Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja nuusku » 11 Joulu 2014, 14:44

Minulle on opetettu, että sellaiset nimelliset synnit jotka jäävät pyörimään mielessä yleisen saarnan jälkeen, saa erikseen purkaa ripissä jos siihen tuntee tarvetta. Jos jaksaa uskoa yleisestä saarnasta anteeksi, niin ripittäytymisen pakkoa ei ole olemassa. Silloin jos on jotain ihmistä vastaan rikkonut asia on toinen. Mutta salasynneistä saa ripittäytyä silloin kun tuntee siihen tarpeen, ei että se olisi pakko.

Evankeliumia saa pyytää vaikka nimellistä asiaa ei ole mielessä. Puhujakin pyytää saarnansa aikana joskus: "Tunnen itseni syntiseksi, saanko uskoa anteeksi."

Minä huomasin, että luin Janin vastauksen muutama viesti aiemmin väärin. Jani vastasi Hannekselle että "kiinnostus omaan sukupuoleen on syntiä." Huomasin vasta nyt että Jani kai tarkoitti, että kiinnostus toiseen samaa sukupuoltaa olevaan on syntiä. Luin ensin Janin tarkoittaneen, että kiinnostus itseä kohtaan (siis minuun, minun omaan sukupuolisuuteeni) on syntiä. Jokaisen ihmisenhän kuuluu olla kiinnostunut itsestään ja omasta sukupuolisuudestaan ja tutustua siihen, varsinkin lapsena ja nuorena. Termin "kiinnostus omaan sukupuoleen" voi ymmärtää kahdella tapaa... Oman itsensä sukupuolisuuden tutkiminen tai kiinnostuminen itsestään ei tietenkään syntiä, vaan ihmisestä ei kasva normaalia aikuista ellei hän ole kiinnostunut itsestään myös siltä osin.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Joulu 2014, 15:06

Itse ajattelen, että homoseksuaalisuus voi olla yhdelle synnynnäinen ominaisuus, toiselle myötäsyntyinen ominaisuus (eräänlainen kehityshäiriö) ja kolmannelle puhdas valinta. Miehen naisellisista tai naisen maskuliinisista piirteistä ei voi päätellä sukupuolista suuntautuneisuutta läheskään aina, esim. homomies voi olla erittäin maskuliininen mies. Olipa homous synnynnäinen ominaisuus, ympäristön aikaansaama ominaisuus tai oma valinta, homosuhteet ovat Raamatun mukaan syntiä. Olen kuullut, että 20 vuotta sitten puhujain ja seurakuntavanhinten kokouksessa otettiin kantaa aiheeseen todeten, että uudet tutkimustulokset homouden synnystä eivät vaikuta homouden harjoittamisen syntinä pitämiseen.

Rippikeskustelusta: minusta teillä asia on sama, mutta lähestymisnäkökulma eri. Katekismusten mukaan on olemassa useammanlaista rippiä. Jumalalle tulee tunnustaa kaikki synnit, myös ne, joita ei tiedä tai tiedosta. Rippi-isälle (/-äidille) tunnustetaan nimelliset synnit. Väärät seksuaaliset ajatukset ja himo ovat asioita, jotka tulee tunnustaa Jumalalle, ei niissäkään kuitenkaan jatkuvasti tarvitse rypeä. Väärät seksuaaliset teot ovat asioita, jotka tulee tunnustaa rippi-isälle. Tässä ei ole suurta eroa heteroiden ja homojen välillä.

Poikansa sovintotyön ansiosta Jumala on armollinen myös syntinsä tunnustavia ja anteeksi haluavia homoja kohtaan. Kun uusi laki on, mikä on, niin ehkä näemme tulevaisuudessa myös homosuhteissa elävien parannuksia. Jos homoavioliitossa elävä tekee parannuksen, hän parannuksen hyvänä hedelmänä lopettaa Jumalan sanan vastaisen suhteensa ja alkaa kilvoitella uskossa.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Joulu 2014, 15:55

metsätähti kirjoitti:Ihan siksi, että tunnen ystävinäni sellaisia, ja olen käynyt pitkiä, viidenkin tunnin keskusteluja monista teologisista kysymyksistä. Parinkin tunnin selvitys jostain antaa kyllä minusta jo aika hyvän kuvan siitä, onko ihminen rehellinen asiassaan, kun on kyse ystävästä, jonka on tuntenut parikymmentä vuotta ja niiden aikana keskustellut ties mistä maan ja taivaan väliltä.


En halua keskustella ystävistäsi, koska en tunne heitä ja muutoinkin toisen ystäviä koskevat mielipiteet voivat loukata. Haluan pitää keskustelun liberaaliteologeista yleisellä tasolla. Yritän selventää ajatustani. Uskon, että liberaaliteologi voi ihan aidosti ja rehellisesti uskoa, etteivät homosuhteet ole syntiä. Tällainen ihminen on kuitenkin (teologian opinnoistaan huolimatta) aina ammentanut käsityksensä homosuhteiden synnittömyydestä jostain muualta kuin Raamatusta. Tämä vahva synnittömyyskäsitys taustalla liberaaliteologi pyrkii sitten lukemaan Raamattua siten, etteivät homosuhteet synniksi ilmoittavat raamatunkohdat kuitenkaan olisi Jumalan sanaa. Tai että ne ovat aikakauteensa sidottuja käsityksiä. Tai että lähimmäisenrakkauden periaate kumoaa kaikki kiellot ja että juuri homosuhteet ovat lähimmäisenrakkautta. Minä näen ko. suhtautumistavan älyllisenä epärehellisyytenä, mustan selittämisenä valkoiseksi. Raamatussa on asioita, jotka ovat homosuhteiden synnillisyyttä tulkinnanvaraisempia ja joissa on luonnollisella järjellä loogisesti mahdollista muodostaa useampikin tulkinta. Niissä oikeaan ymmärtämiseen voidaan tarvita Pyhä Henki. Mielestäni homosuhteita oikeina pitävä rehellinen ihminen myöntää, että Raamatussa homosuhteita pidetään syntinä.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 11 Joulu 2014, 16:02

Just näin O.M. Sovitustyö on täydellinen mutta niin on myös Jumalan sanan ilmoitus. Ei uudet tutkimustulokset muuta asiaa, ihmisen viisaus ei mene Jumalan viisauden yläpuolelle.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Joulu 2014, 16:05

Jatkona vielä, että voihan joku saada syntymäristinään alkoholismiin tai kleptomaniaan altistavan geenin. Silloinkin syntiä vastaan tulee taistella eikä antaa sille valtaa.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 11 Joulu 2014, 17:24

Minä omassa ajatuskuviossa yhdistin homouden taipumuksen juuri kleptomaniaan. Jos kleptomaani ei varasta, eli ei lankea varkauden syntiin, ei hänellä usko mene vaikka hän ei tee parannusta kleptomanian rististä.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja metsätähti » 11 Joulu 2014, 20:37

O.M kirjoitti:
metsätähti kirjoitti:Ihan siksi, että tunnen ystävinäni sellaisia, ja olen käynyt pitkiä, viidenkin tunnin keskusteluja monista teologisista kysymyksistä. Parinkin tunnin selvitys jostain antaa kyllä minusta jo aika hyvän kuvan siitä, onko ihminen rehellinen asiassaan, kun on kyse ystävästä, jonka on tuntenut parikymmentä vuotta ja niiden aikana keskustellut ties mistä maan ja taivaan väliltä.


En halua keskustella ystävistäsi, koska en tunne heitä ja muutoinkin toisen ystäviä koskevat mielipiteet voivat loukata. Haluan pitää keskustelun liberaaliteologeista yleisellä tasolla.


Ymmärrän. Mutta jos heitto on, että "kylläpä teillä on vahva luottamus liberaaliteologien rehellisyyteen asiassaan", niin en mie sitä voi perustella yleisellä tasolla, mie voin vain kertoa sen, minkä olen itse nähnyt, kuullut ja kokenut - enkä sitäkään lähtisi tekemään hyvänpäiväntutun kohdalta, vaan vain ihmisen, jonka oikeasti tunnen hyvin, syvästi ja pitkältä ajalta. Yleisellä tasolla on hirveän paljon helpompi myös yleistää se vastapuoli, sitten kun tuntee niitä, on pakko suostua näkemään ja kuuntelemaan niiden ajattelu perusteitaan myöten, jos aikoo ystävä olla. Eli sinänsä tämä on vähän pattitilanne, kun yleisellä tasolla ei voi perustella tällaista, ja sitten taas olet toki oikeassa tuossa, minkä lainasin. Siihen se jää.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Joulu 2014, 21:00

Joskus kaipaan entisiä isojen seurojen aikaisia yhteismajoituksia, miesten kesken syntyi silloin tällöin kiintoisia keskusteluja. Erään kerran Reisjärven opiston miesten majoituksessa kuulin kuinka veljet keskustelivat erilaisten hengelisyyksien opilisista käsityksistä. Keskustelu eteni siihen, että vaikka he ovat väärässä, he ovat tosissaan väärän käsityksensä puolesta. Jos niin ei olisi, jos he huomaisivat oppinsa vääräksi, heille syntyisi melko pian halu oikeaan parannukseen. Mutta kun he tosi mielessä pitävät Raamatun vastaista oppiaan oikeana, heillä syntyy halu etsiä sille erilaisia tukirakennelmia niin, että siinä Raamatun opetukset tulevat torjutuiksi heidän mielissään.
Ei ole sellaista nöyrää rukouksen mieltä, minkä Daavid ilmaisi psalmissaan. "Jos minun tieni on vaivaan vievä niin johdata minut iankaikkiselle tiellesi."
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Joulu 2014, 23:03

Hannes69 kirjoitti:Minä omassa ajatuskuviossa yhdistin homouden taipumuksen juuri kleptomaniaan. Jos kleptomaani ei varasta, eli ei lankea varkauden syntiin, ei hänellä usko mene vaikka hän ei tee parannusta kleptomanian rististä.


Näin on. Perisynti eli taipumus pahaan on todellinen synti, mutta sitä ei (välttämättä) ole välttämätöntä nimellisenä pyytää rippi-isältä anteeksi. Jumalalle on syytä tunnustaa tämäkin synti. Luotettavalle rippi-isälle saa tunnustaa myös synnillisiä taipumuksia, jos kokee tarvetta: "pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin" (Hepr. 12:1). "Kaikki mikä painaa ja synti" ilmaisee ymmärtääkseni, että on kahdenlaisia pois pantavia asioita: syntejä ja muita painavia asioita. Monilla puhujilla on tapana pyytää anteeksi myös epäilyksiä ja kiusauksia. Luonnollisesti "kaikki mikä painaa" (tai Biblian "kaikki kuorma") pitää sisällään myös synnillisiin taipumuksiin liittyvät kiusaukset.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Joulu 2014, 23:13

metsätähti kirjoitti:Ymmärrän. Mutta jos heitto on, että "kylläpä teillä on vahva luottamus liberaaliteologien rehellisyyteen asiassaan", niin en mie sitä voi perustella yleisellä tasolla, mie voin vain kertoa sen, minkä olen itse nähnyt, kuullut ja kokenut - enkä sitäkään lähtisi tekemään hyvänpäiväntutun kohdalta, vaan vain ihmisen, jonka oikeasti tunnen hyvin, syvästi ja pitkältä ajalta.


Asioissa on puolensa. Itse olen kommentoinut nimenomaan yleisissä keskusteluissa ja julkisuudessa usein esiintyviä liberaaliteologien perusteluita. Jo lähtökohtaisesti liberaaliteologia on tietysti enemmän "kokemusteologiaa" kuin Raamatun tutkimisella tavoiteltavaa Jumalan tahdon tavoittelemista. Ihmisten kokemukset taas ovat paljolti riippuvaisia yhteiskunnallisista asenteista ja ilmapiiristä.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja metsätähti » 13 Joulu 2014, 04:36

Niin. Pääsääntöisesti en varmaan uskaltaisi väittää luottavani niitten pahojen libisten minkäänlaiseen rehellisyyteen, mutta tosiaan ne teologiystävät ovat sen tehneet. Tosin ovatpahan samalla aiheuttaneet sen(kin), etten koskaan päätynyt teologiaa lukemaan enkä varsinkaan pappislinjalle, mikä tulkittakoon vahvasti varjelukseksi ja johdatukseksi...

Koen edelleen "yleisellä tasolla liberaaliteologeista puhumisen" melkoisena tuuleen huutamisena. Se yleinen taso on jo niin kaukana tästä arkipäivästä, etten pysty kuin arvailemaan, ja silloin teen väärin keksiessäni ajatuksia libien päähän ja suuhun. Tiedän ja tunnen vain käytännön tason, sen jonka jo kerron ja joka jo teilattiin. Taavetti tuossa hiukan sen jälkeen sanoitti keskustelua tavalla, joka ei ole arvailua, mutta on toivottavasti O.M:nkin mielestä riittävän yleisluontoista. Silti se todistaa paljon. Janikin otti kantaa kyseisen sitaatin jälkeen.

Taavetti kirjoitti:Joskus kaipaan entisiä isojen seurojen aikaisia yhteismajoituksia, miesten kesken syntyi silloin tällöin kiintoisia keskusteluja. Erään kerran Reisjärven opiston miesten majoituksessa kuulin kuinka veljet keskustelivat erilaisten hengelisyyksien opilisista käsityksistä. Keskustelu eteni siihen, että vaikka he ovat väärässä, he ovat tosissaan väärän käsityksensä puolesta. Jos niin ei olisi, jos he huomaisivat oppinsa vääräksi, heille syntyisi melko pian halu oikeaan parannukseen. Mutta kun he tosi mielessä pitävät Raamatun vastaista oppiaan oikeana, heillä syntyy halu etsiä sille erilaisia tukirakennelmia niin, että siinä Raamatun opetukset tulevat torjutuiksi heidän mielissään.
Ei ole sellaista nöyrää rukouksen mieltä, minkä Daavid ilmaisi psalmissaan. "Jos minun tieni on vaivaan vievä niin johdata minut iankaikkiselle tielle."

Nimenomaan näin. Mie en osannut ajatella ja muotoilla paremmin, yleisemmin niin kuin O.M toivoi, mutta Taavetti osasi ja kiitos siitä. Allekirjoittaisin viestisi sellaisenaan. He näkevät asiat täysin toisin, muuten meillä olisi joka rauhanyhdistyksem eteisessä hirveä tungos väkeä kuulemaan asiaa ja sen jälkeen täyttämään jäsenhakemuspapereita. Mutta kun näin ei ole, he viihtyvät omissa käsityksissään. Ei ole avautunut elävä usko ja sen mukaiset jäljet näkyvät. Mutta silti ovat aidosti tosissaan siinä väärässäkin uskossa.

Miehän olen ite ulkopuolelta tullut, sain löytämisen armon viis vuotta sitten, ja totta vie tiiän, miten tiukassa moni käsitys oli, en mie ruvennut vaihtamaan käsityksiäni samana iltana pelkästä "ei kuulu käyttää korvakoruja", odottelin, että asia kirkastuu minulle oikeasti. Kauan mie sitäkin kuutioin mielessäni, ja eipä ole enää koruja. Mutta muutos ja päätös on aidompi ja pitävämpi, kun se on tehty vähän vaikeamman kautta. Ehkä sama koskee libeteologeja ja tätä väärähengellisten joukkoa. Se on tosi tiukassa se kelkan kääntäminen, mie tiiän, mie tein sitä usean vuoden. Mutta kun sen on ponnistellut läpi, tietää mistä on tullut, samoin kuin sen, haluaako sinne takaisin enää.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja Aaro_K » 13 Joulu 2014, 12:50

Syntiä on se, minkä ihminen tuntee synniksi. Syntiä on kaikki, mikä erottaa ihmisen Jumalasta.
Aaro_K
perehtynyt
 
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2014, 15:57

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Joulu 2014, 16:41

Minulla on pyörinyt mielessä esim. yksi HS:n artikkeli, jossa liberaaliteologi väitti, että Raamattu ei sano sanaakaan samaa sukupuolta olevien ihmisten välisestä rakkaudesta eikä siihen perustuvista parisuhteista. En onnistunut löytämään artikkelia enää googlaamalla, mutta siihen on viittauksia esim. täällä:

"Nissinen: Raamatusta ei pidä hakea vastausta jota siellä ei ole
Martti Nissinen on teologian tohtori ja Helsingin yliopiston professori. Hänen erikoisalansa on eksegetiikka, tieteellinen raamatuntutkimus. Hän on sitä mieltä, ettei Raamattu sano homoseksuaalisuudesta mitään.

– Miten niin ”ei sano mitään”? Onhan Raamatussa viisi kuusi kohtaa, joissa puhutaan miesten kanssa makaavista miehistä…

– No, katsotaan, Nissinen sanoo ja ottaa kirjan työpöydältään. Hänen painoksensa ovat alkukielisiä, Vanha testamentti hepreaa, Uusi testamentti kreikkaa.

Ensimmäinen Mooseksen kirja, 19. luku, kertomus Sodoman pahuudesta.

Sodoman kaupunkiin saapuu kolme miestä, enkeliä. Loot tarjoaa heille yösijan. Illalla Lootin talon eteen kerääntyvät kaikki kaupungin miehet. He huutavat Lootille.

”Missä ovat ne miehet, jotka tulivat tänä iltana luoksesi? Tuo heidät tänne, me haluamme maata heidät!”

”Hyvät miehet, älkää sentään tehkö niin pahaa tekoa”, vastaa Loot ja tarjoaa miehille kahta tytärtään.

– Eikö tässä puhuta homoseksuaalisuudesta, ihan suoraan?

– Ei, sanoo Nissinen ja esittää muutaman kysymyksen.

– Kaikki Sodoman kaupungin miehet olisivat siis homoja, koko miespuolinen väestö? Olisiko sellainen skenaario millään tavalla mahdollinen? Ja miksi he kaikki haluaisivat näitä Lootin taloon tulleita miehiä? Ovatko vieraat kerta kaikkiaan niin komeita, että heitä on saatava? Eikä Loot poloinen sen vertaa tiedä kaupungin miesten suuntautumisesta, että tyrkyttää heille tyttäriään!

– Kyse on vallasta, hierarkiasta, Nissinen sanoo. Siitä, kuka määrää. Loot, itsekin muualta tullut, kutsuu luokseen vieraita.

– Nämä muukalaiset ovat uhka, heitä on nöyryytettävä. Eikä mitään häpeällisempää ole kuin miehen raiskaama mies. Loot yrittää tarjota korvikkeeksi tyttäriään, sillä ”vieraan kunnia on isännän kunnia”.

– Entäs muut kohdat sitten? Kolmas Mooseksen kirja, luvut 18 ja 20. Kirje roomalaisille, 1. luku. Ensimmäinen kirje korinttilaisille, 6. luku.

Nissinen selittää jokaisen jakeen. Patriarkaaliset perhesuhteet, yhteiskunnalliset valtasuhteet, väärän jumalan palveleminen, huoraaminen…"


Myös blogissa http://uskonpuolesta.blogspot.fi/2010/1 ... entit.html viitataan ko. liberaaliteologin perusteisiin.

Minusta on älyllisesti epärehellistä väittää, että Paavalin kirjeen kohdassa "heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan" tarkoitettaisiin jotain muuta kuin vapaaehtoisia homosuhteita. Sitä en tiedä, edellyttävätkö homosuhteet rakkautta. Sen olen kuitenkin julkisesta keskustelusta oppinut, että rakkautta katsotaan olevan erityisesti vapaaehtoisuuteen perustuvissa homosuhteissa. Usein julkisissa keskusteluissa esillä olevat homoseksuaalit ovat sitä mieltä, että heidän suhteissaan rakkautta riittää ja heterot ne vain eroavat yms.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Joulu 2014, 09:57

Aaro_K kirjoitti:Syntiä on se, minkä ihminen tuntee synniksi.


Totta. Vaikka Jumalan sana ei sanoisi jotain synniksi, niin jos ihminen kokee sen synniksi, se on hänelle syntiä: "Herraan Jeesukseen luottaen tiedän varmasti, ettei mikään (RUOKA*) ole sinänsä epäpuhdasta. Mutta jos joku pitää jotakin epäpuhtaana, hänelle se on epäpuhdasta." (Room. 14:14.)

Syntiä on kuitenkin myös se, mitä ihminen ei tunne synniksi, mutta jonka Jumalan sana ilmoittaa synniksi. Esim. vaikka ihminen ei tuntisi homosuhteita synniksi, ne ovat siitä huolimatta hänelle syntiä, koska Jumalan sana ilmoittaa ne synniksi. Siihenkin pätee jatkovirkkeesi:

Aaro_K kirjoitti:Syntiä on kaikki, mikä erottaa ihmisen Jumalasta.


* Huomautus by O.M.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Joulu 2014, 10:04

Jani_S kirjoitti:Hän sanoi, että tuskin voimme ymmärtää sitä valheellisuutta ja kaiken teennäisyyttä, jolle koko homomaailma perustaa olemassaolonsa


Monet julkihomot ovat kieltämättä hirveän teennäisen oloisia tyyppejä.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Liberaaliteologien vääristelyt homoudesta

ViestiKirjoittaja Aaro_K » 12 Helmi 2015, 17:35

Monenlaista ne kehtaavatkin.
Aaro_K
perehtynyt
 
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2014, 15:57

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron