Pohdintaa arvoista

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Pohdintaa arvoista

ViestiKirjoittaja MrB » 21 Kesä 2015, 09:44

Olen taas viime päivinä pohtinut kovasti uskoa ja elämää ja kaiken tarkoitusta. Ajattelin jakaa muutaman ajatuksen omalta kohdaltani näin julkisestikin.

Minulle tärkeitä ovat elävän uskon terveet perusarvot ja se, että Raamatun sana on uskon ja elämän korkein ohje. Olen ollut aina hyvin kriittinen ja skeptinen persoona ja tukeutunut tieteeseen, mutta mitä kauemmin olen elänyt ja mitä enemmän olen ottanut asioista ja eri uskonnoista selvää, sitä voimakkaammin olen tuntenut, että vl-uskossa kaikki on selkeää eikä minulla ole tarvetta kyseenalaistaa asioita, jollainen tunne monien muiden uskojen kanssa hiipii takaraivoon. Se tuntuu helpotukselta.

Monet ulkopuoliset ja media etunenässä tuntuvat kiivaasti kyseenalaistavan uskon opetusta ja perusarvoja, kuten avioliittokäsitystä, ehkäisemättömyyttä, perheiden kokoa, miesten ja naisten sukupuolirooleja ja suhtautumista mediaan ja viihteeseen. Joskus kun olin vain median tietojen varassa, saatoin joskus ajatella itsekin näiden olevan outoja ja tiukkoja rajanvetoja, mutta nyt kun elämänkokemusta on karttunut ja olen nähnyt millaiseksi maailma on muuttunut ja muuttumassa niin en voi muuta kuin lämpimästi allekirjoittaa kaikki nämä terveet perinteiset perusarvot.

Maailma on menossa hulluun suuntaan, kun pojat ei saisi leikkiä poikien leikkejä eikä tytöt tyttöjen, miesten pitäisi olla naisia ja naisten miehiä ja ihmisten pitäisi saada avioitua ja pariutua ristiin rastiin keskenään aivan miten sattuu. Ja joka puolella pitäisi olla lävistystä, reikää, tatuointia, silikonia ja ties mitä itsensä ehostamiseen ja koristeluun joku keksiikin myydä.

Jos joku väittää minulle, että vl-avioliitossa on kärsimystä niin voin vaan kertoa omasta maallisesta avioliitostani, jossa ei ole perinteisiä sukupuolirooleja, vaimoni koettaa olla mies talossa ja on silti vain television ja muiden ruutujen orja ja on päättänyt että kaksi lasta on maksimi. Se alkoi ehkäisyllä ja nyt se on sitä ettei edes ehkäisyn kanssa. Tässä sitä vasta ahdistusta ja kärsimystä onkin, kun asiat eivät ole enää perinteisellä tavalla selkeitä enkä saa häneltä enää läheisyyttä, lämpöä tai tukea saati avioliittoon kuuluvaa miehen ja naisen välistä yhteyttä. Ja se ainainen hiusten värjäys ja ulkonäöstä stressaaminen! Mitä vikaa on luontaisessa kauneudessa?

Lestadiolaisuudessa arvostan myös perheen merkitystä, sitä että Jumala antaa aviopuolisoille heille parhaaksi katsomansa kokoisen perheen ja sitä miten tällainen perinteinen iso ydinperhe toimii. Perheenäidillä on roolinsa ja vanhemmat lapset huolehtivat nuoremmista sisaruksistaan ja lapset ovat mukana perheen arjen pyörittämisessä pienestä pitäen osallistuen ikänsä ja kykyjensä mukaan. Ja että suku on myös tärkeä ja läheinen ja aina löytyy lastenvahteja ja auttavaa kättä, kun sitä tarvitaan. Tämä tuntuu hienolta ja arvostettavalta, etenkin kun oma perhe-elämäni ei-uskovan vaimoni ja kahden vapaasti kasvatetun lapsen kanssa on jotain aivan muuta.

Allekirjoitan täysin ajatuksen, että usko on Jumalan lahja ja että kaltaiseni ihminen tulee autuaaksi yksin uskosta, yksin armosta, Jeesuksen Kristuksen ansion tähden. Uskon Taivaan Isän johdatukseen ja siihen, että Hän kyllä huolehtii omistaan ja ohjaa oikealla polulle. Itse tosiaan vietin elämääni miten sattuu ja huonoja päätöksiä tehden, kunnes pari vuotta sitten johdatus toi minut ainoan oikean uskon pariin ja nyt tuntuu, että olen todellakin löytänyt täältä henkisen kotini. Vaikkakin myöhään, koska olin jo ehtinyt tehdä monet elämää määrittelevät päätökset avioliitosta ja perheen perustamisesta.

Tässä tilanteessa minua lohduttaa se, että parannus on aina mahdollinen. Olen valmis kantamaan katumusta ja vaivaa syntieni tähden, koska uskon evankeliumin sanomaan. Evankeliumin ydin on synninpäästö, jossa luvataan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen ansion tähden ja näin on myös tapahtunut ja olen saanut osakseni armon. Tunnen sen hyvin voimakkaasti.
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14

Re: Pohdintaa arvoista

ViestiKirjoittaja Ilpo » 21 Kesä 2015, 15:01

Tuo oli mukavaa luettavaa. Kun kaikki maailman asiat, yhden ihmisen näkökulmasta, tiivistää oikein tiukasti yhteen lauseeseen, se lause on:

Tärkeintä ihmisen elämässä ja maailmassa on, että saa tänä päivänä olla uskomassa.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Pohdintaa arvoista

ViestiKirjoittaja MrB » 21 Kesä 2015, 15:35

En kyllä tiedä miten tuo sielunvihollinen on saanut tämän maailman näin sekaisin. Ensin nousi pinnalle kaikenlainen itsensä korostaminen ja koristaminen ja poptähtien sekä television palvonta, sitten alettiin vaatia että kaikenlaista poikkeavuutta ja erilaisia Raamatun vastaisiakin arvoja pitäisi suvaita.

Ja nyt ei riitä edes se, että näitä syntejä suvaittaisiin vaan nythän niitä pitäisi median ja kaikenlaisten aktivistien mielestä ihan edistää ja korostaa tai muuten pidetään tiukkapipoisena, sovinistina, rasistina tai milloin minkäkinlaisena hylkiönä. Media on jo pitkään tuottanut sisältöä, jossa homoseksuaalisuus, mieheksi pukeutuvat naiset ja naiseksi pukeutuvat miehet ja kaikenlaiset muut komeljanttarit ovat mukamas osa normaalia elämää. Jo huomattavasti aiemmin avioliiton ulkopuoliset suhteet, vapaa seksi, avioerot ja lapsirajoitus oman mielensä ovat lobattu ja muilutettu muka osaksi tavallista elämää ja arkipäivää. Valtakirkon piirissä näitä ei pidetä enää edes synteinä.

Aiemmin riitti, että miehet ja naiset olivat tasa-arvoisia. Nyt se ei riitä, nyt pitäisi olla samanlaisiakin ja sukupuolierot pitäisi häivyttää mukamas jo lasten kasvatuksessa. Jos puhutaan poikien leikeistä ja tyttöjen leikeistä niin se on mukamas paha asia. Ja sehän se vasta nykyään mukamas suuri synti onkin, jos erehtyy olemaan sitä mieltä että avioliitossa miehellä on miehen paikka ja naisella naisen paikka. Jos on sitä mieltä, että naisen paikka on aviovaimona ja äitinä huolehtia kodista ja lasten kasvatuksesta niin sitä pidetään pahana asiana. Vielä pahempaa on, jos erehtyy ajattelemaan, että että naisen tehtävä avioliitossa olisi synnyttää lapsia ja toteuttaa Jumalan suunnitelmaa. Ei ei, sellainen ei nykymaailmassa muka ole laitaa, vaan pitää ehkäistä ja jos ehkäisy pettää niin pitää tehdä abortteja. Jotenkin asiat ovat menneet aivan päälaelleen muutamassa vuosikymmenessä!
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14

Re: Pohdintaa arvoista

ViestiKirjoittaja Ilpo » 21 Kesä 2015, 16:36

Olisiko kyse näistä asioista :
2.Tim.4:3 Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.


Ja edelleen:
Lopunajan ihmiset

2.Tim.3:1 Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat.
2 Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, [Room. 1:29-32]
3 rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia,
4 petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa,
5 he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia!
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Pohdintaa arvoista

ViestiKirjoittaja Ilpo » 21 Kesä 2015, 18:11

Lisään vielä yhden aiheeseen liittyvän kohdan toisesta kirjeestä Tessalonikalaisille:


2.Tes.2:3 Älkäät antako kenenkään teitänne vietellä millään tavalla; sillä ei hän ennen tule kuin luopumus tapahtuu ja synnin ihminen ilmoitetaan, kadotuksen lapsi,
4 Joka on vastaanseisoja, ja korottaa itsensä kaikkein päälle, mikä jumalaksi taikka jumalanpalveluksi kutsutaan, niin että hän istuttaa itsensä Jumalan templiin niinkuin Jumala, ja tekee itsensä jumalaksi.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

ViestiKirjoittaja Jani_S » 22 Kesä 2015, 18:29

.
Viimeksi muokannut Jani_S päivämäärä 11 Helmi 2016, 22:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: Pohdintaa arvoista

ViestiKirjoittaja MrB » 22 Kesä 2015, 18:55

Jani_S kirjoitti:Miksi haluat olla uskovainen, MrB?


Tulen tapakristitystä perheestä ja täytyy sanoa ettei usko ole lapsuudessani tai nuoruudessani näytellyt erityistä roolia. Silti jo pienestä pitäen minulla on ollut tarve etsiä vastauksia ja ymmärtää maailmaa. Ikäänkuin olisi jokin päämäärä, jota kohti ponnistella. Se on ollut elämän eri vaiheissa häilyväkin, mutta mitä lähemmäs lestadiolaista kristillisyyttä olen päässyt sitä varmemmin se on tuntunut oikealta polulta.

Kun sitten lopulta konkreettisesti päädyin tälle foorumille oikeastaan etsinyt uskoa, vaan pikemmin usko löysi minut. Otin asioista selvää ja kuultuani evankeliumin ja saatuani armon tunsin löytäneeni hengellisen kotini ja sen ainoan oikean uskon.
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14

ViestiKirjoittaja Jani_S » 22 Kesä 2015, 21:06

.
Viimeksi muokannut Jani_S päivämäärä 11 Helmi 2016, 22:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: Pohdintaa arvoista

ViestiKirjoittaja MrB » 24 Kesä 2015, 06:58

Jani_S kirjoitti:No mihin sinä sitä ainoaa oikeaa uskoa tarvitset?


Ainoalla oikealla uskolla tarkoitin sitä, että aiemmin elämässäni en ole ollut uskossa ja muistan kuinka oli monia asioita ja piirteitä, jotka herättivät minussa kysymyksiä ja joita en allekirjoittanut. Mutta vl:een tutustuttuani asiat ovat selkiytyneet ja tuntuvat jotenkin järkeenkäyviltä ja oikeilta, sellaisilta joita ei tarvitse kyseenalaistaa.
MrB
tutustunut
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Syys 2014, 21:14


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron