Kaksi vuorta

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kaksi vuorta

ViestiKirjoittaja mies » 21 Tammi 2013, 11:13

1 Kohottaessani jälleen katseeni näin neljät vaunut, jotka tulivat kahden vuoren välistä. Ne vuoret olivat vaskivuoria. (Sak.6)


Onkohan näillä Sak.6 ja Garismin/Ebalinvuorella tekemistä toistensa kanssa? Tietääkö joku tuosta heimojaosta syvällisemmin?


11 Tämän jälkeen Mooses sanoi kansalle:

12 "Kun olette ylittäneet Jordanin, seuraavat heimot asettukoot Garisiminvuorelle siunaamaan kansaa: Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar, Joosef ja Benjamin. 13 Seuraavat heimot asettukoot Ebalinvuorelle julistamaan kirousta: Ruuben, Gad, Asser, Sebulon, Dan ja Naftali. 14 Leeviläisten on kuulutettava Israelin kansalle kovalla äänellä:

15 "'Kirottu on jokainen, joka veistämällä tai valamalla valmistaa jumalankuvan tai teettää itselleen sellaisen kuvan ja palvoo sitä salassa, sillä se on Herralle iljetys.' Ja koko kansa vastatkoon: 'Aamen.'*

16 "'Kirottu on jokainen, joka ei kunnioita isäänsä ja äitiänsä.' Ja koko kansa sanokoon: 'Aamen.'

17 "'Kirottu on jokainen, joka siirtää rajamerkkejä.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'

18 "'Kirottu on jokainen, joka johtaa sokean harhaan.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'

19 "'Kirottu on jokainen, joka riistää muukalaiselta, orvolta tai leskeltä hänen oikeutensa.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'

20 "'Kirottu on jokainen, joka makaa isänsä vaimon kanssa, sillä hän häpäisee isänsä.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'

21 "'Kirottu on jokainen, joka sekaantuu eläimeen.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'

22 "'Kirottu on jokainen, joka makaa sisarensa tai sisarpuolensa kanssa.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'

23 "'Kirottu on jokainen, joka makaa anoppinsa kanssa.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'

24 "'Kirottu on jokainen, joka murhaa toisen ihmisen, vaikka teko ei tulisikaan ilmi.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'

25 "'Kirottu on jokainen, joka maksusta surmaa syyttömän ihmisen.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'

26 "'Kirottu on jokainen, joka ei tunnusta tämän lain käskyjä eikä elä niiden mukaisesti.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.'
(5.Moos.27)


1 "Jos kaikessa tottelette Herraa, Jumalaanne, ja tarkoin noudatatte hänen käskyjään, jotka minä teille annan, niin Herra asettaa teidät maan kaikkien kansojen yläpuolelle. 2 Nämä siunaukset tulevat teidän osaksenne, kun vain tottelette Herraa, Jumalaanne.

3 "Herra siunaa teitä kaikkialla, missä olettekin.

4 "Siunattuja ovat teidän lapsenne, teidän maanne sato ja teidän karjanne vasikat ja karitsat.

5 "Siunattuja ovat teidän viljakorinne ja taikinakaukalonne.

6 "Olette siunattuja, kun palaatte kotiin. Olette siunattuja, kun lähdette matkaan.

7 "Herra antaa teidän voittaa vihollisenne, jotka nousevat teitä vastaan. He hyökkäävät kimppuunne yhtenä joukkona, mutta hajaantuvat pakoon kaikkiin suuntiin.

8 "Herra antaa teille siunauksensa, hän siunaa vilja-aittanne ja antaa teidän menestyä kaikissa hankkeissanne. Herra siunaa teitä siinä maassa, jonka hän teille antaa.

9 "Jos noudatatte Herran, Jumalanne, käskyjä ja kuljette hänen teitään, hän tekee teistä pyhän kansansa, kuten hän on teille vannonut. 10 Kaikki kansat saavat nähdä, että Herra on ottanut teidät omaksi kansakseen, ja silloin ne pelkäävät teitä. 11 Herra antaa teille runsain mitoin kaikkea hyvää: teille syntyy paljon lapsia, karjanne lisääntyy ja viljelyksenne tuottavat suuren sadon siinä maassa, jonka Herra teidän isillenne vannomallaan valalla on luvannut antaa teille. 12 Herra avaa teille aarreaittansa, taivaan, niin että maa saa sadetta ajallaan, ja hän siunaa teidän kaikki toimenne. Te pystytte antamaan lainaa monille muille kansoille, mutta teidän itsenne ei tarvitse ottaa lainaa muilta. 13 Herra asettaa teidät ensimmäisiksi, ja te nousette muiden silmissä aina vain ylemmäksi, jos tottelette Herran, Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan, ja noudatatte niitä ja elätte niiden mukaan. 14 Ette saa poiketa oikealle ettekä vasemmalle siltä tieltä, jonka minä teille osoitan. Älkää antautuko palvelemaan vieraita jumalia.
(5.Moos.28)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kaksi vuorta

ViestiKirjoittaja mies » 23 Tammi 2013, 12:07

mies kirjoitti:13 Herra asettaa teidät ensimmäisiksi, ja te nousette muiden silmissä aina vain ylemmäksi, jos tottelette Herran, Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan, ja noudatatte niitä ja elätte niiden mukaan.



1933,38:

13. Ja Herra tekee sinut pääksi eikä hännäksi; sinä aina vain ylenet etkä koskaan alene, jos tottelet Herran, sinun Jumalasi, käskyjä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, että ne tarkoin pitäisit,
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 02 Helmi 2013, 23:23

Ebalinvuori: 940m korkea
Garisiminvuori: 881m korkea
Sikem välissä.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kaksi vuorta

ViestiKirjoittaja mies » 09 Helmi 2013, 22:08

mies kirjoitti:
1 Kohottaessani jälleen katseeni näin neljät vaunut, jotka tulivat kahden vuoren välistä. Ne vuoret olivat vaskivuoria. (Sak.6)

Onkohan näillä Sak.6 ja Garismin/Ebalinvuorella tekemistä toistensa kanssa? Tietääkö joku tuosta heimojaosta syvällisemmin?



Vaski taitaa olla vanhempi nimitys pronssille?

Luvatusta maasta (5.Moos.8):

9 Siinä maassa teidän ei tarvitse elää puutteessa, vaan teillä on kaikkea, mitä tarvitsette. Sen maan kivet ovat rautaa, ja sen vuorista voitte louhia kuparia.

Tottelemattomille:

23 Taivas teidän yllänne on oleva pronssia, ja maa on oleva rautaa teidän allanne. 24 Herra antaa sateen langeta maahanne tuhkana; teidän päällenne sataa taivaasta hiekkaa, ja te menehdytte. (5.Moos.28)

19 Minä murskaan teidän voimanne ja ylpeytenne, taivas teidän yllänne tulee raudankovaksi ja maa teidän allanne pronssin kaltaiseksi. 20 Teidän voimanne kuluvat hukkaan, kun maa ei tuota satoa eivätkä puut kanna hedelmää. (3.Moos.26)


Huomaa 5.Moos.28:23 ja 3.Moos.26:19 ero: 3.Moos. taivas on raudankovaa, 5.Moos.28:ssa taas taivas on pronssia.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kaksi vuorta

ViestiKirjoittaja metsätähti » 09 Helmi 2013, 23:10

mies kirjoitti:Vaski taitaa olla vanhempi nimitys pronssille?


Vaiko kuparille? En ole varma. :cool:
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Kaksi vuorta

ViestiKirjoittaja mies » 09 Helmi 2013, 23:20

metsätähti kirjoitti:
mies kirjoitti:Vaski taitaa olla vanhempi nimitys pronssille?


Vaiko kuparille? En ole varma. :cool:


Käytin tätä:

Vaski on ikivanha sana, joka lienee alun perin tarkoittanut kuparia, sittemmin myös pronssia ja messinkiä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaski

Ja tätä:

9 Mooses teki pronssista käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon. (4.Moos.21)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja metsätähti » 10 Helmi 2013, 00:06

Jep, mie en hakenut mistään, muistelin vain mummon minulle pienenä laulamaa "Sinä kullanmurunen, kullan puhtahimman, minä vaskenpalanen, vasken ruosteisimman..." ja äkkiseltään tuli mieleen, että olen mieltänyt kuparin niinkin ruostuvan, ainakin helpommin kuin pronssin. Lähteesi lienee ihan riittävän luotettava. :cool:
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja mies » 15 Loka 2013, 12:56

Kertaukseksi vielä 5.Moos.27:sta ja Joos.8:sta:
1992: 5.Moos.27, Joos.8 kirjoitti:1 Mooses ja Israelin vanhimmat sanoivat kansalle: "Noudattakaa tarkoin tätä käskyä, jonka nyt saatte. 2 Heti kun olette päässeet Jordanin yli siihen maahan, jonka Herra, teidän Jumalanne, teille antaa, teidän tulee pystyttää suuria kiviä, sivellä ne kalkilla 3 ja kirjoittaa niihin tämän lain kaikki käskyt. Silloin saatte asettua, niin kuin Herra, teidän isienne Jumala, on teille luvannut, siihen maahan, jonka hän antaa teille, maahan, joka tulvii maitoa ja hunajaa. 4 Kun olette kulkeneet Jordanin yli, teidän tulee pystyttää Ebalinvuorelle kivet, joista olen teille juuri puhunut, ja sivellä ne kalkilla. 5 Rakentakaa sinne kivistä alttari Herralle, Jumalallenne. Älkää koskeko kiviin millään rautaisella työkalulla, 6 vaan rakentakaa Herran, Jumalanne, alttari kokonaisista luonnonkivistä ja uhratkaa sen päällä polttouhreja Herralle. 7 Uhratkaa myös yhteysuhreja, syökää ja iloitkaa Herran, Jumalanne edessä. 8 Kirjoittakaa kiviin selvästi tämän lain kaikki käskyt."

-

30 Niihin aikoihin Joosua rakensi Ebalinvuorelle alttarin Herralle, Israelin Jumalalle. 31 Alttari rakennettiin kokonaisista luonnonkivistä, joihin rautainen työkalu ei ollut koskenut. Näin oli Mooses, Herran palvelija, käskenyt israelilaisten tehdä, ja tämä määräys on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan. Israelilaiset uhrasivat alttarilla polttouhreja ja yhteysuhreja. 32 Ebalinvuorella Joosua jäljensi israelilaisten nähden kiviin sen lain, jonka Mooses oli kirjoittanut.

33 Koko Israel, niin muukalaiset kuin syntyperäiset israelilaisetkin, kaikki kansan vanhimmat, päällysmiehet ja tuomarit seisoivat arkun molemmin puolin niiden leeviläispappien edessä, joiden tehtävänä oli kantaa Herran liitonarkkua. Puolet kansasta katsoi Garisiminvuorta kohti ja toinen puoli Ebalinvuorta kohti. Mooses, Herran palvelija, oli näet määrännyt, että Israelin kansa oli siunattava tällä tavoin. 34 Sitten Joosua luki ääneen koko lain, sekä siunaukset että kiroukset, juuri niin kuin lain kirjaan oli kirjoitettu. 35 Joosua ei jättänyt lukematta sanaakaan siitä, mitä Mooses oli käskenyt. Häntä kuulemassa oli koko Israelin kansa, miehet, naiset ja lapset sekä kansan parissa asuvat muukalaiset.


Kävi ajatuksena, että kirjoitivatko he esikuvallisesti lain sydämeen?

1992: Hes.36, Jer.31 kirjoitti:26 Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. 27 Minä annan henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan.

33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.


Kun kääntää sydämen toisinpäin, on kuin kaksi vuorta (kuvan kohdat 9 ja 10), oikea kammio ja vasen kammio, jonka välissä 'sikem'?
Kuva

Tosin paikan päältä otettu kuva muistuttaa enemmänkin sydäntä, joka kirjeissä yms tunnetaan - vaikka siitä valtaosa jää maan alle piiloon, niin muoto on huipusta samankaltainen.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kaksi vuorta

ViestiKirjoittaja mies » 16 Huhti 2014, 12:25

1992: Joos.8 kirjoitti:32 Ebalinvuorella Joosua jäljensi israelilaisten nähden kiviin sen lain, jonka Mooses oli kirjoittanut.


Origen: Homiles on Joshua, s.99,100 kirjoitti:For immediately when anyone believes in Jesus Christ, the Law of the Gospel is written
down in that person's heart and written down "in the sight of the sons of Israel".

Heti kun joku uskoo Jeesukseen Kristukseen, evankeliumin laki (hengen lak, pyhä henkii) kirjoitetaan
tämän ihmisen sydämeen ja se kirjoitetaan israelilaisten nähden.


Tämä onkin oivaa tekstiä! Ei kukaan tule uskoon, ilman että se kävisi niin, etteivät israelilaiset eli uskovaiset
sitä näkisi tahi todistaisi!!
, toisinsanoen ilman todellista Kristuksen seurakuntayhteyttä ei taida kukaan tulla autuaaksi, tarvitaan
uskovainen joka julistaa epäuskoiselle evankeliumin.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kaksi vuorta

ViestiKirjoittaja mies » 17 Huhti 2014, 07:28

1992: Joos.8 kirjoitti:30 Niihin aikoihin Joosua rakensi Ebalinvuorelle alttarin Herralle, Israelin Jumalalle. 31 Alttari rakennettiin kokonaisista luonnonkivistä, joihin rautainen työkalu ei ollut koskenut. Näin oli Mooses, Herran palvelija, käskenyt israelilaisten tehdä, ja tämä määräys on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan.


Nuista kivistä (kuin kivisydämistä), on kerrottu, että ne piti olla kokonaisia, joihin työkalu ei ollut koskenut, sen takia, että parannusta tehdään nöyrällä mielellä,
ei petollisesti eikä puolikkaalla sydämellä, vaan koko sydämestä.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kaksi vuorta

ViestiKirjoittaja mies » 21 Heinä 2014, 11:24

12 "Kun olette ylittäneet Jordanin, seuraavat heimot asettukoot Garisiminvuorelle siunaamaan kansaa: Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar, Joosef ja Benjamin. 13 Seuraavat heimot asettukoot Ebalinvuorelle julistamaan kirousta: Ruuben, Gad, Asser, Sebulon, Dan ja Naftali. 14 Leeviläisten on kuulutettava Israelin kansalle kovalla äänellä:


Origen, Hieronymos (St.Jerome) ja Clement of Rome sekä New Living Translation: tuo vuosi on Garisiminvuori (mount gezirim):

1992: Joh.4 kirjoitti:16 Jeesus sanoi hänelle: "Mene hakemaan miehesikin tänne." 17 "Ei minulla ole miestä", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "Totta puhuit: ei sinulla ole miestä. 18 Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät, ei ole sinun miehesi. Siinä puhuit totta." 19 Nainen sanoi: "Herra, minä huomaan, että sinä olet profeetta. 20 Meidän isämme ovat kumartaneet ja rukoilleet Jumalaa tällä vuorella, kun taas te väitätte, että oikea paikka rukoilla on Jerusalemissa." 21 Jeesus vastasi: "Usko minua, nainen: tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa. 22 Te kumarratte sellaista, mitä ette tunne, mutta me kumarramme häntä, jonka tunnemme, sillä pelastaja nousee juutalaisten keskuudesta. 23 Tulee aika -- ja se on jo nyt -- jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo. 24 Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kaksi vuorta

ViestiKirjoittaja mies » 10 Helmi 2015, 10:00

mies kirjoitti:1 Kohottaessani jälleen katseeni näin neljät vaunut, jotka tulivat kahden vuoren välistä. Ne vuoret olivat vaskivuoria. (Sak.6)


Ruotsalainen Jasper Svedberg (eleli 1600 luvun tuntumassa), kertoo seuraavaa:
"Vaskivuoret viittaavat ilmiselvästi Taalaimaahan Ruotsiin, mikä on oleva
tärkeässä osassa viimeisillä ajoilla."
"The opinion of Jasper Svedberg, the father
of the renowned Emmanuel Swedenborg, may be mentioned
as a curiosity of exposition, which has a lesson for those who
harp upon literal interpretations. That scholar considered
that the prophet in speaking of mountains of brass or copper
evidently alluded to the country of Dalarne, in Sweden, which
he thought was destined to be of great importance in " the
latter days."

Sivu 124, 125:
https://archive.org/stream/zechariahhis ... 4/mode/2up

Jasper ilmeisesti viittasi Falun:in kuparikaivokseen, joka aikanaan kukoisti:
Kuva
Se sortui vuona 1687, ollen sitä ennen literaali "vaskivuori". Se sortui juhannusaattona - ja itse asiassa kaivos oli suljettuna vain kahtena päivänä viikossa, eli
juuri juhannustaattona ja jouluna. Ketään ei kuollut, vaikka ainekset suurkatastrofiin olivat.

Taalainmaalla on paljon uskovaisia tänäkin päivänä, kukapa ei olisi törmännyt vaikka sitten Mockfjärd:ssä asuvaan suvareissa.

Kaivoksesta lisää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Falun_Mine

(Jasper) Jesper Svedberg:n virsiä on meidänkin virsikirjassa: (jotkut se on vain kääntänyt,
ei itse tehnyt):
83 On työsi, Jeesus, päätetty
136 Sinua enkeleistä
137 Armollaan Herra ennättää
189 Ah Jeesus, ole kanssamme
209 Herra, siunaa, auta meitä
230 Lahjoistas, Jeesus, pyhistä
252 Oi Paimen lammasten
332 a Herraa hyvää kiittäkää
332 b Herraa hyvää kiittäkää

377 Sun haltuus, rakas Isäni
491 Oi Jumala, et hylkää pientä lasta

Swenberg tutustui ilmeisesti pietisteihin saksanmaalla..kertoo wiki.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron