Kirjoittaja OPR » 19 Loka 2015, 17:03
Näen Ilpon lailla, että sirkus on aika lähellä teatteria, ja teatteri on selkeä synti, on ollut sitä uskovaisten keskuudessa alkuajoistaan asti, ja on yhä. Kun seuraa lehdistä väkisin vähänkin, mitä teattereissa näytetään, ja tietaa jostain tihkuvista tiedoista, että se on lopulta lähinnä vain "siistein" osa, on helppo uskoa, että tilanne senpuoleen ei ole muuttunut.
Tuohon ajatukseen kilpaurheilusta sanoisin, että siellä on kyseessä suuri maailman kunnia, josta lopulta aplodit vain jäävuoren huippu. Kova raha, ja vääränlainen viihteellisyys. On huomattavaa, että vielä 50-80 vuotta sitten uskovaiset kilpailivat varsin yleisesti kilpakentilläkin. Kuntourheilu sinällään on terveellinen elämäntapa. Mutta on eri asia, onko kilpaurheilu terveellistä. Nimenomaan elämäntapana. Kunnian ja kovan rahan lisäksi mm. urheilukilpailuissa yleisesti tarjottava alkoholi. Jostain syystä sinällään terveelliseen harrastukseen kilpailumuotona tuntuu liittyvän yllättävän vahvasti viina. Näiden syiden takia on nähty hyväksi, että uskovaiset eivät kilpaurheile, eivätkä osallistu yleisönä kilpaurheilutapahtumiin.
Penkkiurheilua esim. radiosta ei ole mielestäni syytä ajatella vääränä. Tietenkin sekin voi mennä liiallisuuksiin, että alkaa mennä seurojen edelle, tai muuten tulla liian tärkeäksi, jonkinlaiseksi liiallisuuteen meneväksi fanitoiminnaksi. Tämän asian kanssa on mielestäni pidettävä kohtuullisuus. Minulle on annettu elämänohjeeksi, että ei tehdä syntiä asiasta, jonka uskovaiset yleisesti ovat tapoihinsa ottaneet, ja hyväksyneet uskovaiselle sopivaksi. Sain neuvon, kun pähkäilin asiaa joulupukista ja pääsiäiskokosta. Alkujaanhan ne ovat pakanallisia tapoja. Vaikka usko ja Raamatun Sana ei koskaan muutu, on kulttuurillisia seikkoja, jotka muuttuvat ajan myötä. Elävässä Kristillisyydessä muutokset eivät mene Raamatun Sanan edelle, mutta saattavat aiheuttaa kulttuurillisia uudelleenkatsomisia. Mainittakoon, että en missään tapauksessa tällä tarkoita, että joku asia, jonka Raamattu selkeästi opettaa synniksi, voisi olla hyväksytty vain kulttuurin muuttumisen takia. On kuitenkin asioita, kuten uudet keksinnöt, joihin joudutaan ottamaan aina kyseisena aikana uudelleen kantaa kuinka suhtautua ilmiöön, ja se kannanotto tapahtuu viimekädessä nimenomaan Raamattuun, ja sen sanomaan vedoten, vaikka usein juuri kyseisestä asiasta (keksinnöstä) ei suoraa mainintaa Raamatusta löydy. Tarkoitan siis, että uskon kyllä, että Raamattu elämänohjeiden jakajana ei muutu. Lopulta sieltä löytyvät terveelliset neuvot, kuinka suhtautua myös uusiin ilmiöihin.