käpy kirjoitti:Mihin perustuu seuraava ajatus, minkä usein kuulee: viimeisellä tuomiolla ei kysytä muuta, kuin että onko sinulla synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa?
En muista raamatussa suoranaisesti lukevan noin, mutta onko tuo ajatus johdateltu jostakin tietystä raamatunkohdasta?
Itse asiassa Raamatusta ei myöskään löydy ilmaisua "Viimeinen tuomio".
Minä tunnistan Raamatusta kolme eri tuomion ajankohtaa,
joista järjestyksessään viimeistä voisi tietenkin sillä nimellä kutsua,
mutta Raamatusta tuota ilmaisua ei löydy.
Minä ymmärrän Raamatun ilmoituksen niin,
että me Jeesukseen uskovat, jotka olemme jo siirretyt kuolemasta elämään,
emme ole tuomittavina viimeisellä tuomiolla.
Viimeisellä tuomiolla olevista käytetään ilmaisua "kuolleet",
jonka ymmärrän tarkoittavan nimenomaan hengellisesti kuolleita.
Heidät tuomitaan. Ja tuomion perusteena ovat heidän tekonsa.
Ja jokainen, jonka nimeä ei löydy elämän kirjasta, heitetään tuliseen järveen.
Siinä mielessä tuo ajatus, jota aloituksessasi lainaat, on kyllä oikein.
Johannes (Ilm 20:11-15) kirjoitti:
Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen,
jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin;
ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja;
ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat,
ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat,
ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.
Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
Me Jeesuksen omat sen sijaan tulemme toisen tuomioistuimen eteen.
Tämä tuomioistuin on palkintotuomioistuin (bema).
Siinä ei ketään tuomita kadotukseen.
Mutta tällä tuomioistuimella meidät palkitaan tekojemme mukaan.
Tuli on koetteleva elämämme rakennuksen, mistä sen olemme tehneet.
Siis meidät armosta pelastetut palkitaan tai sitten ei palkita, mutta ei tuomita kadotukseen.
Paavali (2 Kor 5:10) kirjoitti:
Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen,
että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.