle tänäpänä luvannut, että sinun pitää oleman hänen kansansa, niinkuin hän sinulle on puhunut, että sinun pitää kaikki hänen käskynsä pitämän.
19 Ja hän korottaa sinua kaikkein kansain ylitse, minkä hän tekee ylistykseksi, kiitokseksi ja kunniaksi, ettäs olisit Herralle sinun Jumalalles pyhä kansa, niinkuin hän sanonut on.


(5. Moos. 26)
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja MrB » 20 Kesä 2015, 02:01

Pitkästä aikaa foorumilla, ajattelin kirjoitella terveiset.

Viime syksynä kuulin evakeliumin ja tunsin Jumalan lämmön. Parisuhderintamalla asia ei kuitenkaan ole edennyt ja vaimoni on edelleen kielteinen uskoa kohtaan. Haluaisin pakata perheen autoon ja suunnistaa suviseuroille, mutta se ei tule kysymykseenkään. Pitänee koettaa kuunnella sen mitä voi nettiradion kautta.
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 21 Kesä 2015, 12:37

Mukava kuulla sinusta. Tervetuloa pitkästä aikaa palstalle.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja MrB » 21 Kesä 2015, 13:41

Kiitos Hannes69, täällä sitä ollaan.

Olen huomannut muutamista yhteydenotoista ja tulkinnut tämän aiheen monista lukukerroista, että internetissä lienee koko joukko kaltaisiani uusheränneitä, joita Jumala johdattelee kohti oikeaa kristillisyyttä ja jotka etsivät alkuun netin kautta lisätietoa siitä miten saada armo ja tulla osaksi elävää uskoa. Kenties nyt maailman sekamelskan keskellä yhä useampi alkaa pohtia asioita ja havaitsee miten asiat ovat. Kristillisyyden vankat ja ennenkaikkea terveet arvot kutsuvat puoleensa Jumalan johdattamana.

Aivan kuten minullakin, netti ja sen kautta löytyvä oikea tieto ja nettitallenteet seuroista ovat olleet tärkeässä roolissa. Kenties olisi hyväksi koota sivustolle jonkinlainen FAQ (= usein kysytyt kysymykset) ja tietopankki heille, jotka etsivät aitoa ja oikeaa tietoutta vanhoillislestadiolaisuudesta. Kaikillahan ei ole rauhanyhdistystä omalla paikkakunnalla tai muutoin mahdollisuuksia osallistua seuroihin.
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja hepa » 22 Kesä 2015, 11:49

Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Mahdollisuus kääntyä vl?

ViestiKirjoittaja Ilpo » 23 Kesä 2015, 10:34

Tuota MrB:n ehdotusta kannattaa harkita. Voisiko foorumilla olla osio, jonka nimi herättäisi oikeaa uskoa etsiskelevän huomion.

Jossa voisi käydä keskustelua aihepiiristä "etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa...."
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron