VL-FOORUMI

Keskustelupalsta vanhoillislestadiolaisille ja uskostamme kiinnostuneille. Ylläpitäjinä vanhoillislestadiolaisia yksityishenkilöitä.
Tänään on 18 Marras 2018, 05:26

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Iankaikkinen koristautuminen
ViestiLähetetty: 11 Tammi 2016, 12:02 
Poissa
Aurinkotuuli

Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00
Viestit: 1212
Iankaikkinen koristautuminen

Kun Rebekasta tuli Iisakin vaimo (1.Moos.24), huomaamme, että tässä Vanhan Testamentin esikuvassa Aabrahamin huoneesta lähti viestintuoja, joka koristi Rebekan. Näin siis Aabrahamin huoneen lähettiläät tänäkin päivänä saarnaavat iankaikkista evankeliumia. Tämä tapahtui kaivon luona, eikä ollenkaan sattumalta. Juuri kaivon äärellä tarjoillaan sitä vettä, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä. Näitä lähteitä ovat uskovaiset ihmiset.

Aivan oikein ovat ennen uskoneet kertoneet, ettei Rebekka itse itseään koristanut, ja lisäksi aivan oikein ovat he myös kertoneet, ettei Rebekalla ollut tuota ennen koristuksia: uskovaisen koristus (usko, Pyhä Henki) on nimittäin Rebekan pään koristus ja rannerenkaat ovat ne teot, jotka seuraavat uskoa; ja juuri tässä järjestyksessä niinkuin se on kirjoitettukin.

Vanhan testamentin kuva on hyvä ja näin Iisakin morsian koristellaan kauniimpiinsa. Uskovainen pääseekin kerran Karitsan hääjuhliin, siinä kuin Rebekka pääsi Iisakin hääjuhliin. Iisakissa piileekin kuva Kristuksesta, joka ei kuitenkaan ollut vielä se kelvollinen uhri siellä Morian vuorella.

Usein jumalattomat ovat kautta aikain Rebekan koristautumista tulkinneet synnin luvallisuudeksi. Tulee jo heti huomata, ettei Rebekka alkuunkaan itse koristautunut niinkuin tämän maailman ihmiset tekevät. Raamatullista koristautumista ei voikaan itse kukaan suorittaa, omilla töillänsä ei kukaan ihminen ansaitse autuutta, vaan usko tulee kuulosta.


Profeetan muistutus

Profeetta Hesekiel kirjoittaa: "11 Minä kaunistin sinut koruilla ja sinun ranteesi kultarenkailla ja kiedoin kaulaasi kultaiset ketjut. 12 Minä kiinnitin nenääsi kultarenkaan, ripustin korut sinun korviisi ja laskin hiuksillesi kimaltavan otsarivan." (Hes.16) Tässäkään ei ole epäselvyyttä kuinka se käy: itse Taivaan Jumala koristaa iankaikkisella koristuksella ja se käy Hänen sanansa kautta.

Vanhan Testamentin esikuvan mukaan Profeetan sana tapahtui pääsiäisenä. Moosekselle kävi kehoitus: "22 Jokainen nainen pyytäköön naapurin vaimolta tai talossaan asuvalta naiselta muistolahjaksi hopeaa, kultaa ja vaatteita. Pankaa ne poikienne ja tyttärienne ylle, ja näin viette egyptiläisiltä heidän rikkautensa." Juuri Kristuksen pääsiäisen tapahtumien ansiosta voi ihminen saada sen iankaikkisen koristuksen.

Kun Egyptin esikoiset kuolivat, voimme lukea kuinka tätäkään kehoitusta ei unohdettu: "35 Israelilaiset olivat Mooseksen neuvon mukaisesti pyytäneet egyptiläisiltä hopea- ja kultaesineitä sekä vaatteita, 36 ja Herra oli tehnyt egyptiläiset heille niin suosiollisiksi, että he saivat mitä pyysivät. Näin israelilaiset veivät egyptiläisiltä heidän rikkautensa."

Mooseksen neuvo oli koristaa vain pojat ja tyttäret, ei aikuisia. Lapset ovatkin uskon esikuvia. Muistamme senkin, ettei luvattuun maahan päässyt kuin lapset (jälkipolvet) sekä Kaaleb ja Joosua. Kuitenkin voimme lukea, että niitä koristuksia oli kohta vaimojenkin yllä: "2 Aaron sanoi: Ottakaa kultakorut, joita vaimonne, poikanne ja tyttärenne pitävät korvissaan, ja tuokaa ne minulle." Tämänkin takia Profeetta Hesekiel jatkaakin: "17 Sinä otit kauniit lahjasi, minun antamani kulta- ja hopeakorut, teit niistä miehuuden tunnuksia ja harjoitit haureutta niiden kanssa." Näin kävi, vaikka on kirjoitettu: "Älkää noudattako entisen asuinmaanne Egyptin tapoja". Naiset olivat ottaneet koristuksen omaksensa, vaikka se ei heille ollut tarkoitettu. Kulta oli tarkoitettu Tabernaakkelin rakennusmateriaaliksi eikä itsensä koristamiseksi! Kuitenkin lapsien päällä oli koristus kuin kuvainnollisena, Rebekan tapaisena koristuksena eli iankaikkisena koristuksena.

Laki sanookin sonnipatsaan tapahtumien jälkeen: "Pankaa nyt korunne pois, sitten minä päätän, mitä teille teen." 6 Niin israelilaiset luopuivat koruistaan eivätkä Horebinvuoren tapahtumien jälkeen enää käyttäneet niitä." Ei Taivaan Jumala iankaikkisesta koristuksesta, uskosta, kenenkään tahdo luopua. Näinollen käsky kävi ottaa kaikki fyysiset korut pois, koska näin oli parempi. Tässä tuli varjo sen kuvainnollisen morsiamen koristautumiseen, kun laki oli annettu, oli se jo rikottu ennen kuin se oltiin saatu. Lailla ei ansaitakaan paikkaa Karitsan häihin, koska kukaan ihminen ei sitä voi täyttää. Kuitenkin se on epäuskoisille ohjeeksi ja nuhteeksi. Se voi viedä aina luvatun maan rajalle. Eivät uskovaiset käytä korvakoruja (toisinaan vastakääntynyt voi tietämättään näinkin tehdä), eikä laki ole heitä vastaan tässäkään asiassa.


Egyptin aarteet

Mitä nämä Egyptiläisten rikkaudet olivat? Ensinkään ne eivät olleet Israelilaisten rikkauksia. Niissä on kuva synnistä, sillä Kristus otti maailman synnit kantaakseen ja juuri pääsiäisenä ne sovitti. Synnit eivät olleet alkuunkaan Kristuksen omia, kuten eivät olleet nämä Egyptin rikkaudetkaan Israelilaisten omia. Uskovaisilla onkin oikea synnintunto. Elämme syntisinä mutta synnin poispanijoina kantaen Rebekan koristuksia. Jos Aaronin kehoituksen lailla kokoamme syntimme omilla töillämme kasaan, siitä muodostuu epäusko eli kultainen sonnipatsas: "kun synti on kasvanut täyteen mittaan, se synnyttää kuoleman". Se ei sillä tavalla häviä, Aaronin pappisvirka ei poista syntejä vaan tarvitaan evankeliumia.

Eikö Egyptiläisten rikkaudet ole sellaisia, joista ei mielisi luopua? Epäuskoinen ei halua luopua synnistä, koska jos hän haluaisi synnistä luopua hänen tie veisi kohti parannusta. Juuri sen takia synti on tämän maailman rikkautta, juuri sen takia Egyptiläiset eli tämä maailma ei halua syntielämästä luopua vaan he pitävät syntiä kuin kalliina aarteena. Uskovaisten aarre on kuitenkin kuin peltoon kätketty aarre: se aarre on totisesti kätketty tältä maailmalta.

Egyptiläisten rikkaudet olivat tabernaakkelin rakennusmateriaalia. Tabernaakkelissa on kuva Jumalan valtakunnasta ja siinä syntiset mutta armahdetut ihmiset ovat saman katon alla rakkauden siteillä yhdistettyinä. Ulospäin se näyttää rumalta rakennukselta, mutta sisältäpäin täynnänsä kultaa ja komeutta. Kuitenkin tämän maailman epäuskoiset, aikamme Egyptiläiset, eivät anna syntejä anteeksi, vaan tarrautuvat kaikkeen mahdolliseen saastaan pitäen niitä anteeksi antamattomina. Tämä ilmenee mm. erilaisilla 70-luvun tapahtumien julkisina toistoina, perättömina tai joskus aiheellisenakin, ja tahallisilla sekä tahattomilla väärinymmärryksillä ja mustamaalauksella.

Yhtä lailla on Egyptin maasta ajan saatossa löydetty Faaraoiden ja muiden ylimyksien aarteita. Tämä maailma alituiseen etsii ja keksii keinoja, kuinka tehdä syntiä kun he tuntevat etteivät tarpeekseen saa ja nykyinen syntielämä jo kyllästyttää. Toisinaan joku kätkö saatetaan löytää, joka ikääkuin kuvaa sitä, että syntiä voidaan näinkin tehdä. Näin se pahuus yltyy ja median kautta levitellään tätä heidän ilosanomaansa muillekin.


Lankeemuksia

Jaakobin vaimolle Raakelillekin oli tämän maailman jumalia, muun muassa korvakoruja, tullut mukaan Labanin tiloilta. Niitä myöhemmin haudattiin Sikemiin suuren puun alle. Laban lähti Jaakobin joukkojen perään, kun koki että häneltä oli tavaraa varastettu: tämän kuvan mukaan sielunvihollinen tuntee omaisuutensa, ja ärhäkkäästi lähtee omaansa eli syntiä hakemaan. Näin on maailmankin laita: aikamme Egyptiläiset kokevat, että heidän omaisuuttaan eli rikkauksiaan on viety, kun syntejä on anteeksi uskovaiset saaneet. Eivät ne muka mihinkään kadonneet. Näin tämä maailma syyttää Labanin lailla uskovaisia. Mutta kun pidämme uskon ja hyvän omantunnon ja tunnustamme syntimme, ei se paholainen löydä omaansa kuin ei Labankaan löytänyt jumalten kuviansa.


Israelilaisten koristus

Tuomarien kirjan 8. luvusta voimme lukea: "Midianilaisilla näet oli koruinaan kultarenkaita, koska he olivat ismaelilaisia.". Juuri nämä kultarenkaat olivat korvakoruja, kuin voimme eri kielien käännöksistä todeta. Se on aikamme Midianilaistenkin tunnusmerkki: he julistavat tämänkaltaisen maallisen koristautumisen luvallisuutta. Jae tosin myös kertoo sen, etteivät Israelilaiset pitäneet korvakoruja. Näin se vain on tänäkin päivänä: ei sydämen uskovaisilla ole tarvetta tällaiseen maalliseen koristautumiseen. Jeesus sanookin: "Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen".

Ilmestyskirjan portto (Ilm.17) onkin koristettu maallisilla koristuksilla kiirestä kantapäähän. Danielin kirjasta (Dan.11) voimme lukea: "Hän ottaa haltuunsa kulta- ja hopeakätköt ja kaikki Egyptin ihmeelliset rikkaudet, ja libyalaiset ja nubialaiset seuraavat häntä saattueena." Joskus historiassa häpeällisinä pidetyt synnit ovat kuin kätköistä esiin kaivettuja aarteita tänä päivänä. Mikä oli joskus häpeällistä, on nykyään erinomaista ja esimerkillistä. Näistä riittää esimerkkejä lukematon määrä. Tässä on kyse synnin luvallisuudesta moninaisissa muodoissaan. Näitä syntejä kansat seuraavat ja esimerkkinänsä pitävät. He ovat kuin olisivat aarteen kätköstä löytäneet.

Toisenlaisenkin koristuksen voimme huomata ilmestyskirjasta: "Taivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko, kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä.". Uskovaisia pukeekin Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, ja se kunnian seppele, se oikea apostolinen usko ja opetus jonka avulla pääsemme kerran Karitsan häihin, Rebekan hengellisen morsiamen koristuksen, elävän uskon kera.


(Tällaisia Egyptitutkimuksia tällä erää, kommentoikaa toki jos särisee korvassa jossain kohti!)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Touko 2016, 07:49 
Poissa
Aurinkotuuli

Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00
Viestit: 1212
Ihan taas ajalliseen koristautumiseen liittyen:
Iso Katekismus: Kolmas osa: Isä meidän -rukous: Kuudes pyyntö kirjoitti:
Maailmassa ei kerta kaikkiaan ole mitään muuta kuin vihaa ja kateutta, vihollisuutta, väkivaltaa ja vääryyttä, luottamuksen pettämistä, kostoa, kirousta, moittimista, panettelua ja pöyhkeää ylpeilyä, johon liittyy ylenpalttista koreilua, kunnianhimoa sekä maineen ja vallan tavoittelua.

Englanniksi tuo on "superfluous finery", ja superfluous tarkoittaa ylenpalttista, mutta myös tarpeetonta.

Ylenpalttinen tarkoittaa "superfluo":ta, josta se lienee johdettu:

Synonyymisanakirja: ylenpalttinen
ylenpalttinen
superfluo.
->
Sivistyssanakirja: superfluo
superfluo
espanja
tarpeeton
ylenpalttinen, ylitsevuotava

Josta huomaamme, että merkityksenä on myös "tarpeeton".


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Kesä 2016, 18:16 
Poissa
kiinnostunut

Liittynyt: 03 Kesä 2016, 20:51
Viestit: 11
J. Vernon McGee, amerikkalainen pastori jonka sanoma tavoitti miljoonia, hyvin oppinut mies jonka sanomasta en tiheälläkään kammalla löytänyt mitään huomauttamista: "Jos aita kaipaa maalaamista, maalaa aita".

Jumala loi Eevan kauniiksi, ja vaikka tuo kauneus on aikojen saatossa rapistunut ei ole mitään pahaa siinä että nainen on kaunis. Eri asia tietysti on, jos yritetään korostaa seksuaalisuutta, sellainen ei sovi kristitylle.

Suosittelen kaikille englanninkielentaitoisille J.V.McGeen kommentaareja, ne ovat hyvin valaisevia: http://www.ttb.org/resources/free-5-yea ... -downloads


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Kesä 2016, 21:28 
Poissa
Aurinkotuuli

Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00
Viestit: 1212
Hep0nen kirjoitti:
J. Vernon McGee, amerikkalainen pastori jonka sanoma tavoitti miljoonia, hyvin oppinut mies jonka sanomasta en tiheälläkään kammalla löytänyt mitään huomauttamista: "Jos aita kaipaa maalaamista, maalaa aita".

Jumala loi Eevan kauniiksi, ja vaikka tuo kauneus on aikojen saatossa rapistunut ei ole mitään pahaa siinä että nainen on kaunis. Eri asia tietysti on, jos yritetään korostaa seksuaalisuutta, sellainen ei sovi kristitylle.

Suosittelen kaikille englanninkielentaitoisille J.V.McGeen kommentaareja, ne ovat hyvin valaisevia: http://www.ttb.org/resources/free-5-yea ... -downloads


1992: Jer.4 kirjoitti:
30 Sinä Jerusalem, tuhon oma!
Miksi pukeudut loistavanpunaisiin vaatteisiin,
miksi ripustat yllesi kultakoruja
ja maalaat silmäsi luomivärillä?
Turhaan sinä kaunistat itseäsi!

Rakastajasi ovat sinut hylänneet,
nyt he väijyvät henkeäsi.

Elävästi uskovatko ovat hylkäämässä? Ei, vaan ympäröivä maailma: Egypti eli tämä maailma (Hes.16:26), vasemman puolen lihallisine
houkutuksineen ja Assyria (Hes.16:28) eli tuo oikean puolen lakivanhurskaus. Miksi hylkäämässä, eivätkö ne ennemmin hurraisi ja kiittäisi
tällaista toimintaa? Tälle maailmalle ja sen ruhtinaalle ei riitä, että hiukan ehostaa - koko henkeä väijytään, ja tämä onkin raamatullisen
selkeä tie, kuinka menettää elävä usko, ihan vaan alkuun hiukan langetaan. Tästä hengestä on erityisesti kyse:
1992: Jaak.4 kirjoitti:
4 Te uskottomat! Ettekö tiedä, että rakkaus maailmaan on vihaa Jumalaa kohtaan? Joka tahtoo olla maailman ystävä, asettuu Jumalan viholliseksi. 5 Vai luuletteko, että Raamattu syyttä sanoo: "Mustasukkaisen kiihkeästi hän halajaa henkeä, jonka on meihin pannut"

Profeetta sanoo "turhaan". Niin kauan kun maailmaa miellyttää pieni ehostus, niin kauan se ei ole turhaan. Maailman mielestä se ei ole turhaan. Tämä on tuota maailman ystävyyttä, josta Jaakob yllä puhuu. Mutta nyt, maailmalle ja sen ruhtinaalle onkin tyystiin sama että onko meikit lattialla vai naamassa: sille on yksi lysti, kunhan saadaan ovi, josta kulkea saastuttamaan sydän. Tämän maailman ruhtinas haluaa koko hengen. Näinollen profeetta sanoo "turhaan".

Kun en joskus ollut uskovainen, ajattelin että meikit kaunistavat. Mutta kun olen ollut uskovainen, olen huomannut erään seikan: meikit rumentavat. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Kesä 2016, 22:13 
Poissa
kiinnostunut

Liittynyt: 03 Kesä 2016, 20:51
Viestit: 11
Minäkin kyllä pidän enemmän naisesta au naturel, mutta jos hänelle tulee parempi olo hillitystä meikkaamisesta ja vaatteidensa valikoinnista, olkoon niin.
Minusta kyse on ehdonvallan asiasta, siitä ei ole kirjoituksissa juuri mainintaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Kesä 2016, 23:00 
Poissa
kiinnostunut

Liittynyt: 03 Kesä 2016, 20:51
Viestit: 11
Kun Rebekasta tuli Iisakin vaimo, huomaamme että Rebekka oli vedenhakumatkalla, jolle tuskin pannaan pyhävaatteita päälle. Toiseksi huomaamme, että Iisak lähetti tulevalle vaimolleen runsaita lahjoja, nimenomaan koristuksia. Tuota ennen Rebekalla tuskin oli koristuksia, koska Laaban oli saita mies.

Hesekiel kirjoittaa Israelista, Jumala rakkaastaan jonka koristi, siis Israelin kansasta jolle antoi kaikkea hyvää. Oliko se huonosti tehty? Ei. Sittemmin Israel sortui epäjumalanpalvelukseen, ts. hengelliseen huoruuteen, missä vaiheessa koristuksista tuli loukkaus Jumalaa kohtaan.

Egyptissä Israel oli tehnyt orjatyötä sukupolvien ajan. Jumala huolehti etteivät he jäisi ilman palkkaa. Siinä vaiheessa kun faaraon sydän oli edelleen paatunut, kaikki muut tunnustivat Israelin Jumalan voiman omiensa yli, ja antoivat lahjoja että pääsisivät Israelista eroon.
Lahjat tuotiin tietysti suvun vanhimmalle, joka jakoi lahjat nuoremmille. Siten "pojat ja tyttäret" ei välttämättä tarkoita alaikäisiä sen enempää kuin "Aabrahamin lapset" tarkoittaisi nimenomaan lapsia.

"älkää noudattako.. .. Egyptin tapoja" viittaa Egyptin tapoihin. Siellä oli tapana pitää amuletteja jotka oli omistettu ties mille epäjumalille.
Lisäksi vaikuttaa kummalliselta että Jumala olisi antanut Egyptin rikkauden synnin vertauskuvana omalle kansalleen.

Laabania motivoi ahneus. Häneltä ei pöllitty mitään muuta kuin hänen kotijumalansa, joihin uskomuksen mukaan kiinnittyi talon vauraus. Lisäksi häntä korpesi se, että Jaakob vei häneltä omaisuutensa, palkkansa jonka hän suunnitteli pitävänsä itsellään.

Midianilaisten korvakoruissa ei ole mitään sen kummallisempaa kuin Egyptiläisten. amuletteja jotka on omistettu epäjumalille. Israelilaiset eivät pitäneet sellaisia, eivätkä ottaneet tatuointeja juuri siitä syystä että Israelin oli tarkoitus erottua Jumalan kansana ympäröivistä kansoista. Ulkonäkö- ja ruokavalioasioissa pääpaino oli erottumisella, ei sillä mitkä asiat erottivat.

"Ilmestyskirjan portto (Ilm.17) onkin koristettu maallisilla koristuksilla kiirestä kantapäähän. Danielin kirjasta (Dan.11) voimme lukea: "Hän ottaa haltuunsa kulta- ja hopeakätköt ja kaikki Egyptin ihmeelliset rikkaudet, ja libyalaiset ja nubialaiset seuraavat häntä saattueena." Joskus historiassa häpeällisinä pidetyt synnit ovat kuin kätköistä esiin kaivettuja aarteita tänä päivänä. Mikä oli joskus häpeällistä, on nykyään erinomaista ja esimerkillistä. Näistä riittää esimerkkejä lukematon määrä. Tässä on kyse synnin luvallisuudesta moninaisissa muodoissaan. Näitä syntejä kansat seuraavat ja esimerkkinänsä pitävät. He ovat kuin olisivat aarteen kätköstä löytäneet".
En kiistä, kaikki tuo on silmiemme edessä.

Ilmestyskirjan nainen jolla oli "pukunaan aurinko, kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä" viittaa Israeliin, ei koristeisiin, vrt. Joosefin näky.

"Uskovaisia pukeekin Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, ja se kunnian seppele, se oikea apostolinen usko ja opetus jonka avulla pääsemme kerran Karitsan häihin, Rebekan hengellisen morsiamen koristuksen, elävän uskon kera"
Mainiosti sanottu, ja totta sanasta sanaan, paitsi että en ymmärrä mitä Rebekka tuossa tekee, hänhän myöhemmin huijasi Jaakobin (=kantapää ts. pettäjä) kanssa miestään oikein kunnolla, oman poikansa kustannuksella.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Kesä 2016, 10:18 
Poissa
Aurinkotuuli

Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00
Viestit: 1212
Hep0nen kirjoitti:
Kun Rebekasta tuli Iisakin vaimo, huomaamme että Rebekka oli vedenhakumatkalla, jolle tuskin pannaan pyhävaatteita päälle. Toiseksi huomaamme, että Iisak lähetti tulevalle vaimolleen runsaita lahjoja, nimenomaan koristuksia. Tuota ennen Rebekalla tuskin oli koristuksia, koska Laaban oli saita mies.

Tarkoittanet varmaan Betuelia. Betuelista Origen tietää kertoa, että hän oli rikas mies ja olisi voinut tyttärelle hyvinkin kaikenlaisia koruja. Iisakissa on kuva Kristuksesta, Rebekassa kristillisestä kirkosta. Näinollen kappale on hyvin hengellinen, aiheesta löytyy luettavaa mm. täältä:

Origen: Homilies on Genesis and Exodus
https://books.google.fi/books?id=X_mSBavPcq4C
Toinen hyvä on Martti Lutherin saarnoja 1 Mooseksen kirjasta. Korvakoru on siinä Pyhä Henki.

Hep0nen kirjoitti:
Hesekiel kirjoittaa Israelista, Jumala rakkaastaan jonka koristi, siis Israelin kansasta jolle antoi kaikkea hyvää. Oliko se huonosti tehty? Ei. Sittemmin Israel sortui epäjumalanpalvelukseen, ts. hengelliseen huoruuteen, missä vaiheessa koristuksista tuli loukkaus Jumalaa kohtaan.

Näin ne hengelliset korvakorut, elävä usko, Abrahamin huoneesta jaetaan. Sanansa kautta se tapahtuu, usko tulee kuulosta.

Hep0nen kirjoitti:
Egyptissä Israel oli tehnyt orjatyötä sukupolvien ajan. Jumala huolehti etteivät he jäisi ilman palkkaa. Siinä vaiheessa kun faaraon sydän oli edelleen paatunut, kaikki muut tunnustivat Israelin Jumalan voiman omiensa yli, ja antoivat lahjoja että pääsisivät Israelista eroon.
Lahjat tuotiin tietysti suvun vanhimmalle, joka jakoi lahjat nuoremmille. Siten "pojat ja tyttäret" ei välttämättä tarkoita alaikäisiä sen enempää kuin "Aabrahamin lapset" tarkoittaisi nimenomaan lapsia.

Tuosta suvun vanhimmasta ei liene raamaatussa mainintaa. Sen sijaan: " 22 Jokainen nainen pyytäköön naapurin vaimolta tai talossaan asuvalta naiselta muistolahjaksi hopeaa, kultaa ja vaatteita."
Hep0nen kirjoitti:
"älkää noudattako.. .. Egyptin tapoja" viittaa Egyptin tapoihin. Siellä oli tapana pitää amuletteja jotka oli omistettu ties mille epäjumalille. Lisäksi vaikuttaa kummalliselta että Jumala olisi antanut Egyptin rikkauden synnin vertauskuvana omalle kansalleen.

1992: Hepr.11 kirjoitti:
25 Hän mieluummin jakoi Jumalan kansan kärsimykset kuin hankki synnistä ohimenevää nautintoa. 26 Hän näet piti Kristuksen osaksi tulevaa häväistystä suurempana rikkautena kuin koko Egyptin aarteita, sillä hän kiinnitti katseensa tulevaan palkintoon.

Passover, tuo Exoduksen pääsiäinen, on totinen kuva oikeasta pääsiäisestä, mutta vain kuva. On totta, että Egyptin rikkauksissa oli myös tuo morsiamen Rebekallinen koristus, koska kertoohan profeetta:
1992: Jer.2 kirjoitti:
Minä muistan, miten uskollinen olit, kun olit nuori,
muistan, millainen oli rakkautesi, kun olit morsian.
Sinä seurasit minua autiomaassa,

maassa, jossa mikään ei kasva.

Exoduksen pääsiäisessä oli teuraslammas (tai vuohi) ja luita ei saanut rikkoa. Huomaathan, kuinka evankelista Johannes sanoo, ettei luita ristinpuulla rikottu. Paljon on tarkkoja yksityiskohtia, niistä äkkiä kirjoittaisi enemmänkin. Huomaathan, kuinka Johannes kastaja sanoo: "Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin!" Missä tämä Karitsa oli Passover pääsiäisenä? Israelilaisten mahoissa, syötynä. Mekin syömme Kristuksen lihaa, kun uskolla uskomme raamatun sanaa ("Minun lihani on todellinen ruoka"). Se Kristus, joka meissä asuu, ottaa synnin pois, koska hän oli ilman syntiä. Meillä on merkki: olemme syntisinäkin armahdettuja! Se sama Kristus, joka Israelilaisissa oli, kykeni ja kykenee ottamaan Egyptiläistenkin synnit, sanansa kautta! Näinollen, Kristus otti harteilleen maailman synnin, mutta sama tapahtui kuvainnollisesti Exoduksen passover pääsiäisenäkin.
Hep0nen kirjoitti:
"Uskovaisia pukeekin Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, ja se kunnian seppele, se oikea apostolinen usko ja opetus jonka avulla pääsemme kerran Karitsan häihin, Rebekan hengellisen morsiamen koristuksen, elävän uskon kera"
Mainiosti sanottu, ja totta sanasta sanaan, paitsi että en ymmärrä mitä Rebekka tuossa tekee, hänhän myöhemmin huijasi Jaakobin (=kantapää ts. pettäjä) kanssa miestään oikein kunnolla, oman poikansa kustannuksella.

Lain mukaan esikoisuus kuului ensiksi syntyneelle, mutta:
1992: 1.Aik.5 kirjoitti:
"Ruuben oli Israelin esikoinen, mutta koska hän häpäisi isänsä vuoteen, ei häntä enää mainittu esikoiseksi, vaan johtoasema annettiin Israelin pojan Joosefin jälkeläisille."

Mutta Ismaelille kävi kuin Ruubenille, synti oli saanut voiton ja hän menetti esikoisuutensa. Jaakob vieläpä hankki siihen vahvistukseksi kaupan. Jaakob oli siis virallisestikin esikoinen. Meillä uskovaisilla on Jaakobin ääni (1.Moos.27:22), mutta Esaun kädet ja vaatteet: elämme kaksiosaisina, Kristus elää sydämissämme mutta olemme taipuvaiset syntiin; kun syntejä saarnaamme anteeksi, on siinä totinen Kristuksen oma sana, Jaakobin ääni, joka on voimallinen. Kaksiosaisille uskoville kuuluu iankaikkisen elämän siunaus.

Näin lyhyesti hajanaisia ajatuksia.


Viimeksi muokannut mies päivämäärä 09 Kesä 2016, 13:31, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Kesä 2016, 12:51 
Poissa
Aurinkotuuli

Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00
Viestit: 1212
Ambrose: Jacob and the happy life kirjoitti:
Rebecca, when she knew that Isaac was coming to meet her, dismouted from her camel and
covered herself with a mantle (Gen.24:65). Just so this soul anticipated the mark of the wedding garment,
so that she might not be cast out as one not having a wedding garment (Matt.22:12-13)

Lyhyesti suomennettuna, Rebekalla oli hääpuku: kuninkaanpojan häissä tulee olla hääpuku - se oli Rebekalla.

(Tällaista hääpukua ei laiteta itse päälle; Luther piti Ambrosea elävästi uskovana)

Miksi Raamatussa, erityisesti VT:ssa on paljon esikuvallista tekstiä? Tulee huomata, että joku kirkko-isäkin
taisi tokaista että monella on taipumus perversioida raamatun esikuvallista tekstiä, mm. luullen, että Rebekka
antaisi luvan ylenpalttiseen koreiluun. Mutta tässä kertauksen vuoksi syy esikuvallisen tekstin merkityksestä:
1992: Mark.4 kirjoitti:
Vertausten tarkoitus

10 Kun Jeesus sitten oli jäänyt yksin kahdentoista opetuslapsensa ja muiden seuralaistensa kanssa, nämä kyselivät häneltä, mitä vertaukset tarkoittivat. 11 Hän sanoi heille: "Teille on uskottu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta nuo ulkopuoliset kuulevat kaiken vain vertauksina,

12 jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä huomaisi, jotta he kuullessaankaan eivät kuulisi eivätkä ymmärtäisi, eivät kääntyisi eivätkä saisi anteeksi."

Tästä jo huomaa, minkälainen sävy selitykselle oli muinoin (sivulta 124 alkaen):
https://books.google.fi/books?id=cSL_4GMigvEC

Muistan aiheesta lukeneeni jonkun selityksen, joka kirkasti asiaa erityisen selkeästi, laitan sen tänne jos joskus siihen taas törmään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Kesä 2016, 18:50 
Poissa
kiinnostunut

Liittynyt: 03 Kesä 2016, 20:51
Viestit: 11
Kiitoksia kritiikistä! PDT_Armataz_01_37
Hyviä pointteja, pitää märehtiä asiaa rauhassa ja tarkistaa, vaikka moni asia todelta vaikuttaa.

Mainittakoon, että pidän itseäni tyhmänä, raamatustakaan en tiedä paljoa pintaa syvemmältä. Mutta jos ei suutansa avaa ei mitään opi. Mieluummin olen tyhmä (ei siis niin että kukaan olisi täällä väittänyt minun olevan tyhmä, se on ihan oma vakaumus), avaan suuni ja opin kuin viisas ja hiljaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Kesä 2016, 08:25 
Poissa
Aurinkotuuli

Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00
Viestit: 1212
Eräs ehkä tärkein asia oli jäädä kuin varjoon. Jotkut tutkijakirjailijat kertovat, että tämä seuraava lainaus koskien egyptiläisiin kohdistunutta 'ryöstöä', eli 2.Moos.12 "Näin israelilaiset veivät egyptiläisiltä heidän rikkautensa." -asiaan viitaten, juontuu Apostolilta, ilmesesti "presbyter":n ollen Polycarp:n, joka oppiansa sai apostoli Johannekselta. Iraenauksen oma kommentaari tosin perästäpäin käsittelee "niitä näitä", mutta lukekaamme Iraneauksen lainaus:
Irenaeus: Adversus haereses, Book IV, Chapter 30 kirjoitti:
as also the presbyter remarked: For if God had not accorded this in the typical exodus, no one could now be saved in our true exodus; that is, in the faith in which we have been established, and by which we have been brought forth from among the number of the Gentiles.

ja myös piispa (ilmeisesti Polycarp) mainitsi: Jos Jumala ei olisi sisällyttänyt tätä ("rikkauksien viemistä") tässä 2.Mooseksen kirjassa, ei kukaan tulisi pelastetuksi meidän todellisessa korvenmatkassa; tämä on, siinä uskossa mihin olemme perustetut, ja minkä kautta olemme syntyneet (eroitetut?) pakanoiden keskuudesta.

Toisinsanoen näyttää, että asia on aivan erityisen tärkeä. Jos se olisi yksinomaan vaan maallinen palkka (oli se toki sitäkin), niin tuskin siitä sanottaisiin että ilman "ei kukaan tulisi pelastetuksi".

Ketä se hyödyttää, että pääsiäinen tapahtui? Ihminen voi lukea, että Kristus kuoli ja ylösnousi. Mitä se ketään liikuttaa? Suuri valtaosa ihmisistä elelee kuitenkin synnin luvallisuudessa? Jotain tärkeää puttuu?

Huomaamme ja muistamme, että Rebekka sai häävaatteensa kuninkaan pojan häihin Abrahamin palvelijalta (olisihan hän voinut kieltäytyäkin lahjoista!), Mesopotamiassa. Yhtälailla, ihmisen varsinainen korvenmatka alkaa, kun hän kuulee ja vastaanottaa evankeliumin Egyptissä, tässä maailmassa ("he saivat mitä pyysivät" (2.Moos.12:36)), uskon kultaa pyydetään, evankeliumia anotaan - joka tarkasti perustettu apostoliseen, raamatulliseen opetukseen. Juuri tämä, että Jumala koristaa, on sitä, että ihminen saa sen häävaatteen, joka kelpaa Kuninkaan pojan häissä. Kas siinä oikeanlainen pääsiäinen, jonka avulla pääsee iankaikkiseen luvattuun maahan. Se on se todellinen ryöstösaalis, todellinen aarre mitä tämä maailma pitää sisällään, nimittäin se elävä usko, eikä se saarnaamalla evankeliumia lopu kesken. Katsos joskus armonaika loppuu, ja tälle maailmalle tulee loppu - sitä aarretta ei enää ole saatavilla - mutta taivahassa aartehet pysyvät. Sinne ne israelilaisetkin veivät kuvainnollisesti, luvattuun maahan saaliinsa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Tämäkin on ilmainen foorumi, jonka tarjoaa munfoorumi.com

Ilmoita asiaton sisältö

Muuta yksityisyysasetuksia