PRH poistaa 18 rauhanyhdistystä

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

PRH poistaa 18 rauhanyhdistystä

ViestiKirjoittaja Humilton » 13 Elo 2016, 23:00

PRH poistaa 18 rauhanyhdistystä rekisteristään. Niiltä ei ole tullut ilmoitusta vuoden 1995 jälkeen. Mm. Vaasan rauhanyhdistys r.y. :roll:

PRH: Yhdistysrekisteri ajantasalle.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: PRH poistaa 18 rauhanyhdistystä

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 14 Elo 2016, 12:48

Listassa ei ollut yhtään kristillisyyden toiminnassa mukanaolevaa rauhanyhdistystä. Vaasassa toimiva on Vaasan seudun rauhanyhdistys. Useampi noista oli pappiseriseuran aikaan kristillisyydestä lähteneitä, loput pieniä jotka on lakkautettu ja liitetty isompiin samassa kunnassa toimiviin rauhanyhdistyksiin.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: PRH poistaa 18 rauhanyhdistystä

ViestiKirjoittaja Humilton » 14 Elo 2016, 20:20

Minä olen ajatellut, että poistettavat ovat organisatorisia jätteitä. Mutta en ole osannut ajatellakaan eriseuroja.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: PRH poistaa 18 rauhanyhdistystä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Elo 2016, 21:13

Humilton kirjoitti:Minä olen ajatellut, että poistettavat ovat organisatorisia jätteitä. Mutta en ole osannut ajatellakaan eriseuroja.

Jätteitä tai jätöksiä nekin ovat, monella ei liene jäseniä elossa, tai ovat jo hyvin vanhoja. Toivottavasti monet ovat saaneet parannuksen armon ennen kuolemaansa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: PRH poistaa 18 rauhanyhdistystä

ViestiKirjoittaja Humilton » 16 Elo 2016, 08:00

Toiminnan hiipumiseen johtaa myös muuttoliike työn ja avioliiton perässä. Kun paikkakunnalla lasten ja nuorten määrä vähenee, väistämättä toiminta tulee hiipumaan aikanaan. Tässä ei ole mitään kristinopillista eriskummallisuutta.

Toinen ajatus näistä keskusteluista tulee mieleen. On näkymässä sellaista, että opillisesti vanhoillislestadiolaisista irronneita yhteisöjä on elänyt jonkin aikaa vierääkin elämää, mutta aikojen saatossa eronneista yhteisöistä tulee yleiskristillisiä tai ne häviävät kokonaan ihmisten muuttuessa "maailman ihmisiksi". Asiaa tulisi kutsua hengelliseksi nukutusliikkeeksi erotuksena hengellisestä herätysliikkeestä.

Tuolla listalla on monia maallisia isojakin organisaatioita, joiden paikallisyhdistyksiä on satamäärin lakkautusuhan alla. Niidenkin toiminta on hiipumassa. Asiaa voi nähkä myös siltä kannalta, että PRH on aktivoitunut viime aikoina.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron