LÄhetystyöstä

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 17 Tammi 2016, 13:42

En tiedä onko tästä aiheesta täällä jo keskusteltu, en jaksanut ruveta selaamaan. Jos on keskusteltu, ehkä joku voi ystävällisesti ohjata minut tuohon keskusteluun.

Olen nimittäin monta kertaa miettinyt tätä lähetystyöasiaa. Olen ymmärtänyt, ettei SRK mene mihinkään maahan pitämään seuroja, jos sinne ei ensin kutsuta? Mihin tämä perustuu? Ja olenko edes ymmärtänyt oikein?

Minä, kuten joku minut muistava tietää, en ole ollut lapsesta saakka tällaisessa uskossa. Ja minusta tuntuu, että minun löytö silloin 10 vuotta sitten oli sellainen, että minä haluaisin kertoa siitä kaikille. Maailmassa ei kuitenkaan ole kovin monta maata, jossa tätä uskoa on. Onko jonkun käytännön syyn vai minkä vuoksi mahdotonta, ettei muihin maihin mennä seuroja pitämään? Minusta tuntuu,e ttei tätä armon aikaa enää kovin paljon jäljellä ja minulle on tullut hätä niiden miljoonien ja miljoonien ihmisten puolesta, jotka ei ole kuulleetkaan kristinuskosta. Esim. Kiina on iso maa, jossa on paljon pimeyttä. Tosin siellä on kyllä ehkä aika vaikea julistaa kristinuskoa. Ja jonnekin Pohjois-Koreaan ei varmasti ole mitään asiaa. Italiasta on tullut minulle hyvin rakas ja tärkeä maankolkka, koska se kaikkein rakkain ystävä löytyi sieltä. Olen opiskellut kieltä ahkerasti senkin takia, että jos joskus sattuisi olemaan tulkille tarvetta siihen maahan. Siellä on luterilaisiakin seurakuntia jonkun verran.

Eräs ystäväni sanoi, kun kysyin tätä asiaa häneltä, että se perustuu Raamattuun, Raamatun aikaan mentiin vasta, kun kutsuttiin. Minulle tuli mieleen se kohta, jossa Paavali kierteli kaupunkia ja katseli jumalille omistettuja patsaita. Löytäessään patsaan tuntemattomalle jumalalle, hän alkoi saarnata siellä siitä jumalasta. Ei kukaan häntä kutsunut. Olisiko se ihan mahdotonta ottaa johonkin luterilaiseen seurakuntaan jossain maassa yhteyttä ja ehdottaa, että voisiko tulla pitämään seuroja?

Internet on nykyaikana sellainen asia, josta itse olen ainakin tosi iloinen. Aina ei pääse seuroihin. Mutta on ihanaa, kun voi kuunnella netistä. Ja ulkomailla olevat suomalaiset voivat myös kuunnella. Mutta olisiko mahdollista lähettää seuroja eri kielillä? Silloin sanoma voisi tavoittaa ehkä ulkomaalaisia, jotka ei suomea taida. Tai ehkä niin tehdäänkin jo?

Tulkkipulasta kuulin viime kesän suviseuraradiosta. Olen rukoillut, että löytyisi uusia tulkkeja, jotka puhuisivat mahdollisimman monia eri kieliä.

MInä kun en nyt asioista hirveän paljon ymmärrä, niin anteeksi, jos ihan kummia kyselen.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Tammi 2016, 14:31

Eräs ystäväni sanoi, kun kysyin tätä asiaa häneltä, että se perustuu Raamattuun, Raamatun aikaan mentiin vasta, kun kutsuttiin. Minulle tuli mieleen se kohta, jossa Paavali kierteli kaupunkia ja katseli jumalille omistettuja patsaita. Löytäessään patsaan tuntemattomalle jumalalle, hän alkoi saarnata siellä siitä jumalasta. Ei kukaan häntä kutsunut. Olisiko se ihan mahdotonta ottaa johonkin luterilaiseen seurakuntaan jossain maassa yhteyttä ja ehdottaa, että voisiko tulla pitämään seuroja?

Aivan oikein ystäväsi kertoi, että Raamattuun ja Raamatun käytäntöön lähetysmuoto perustuu. Paavalikin meni siihen kaupunkiin lähetettynä, ei omasta päähänpistostaan. Apostolien teoissa kerrotaan tapauksesta, että Paavalilla oli ajatus mennä tiettyyn suuntaan, mutta Pyhä Henki esti ainne lähtemästä. Sen sijaan Paavalille näytettiin pian sen jälkeen toinen suunta, sieltä löytyi vastaanottavaa uskoa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja mies » 17 Tammi 2016, 15:21

Pietarin kalansaaliissa oli alkuun kuva siitä, ettei omalla työllä niitä kaloja tullut, ei ensimmäistäkään kalaa tullut nuottaan. Mutta kun Kristus osoitti paikan, ja Hänen kehoituksestaan toimittiin, tulosta tuli heti.

Kun Kristus osoittaa ajan ja paikan, ei se jää arvelun varaan, vaan kaikki toteutuu hänen käskynsä jälkeen: ei se jää tapahtumatta.

Ei Jumalan valtakuntaan kaloja tule omien töiden tuloksena. Ei ensimmäistäkään.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja käpy » 17 Tammi 2016, 16:07

Kaikista tärkein lähetystyö on omassa lähipiirissä. Hesekielille Jumala sanoi:
"Sillä ei sinua lähetetä outokielisen ja kankeapuheisen kansan tykö, vaan Israelin heimon tykö" . Toki jos Jumala antaa mahdollisuuden puhua oudoille ihmisille, niin Ok. Ihminen ei tiedä mikä on Jumalan tarkoitus. Ihminen ei voi tietää missä on Hänen valituita. Kannataa opiskella kieliä ja puhutella niitä joitten kanssa on tekemisissä. Ties vaikka sinnekkin avautuu mahdollisuus tehdä lähetystyötä.
käpy
tutustunut
 
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 17:17

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Tammi 2016, 19:57

Kun ajatellaan lähetystyötä ja --mahdollisuuksia, on hyvä muistaa että työ on Jumalan ja Jumalan ovat mahdollisuudetkin. Kun Jumala näkee jossakin vastaanottavaa mieltä, tietää Jumala miten sinne evankeliumi lähetetään. Ainakin yksi esimerkki löytyy sotamuistelmakirjasta "Tässä auttoi Herra"
Kirjassa kerrotaan vangiksi jääneestä, pahoin haavoittuneesta venäläisestä sotilaasta. Uskovainen Suomen sotilas komennettiin vartioimaan vankia, koska tämäkin osasi suomea, syntyi vangin ja vartijan välille keskustelu. Se siirtyi pian uskomisen asiaan ja kohta sai vartija saarnata vartiooimalleen 'viholliselle' kaikki synnit anteeksi. Tarina jatkuu sen jälkeen, jos jollakin on kyseinen kirja, voisit etsiä kertomuksen ja lukea siitä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja mies » 17 Tammi 2016, 21:27

Tässä vielä tuo Lutherin selitys tarkemmin: (ulkomuistista muistelin lyhyesti yllä)
Martti Luther: Kirkkopostilla kirjoitti:53. Pyhän Pietarin kalansaaliskertomuksen merkityksen on Kristus itse selittänyt näillä lausumillaan sanoilla: »Täst‘edes sinä saat saaliiksi ihmisiä». Siinä on kuvattuna seurakunnan hengellinen hallinta, mikä sisältyy saarnavirkaan. Järvi eli vesi näet on maailma. Kalat ovat ihmiset. Kädenote ja verkko, joiden avulla kalat saadaan, on ulkonainen saarnavirka: aivan samoin kuin verkko heitetään veteen, saarnakin käypi ihmisten keskuuteen.

54. Saarnavirkaa on kuitenkin kahdenlaista. Toisella yritetään voittaa ihmisiä ilman Kristusta; se on lain saarnaa, joka vaatii vain omia tekojamme ja joka synnyttää joko röyhkeitä pyhiä, jotka vapaina ja pyydystämättöminä tahtovat liikuskella veden avaroissa syvänteissä, esiin tulematta, tai se vain kauhistaa ja luotansa karkoittaa sellaiset omattunnot, jotka jo ennestäänkin ovat turvattomat ja heikot.

55. Niinpä kaikki koko yön — lain — kestävä työnteko ja vaivannäkö on turhaa ja mitätöntä, kunnes Kristus, mukanansa toinen saarnavirka, tulee saapuville tuoden myötänsä päivän ja lohdullisen, iloisen evankeliumin ilmestyksen; se valaiseepi sydämet Jumalan armon tuntemisella ja käskee sitten heittää verkot apajalle. Hänen sanaansa noudatettaessa saadaan suuri, runsas tulos: sydämet tulevat nyt haluisiksi, tullen mieluisasti Kristuksen uskon kuuliaisuuteen, jopa ne itse tunkeutuvat siihen, pannen alttiiksi henkensä ja kaikkensa, niinkuin Kristus, Matteuksen Evankeliumin 11. luvussa (12. jakeessa), sanoo: »Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen».

56. Kalansaalis on niin runsas, ettei yksi venhe — se oli siihen saakka Juudan kansan seurakunta — yksin riitä sitä nostamaan ja talteen ottamaan, vaan näiden täytyy viittailla toisessa venheessä oleville tovereilleen, että nämä tulisivat auttamaan heitä. Tämä on se pakanoista koottu seurakunta, joka apostolien kautta sittemmin perustettiin ja jota heidän kauttansa levitettiin. Näin kumpikin venhe täyttyy samanlaisesta saaliista, toisin sanoen, samanlaisesta saarnasta ja samasta uskosta ja tunnustuksesta.

57. Runsauden tähden verkko alkaa repeillä niin, että muutamia pääsee pois. Nämä ovat niitä, jotka eivät ole oikeamielisiä eivätkä pysy evankeliumissa. Ne itse viskautuvat pois; ne uiskentelevat mieluummin sinne tänne väljissä, rannattomissa vesissä kuin antautuvat Kristuksen alaisuuteen. Tällaisia oli paljon varsinkin juutalaisten keskuudessa: he eivät olleet evankeliumille kuuliaisia, vaan vastustelivat sitä. Sellaisia ovat edelleen kaikki ne, jotka nykyään rakentavat omia lahkoja ja joukkioita. Sellaiset eivät saa eivätkä he voikaan pysyä seurakunnan yhteydessä, Jumalan kansan oikeassa, vähäisessä joukossa. He ilmaisevat olevansa kelvottomia. Pyhä Paavalikin sanoo, 1. Korinttolaiskirjeen 11. luvussa (19. jakeessa): »Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että vilpittömät kävisivät ilmeisiksi». Näiden täytyy siis pudota pois. Toiset sitävastoin kootaan verkosta, ne pannaan molempiin venheisiin ja säilytetään siten yksimielisessä seurakunnassa, Kristuksen uskossa, etteivät jälleen putoaisi pois, sillä silloin he joutuvat samanlaiseen vaaraan: lahkolaisten toiminnalla vieteltyinä he varmasti lopuksi näiden mukana putoavat pois.

58. Ja vaikka saarnaviran kohtaloksi, niinkuin verkonkin, tulee sekä se, että se — kaikenlaisen maailman ahdistusten ja vainojen tähden — painuu veteen ja kastuu, ja vielä sekin, että se repeilee, voimatta kaikissa osoittautua tuloksia tuottavaksi, kuitenkin runsas voima ja hedelmä kaikesta huolimatta ilmenee niissä, jotka jäävät jäljelle ja säilyvät. Tämä on meidän lohdutuksemme: me tiedämme, ettemme voi tehdä hurskaiksi kaikkia niitä ihmisiä, joille me saarnaamme, ja ettei meidän virkammekaan jää vaille vainoja; jopa sangen moni niistäkin, joiden luulemme varmasti pysyvän verkossa, putoaa pois. Kaikesta huolimatta Kristus meidän virkamme kautta tuo kokoon omansa ja säilyttää ne.

Lyhyesti siis "verkko tietää minne menee."
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 17 Tammi 2016, 23:51

Lämmin kiitos hyvistä vastauksista. Nyt ymmärsin monta kertaa askarruttaneen asian. :-)

Voisiko sitä sitten rukoilla, että sellaista vastaanottavaa mieltä tulisi myös muualla? Vai pitääkö meidän huolehtia vain meistä suomalaisista, kun tuossa oli tuo Hesekielin kohta siitä, että tärkeintä on puhua lähipiirille?

Kerran täällä lähetysseuroissa puhuja puhui ihmeellisiä siitä, miten ihmiset oli saaneet tehdä parannuksen. Jäi erikoisesti mieleen, että jossain Etelä-Amerikassa (en muista valtiota) oli kuunneltu Amerikan uskovaisten seuroja ja he olivat ihmetelleet mitä tämä opetus on, kun se on ihan erilaista kuin muualla. Ne oli lähteneet Yhdysvaltoihin tutustumaan asiaan tarkemmin, olivat löytäneet uskovaiset ja tekivät parannuksen. Sillä minä ajattelin, että olisi hyvä, jos netissä voisi lähettää mahdollisimman monilla kielillä seuroja. Ne voisi tällä tavalla ihmeellisesti tavoittaa sellaisia, jotka ei muuten voi mitenkään kuulla.

Tänään juuri seuroissa puhuttiin, että Jumalalle ei ole mikään mahdotonta. Omasta elämästäni voin myös todistaa, että se on totta. MInulle on toteutunut suuri unelma, jonka luulin mahdottomaksi ja niin ihmeellisellä tavalla, ettei sen ikinä olisi pitänyt olla mahdollista, jos kaikki olisi mennyt ihmisen mahdollisuuksien mukaan. Kyllähän Jumala näkee ne kaikki ihmiset siellä Kiinassa ja Pohjois-Koreassakin ja missä tahansa ja hän voi tehdä ihmeitä. Voiko näinkin ajatella?
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 17 Tammi 2016, 23:55

Niin, ja Taavetti, minulla on tuo Tässä auttoi Herra-kirja. Pitääkin etsiä tuo kohta. Kerran olen kirjan lukenut ja ajattelin, etten koskaan enää. Minusta siinä oli niin ahdistavia ja pelottavia kertomuksia sodasta, vaikka toki olikin kirja siitä kuinka Jumala auttoi vaikeina aikoina. Minä olen vain vähän herkkä ihminen enkä oikein kestänyt niitä kuvauksia.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja Humilton » 18 Tammi 2016, 00:18

Onko teistä kukaan tuttu kenellekään SRK:n ihmiselle? Tuota voisi kysyä ihan heiltä. Ei se ole huono kysymys. Saattaa siinä olla muutakin syytä sille käytännölle kuin esim. tilojen varaaminen yms.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja hepa » 11 Loka 2019, 08:54

Yllätti Päivämiehessä oleva artikkeli Pakistanin seuroista.

Joko kaikissa maanosissa järjestetään seuroja

https://www.paivamies.fi/uutiset/4770/
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: LÄhetystyöstä

ViestiKirjoittaja Joonatan » 23 Tammi 2020, 18:43

Elävä usko on levinnyt Afrikassa jo ennestään tuttujen Togon, Beninin, Gambian, Senegalin sekä Kenian lisäksi kahteen uuteen maahan: Ruandaan ja Sierra Leoneen.

Tässä on meillä taas ilon aihetta, kun Jumala on osoittanut heränneellä tunnolla oleville ihmisille tien Jumalan valtakuntaan. Muistelisin kuulleeni jostain, että Ruandassa herätys sai alkunsa siitä, kun eräs tunnonhädässä oleva mies tutki internetistä kristillisten liikkeiden opetuksia. SRK:n/LLC:n sivuille päädyttyään hän ajatteli löytäneensä oikean opin, ja jonkun mutkan kautta hän saikin lopulta parannuksen armon. Osaako joku kertoa, olenko kuullut toden kertomuksen, vai olenko erehtynyt?

Jumalan lähettämät Pyhän hengen tulet palavat Afrikassa, iloitkaamme siitä!
On koti, jonne myrskyt maan / ei saavu milloinkaan. / Ei sinne aallot raivollaan / käy rauhaa rikkomaan. / Oi koti! Sinne saavumme, / kun päättyy mainen matkamme.
-Siionin laulu 286-
Avatar
Joonatan
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Tammi 2020, 14:40


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron